Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Communication of moral norms in a pluralistic society

General data

Course ID: WT-DKS-P-KN
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Communication of moral norms in a pluralistic society
Name in Polish: Komunikacja norm moralnych w społeczeństwie pluralistycznym
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

KOD ZESPOŁU 7gkqc3n

Zajęcia są skierowane do osób mających na celu zgłębienie dwóch obszarów egzystencji człowieka: podmiotowego i przedmiotowego. W wymiarze podmiotowym chodzi o poznanie najważniejszych koncepcji człowieka w perspektywie antropologii filozoficznej. W wymiarze przedmiotowym poznanie zasadniczych płaszczyzn komunikacji z uwzględnieniem podmiotu jako „homo comunicans”. Kluczem interpretacyjnym jest mediacyjny charakter prawdy łączący aspekt podmiotowy (podmiot, który poznaje) z aspektem przedmiotowym – realizm poznawczy. Wszystko to prowadzi do uchwycenia prymatu osoby w procesie komunikacji norm moralnych.

Full description: (in Polish)

 Filozofia głupoty – pomiędzy komunikatywnością a prawdziwością przekazu

 Komunikacja jako proces

 Nowy człowiek Wiennera

 Communicatio – etapy

 Podmiotowa definicja komunikacji

 Podmiot w komunikacji (polityczny, gramatyczny, filozoficzny, społeczny)

 Znaczenie relacji i odniesień w komunikacji

 Prawda a sceptycyzm – konsekwencje dla procesu komunikacji

 Rodzaje prawd i kryterium prawdy

 Tolerancja jako paradoks komunikacji

 Habermas i Foucault mówią prawdę o prawdzie?

 Niebezpieczeństwa źle pojętej komunikacji

 Percepcja a rzeczywistość

 Medialna mitologia faktów: fakt - wiadomość – interpretacja

 Czy potrzebna jest komunikacja norm moralnych w społeczeństwie pluralistycznym?

EK nr 1 realizowany metodą wykładu prezentującego i objaśniającego, popartego osobistą bieżącą lekturą studenta.

EK nr 2 realizowany metodą aktywizującą – studium przypadku.

EK nr 3 realizowany metodą opisu – odniesienie do konkretnego przypadku z wykorzystaniem terminologii naukowej wyrażonej w języku powszechnie zrozumiałym – komunikacja z uwzględnieniem pluralistycznego charakteru odbiorców – zarówno w wymiarze kulturowym, jak również światopoglądowym.

EK nr 4 wykorzystanie metody analizy tekstów kulturowych minionych wieków, konfrontacja ze współczesnymi opisami kulturowymi – próba odczytania stałych i zmiennych fenomenu życia społecznego.

EK nr 5 realizowany metodą prezentacji z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Bibliography: (in Polish)

• Comte-Sponville A., Mały traktat o wielkich cnotach, tłum. H. Lubicz-Trawkowska, Warszawa 2000.

• Drożdż M, Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005.

• Dukaj J., Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.

• Dziuba K., Szlachta B, Nijakowski L.M., Idee i ideologie we współczesnym świecie, Wielkie Tematy, PWN, Warszawa 2008.

• Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, t. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa 1999.

• Habermas J., Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu, Warszawa 2004 Heller M., Filozofia przypadku. Kosmiczna fuga z preludium i codą, Copernicus Center Press, Kraków 2011.

• Mrozowski Maciej, Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, PWN, Warszawa 2020.

• Chudy W., Filozofia kłamstwa, Warszawa 2003.

• Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013.

• Sobkowiak J.A., Prawda w społeczeństwie pluralistycznym i tolerancyjnym, „Teologia i Moralność” (2007) nr 2, s. 49-64.

• Sobkowiak J.A., Komunikacja przejawem podmiotowości osoby , w: Teologia środków społecznego przekazu w naukach o mediach, J. Olędzki (red.), Warszawa 2018, s. 55-80.

• Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK nr 1: zna podstawowe koncepcje osoby jako podmiotu życia moralnego, rozumie rolę komunikacji w objawianiu się osoby, potrafi wyjaśnić podstawowe koncepcje na temat prawdy/prawd, umie wyjaśnić różnicę pomiędzy prawdą w wymiarze ontycznym a prawdą historyczną czy pragmatyczną (prawdą odkrywaną).

EK nr 2: potrafi prezentować normy moralne o charakterze niezmiennym w języku intersubiektywnie zrozumiałym, posługując się terminologią właściwą dla opisu procesów komunikacyjnych zachodzących w społeczeństwie.

EK nr 3: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w rozwiązywaniu bieżących dylematów moralnych, docenia rolę hermeneutyki w komunikacji norm moralnych.

EK nr 4: potrafi powiązać historycznie rozumianą kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa z tworzeniem norm szczegółowych w społeczeństwie kulturowo zróżnicowanym.

EK nr 5: potrafi stworzyć strategię interpretacyjną w odniesieniu do zadanego dylematu moralnego i wyrazić go w sposób racjonalny, precyzyjny i logiczny.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składa się:

ocena z testu kompetencyjnego - 50 proc.

aktywny udział w przygotowaniu do zajęć - 30 proc.

0becności (dopuszczalne dwie nieobecności) - 20 proc.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)