Nauki o komunikowaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-NK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki o komunikowaniu |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W05 DL_W08 DL_W12 DL_W19 DL_K08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie z klasycznymi teoriami komunikowania z różnych dziedzin naukowych. Interdyscyplinarne wprowadzenie do wiedzy o komunikowaniu. Opis przedmiotu: Rola komunikowania w życiu indywidualnym i społecznym. Definicje, zakres i zasięg komunikowania. Rozwój procesów komunikacji społecznej od pisma i druku do komunikacji opartej na nowych mediach. Teorie i modele komunikacji z różnych dziedzin: socjologii, psychologii, semiotyki, antropologii, kulturoznawstwa, itp. Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość pojęć socjologii, psychologii i kulturoznawstwa. |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia nauki o komunikowaniu: nadawca, przekaz, odbiorca, środki komunikowania Poziomy i rodzaje komunikowania Typologia środków komunikowania. Podstawowe etapy w historii środków komunikowania. Modele komunikowania: Lasswella, Lewina, Lazarsfelda, Hovlanda. Kompetencja komunikacyjna Znak i jego definicje (de Saussure i Peirce) Konotacja, denotacja i mit Społeczeństwo masowe – geneza i charakterystyka. Pojęcie i cechy kultury popularnej. Komunikowanie niewerbalne a werbalne. Definicja komunikowania niewerbalnego. Funkcje i systemy komunikowania niewerbalnego. Definicja języka, język a kod. Funkcje języka. Symboliczny interakcjonizm. Szkoła frankfurcka Metafora teatralna E. Goffmana Oralność a piśmienność wg W. Onga – cechy różnicujące. Koncepcja mediów wg M. McLuhana Cechy i funkcje stereotypu. Spirala milczenia. Agenda setting. Założenia analizy funkcjonalnej wg R. Mertona Studia kulturowe o komunikacji Główne zasady podejścia użytkowania i korzyści. Kryteria selekcji informacji. Typologia funkcji mediów Przemoc w mediach Pojęcie doktryny medialnej i jej zakres przedmiotowy. Doktryny autorytarna, liberalna, leninowska, społecznej odpowiedzialności, katolicka, demokratycznego uczestnictwa. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Baran S. J., Davis D. K., Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007. Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008. Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Kraków 2006. Literatura uzupełniająca: Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczna sieci, Warszawa 2010. McLuhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001. Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia-dokumenty-dylematy, Kraków 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK nr 1: zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o komunikowaniu, rozumie ich źródła oraz zastosowania EK nr 2: zna narzędzia nauk o komunikowaniu oraz czynników, które je kształtują UMIEJĘTNOŚCI EK nr 3: potrafi precyzyjnie określić i wykorzystać nauki o komunikowaniu i oraz posługiwać się nimi w pracy KOMPETENCJE EK nr 4: potrafi prawidłowo zastosować teorię z zakresu nauk o komunikowaniu do różnych mediów i je interpretować EK nr 5: projektuje i wykonuje działania związane z instytucjach medialnych 60 godz. – udział w wykładzie 10 godz. – przygotowanie do wykładu 20 godz. – przygotowanie do egzaminu, 90 godz. – razem ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na poziomie wiedzy student powinien EK 1. opisać klasyczne teorie i modele komunikowania z różnych dziedzin naukowych (DL_W01, DL_W02) EK 2. identyfikować i porównywać teoretyczne podejścia do badania komunikacji (DL_W07, DL_W16, DL_W17) Na poziomie umiejętności student potrafi EK 3. oceniać zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania (DL_K08, DL_K08) Na poziomie kompetencji student potrafi EK 4. kreatywnie wykorzystać wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu (K_K04) 60 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach 35 godz. - przygotowanie do egzaminu 5 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład 100 godz. - razem 4 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.