Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauki o komunikowaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-NK
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki o komunikowaniu
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W05

DL_W08

DL_W12

DL_W19

DL_K08


Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: Zapoznanie z klasycznymi teoriami komunikowania z różnych dziedzin naukowych. Interdyscyplinarne wprowadzenie do wiedzy o komunikowaniu.

Opis przedmiotu: Rola komunikowania w życiu indywidualnym i społecznym. Definicje, zakres i zasięg komunikowania. Rozwój procesów komunikacji społecznej od pisma i druku do komunikacji opartej na nowych mediach. Teorie i modele komunikacji z różnych dziedzin: socjologii, psychologii, semiotyki, antropologii, kulturoznawstwa, itp.

Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość pojęć socjologii, psychologii i kulturoznawstwa.

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia nauki o komunikowaniu: nadawca, przekaz, odbiorca, środki komunikowania

Poziomy i rodzaje komunikowania

Typologia środków komunikowania.

Podstawowe etapy w historii środków komunikowania.

Modele komunikowania: Lasswella, Lewina, Lazarsfelda, Hovlanda.

Kompetencja komunikacyjna

Znak i jego definicje (de Saussure i Peirce)

Konotacja, denotacja i mit

Społeczeństwo masowe – geneza i charakterystyka.

Pojęcie i cechy kultury popularnej.

Komunikowanie niewerbalne a werbalne.

Definicja komunikowania niewerbalnego.

Funkcje i systemy komunikowania niewerbalnego.

Definicja języka, język a kod.

Funkcje języka.

Symboliczny interakcjonizm.

Szkoła frankfurcka

Metafora teatralna E. Goffmana

Oralność a piśmienność wg W. Onga – cechy różnicujące.

Koncepcja mediów wg M. McLuhana

Cechy i funkcje stereotypu.

Spirala milczenia.

Agenda setting.

Założenia analizy funkcjonalnej wg R. Mertona

Studia kulturowe o komunikacji

Główne zasady podejścia użytkowania i korzyści.

Kryteria selekcji informacji.

Typologia funkcji mediów

Przemoc w mediach

Pojęcie doktryny medialnej i jej zakres przedmiotowy.

Doktryny autorytarna, liberalna, leninowska, społecznej odpowiedzialności, katolicka, demokratycznego uczestnictwa.

Literatura:

Literatura podstawowa

Baran S. J., Davis D. K., Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Kraków 2006.

Literatura uzupełniająca:

Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczna sieci, Warszawa 2010.

McLuhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001.

Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia-dokumenty-dylematy, Kraków 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

EK nr 1: zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o komunikowaniu, rozumie ich źródła oraz zastosowania

EK nr 2: zna narzędzia nauk o komunikowaniu oraz czynników, które je kształtują

UMIEJĘTNOŚCI

EK nr 3: potrafi precyzyjnie określić i wykorzystać nauki o komunikowaniu i oraz posługiwać się nimi w pracy

KOMPETENCJE

EK nr 4: potrafi prawidłowo zastosować teorię z zakresu nauk o komunikowaniu do różnych mediów i je interpretować

EK nr 5: projektuje i wykonuje działania związane z instytucjach medialnych

60 godz. – udział w wykładzie

10 godz. – przygotowanie do wykładu

20 godz. – przygotowanie do egzaminu,

90 godz. – razem

ECTS: 2

Metody i kryteria oceniania:

Na poziomie wiedzy student powinien

EK 1. opisać klasyczne teorie i modele komunikowania z różnych dziedzin naukowych (DL_W01, DL_W02)

EK 2. identyfikować i porównywać teoretyczne podejścia do badania komunikacji (DL_W07, DL_W16, DL_W17)

Na poziomie umiejętności student potrafi

EK 3. oceniać zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania (DL_K08, DL_K08)

Na poziomie kompetencji student potrafi

EK 4. kreatywnie wykorzystać wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu (K_K04)

60 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach

35 godz. - przygotowanie do egzaminu

5 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład

100 godz. - razem

4 ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)