Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of the Journalism Workshop

General data

Course ID: WT-DKS-P-PW
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Basics of the Journalism Workshop
Name in Polish: Podstawy warsztatu dziennikarskiego
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

DL_W10

DL_W14

DL_U06

DL_U13


Preliminary Requirements:

(in Polish) Student rozróżnia podstawowe gatunki literackie i dziennikarskie; umie napisać tekst zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej, z zasadami tworzenia oraz obróbki dziennikarskiej tekstów oraz regułami stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich do różnego rodzaju mediów, także społecznościowych, doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadów oraz wdrażania zasad warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej, z zasadami tworzenia oraz obróbki dziennikarskiej tekstów oraz regułami stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich do różnego rodzaju mediów, także społecznościowych, doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadów oraz wdrażania zasad warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych.

Ćwiczenia polegają na tworzeniu tekstów dziennikarskich, na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi oraz grupowymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.

2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.

3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014.

4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009.

2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61.

3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015.

4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47.

5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

DL_W10 absolwent ma wiedzę na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, zna typy i gatunki dziennikarskie.

DL_W14 - absolwent zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych.

DL_U06-1 absolwent potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, umie konstruować teksty poprawne językowo.

DL_U06-2 absolwent potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.

DL_U13 absolwent potrafi przeprowadzać wywiady, umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

DL_W10 absolwent ma wiedzę na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, zna typy i gatunki dziennikarskie.

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się wiedzą na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, w stopniu celującym zna typy i gatunki dziennikarskie

4 – student dobrze zna zasady tworzenia tekstów oraz reguły obróbki dziennikarskiej, dobrze zna typy i gatunki dziennikarskie.

3 - student dostatecznie zna zasady tworzenia tekstów oraz reguły obróbki dziennikarskiej, dostatecznie zna typy i gatunki dziennikarskie.

DL_W14 - absolwent zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych.

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się wiedzą na temat specyfiki języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumieniem potrzeby stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych.

4 - student dobrze zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, dobrze rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych.

3 - student dostatecznie zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, dostatecznie rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych

DL_U06-1 absolwent potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, umie konstruować teksty poprawne językowo.

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się umiejętnością tworzenia tekstów dziennikarskich w różnych gatunkach oraz konstruowania tekstów poprawnych językowo.

4 – student dobrze potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, dobrze umie konstruować teksty poprawne językowo.

3 - student dostatecznie potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, dostatecznie umie konstruować teksty poprawne językowo.

DL_U06-2 absolwent potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się umiejętnością dokonywania selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, umiejętnością doboru rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.

4 – student dobrze potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, dobrze potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.

3 - student dostatecznie potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, dostatecznie potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.

DL_U13 absolwent potrafi przeprowadzać wywiady, umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich.

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się umiejętnością przeprowadzania wywiadów, umiejętnością wdrażania zasad warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; stosowania informacji z serwisów agencyjnych w tekstach dziennikarskich.

4 – student dobrze potrafi przeprowadzać wywiady, dobrze umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; dobrze potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich.

3 – student dostatecznie potrafi przeprowadzać wywiady, dostatecznie umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; dostatecznie potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski
Group instructors: Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia dotyczą podstaw warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej oraz reguł stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Mają też służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich w różnego rodzaju mediach, także społecznościowych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, poprawnych językowo. Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych, aktywności podczas zajęć, oraz oceny za drugi sprawdzian przeprowadzony na zakończenie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.

2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.

3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014.

4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009.

2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61.

3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015.

4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47.

5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski
Group instructors: Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Nakład pracy studenta:


30 godzin - aktywne uczestnictwo w zajęciach

15 godzin - przygotowanie tekstów

2 godziny - konsultacje z prowadzącym

3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

10 godzin - praca własna studenta, zbieranie materiałów do tekstów, lektury.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia dotyczą podstaw warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej oraz reguł stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Mają też służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich w różnego rodzaju mediach, także społecznościowych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, poprawnych językowo. Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych, aktywności podczas zajęć, oraz oceny za drugi sprawdzian przeprowadzony na zakończenie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.

2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.

3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014.

4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009.

2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61.

3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015.

4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47.

5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Maciej Chudkiewicz, Milena Kindziuk
Group instructors: Maciej Chudkiewicz, Milena Kindziuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Nakład pracy studenta:


30 godzin - aktywne uczestnictwo w zajęciach

15 godzin - przygotowanie tekstów

2 godziny - konsultacje z prowadzącym

3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

10 godzin - praca własna studenta, zbieranie materiałów do tekstów, lektury.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)