Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stylistyka języka dziennikarskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-S
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Stylistyka języka dziennikarskiego
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W10

DL_U12

DL_U19




Wymagania wstępne:

Student rozróżnia gatunki literackie i dziennikarskie; umie napisać tekst zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich - do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich - również w różnych gatunkach; także doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym stylem dziennikarskim, wreszcie nabycie i doskonalenie umiejętności interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich oraz zastosowania ich w tekstach własnych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich - do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich - również w różnych gatunkach; także doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym stylem dziennikarskim, wreszcie nabycie i doskonalenie umiejętności interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich oraz zastosowania ich w tekstach własnych.

Ćwiczenia obejmują zagadnienia: stylistyka najpopularniejszych tekstów reporterskich na internetowych portalach ogólnoinformacyjnych; stylistyka vlogów dziennikarskich; stylistyka reportażu i sylwetki reporterskiej; redagowanie i skracanie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, stylistyczna obróbka tekstu; stylistyka języka mikroblogów dziennikarskich; stylistyka tekstów dziennikarskich podejmujących bieżące tematy życia publicznego z użyciem biblijnych związków frazeologicznych; stylistyka dziennikarskich tekstów politycznych oraz tekstów polityków z użyciem mitologicznych związków frazeologicznych.; specyfika języka i stylu wypowiedzi w mediach elektronicznych; poprawność fleksyjna, składniowa, słowotwórcza; wypracowanie własnego stylu języka dziennikarskiego. Student wykonuje pracę podczas zajęć i w domu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bralczyk J., Dwa słowa o słowach. Porady językowe profesora Bralczyka, Warszawa 2021.

2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.

3. Kołodziejczyk E. , Potyczki z polszczyzną. Poradnik językowy PWN, Warszawa 2019.

4. Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, red. A. M., Komornicka, Łódź 1994.

5. Słownik kultury antycznej, red. Kulesza R, Warszawa 1991.

6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Markowski A., hasła: Kryteria poprawności językowej, Kultura języka, Moda w języku, Postawy wobec języka, Styl, Stylizacja językowa, Szablon językowy, Świadomość językowa, Warszawa 2004, s. 1595-1695 .

7. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Styl i język, w: Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca:

Kopaliński W., Kot w worku czyli z dziejów nazw i powiedzeń, Warszawa 1977.

Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990.

Marcjanik R., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre`u, PWN, Warszawa 2009.

Markiewicz H., Romanowski A., Skrzydlate słowa, Warszawa 1990.

Słownik polsko-polski z Miodkiem. Rozmowy profesora Jana Miodka o języku polskim z telewidzami z kraju i ze świata, Wrocław 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

DL_W10 – 1- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

DL_W10 – 2- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

DL_U12 –1 - absolwent potrafi tworzyć poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

DL_U12 –2 - absolwent potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.

DL_U19 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; umie je zastosować w tekstach własnych.

Metody i kryteria oceniania:

DL_W10 – 1- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się wiedzą na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

4 – absolwent dobrze zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

3 – absolwent dostatecznie zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

DL_W10 – 2- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się wiedzą na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

4 – absolwent dobrze zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

3 – absolwent dostatecznie zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

DL_U12 –1 - absolwent potrafi tworzyć poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się tworzeniem poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

4 – absolwent dobrze tworzy poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

3 – absolwent w dostatecznym stopniu tworzy poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

DL_U12 –2 - absolwent potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się własnym stylem dziennikarskim.

4 – absolwent dobrze potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.

3 - absolwent w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.

DL_U19 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; umie je zastosować w tekstach własnych.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się umiejętnością interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; wyróżniająco umie je zastosować w tekstach własnych.

4 - absolwent dobrze potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; dobrze umie je zastosować w tekstach własnych.

3 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich w stopniu dostatecznym; umie je zastosować w tekstach własnych w stopniu dostatecznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Ćwiczenia dotyczą stylistyki języka dziennikarskiego w erze cyfryzacji. Mają służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich na portale internetowe, do mediów społecznościowych (Twitter), także do mediów tradycyjnych oraz wypracowaniu własnego stylu dziennikarskiego.

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter praktyczny; ich celem jest nabycie umiejętności tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, a także wypracowaniu własnego stylu dziennikarskiego. Ćwiczenia obejmują zagadnienia: stylistyka najpopularniejszych tekstów reporterskich na internetowych portalach ogólnoinformacyjnych; stylistyka vlogów dziennikarskich; stylistyka reportażu i sylwetki reporterskiej; redagowanie i skracanie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, stylistyczna obróbka tekstu; stylistyka języka mikroblogów dziennikarskich; stylistyka tekstów dziennikarskich podejmujących bieżące tematy życia publicznego z użyciem biblijnych związków frazeologicznych; stylistyka dziennikarskich tekstów politycznych oraz tekstów polityków z użyciem mitologicznych związków frazeologicznych.; specyfika języka i stylu wypowiedzi w mediach elektronicznych; poprawność fleksyjna, składniowa, słowotwórcza; wypracowanie własnego stylu języka dziennikarskiego. Student wykonuje pracę podczas zajęć i w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocen cząstkowych oraz oceny za sprawdzian na koniec semestru. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bralczyk J., Dwa słowa o słowach. Porady językowe profesora Bralczyka, Warszawa 2021.

2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.

3. Kołodziejczyk E. , Potyczki z polszczyzną. Poradnik językowy PWN, Warszawa 2019.

4. Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, red. A. M., Komornicka, Łódź 1994.

5. Słownik kultury antycznej, red. Kulesza R, Warszawa 1991.

6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Markowski A., hasła: Kryteria poprawności językowej, Kultura języka, Moda w języku, Postawy wobec języka, Styl, Stylizacja językowa, Szablon językowy, Świadomość językowa, Warszawa 2004, s. 1595-1695.

7. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Styl i język, w: Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca:

Kopaliński W., Kot w worku czyli z dziejów nazw i powiedzeń, Warszawa 1977.

Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990.

Marcjanik R., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre`u, PWN, Warszawa 2009.

Markiewicz H., Romanowski A., Skrzydlate słowa, Warszawa 1990.

Słownik polsko-polski z Miodkiem. Rozmowy profesora Jana Miodka o języku polskim z telewidzami z kraju i ze świata, Wrocław 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

30 godzin - uczestnictwo w zajęciach

15 godzin – analiza poszczególnych tekstów

2 godziny - konsultacje z prowadzącym

3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

10 godzin - praca własna studenta, tworzenie tekstów własnych.


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

30 godzin - uczestnictwo w zajęciach

15 godzin – analiza poszczególnych tekstów

2 godziny - konsultacje z prowadzącym

3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

10 godzin - praca własna studenta, tworzenie tekstów własnych.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)