Art and Media Communication
General data
Course ID: | WT-DKS-P-SLKA |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Art and Media Communication |
Name in Polish: | Komunikacja artystyczno-medialna |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayIGcD6SZTYCXjpWXe07pB21gHTbA2avfGOO2-14qIrQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ad7c95eb-c153-4811-8d13-48e28706a80f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | communication and media studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zainteresowanie komunikacją społeczną i sztuką oraz ich funkcjami w kulturze i mediach |
Short description: |
(in Polish) KOD do MS Teams r1681hv Seminarium licencjackie służy zdobyciu kwalifikacji do samodzielnego prowadzenia badań, analizowania zjawisk i procesów w obszarze komunikacji społecznej i mediów związanych z kulturą, umiejętności czytania, rozumienia i przygotowywania tekstów naukowych; zajęcia służą poszerzeniu i pogłębieniu wiedzy na temat komunikacji społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji wizualnej i artystycznej oraz wzbudzeniu chęci do prowadzenia samodzielnych i zespołowych badań nad komunikacją na polu dziennikarstwa i mediów. |
Full description: |
(in Polish) Pierwszoplanową rolą seminarium jest przygotowanie do pisania pracy dyplomowej, opanowanie rzemiosła pisania pracy dyplomowej, określenie metod badawczych stosowanych w obszarze sztuk wizualnych, wyjaśnienie podstawowych pojęć i kryteriów z zakresu pisania pracy dyplomowej. Obszar komunikacji wizualnej zostaje zakreślony przez dawne i współczesne (zwłaszcza elektroniczne i cyfrowe, TV, internet) media i zostaje pogłębiony poprzez refleksję teoretyczną na temat: - hermeneutyka i filozofia komunikacji, - teoria i prakseologia udziału obrazu w mediach i komunikacji, -- antropologia i socjologia obrazu, percepcja i analiza obrazów - fotografia dziennikarska, - komunikacja symboliczna (analiza formy, symbolu i znaku), - psychologia wizualności, manipulacja obrazem, - PR a obraz, identyfikacja wizualna marki, - reklama komercyjna i społeczna w komunikacji, - sztuka dziennikarska (gatunki dziennikarskie i medialne), mistrzowie dziennikarstwa, - sztuka w mediach (blogi artystyczne, wirtualne muzea i galerie itp.), - sztuka w komunikacji medialnej: sztuka cybernetyczna, sztuka robotyczna, sound art, sztuka generatywna, interaktywny wideodysk, video art, sztuka telematyczna, net art, sztuka interaktywna, rzeźba wideo, wirtualny aktywizm, interaktywne środowisko w czasie rzeczywistym, Artificial Life (AL), Artificial Intelligence (AI), sztuka interfejsu, software art, haktywizm, rzeczywistość wirtualna, środowisko responsywne, CAVE art, CD-ROM art, sztuka multimediów, bio art, sztuka transgeniczna, sztuka lokacyjna, sztuka Mixed Reality, performans, walking based-art, sztuka biotechnologiczna, performans w Second Life, literatura open-source, body art, gra wideo, artystyczny aktywizm społeczny, sztuka immersyjna. Zakres tematów: I semestr: 1. Czym jest seminarium naukowe: rola promotora, zadania seminarzystów; 2. Podstawowe pojęcia i kryteria z zakresu pisania pracy dyplomowej (elementy i zakres pracy, strona merytoryczna i formalna pracy); 3. Organizacja procesu pisania pracy (Regulamin pisania prac na WT UKSW); 4. Zakres wybór źródeł pracy; 5. Poszukiwania bibliograficzne (biblioteki i źródła elektroniczne); 6. Umiejętność korzystania z zasobów bibliotecznych - elementy bibliotekarstwa; 7. Wybór tematu pracy dyplomowej; 8. Właściwe sformułowanie tytułu pracy; 9. Omówienie metod badawczych w naukach społecznych i humanistycznych. 10. Metody badawcze właściwe dla komunikacji wizualnej i kulturowej; 11. Wybór właściwych metod w świetle wybranego tematu; 12. Co to jest plan pracy? 13. Plan pracy a struktura przyszłej pracy dyplomowej 14. Przygotowanie planu pracy 15. Podsumowanie semestru I II semestr: 16. Prezentacja bieżącego stanu badań przez studentów; 17. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Określenie celów badawczych; 18. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Postawienie pytań badawczych; 19. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Sprecyzowanie problemów badawczych; 20. Określenie właściwych źródeł i ich wartościowanie; 21. Co to są źródła i opracowania, literatura przedmiotu i podmiotu? 22. Język jako narzędzie komunikacji rola formy i treści; 23. Różnice między językiem naukowym a językiem publicystycznym; 24. Specyfika języka naukowego w pracach dyplomowych (unikanie żargonu dziennikarskiego); 25. Sprawność i poprawność językowa (poprawna stylistyka, składnia, ortografia, interpunkcja itp); 26. Sztuka pisania pracy dyplomowej (typy przypisów stosowane w pracach naukowych); 27. Aparat krytyczny, zasady sporządzania przypisów na WT UKSW; 28. Cytowanie, parafrazowanie; 29. Edycja i formatowanie tekstu; 30. Podsumowanie semestru II III semestr: 31. Prezentacja bieżącego stanu badań przez studentów; 32. Sztuka pisania pracy dyplomowej, rozdziały problemowe; 33. Korpus pracy: rozdziały teoretyczne i merytoryczne; 34. Rola Wstępu i jego zawartość; 35. Uzasadnienie aktualności i ważności podejmowanego tematu; 36. Formalne elementy pracy dyplomowej; 37. Bibliografia. Aneksy; 38. Rola Zakończenia i jego zawartość; 39. Problematyka oryginalności tekstu. Co to jest plagiat? Jak jego uniknąć? 40. System antyplagiatowy i jego działanie; 41. Omówienie problemów indywidualnych; 42. Omówienie procedur obrony pracy i egzaminu; 43. Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej; 44. Przygotowanie niezbędnych dokumentów; 45. Podsumowanie semestru III. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010, otwarty dostęp on line Szymańska A., Lisowska-Magdziarz M., Hess A. (red). METODY BADAN MEDIOZNAWCZYCH I ICH ZASTOSOWANIA, Kraków 2018, otwarty dostęp on line Witek P., Metodologiczne problemy historii wizualnej, "Res Historica" 2014(37), otwarty dostęp on line Buczek P., Internet jako miejsce komunikacji wizualnej mediów z odbiorcami, "Nowy Przegląd Dziennikarski", 2017(4), otwarty dostęp on line: http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/2017.4/10.%20Paulina%20Buczek.pdf M. Szpunar, Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium - problemy metodologiczne, "Studia Medioznawcze" 2007(29)2, s. 80-89, otwarty dostęp on line: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130121/szpunar_badania_internetu_vs._badania_w_internecie_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y Literatura uzupełniająca: Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006 Cieślarczyk M., Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz elementy statystyki stosowane w pracach magisterskich i doktoranckich, Warszawa 2003 Seweryniak H., Sitkowska K., Robak M., Kultura-Media-Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013 Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2006 M. Wendland, E., Kulczycki (red.), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, Poznań 2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK 1 (DL_W16): student zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; rozpoznaje i charakteryzuje elementy komunikacji medialno-kulturowej, takie jak dzieła współczesnych i dawnych sztuk wizualnych, artefakty i zjawiska artystyczne występujące w obszarze mediów i komunikacji społecznej; zna ich miejsce w systemie nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz wie o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi EK 2 (DL_19) student zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach; wie czym zajmują się nauki o komunikacji społecznej i mediach, przyswaja sobie elementy i metody pisania pracy dyplomowej; EK 3 (DL_U20): student potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze odpowiednio dobierając szczegółową metodologię; EK 4 (DL_U21) : student potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu, potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, szczególnie materiałów wizualnych i kulturowych, posługuje się nimi w pracy EK 5 (DL_K07): student jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; organizuje własny warsztat badawczy zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych, odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych i kulturowych Nakład pracy studenta w semestrze: - 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium - 60 przygotowanie do zajęć (lektury, stan badań) - 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium - 60 godz. – pisanie pracy dyplomowej = razem - 180 godz. = 6 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: DL_W16, DL_W19, DL_U20, DL_U21 realizowane metodą wykładu i problemowego i dyskusji, a uczestnictwem w seminarium i raportowaniem stanu pracy; DL_K07 weryfikowany wynikami własnej pracy dyplomowej. Dla DL_W16: BDB - student doskonale zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; świetnie rozpoznaje i charakteryzuje elementy komunikacji medialno-kulturowej, takie jak dzieła współczesnych i dawnych sztuk wizualnych, artefakty i zjawiska kulturowe występujące w obszarze mediów i komunikacji społecznej; bardzo dobrze zna ich miejsce w systemie nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz wie o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi DB - student dobrze zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; dobrze rozpoznaje i charakteryzuje elementy komunikacji medialno-kulturowej, takie jak dzieła współczesnych i dawnych sztuk wizualnych, artefakty i zjawiska kulturowe występujące w obszarze mediów i komunikacji społecznej; dobrze zna ich miejsce w systemie nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz wie o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi Dla DL_19: BDB - student bardzo dobrze zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach; doskonale wie czym zajmują się nauki o komunikacji społecznej i mediach, skutecznie przyswaja sobie elementy i metody pisania pracy dyplomowej; DB - student dobrze zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach; wie czym zajmują się nauki o komunikacji społecznej i mediach, skutecznie DST - student zna w ogólnym zarysie główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach; nie do końca rozumie specyfikę i czym zajmują się nauki o komunikacji społecznej i mediach, skutecznie Dla DL_U20: BDB - student doskonale potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; w stopniu wyróżniającym potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze odpowiednio dobierając szczegółową metodologię; DB - student dobrze potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; w stopniu zadowalającym potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze odpowiednio dobierając szczegółową metodologię; DST - student z trudem potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; w stopniu słabym potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze odpowiednio dobierając szczegółową metodologię; Dla DL_U21 : BDB - student potrafi w stopniu wyróżniającym prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; doskonale umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu, potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, szczególnie materiałów wizualnych i kulturowych, celująco posługuje się nimi w pracy DB - student potrafi dobrze prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; dobrze umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu, potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, szczególnie materiałów wizualnych i kulturowych, posługuje się nimi w pracy DST - student potrafi w słabym stopniu prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; nie do końca umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu, nie w pełni potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, szczególnie materiałów wizualnych i kulturowych, słabo posługuje się nimi w pracy Dla DL_K07: BDB - student jest doskonale przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; samodzielnie i profesjonalnie organizuje własny warsztat badawczy zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych; odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych i kulturowych DB - student jest dobrze przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; samodzielnie i dość profesjonalnie organizuje własny warsztat badawczy nie do końca potrafiąc zachować krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych; dobrze przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych i kulturowych DST - student jest dość słabo przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje mało starannie i nieterminowo; niesamodzielnie organizuje własny warsztat badawczy i nie potrafi zachować krytycyzmu w ocenie wyników badań własnych i innych; mało starannie przygotowuje się do pracy, słabo projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych i kulturowych Ocenianie ma charakter ciągły. Zajęcia są obowiązkowe. Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie - zgodnie z etapem realizacji seminarium (semestrem) - tematu, planu pracy, fragmentu lub całości pracy dyplomowej: 1/ warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest konceptualizacja tematu pracy oraz prawidłowe sformułowanie tematu w postaci tytułu oraz zatwierdzenie go przez Radę Wydziału; przygotowanie planu pracy oraz skompletowanie bibliografii z podziałem na źródła i opracowania; student na każdych zajęciach przedstawia i referuje przynajmniej jeden nowy pozyskany materiał naukowy z dziedziny swojej pracy dyplomowej. 2/ warunkiem zaliczenia drugiego semestru jest opanowanie warsztatu pisania pracy dyplomowej, w szczególności aparatu krytycznego, języka naukowego, a także przedstawienie przynajmniej jednego rozdziału pracy (ukończonego i kompletnego) - do 22 grudnia; student na każdych zajęciach przedstawia i referuje przynajmniej jeden nowy pozyskany materiał naukowy z dziedziny swojej pracy dyplomowej. 3/ warunkiem zaliczenia trzeciego semestru są systematyczne i sukcesywne postępy w pisaniu pracy oraz oddanie ukończonej i kompletnej pracy dyplomowej w terminie do 30 kwietnia. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEMLI
FR |
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Norbert Mojżyn | |
Group instructors: | Norbert Mojżyn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
BA Seminar - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Nakład pracy studenta per semestr: - 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium - 30 przygotowanie do zajęć - 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium - 60 godz. – pisanie pracy dyplomowej - 30 godz. przygotowanie do obrony = razem - 180 godz. = 6 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia służą zdobyciu kompetencji i kwalifikacji do samodzielnego poruszania się i pracy w obszarze komunikacji społecznej i mediów związanych z kulturą; poszerzeniu i pogłębieniu wiedzy na temat komunikacji wizualnej i artystycznej w obszarze mediów i dziennikarstwa oraz wzbudzeniu chęci do prowadzenia samodzielnych i zespołowych badań nad komunikacją na polu dziennikarstwa i mediów. |
|
Full description: |
(in Polish) Pierwszoplanową rolą seminarium jest przygotowanie do pisania pracy dyplomowej, opanowanie rzemiosła pisania pracy dyplomowej, określenie metod badawczych stosowanych w obszarze sztuk wizualnych, wyjaśnienie podstawowych pojęć i kryteriów z zakresu pisania pracy dyplomowej. Obszar komunikacji wizualnej zostaje zakreślony przez dawne i współczesne (zwłaszcza elektroniczne i cyfrowe, TV, internet) media i zostaje pogłębiony poprzez refleksję teoretyczną na temat: - hermeneutyka i filozofia komunikacji, - obraz w mediach, - percepcja obrazów (przekaz podprogowy), - antropologia i socjologia obrazu, - fotografia dziennikarska, - komunikacja symboliczna - analiza formy, symbolu i znaku, - psychologia wizualności, - manipulacja obrazem, - PR a obraz, - tożsamość wizualna, - reklama komercyjna i społeczna a komunikacja, - sztuka dziennikarska (gatunki dziennikarskie i medialne), - sztuka w mediach (blogi artystyczne, wirtualne muzea i galerie itp.), - sztuka w komunikacji medialnej: sztuka cybernetyczna, sztuka robotyczna, sound art, sztuka generatywna, interaktywny wideodysk, video art, sztuka telematyczna, net art, sztuka interaktywna, rzeźba wideo, wirtualny aktywizm, interaktywne środowisko w czasie rzeczywistym, Artificial Life (AL), Artificial Intelligence (AI), sztuka interfejsu, software art, haktywizm, rzeczywistość wirtualna, środowisko responsywne, CAVE art, CD-ROM art, sztuka multimediów, bio art, sztuka transgeniczna, sztuka lokacyjna, sztuka Mixed Reality, performans, walking based-art, sztuka biotechnologiczna, performans w Second Life, literatura open-source, body art, gra wideo, artystyczny aktywizm społeczny, sztuka immersyjna. Zakres tematów: I semestr: 1. Czym jest seminarium naukowe: rola promotora, zadania seminarzystów; 2. Podstawowe pojęcia i kryteria z zakresu pisania pracy dyplomowej (elementy i zakres pracy, strona merytoryczna i formalna pracy); 3. Organizacja procesu pisania pracy; 4. Zakres wybór źródeł pracy; 5. Poszukiwania bibliograficzne (biblioteki i źródła elektroniczne); 6. Umiejętność korzystania z zasobów bibliotecznych - elementy bibliotekarstwa; 7. Wybór tematu pracy dyplomowej; 8. Właściwe sformułowanie tytułu pracy; 9. Omówienie metod badawczych w naukach społecznych i humanistycznych. 10. Metody właściwe dla komunikacji wizualnej i kulturowej; 11. Wybór właściwych metod; 12. Co to jest plan pracy?; 13. Plan pracy a struktura przyszłej pracy dyplomowej 14. Przygotowanie planu pracy 15. Podsumowanie semestru I II semestr: 16. Prezentacja bieżącego stanu badań przez studentów; 17. Metodologia. Określenie celów badawczych; 18. Metodologia. Postawienie pytań badawczych; 19. Metodologia. Sprecyzowanie problemów badawczych; 20. Określenie właściwych źródeł i ich wartościowanie; 21. Źródła i opracowania; literatura przedmiotu i podmiotu; 22. Język jako narzędzie komunikacji; 23. Język naukowy a język publicystyczny; 24. Sprawność i poprawność językowa; 25. Specyfika języka naukowego w pracach dyplomowych; 26. Sztuka pisania pracy dyplomowej; 27. Zasady sporządzania przypisów; 28. Cytowanie, parafrazowanie; 29. Edycja i formatowanie tekstu; 30. Podsumowanie semestru II III semestr: 31. Prezentacja bieżącego stanu badań przez studentów; 32. Sztuka pisania pracy dyplomowej; 33. Uzasadnienie aktualności i ważności podejmowanego tematu; 34. Formalne elementy pracy dyplomowej; 35. Rola Wstępu i jego zawartość; 36. Korpus pracy - rozdziały problemowe; 37. Właściwe przedstawianie Bibliografii. Aneksy; 38. Rola Zakończenia i jego zawartość; 39. Co to jest plagiat? jak jego uniknąć? 40. System antyplagiatowy i jego działanie; 41. Omówienie problemów indywidualnych; 42. Omówienie procedur obrony pracy i egzaminu; 43. Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej; 44. Przygotowanie niezbędnych dokumentów; 45. Podsumowanie semestru III. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010, otwarty dostęp on line Szymańska A., Lisowska-Magdziarz M., Hess A. (red). METODY BADAN MEDIOZNAWCZYCH I ICH ZASTOSOWANIA, Kraków 2018, otwarty dostęp on line Witek P., Metodologiczne problemy historii wizualnej, "Res Historica" 2014(37), otwarty dostęp on line Buczek P., Internet jako miejsce komunikacji wizualnej mediów z odbiorcami, "Nowy Przegląd Dziennikarski", 2017(4), otwarty dostęp on line: http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/2017.4/10.%20Paulina%20Buczek.pdf M. Szpunar, Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium - problemy metodologiczne, "Studia Medioznawcze" 2007(29)2, s. 80-89, otwarty dostęp on line: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130121/szpunar_badania_internetu_vs._badania_w_internecie_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y Literatura uzupełniająca: Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006 Cieślarczyk M., Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz elementy statystyki stosowane w pracach magisterskich i doktoranckich, Warszawa 2003 Seweryniak H., Sitkowska K., Robak M., Kultura-Media-Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013 Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2006 M. Wendland, E., Kulczycki (red.), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, Poznań 2012 |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SEMLI
|
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Norbert Mojżyn | |
Group instructors: | Norbert Mojżyn | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7A8UB_KMk1MAby1QMYP0zAUzpTWUES9Y1U2zneDHUWI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b76e6e70-6500-437c-9189-ba81bf65b6b5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
BA Seminar - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Nakład pracy studenta w semestrze: - 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium - 60 przygotowanie do zajęć (lektury, stan badań) - 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium - 60 godz. – pisanie pracy dyplomowej = razem - 180 godz. = 6 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium licencjackie służy zdobyciu kwalifikacji do samodzielnego prowadzenia badań, analizowania zjawisk i procesów w obszarze komunikacji społecznej i mediów związanych z kulturą, umiejętności czytania, rozumienia i przygotowywania tekstów naukowych; zajęcia służą poszerzeniu i pogłębieniu wiedzy na temat komunikacji społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji wizualnej i artystycznej oraz wzbudzeniu chęci do prowadzenia samodzielnych i zespołowych badań nad komunikacją na polu dziennikarstwa i mediów. |
|
Full description: |
(in Polish) Pierwszoplanową rolą seminarium jest przygotowanie do pisania pracy dyplomowej, opanowanie rzemiosła pisania pracy dyplomowej, określenie metod badawczych stosowanych w obszarze sztuk wizualnych, wyjaśnienie podstawowych pojęć i kryteriów z zakresu pisania pracy dyplomowej. Obszar komunikacji wizualnej zostaje zakreślony przez dawne i współczesne (zwłaszcza elektroniczne i cyfrowe, TV, internet) media i zostaje pogłębiony poprzez refleksję teoretyczną na temat: - hermeneutyka i filozofia komunikacji, - teoria i prakseologia udziału obrazu w mediach i komunikacji, -- antropologia i socjologia obrazu, percepcja i analiza obrazów - fotografia dziennikarska, - komunikacja symboliczna (analiza formy, symbolu i znaku), - psychologia wizualności, manipulacja obrazem, - PR a obraz, identyfikacja wizualna marki, - reklama komercyjna i społeczna w komunikacji, - sztuka dziennikarska (gatunki dziennikarskie i medialne), mistrzowie dziennikarstwa, - sztuka w mediach (blogi artystyczne, wirtualne muzea i galerie itp.), - sztuka w komunikacji medialnej: sztuka cybernetyczna, sztuka robotyczna, sound art, sztuka generatywna, interaktywny wideodysk, video art, sztuka telematyczna, net art, sztuka interaktywna, rzeźba wideo, wirtualny aktywizm, interaktywne środowisko w czasie rzeczywistym, Artificial Life (AL), Artificial Intelligence (AI), sztuka interfejsu, software art, haktywizm, rzeczywistość wirtualna, środowisko responsywne, CAVE art, CD-ROM art, sztuka multimediów, bio art, sztuka transgeniczna, sztuka lokacyjna, sztuka Mixed Reality, performans, walking based-art, sztuka biotechnologiczna, performans w Second Life, literatura open-source, body art, gra wideo, artystyczny aktywizm społeczny, sztuka immersyjna. Zakres tematów: II semestr: 16. Prezentacja bieżącego stanu badań przez studentów; 17. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Określenie celów badawczych; 18. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Postawienie pytań badawczych; 19. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Sprecyzowanie problemów badawczych; 20. Określenie właściwych źródeł i ich wartościowanie; 21. Co to są źródła i opracowania, literatura przedmiotu i podmiotu? 22. Język jako narzędzie komunikacji rola formy i treści; 23. Różnice między językiem naukowym a językiem publicystycznym; 24. Specyfika języka naukowego w pracach dyplomowych (unikanie żargonu dziennikarskiego); 25. Sprawność i poprawność językowa (poprawna stylistyka, składnia, ortografia, interpunkcja itp); 26. Sztuka pisania pracy dyplomowej (typy przypisów stosowane w pracach naukowych); 27. Aparat krytyczny, zasady sporządzania przypisów na WT UKSW; 28. Cytowanie, parafrazowanie; 29. Edycja i formatowanie tekstu; 30. Podsumowanie semestru II |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010, otwarty dostęp on line Szymańska A., Lisowska-Magdziarz M., Hess A. (red). METODY BADAN MEDIOZNAWCZYCH I ICH ZASTOSOWANIA, Kraków 2018, otwarty dostęp on line Witek P., Metodologiczne problemy historii wizualnej, "Res Historica" 2014(37), otwarty dostęp on line Buczek P., Internet jako miejsce komunikacji wizualnej mediów z odbiorcami, "Nowy Przegląd Dziennikarski", 2017(4), otwarty dostęp on line: http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/2017.4/10.%20Paulina%20Buczek.pdf M. Szpunar, Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium - problemy metodologiczne, "Studia Medioznawcze" 2007(29)2, s. 80-89, otwarty dostęp on line: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130121/szpunar_badania_internetu_vs._badania_w_internecie_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y Literatura uzupełniająca: Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006 Cieślarczyk M., Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz elementy statystyki stosowane w pracach magisterskich i doktoranckich, Warszawa 2003 Seweryniak H., Sitkowska K., Robak M., Kultura-Media-Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013 Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2006 M. Wendland, E., Kulczycki (red.), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, Poznań 2012 |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU SEMLI
W TH FR |
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Norbert Mojżyn | |
Group instructors: | Norbert Mojżyn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
BA Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Nakład pracy studenta w semestrze: - 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium - 60 przygotowanie do zajęć (lektury, stan badań) - 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium - 60 godz. – pisanie pracy dyplomowej = razem - 180 godz. = 6 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium licencjackie służy zdobyciu kwalifikacji do samodzielnego prowadzenia badań, analizowania zjawisk i procesów w obszarze komunikacji społecznej i mediów związanych z kulturą, umiejętności czytania, rozumienia i przygotowywania tekstów naukowych; zajęcia służą poszerzeniu i pogłębieniu wiedzy na temat komunikacji społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji wizualnej i artystycznej oraz wzbudzeniu chęci do prowadzenia samodzielnych i zespołowych badań nad komunikacją na polu dziennikarstwa i mediów. |
|
Full description: |
(in Polish) Pierwszoplanową rolą seminarium jest przygotowanie do pisania pracy dyplomowej, opanowanie rzemiosła pisania pracy dyplomowej, określenie metod badawczych stosowanych w obszarze sztuk wizualnych, wyjaśnienie podstawowych pojęć i kryteriów z zakresu pisania pracy dyplomowej. Obszar komunikacji wizualnej zostaje zakreślony przez dawne i współczesne (zwłaszcza elektroniczne i cyfrowe, TV, internet) media i zostaje pogłębiony poprzez refleksję teoretyczną na temat: - hermeneutyka i filozofia komunikacji, - teoria i prakseologia udziału obrazu w mediach i komunikacji, -- antropologia i socjologia obrazu, percepcja i analiza obrazów - fotografia dziennikarska, - komunikacja symboliczna (analiza formy, symbolu i znaku), - psychologia wizualności, manipulacja obrazem, - PR a obraz, identyfikacja wizualna marki, - reklama komercyjna i społeczna w komunikacji, - sztuka dziennikarska (gatunki dziennikarskie i medialne), mistrzowie dziennikarstwa, - sztuka w mediach (blogi artystyczne, wirtualne muzea i galerie itp.), - sztuka w komunikacji medialnej: sztuka cybernetyczna, sztuka robotyczna, sound art, sztuka generatywna, interaktywny wideodysk, video art, sztuka telematyczna, net art, sztuka interaktywna, rzeźba wideo, wirtualny aktywizm, interaktywne środowisko w czasie rzeczywistym, Artificial Life (AL), Artificial Intelligence (AI), sztuka interfejsu, software art, haktywizm, rzeczywistość wirtualna, środowisko responsywne, CAVE art, CD-ROM art, sztuka multimediów, bio art, sztuka transgeniczna, sztuka lokacyjna, sztuka Mixed Reality, performans, walking based-art, sztuka biotechnologiczna, performans w Second Life, literatura open-source, body art, gra wideo, artystyczny aktywizm społeczny, sztuka immersyjna. Zakres tematów: III semestr: 31. Prezentacja bieżącego stanu badań przez studentów; 32. Sztuka pisania pracy dyplomowej, rozdziały problemowe; 33. Korpus pracy: rozdziały teoretyczne i merytoryczne; 34. Rola Wstępu i jego zawartość; 35. Uzasadnienie aktualności i ważności podejmowanego tematu; 36. Formalne elementy pracy dyplomowej; 37. Bibliografia. Aneksy; 38. Rola Zakończenia i jego zawartość; 39. Problematyka oryginalności tekstu. Co to jest plagiat? Jak jego uniknąć? 40. System antyplagiatowy i jego działanie; 41. Omówienie problemów indywidualnych; 42. Omówienie procedur obrony pracy i egzaminu; 43. Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej; 44. Przygotowanie niezbędnych dokumentów; 45. Podsumowanie semestru III. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010, otwarty dostęp on line Szymańska A., Lisowska-Magdziarz M., Hess A. (red). METODY BADAN MEDIOZNAWCZYCH I ICH ZASTOSOWANIA, Kraków 2018, otwarty dostęp on line Witek P., Metodologiczne problemy historii wizualnej, "Res Historica" 2014(37), otwarty dostęp on line Buczek P., Internet jako miejsce komunikacji wizualnej mediów z odbiorcami, "Nowy Przegląd Dziennikarski", 2017(4), otwarty dostęp on line: http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/2017.4/10.%20Paulina%20Buczek.pdf Literatura uzupełniająca: Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006 Cieślarczyk M., Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz elementy statystyki stosowane w pracach magisterskich i doktoranckich, Warszawa 2003 Seweryniak H., Sitkowska K., Robak M., Kultura-Media-Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013 Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2006 M. Wendland, E., Kulczycki (red.), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, Poznań 2012 |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W SEMLI
TH FR |
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Norbert Mojżyn | |
Group instructors: | Norbert Mojżyn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
BA Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.