Propaganda and manipulation in the media
General data
Course ID: | WT-DKS-P-SLPM |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Propaganda and manipulation in the media |
Name in Polish: | Propaganda i manipulacja w mediach |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | communication and media studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zainteresowania naukowe pokrywające się z obszarem tematycznym seminarium. Zaliczony test kompetencji językowych. Zaliczone zajęcia z metodologii pracy naukowej. Zaliczone zajęcia z edycji i obiegu dokumentów elektronicznych. |
Short description: |
(in Polish) Seminarium licencjackie prowadzone jest dla osób, które zainteresowanie propagandą i manipulacją w mediach łączą ze znajomością nie tylko zasad języka polskiego, ale także z biegłą obsługą komputera (pakietu Ms Office). Realizacja opracowanego z promotorem planu pracy dyplomowej poprzedzona jest gruntownym przygotowaniem metodologicznym - od zapoznania studentów z zasadami organizacji warsztatu pracy indywidualnej, przez zasady sporządzania kwerendy bibliotecznej, po sposoby sporządzania przypisów oraz wykazów bibliograficznych.Na seminarium obowiązują wewnętrzne standardy pokrywające się z przyjętymi na uczelni wymogami. Ich znajomość oraz przestrzeganie w praktyce są konieczne. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów: Określenie szczegółowych zakresów zainteresowań naukowych. Organizacja własnego warsztatu pracy. Podstawowe zagadnienia z zakresu edycji tekstów. Język pracy naukowej. Metodologia prowadzenia badań naukowych, które mogą być włączone do pracy dyplomowej. Gromadzenie i selekcja materiału źródłowego oraz pozycji bibliograficznych. Zasady wykorzystywania cytatów i nawiązywania do cudzej myśli naukowej. Czym jest plagiat? Podstawowe zasady etyczne przy pracy naukowej. Konstruowanie tematu pracy dyplomowej. Zasady sporządzania bibliografii naukowej. Zasady sporządzania przypisów. Przygotowanie planu pracy. Konstrukcja poszczególnych części pracy: wstęp. Konstrukcja poszczególnych części pracy: struktura poszczególnych rozdziałów. Konstrukcja poszczególnych części pracy: zakończenie i aneksy. Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego. |
Bibliography: |
(in Polish) Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012. Almeida F., Manipulacja: w polityce, w reklamie, w miłości, Gdańsk 2005. Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008 Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016. Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006. Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294. Dziadzia B., Wpływ mediów: konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007. Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82. Gackowski T., Dziedzic J., Manipulacja w mediach: media o manipulacji, Warszawa 2011. Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001. Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło: o manipulacji w mediach, Lublin 2003. Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007. Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960. Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92. Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988. Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004. Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980. Pratkanis A., Wiek propagandy: używanie i nadużywanie propagandy na co dzień, Warszawa 2003. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2003. Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg, bmw, 2000, s. 4-25. Słownik wiedzy o mediach, E. Chudziński (red.), Pabianice 2009. Thomson O., Historia propagandy, Warszawa 2001. Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu: manipulacja w mediach, Warszawa 2011. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) udział w zajęciach i przygotowanie prac zleconych w ramach zajęć 30 h = 1 ECTS dotarcie do literatury z zakresu metodologii pracy naukowej oraz literatury przedmiotu związanej z wybranym tematem - 60 h = 2 ECTS przygotowanie pracy licencjackiej - 90 h -=3 ECTS łącznie minimum 180 h = 6 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) KALENDARIUM i WARUNKI ZALICZENIA Na II roku studiów (IV semestr): Do końca marca (IV semestr) przeczytać jedną (lub więcej) książkę zaproponowaną w sylabusie w wykazie literatury. Powinna to być książka, która odnosi się do jednego z zagadnień wypunktowanych w tytule seminarium. Do 14 kwietnia (IV semestr) napisać artykuł na temat swoich zainteresowań naukowych - objętość minimalna to 10 000 znaków (ze spacjami). Do 21 kwietnia (IV semestr) zaproponować wstępne (!) brzmienie tematu pracy licencjackiej oraz przygotować opis wyjaśniający znaczenie poszczególnych elementów tematu (minimalna objętość to 5 000 znaków ze spacjami). Do 28 kwietnia (IV semestr) przygotować wstępną bibliografię do pracy (w oparciu o jej zaproponowany temat) - minimum 10 pozycji. Do 12 maja (IV semestr) przygotować we współpracy z promotorem propozycję planu pracy licencjackiej. Do 30 maja (IV semestr) uzyskać zatwierdzenie brzmienia tematu pracy licencjackiej – zostanie on ostatecznie sformułowany w wyniku ścisłej współpracy seminarzysty z promotorem. WARUNKIEM ZALICZENIA SEMINARIUM LICENCJACKIEGO PO IV SEMESTRZE STUDIÓW JEST SPEŁNIENIE ŁĄCZNIE DWÓCH KRYTERIÓW: 1. przygotowanie i oddanie wszystkich prac w wyznaczonych przez promotora terminach (opóźnienia dopuszczalne są tylko w wyjątkowych okolicznościach i po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia); 2. uzyskanie zatwierdzenia tematu pracy licencjackiej. Na III roku studiów (V i VI semestr): Do końca listopada (V semestr) musi zostać oddany I rozdział pracy licencjackiej. Do końca stycznia (V semestr) musi zostać oddany II rozdział pracy licencjackiej. Do końca marca (VI semestr) musi zostać oddany III rozdział pracy licencjackiej. Do końca kwietnia (VI semestr) muszą zostać oddane: spis treści, zakończenie, bibliografia oraz inne materiały wchodzące w skład pracy licencjackiej tj. aneksy i załączniki wraz z ich spisami. Student ma obowiązek umieszczenia pracy w systemie APD (Archiwum Prac Dyplomowych). Studenci zobowiązani są do formalnego usprawiedliwienia każdej nieobecności, Studenci zobowiązani są do wywiązywania się ze zleconych im zadań w czasie, jaki uzgodniono z promotorem. Części pracy, które przedkładane są do oceny promotorowi muszą nosić znamiona pracy samodzielnej, ich treść ma wskazywać na znajomość literatury przedmiotu i literatury pomocniczej. Studenci zobowiązani są do stosowania w swojej pracy formalnych wymogów edytorskich określonych w Zarządzeniu Dziekana Wydziału Teologicznego UKSW w sprawie przebiegu studiów i studiów stacjonarnych. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEMLI
FR |
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Butkiewicz | |
Group instructors: | Magdalena Butkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
BA Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium licencjackie prowadzone jest dla osób, które zainteresowanie propagandą i manipulacją w mediach łączą ze znajomością nie tylko zasad języka polskiego, ale także z biegłą obsługą komputera (pakietu Ms Office). Realizacja opracowanego z promotorem planu pracy dyplomowej poprzedzona jest gruntownym przygotowaniem metodologicznym - od zapoznania studentów z zasadami organizacji warsztatu pracy indywidualnej, przez zasady sporządzania kwerendy bibliotecznej, po sposoby sporządzania przypisów oraz wykazów bibliograficznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów: Określenie szczegółowych zakresów zainteresowań naukowych. Organizacja własnego warsztatu pracy. Podstawowe zagadnienia z zakresu edycji tekstów. Język pracy naukowej. Metodologia prowadzenia badań naukowych, które mogą być włączone do pracy dyplomowej. Gromadzenie i selekcja materiału źródłowego oraz pozycji bibliograficznych. Zasady wykorzystywania cytatów i nawiązywania do cudzej myśli naukowej. Czym jest plagiat? Podstawowe zasady etyczne przy pracy naukowej. Konstruowanie tematu pracy dyplomowej. Zasady sporządzania bibliografii naukowej. Zasady sporządzania przypisów. Przygotowanie planu pracy. Konstrukcja poszczególnych części pracy: wstęp. Konstrukcja poszczególnych części pracy: struktura poszczególnych rozdziałów. Konstrukcja poszczególnych części pracy: zakończenie i aneksy. Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012. Almeida F., Manipulacja: w polityce, w reklamie, w miłości, Gdańsk 2005. Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008 Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016. Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006. Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294. Dziadzia B., Wpływ mediów: konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007. Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82. Gackowski T., Dziedzic J., Manipulacja w mediach: media o manipulacji, Warszawa 2011. Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001. Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło: o manipulacji w mediach, Lublin 2003. Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007. Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960. Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92. Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988. Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004. Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980. Pratkanis A., Wiek propagandy: używanie i nadużywanie propagandy na co dzień, Warszawa 2003. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2003. Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg, bmw, 2000, s. 4-25. Słownik wiedzy o mediach, E. Chudziński (red.), Pabianice 2009. Thomson O., Historia propagandy, Warszawa 2001. Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu: manipulacja w mediach, Warszawa 2011. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Studenci zobowiązani są do formalnego usprawiedliwienia każdej nieobecności, Studenci zobowiązani są do wywiązywania się ze zleconych im zadań w czasie, jaki uzgodniono z promotorem, Części pracy, które przedkładane są do oceny promotorowi muszą nosić znamiona pracy samodzielnej, mają być oparte o konkretną literaturę, Studenci zobowiązani są do stosowania w swojej pracy formalnych wymogów edytorskich określonych w Zarządzeniu Dziekana Wydziału Teologicznego UKSW w sprawie przebiegu studiów i studiów stacjonarnych. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEMLI
FR |
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Butkiewicz | |
Group instructors: | Magdalena Butkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
BA Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium licencjackie prowadzone jest dla osób, które zainteresowanie propagandą i manipulacją w mediach łączą ze znajomością nie tylko zasad języka polskiego, ale także z biegłą obsługą komputera (pakietu Ms Office). Realizacja opracowanego z promotorem planu pracy dyplomowej poprzedzona jest gruntownym przygotowaniem metodologicznym - od zapoznania studentów z zasadami organizacji warsztatu pracy indywidualnej, przez zasady sporządzania kwerendy bibliotecznej, po sposoby sporządzania przypisów oraz wykazów bibliograficznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów: Określenie szczegółowych zakresów zainteresowań naukowych. Organizacja własnego warsztatu pracy. Podstawowe zagadnienia z zakresu edycji tekstów. Język pracy naukowej. Metodologia prowadzenia badań naukowych, które mogą być włączone do pracy dyplomowej. Gromadzenie i selekcja materiału źródłowego oraz pozycji bibliograficznych. Zasady wykorzystywania cytatów i nawiązywania do cudzej myśli naukowej. Czym jest plagiat? Podstawowe zasady etyczne przy pracy naukowej. Konstruowanie tematu pracy dyplomowej. Zasady sporządzania bibliografii naukowej. Zasady sporządzania przypisów. Przygotowanie planu pracy. Konstrukcja poszczególnych części pracy: wstęp. Konstrukcja poszczególnych części pracy: struktura poszczególnych rozdziałów. Konstrukcja poszczególnych części pracy: zakończenie i aneksy. Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012. Almeida F., Manipulacja: w polityce, w reklamie, w miłości, Gdańsk 2005. Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008 Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016. Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006. Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294. Dziadzia B., Wpływ mediów: konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007. Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82. Gackowski T., Dziedzic J., Manipulacja w mediach: media o manipulacji, Warszawa 2011. Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001. Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło: o manipulacji w mediach, Lublin 2003. Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007. Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960. Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92. Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988. Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004. Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980. Pratkanis A., Wiek propagandy: używanie i nadużywanie propagandy na co dzień, Warszawa 2003. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2003. Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg, bmw, 2000, s. 4-25. Słownik wiedzy o mediach, E. Chudziński (red.), Pabianice 2009. Thomson O., Historia propagandy, Warszawa 2001. Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu: manipulacja w mediach, Warszawa 2011. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Studenci zobowiązani są do formalnego usprawiedliwienia każdej nieobecności, Studenci zobowiązani są do wywiązywania się ze zleconych im zadań w czasie, jaki uzgodniono z promotorem, Części pracy, które przedkładane są do oceny promotorowi muszą nosić znamiona pracy samodzielnej, mają być oparte o konkretną literaturę, Studenci zobowiązani są do stosowania w swojej pracy formalnych wymogów edytorskich określonych w Zarządzeniu Dziekana Wydziału Teologicznego UKSW w sprawie przebiegu studiów i studiów stacjonarnych. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEMLI
FR |
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Butkiewicz | |
Group instructors: | Magdalena Butkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
BA Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w seminarium 30 godzin Samodzielne pisanie pracy dyplomowej 240 godzin Lektura wybranych pozycji bibliograficznych 240 godzin Konsultacje (indywidualne - bezpośrednie lub online) z promotorką 10 godzin suma 520 godzin = 6 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium licencjackie prowadzone jest dla osób, które zainteresowanie propagandą i manipulacją w mediach łączą ze znajomością nie tylko zasad języka polskiego, ale także z biegłą obsługą komputera (pakietu Ms Office). Realizacja opracowanego z promotorem planu pracy dyplomowej poprzedzona jest gruntownym przygotowaniem metodologicznym - od zapoznania studentów z zasadami organizacji warsztatu pracy indywidualnej, przez zasady sporządzania kwerendy bibliotecznej, po sposoby sporządzania przypisów oraz wykazów bibliograficznych. Na seminarium obowiązują wewnętrzne standardy pokrywające się z przyjętymi na uczelni wymogami. Ich znajomość oraz przestrzeganie w praktyce są konieczne. Zasady naboru: w przypadku dużej liczby chętnych (przekraczającej wyznaczone na dany rok akademicki limity miejsc na seminariach dyplomowych) prowadząca zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia testu kwalifikacyjnego, którego rezultaty będą wiążące; test odbędzie się na pierwszych zajęciach w semestrze i nie będzie powtarzany; test zostanie przeprowadzony w formie pisemnej - konieczne będzie udzielenie odpowiedzi na kilka (maksymalnie 10) pytań otwartych; wyniki podane zostaną drogą uzgodnioną z zainteresowanymi. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów: Określenie szczegółowych zakresów zainteresowań naukowych. Organizacja własnego warsztatu pracy. Podstawowe zagadnienia z zakresu edycji tekstów. Język pracy naukowej. Metodologia prowadzenia badań naukowych, które mogą być włączone do pracy dyplomowej. Gromadzenie i selekcja materiału źródłowego oraz pozycji bibliograficznych. Zasady wykorzystywania cytatów i nawiązywania do cudzej myśli naukowej. Czym jest plagiat? Podstawowe zasady etyczne przy pracy naukowej. Konstruowanie tematu pracy dyplomowej. Zasady sporządzania bibliografii naukowej. Zasady sporządzania przypisów. Przygotowanie planu pracy. Konstrukcja poszczególnych części pracy: wstęp. Konstrukcja poszczególnych części pracy: struktura poszczególnych rozdziałów. Konstrukcja poszczególnych części pracy: zakończenie i aneksy. Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012. Almeida F., Manipulacja: w polityce, w reklamie, w miłości, Gdańsk 2005. Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008 Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016. Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006. Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294. Dziadzia B., Wpływ mediów: konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007. Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82. Gackowski T., Dziedzic J., Manipulacja w mediach: media o manipulacji, Warszawa 2011. Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001. Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło: o manipulacji w mediach, Lublin 2003. Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007. Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960. Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92. Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988. Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004. Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980. Pratkanis A., Wiek propagandy: używanie i nadużywanie propagandy na co dzień, Warszawa 2003. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2003. Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg, bmw, 2000, s. 4-25. Słownik wiedzy o mediach, E. Chudziński (red.), Pabianice 2009. Thomson O., Historia propagandy, Warszawa 2001. Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu: manipulacja w mediach, Warszawa 2011. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zainteresowania naukowe pokrywające się z obszarem tematycznym seminarium. Zaliczony test kompetencji językowych. Zaliczone zajęcia z metodologii pracy naukowej. Zaliczone zajęcia z edycji i obiegu dokumentów elektronicznych. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEMLI
FR |
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Butkiewicz | |
Group instructors: | Magdalena Butkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
BA Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w seminarium 30 godzin Samodzielne pisanie pracy dyplomowej 240 godzin Lektura wybranych pozycji bibliograficznych 240 godzin Konsultacje (indywidualne - bezpośrednie lub online) z promotorką 10 godzin suma 520 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium licencjackie prowadzone jest dla osób, które zainteresowanie propagandą i manipulacją w mediach łączą ze znajomością nie tylko zasad języka polskiego, ale także z biegłą obsługą komputera (pakietu Ms Office). Realizacja opracowanego z promotorem planu pracy dyplomowej poprzedzona jest gruntownym przygotowaniem metodologicznym - od zapoznania studentów z zasadami organizacji warsztatu pracy indywidualnej, przez zasady sporządzania kwerendy bibliotecznej, po sposoby sporządzania przypisów oraz wykazów bibliograficznych. Na seminarium obowiązują wewnętrzne standardy pokrywające się z przyjętymi na uczelni wymogami. Ich znajomość oraz przestrzeganie w praktyce są konieczne. Zasady naboru: w przypadku dużej liczby chętnych (przekraczającej wyznaczone na dany rok akademicki limity miejsc na seminariach dyplomowych) prowadząca zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia testu kwalifikacyjnego, którego rezultaty będą wiążące; test odbędzie się na pierwszych zajęciach w semestrze i nie będzie powtarzany; test zostanie przeprowadzony w formie pisemnej - konieczne będzie udzielenie odpowiedzi na kilka (maksymalnie 10) pytań otwartych; wyniki podane zostaną drogą uzgodnioną z zainteresowanymi. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów: Określenie szczegółowych zakresów zainteresowań naukowych. Organizacja własnego warsztatu pracy. Podstawowe zagadnienia z zakresu edycji tekstów. Język pracy naukowej. Metodologia prowadzenia badań naukowych, które mogą być włączone do pracy dyplomowej. Gromadzenie i selekcja materiału źródłowego oraz pozycji bibliograficznych. Zasady wykorzystywania cytatów i nawiązywania do cudzej myśli naukowej. Czym jest plagiat? Podstawowe zasady etyczne przy pracy naukowej. Konstruowanie tematu pracy dyplomowej. Zasady sporządzania bibliografii naukowej. Zasady sporządzania przypisów. Przygotowanie planu pracy. Konstrukcja poszczególnych części pracy: wstęp. Konstrukcja poszczególnych części pracy: struktura poszczególnych rozdziałów. Konstrukcja poszczególnych części pracy: zakończenie i aneksy. Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012. Almeida F., Manipulacja: w polityce, w reklamie, w miłości, Gdańsk 2005. Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008 Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016. Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006. Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294. Dziadzia B., Wpływ mediów: konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007. Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82. Gackowski T., Dziedzic J., Manipulacja w mediach: media o manipulacji, Warszawa 2011. Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001. Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło: o manipulacji w mediach, Lublin 2003. Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007. Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960. Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92. Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988. Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004. Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980. Pratkanis A., Wiek propagandy: używanie i nadużywanie propagandy na co dzień, Warszawa 2003. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2003. Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg, bmw, 2000, s. 4-25. Słownik wiedzy o mediach, E. Chudziński (red.), Pabianice 2009. Thomson O., Historia propagandy, Warszawa 2001. Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu: manipulacja w mediach, Warszawa 2011. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEMLI
FR |
Type of class: |
BA Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Butkiewicz | |
Group instructors: | Magdalena Butkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
BA Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Seminarium licencjackie prowadzone jest dla osób, które zainteresowanie propagandą i manipulacją w mediach łączą ze znajomością nie tylko zasad języka polskiego, ale także z biegłą obsługą komputera (pakietu Ms Office). Realizacja opracowanego z promotorem planu pracy dyplomowej poprzedzona jest gruntownym przygotowaniem metodologicznym - od zapoznania studentów z zasadami organizacji warsztatu pracy indywidualnej, przez zasady sporządzania kwerendy bibliotecznej, po sposoby sporządzania przypisów oraz wykazów bibliograficznych. Na seminarium obowiązują wewnętrzne standardy pokrywające się z przyjętymi na uczelni wymogami. Ich znajomość oraz przestrzeganie w praktyce są konieczne. Zasady naboru: w przypadku dużej liczby chętnych (przekraczającej wyznaczone na dany rok akademicki limity miejsc na seminariach dyplomowych) prowadząca zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia testu kwalifikacyjnego, którego rezultaty będą wiążące; test odbędzie się na pierwszych zajęciach w semestrze i nie będzie powtarzany; test zostanie przeprowadzony w formie pisemnej - konieczne będzie udzielenie odpowiedzi na kilka (maksymalnie 10) pytań otwartych; wyniki podane zostaną drogą uzgodnioną z zainteresowanymi. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów: Określenie szczegółowych zakresów zainteresowań naukowych. Organizacja własnego warsztatu pracy. Podstawowe zagadnienia z zakresu edycji tekstów. Język pracy naukowej. Metodologia prowadzenia badań naukowych, które mogą być włączone do pracy dyplomowej. Gromadzenie i selekcja materiału źródłowego oraz pozycji bibliograficznych. Zasady wykorzystywania cytatów i nawiązywania do cudzej myśli naukowej. Czym jest plagiat? Podstawowe zasady etyczne przy pracy naukowej. Konstruowanie tematu pracy dyplomowej. Zasady sporządzania bibliografii naukowej. Zasady sporządzania przypisów. Przygotowanie planu pracy. Konstrukcja poszczególnych części pracy: wstęp. Konstrukcja poszczególnych części pracy: struktura poszczególnych rozdziałów. Konstrukcja poszczególnych części pracy: zakończenie i aneksy. Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego. Analizie poddawane będą konkretne teksty przygotowane przez uczestników seminarium. Wspólne omawianie naniesionych uwag i poprawek ma na celu podniesienie jakości prac dyplomowych oraz skłonienie studentów do uczenia się nie tylko na swoich, ale i na cudzych błędach. Z tego powodu konieczne są: - uczestnictwo w zajęciach, - terminowe nadsyłanie konkretnych partii tekstu pracy dyplomowej, - otwartość na przyjmowanie uzasadnionych, krytycznych uwag - dojrzałość naukowa, - chęć uczenia się i podnoszenia własnych kompetencji językowych oraz komunikacyjnych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012. Almeida F., Manipulacja: w polityce, w reklamie, w miłości, Gdańsk 2005. Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008 Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016. Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006. Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294. Dziadzia B., Wpływ mediów: konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007. Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82. Gackowski T., Dziedzic J., Manipulacja w mediach: media o manipulacji, Warszawa 2011. Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001. Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001. Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło: o manipulacji w mediach, Lublin 2003. Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007. Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960. Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92. Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988. Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004. Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980. Pratkanis A., Wiek propagandy: używanie i nadużywanie propagandy na co dzień, Warszawa 2003. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2003. Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg, bmw, 2000, s. 4-25. Słownik wiedzy o mediach, E. Chudziński (red.), Pabianice 2009. Thomson O., Historia propagandy, Warszawa 2001. Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu: manipulacja w mediach, Warszawa 2011. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.