Science journalism
General data
Course ID: | WT-DKS-P-SPD |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Science journalism |
Name in Polish: | Dziennikarstwo popularnonaukowe |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Pozytywny wynik rekrutacji na specjalizację edukacyjno-medialną. |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia poświęcone współczesnym formom i gatunkom dziennikarstwa popularnonaukowego. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia poświęcone współczesnym formom i gatunkom dziennikarstwa popularnonaukowego. Służą uświadomieniu oczekiwań audytoriów od dziennikarzy - popularyzatorów nauki. Przede wszystkim są nastawione na praktyczne doskonalenie warsztatu dziennikarskiego, zapoznaniu się z możliwościami zastosowania gatunków informacyjnych i publicystycznych w praktyce popularyzacyjnej. |
Bibliography: |
(in Polish) Garcarek A., 2011, Informacja w radiu komercyjnym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 14, nr 1: 115-122. Lewandowski P., 2014, Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, Będzin. Linke-Ratuszny M., 2016, Kompetencja tłumaczeniowa w przekładzie tekstów specjalistycznych - analiza wybranych problemów na przykładzie tekstów popularnonaukowych, „Rocznik Przekładoznawczy” 11: 231-250. Wolny-Zmorzyński K., Kozieł A., 2013, Genologia dziennikarska, „Studia Medioznawcze” 54, nr 3: 23-34. Żuk A., 2009, Porada prasowa - poradzić, poinformować czy zmanipulować?, w: M. Kita (red.), Język - styl - gatunek. Katowickie spotkania doktorantów, Katowice: 33-41. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK nr 1 - umiejętności - potrafi tworzyć przekazy dziennikarskie o tematyce naukowej EK nr 2 - umiejętności - potrafi prezentować własne pomysły związane z popularyzacją nauki EK nr 3 - kompetencje - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie Nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach 5 godz. - konsultacje z prowadzącym ćwiczenia 5 godz. - bezpośrednie przygotowanie do ćwiczeń 10 godz. - osobiste lektury 10 godz. - przygotowanie artykułów dziennikarskich 60 godz. - razem 2 punkty ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1, nr 2 i nr 3 realizowane metodami aktywizującymi, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach i pracami dziennikarskimi. EK nr 1 na ocenę 2 - nie ma podstawowych umiejętności dziennikarskich na ocenę 3 - wykazuje umiejętności dziennikarskie, ale nie potrafi sprawnie korzystać z nich w praktyce na ocenę 4 - ma umiejętności dziennikarskie i sprawnie z nich korzysta, ale ma trudności z odnoszeniem ich do działań popularyzujących naukę na ocenę 5 - umiejętnie i sprawnie tworzy przekazy z zakresu popularyzacji nauki EK nr 2 na ocenę 2 - nie ma własnych przemyśleń związanych z nauką i jej popularyzacją na ocenę 3 - dostrzega pomysły innych związane z popularyzacją nauki na ocenę 4 - ma własne pomysły związane z popularyzacją nauki, ale nie potrafi ich skutecznie prezentować na ocenę 5 - skutecznie prezentuje własne pomysły związane z popularyzacją nauki EK nr 3 na ocenę 2 - nie rozumie sensu pracy grupowej na ocenę 3 - rozumie sens pracy grupowej, ale ma trudności z uczestnictwem w niej na ocenę 4 - aktywnie pracuje w grupie na ocenę 5 - wyróżnia się aktywnością w pracy grupowej Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena trzech popularnonaukowych lub poradniczych materiałów dziennikarskich indywidualnie przygotowanych przez studentów - ciekawostek, soft newsów, kalendariów, rankingów, czy też quizów. Dostosowanych do publikacji w internecie, zgodnie z podstawami SEO writingu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z trzech artykułów. Ich tematyka i gatunek mogą być dowolne np. ciekawostka - porada - kalendarium lub ciekawostka - ciekawostka - recenzja. Nie recenzujemy sportu i artykułów prasowych, ale sport może być tematyką felietonu. Ocena za każdy artykuł: 2 - nie zachowano deadlinu, 3 - niska zawartość merytoryczna, jest deadline, 4 - merytorycznie i terminowo w porządku, słaby język, struktura lub oryginalność tekstu, 5 - wyróżniający się oryginalnością lub językiem artykuł, przygotowany merytorycznie, a przede wszystkim w terminie. Teksty minimum 300 słów - 2000 znaków ze spacjami. Deadliny i forma przesłania plików ustalane na zajęciach. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Drzewiecki | |
Group instructors: | Piotr Drzewiecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Drzewiecki | |
Group instructors: | Piotr Drzewiecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Drzewiecki | |
Group instructors: | Piotr Drzewiecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.