Works of Art in Media and Culture Communication
General data
Course ID: | WT-DKS-P-SPDK |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Works of Art in Media and Culture Communication |
Name in Polish: | Dzieła sztuki w komunikacji medialno-kulturowej |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM0IyOtISXdKKtSfNWo0s8XyTJXlj5lG6D6ybZP4-k7M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=15c5d64d-c2d1-4b9b-aa80-ce58edad10f2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | communication and media studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zainteresowanie dziennikarstwem kulturowym, kulturą wysoką i popularną, wartością, rolą i funkcją dzieł sztuki i kultury w komunikacji społecznej i mediach. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę w ewaluację dzieł sztuki, w tym krytykę artystyczną/kulturalną; umiejętność oceny dzieł tzw. sztuki wysokiej uobecnianej poprzez dzieła architektury, rzeźby, malarstwa, muzyki, literatury w przestrzeni medialnej oraz kultury popularnej/masowej (grafika, dizajn, film, muzyka rozrywkowa, moda, biżuteria itp.). Studenci posiądą umiejętności rozumienia roli dzieł sztuki w kształtowaniu kultury "wysokiej" i "niskiej" oraz ich funkcji społecznej i ekonomicznej. Kompetencje praktyczne związane są z analizą bieżącego życia kulturalnego (krytyka artystyczna) oraz umiejętnością realizacji audycji (podcastu) i recenzji dzieł sztuki. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia pozwalają rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (eksperta i krytyka kulturowego), który będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom mediów w orientowaniu się w obecności wartościowych dzieł sztuki w świecie współczesnej komunikacji społecznej, kultury, rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki. Zajęcia warsztatowe w połączeniu z perspektywą medioznawcza i kulturoznawczą dają możliwość zobaczenia roli krytycznego pisania w szerokim horyzoncie współczesnej komunikacji społecznej. Zajęcia mają za zadanie pokazać tendencje, zjawiska i obiegi kulturowe dzięki czemu pozwalają lepiej rozumieć i oceniać warunki polskiej produkcji artystyczno-kulturowej. Zajęcia prowadzone w formie dyskusji problemowej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referaty w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki). Zakres tematyczny: 1) Dziennikarstwo w komunikacji medialno-kulturowej. 2) Czym jest dzieło sztuki w komunikacji wizualnej? Artystyczne, społeczne i ekonomiczne funkcje dzieł sztuki 3) Rynek sztuki. Ewaluacja dzieł sztuki 4) Przedmiot i funkcje komunikacji wizualnej (reklama, teledyski, moda, gry komputerowe, design, logo itp.) 5) Teoria widzenia. Gestaltyzm 6) Dziennikarstwo kulturalne a krytyka kulturalna 7) Czym jest krytyka kulturalna (artystyczna, teatralna, muzyczna, filmowa itp.) 8) Warsztat dziennikarza - krytyka kulturowego (muzycznego, filmowego, artystycznego itp.) 9) Kryteria oceny dzieł sztuki? 10) Czym jest sztuka tzw. wysoka/elitarna? Obszary występowania sztuki wysokiej (architektura, plastyka, literatura, muzyka, teatr) 11) Czym jest kultura popularna? Obszary występowania kultury popularnej (film, muzyka rozrywkowa, gry komputerowe, moda, grafika, reklama, dizajn itp.) 12) Pop-art. Street art 13) Dzieła sztuki z perspektywy neuroestetyki? 14) Przemysł artystyczny 15) Podsumowanie |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: „Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (dostęp on line): https://www.zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf „Wzajemne relacje krytyki i promocji sztuki”, red. J. Ryczek, Poznań 2009 (dostęp on line): https://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2012/02/Zeszyty-Artystyczne-18.pdf K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; (dostęp on line): https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf M. Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, (dostęp on line): Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011 K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), (on line): https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090. A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych (Seria: AUDIOWIZUALNE ASPEKTY KULTURY, t. II), Częstochowa 2013, (dostęp on line): http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/3722/Muzyka%20w%20czasach_44_PREV.pdf M. Grusiewicz, Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2021(40)/2, s. 167-179 (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_2_167-179. Literatura uzupełniająca: M. Bryl, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016 Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki, Kraków 2002 (dostęp on line): https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/1564 Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, "DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu" 2017(23), s. 6-27 (on line). A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne. Manifest (on line) https://krytykapolityczna.pl/kultura/sztuki-wizualne/stosowane-sztuki-spoleczne/ J. Krupiński, Krytyka sztuki. Problemy, błędy i zasady. Przykład: „Trudne wyznania Jacka Sempolińskiego” Jacka Waltosia (dostęp on line): https://krupinski.asp.krakow.pl/pdf/2019/janusz_krupinski_krytyka_sztuki._problemy_bledy_i_zasady.pdf Lyliya Borhulevych, Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne 2016(10)/3, s. 28-35. (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-29c0dfa0-9af5-4fb7-990a-27b8f2d1a4de Dorota Kalinowska, Charakterystyka muzyki XX i przełomu XX/XXI wieku, Szczecin 2021. (dostęp on line): https://zsm2.home.pl/zsm2/aktualne/2010_2011/pdfy/charakterystyka_xx_w_hm.pdf D. Baran, Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami. Wprowadzenie, 2013 (dostęp on line) ResearchGate. Skandal w tekstach kultury, red. M. Ursel, M. Dąbrowska, J. Nadolna, M. Skibińska, Warszawa 2013. L.B. Rosenfeld, T. Plax, Dress as communication, "Journal of Communication" 2006(27)/2, s. 24-31 (otwarty dostęp on line) Piotr Pomostowski, Między kultura wysoką i kulturą popularną. O muzyce George'a Gershwina w Manhattanie Woody'ego Allena, "Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2013(21)/12, s. 243-255 (on line). Monika Bokiniec, Kultura wysoka - kultura niska - Richard Shusterman, Noel Caroll, "Sztuka i Filozofia" 2007(30), s. 125-139 (on line). J. S. Martin and L. H. Chaney, Global business etiquette: a guide to international communication and customs, Praeger Publishers, Westport, 2006. L. Hunt Chaney, J. St. Clair Martin, The Essential Guide to Business Etiquette, Praeger, London, 2007. www.artandpopularculture.com. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Umiejętności (DL_U11, DL_U15, DL_U17): – student posiada umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej, - student posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i modowej - potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje ostrożność i krytycyzm oraz dyskutuje nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji modowej w środowisku dziennikarskim Kompetencje społeczne (DL_K07): – student jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest otwarty i wrażliwy na współczesne zjawiska i procesy na polu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej, Nakład pracy studenta (ECTS) 30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach 20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących 5 godz. - konsultacje z prowadzącym 5 godz. - przygotowanie do kolokwium W sumie: 60 godz. = 2 ECTS Student po ukończeniu kursu będzie znał współczesne teorie i koncepcje na temat funkcjonowania dzieł sztuki (kultury) w komunikacji społecznej i medialnej; rozumieć ich uwarunkowania kulturowe i komunikacyjne, umieć charakteryzować formy, funkcje i treści obecne w komunikacji społecznej i medialnej, wiedzieć jakimi metodami wartościować dzieła sztuki "wysokiej" i "popularnej", znać ich funkcje, formy oraz treści ideowe; ukształtować własną indywidualną postawę twórczą. Student nabędzie kompetencje samodzielnego poruszania się w obszarze komunikacji medialno-kulturowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Umiejętności ( DL_U11, DL_U15, DL_U17, DL_K07) BDB – student posiada w pełnym zakresie umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; doskonale posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej, - student w pełnym stopniu posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; doskonale rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej, społecznej; - znakomicie potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje całkowitą ostrożność i krytycyzm oraz swobodnie dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; swobodnie dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji społecznej; DB – student posiada dobre umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; dobrze posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej, - student w posiada dobre umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; dobrze rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i społecznej; - dobrze potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje ostrożność i krytycyzm oraz swobodnie dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; umiejętnie dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji społecznej; DST – student posiada niepełne umiejętności zakresie tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; z trudem posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; - student posiada niepełne umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; z trudem rozpoznaje najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i społecznej; - nie w pełni potrafi pracować w zespole, nie do końca rozumie swoją w nim rolę; zachowuje dostateczną ostrożność i krytycyzm ale z trudem dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; z trudem dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji spoęłcznej; Kompetencje społeczne (DL_K07): BDB – student jest znakomicie przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje bardzo starannie i terminowo; bardzo aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest bardzo otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji społecznej, wysoko ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej; DB – student jest dobrze przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji spoęłcznej, ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej; DST – student jest stosunkowo słabo przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje mało starannie i nieterminowo; niezbyt aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest stosunkowo mało otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji społecznej, nie jest ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej. Warunkiem zaliczenia jest wykonanie zadań: 1) recenzja wydarzenia kulturalnego ze sztuki wysokiej lub niskiej; 2) prezentacja audycji/podcastu na temat dzieł sztuki wysokiej i niskiej; 3) prezentacja na temat wybranego dziennikarza kulturowego (muzycznego, filmowego, artystycznego itp). Egzamin końcowy (semestralny) pisemny - polega na przygotowaniu eseju na temat (w pracę muszą być wkomponowane cytaty opatrzone przypisami z różnych artykułów): 1.temat: Krytyka kulturalna jako sposób partycypacji w kulturze i komunikacji oraz krytycznego uczestnictwa w dyskursach społecznych”. Na podst. monografii: „Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (dostęp on line): https://www.zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf 2. temat: Jakie są relacje między krytyką a promocją sztuki. Na podst. monografii: „Wzajemne relacje krytyki i promocji sztuki”, red. J. Ryczek, Poznań 2009 (dostęp on line): https://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2012/02/Zeszyty-Artystyczne-18.pdf 3. temat: Jakie znaczenie mają kolory w komunikacji i kulturze? Na podst.: 1) K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; (dostęp on line): https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf 2) Małgorzata Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, on line: Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf 4. temat: Miejsce muzyki współczesnej w komunikacji medialno-kulturowej. Na podst.: A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych (Seria: AUDIOWIZUALNE ASPEKTY KULTURY, t. II), Częstochowa 2013, (dostęp on line): http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/3722/Muzyka%20w%20czasach_44_PREV.pdf; M. Grusiewicz, Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2021(40)/2, s. 167-179 (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_2_167-179; D. Baran, Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami. Wprowadzenie, 2013 (dostęp on line) ResearchGate 5. temat: Skandal i prowokacja w promocji sztuki. Na podst: M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011; K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), (on line): https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090. 1) Recenzja uargumentowana aktualnego wydarzenia kulturalnego 2) Audycja/podkast na wybrany temat +prezentacja zawierająca dzieła kultury wysokiej 3) Audycja/podkast na wybrany temat +prezentacja zawierająca dzieła sztuki kultury popularnej W ocenianiu brane są pod uwagę następujące parametry: 1) jakość i nakład pracy (ilość i staranność wykonanych zadań), 2) systematyczność pracy, 3) obecność na zajęciach. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Norbert Mojżyn | |
Group instructors: | Norbert Mojżyn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Norbert Mojżyn | |
Group instructors: | Norbert Mojżyn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach 20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących 5 godz. - konsultacje z prowadzącym 5 godz. - przygotowanie do kolokwium 60 godz. = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę obecności dzieł sztuki (filmu, architektury, rzeźby, malarstwa, muzyki, literatury) i ich przetworzonych form (remiks, remake, cover, brandjecking, subvertising, brandjacking itp.) w mediach i komunikacji społecznej oraz krytyczna ich ocena. Studenci posiądą umiejętności rozumienia roli dzieł sztuki w kształtowaniu kultury "wysokiej" i "niskiej" (popularnej, masowej, nieformalnej) obecnych we współczesnych mediach. |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia prowadzone w formie dyskusji problemowej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referaty w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki). Zajęcia pozwolą rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (rzecznika instytucji kulturowych), który sam wyrobiony estetycznie (dress code) oraz wyposażony w wiedzę i umiejętności praktyczne będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom w orientowaniu się w obecności dzieł sztuki w świecie współczesnej komunikacji społecznej, kultury, rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki. Dzięki temu student nabędzie kompetencje społeczne polegające na wizualnej autoprezentacji oraz orientowaniu się we współczesnym życiu medialnym, kulturalnym oraz będzie umiał kompetentnie i w atrakcyjnej formie dotrzeć do odbiorców ze swoim przekazem społecznym i kulturalnym. Zakres tematyczny: 1. Wprowadzenie - zajęcia organizacyjne. 2. Dzieła sztuki w tzw. kulturze wysokiej i niskiej (kultura popularna, masowa, nieformalna). Zakres pojęciowy i definicja dzieła sztuki 3. Dzieła sztuki w komunikacji intertekstualnej (oryginał, kopia, pastisz, remake, remiks, cover) 4. Dziennikarstwo kulturowe a krytyka sztuki 5. Warsztat dziennikarza kulturowego (recenzje) 6. Rynek dzieł sztuki 7. Dzieła architektury/zabytki w komunikacji medialno-kulturowej 8. Dzieła sztuk plastycznych/wizualnych w komunikacji medialno-kulturowej 9. Dzieła piękne i brzydkie. Rola kiczu w komunikacji medialno-kulturowej 10. Dzieła muzyczne w mediach i komunikacji medialno-kulturowej 11. Dzieła literatury w komunikacji medialno-kulturowej 12. Dzieła filmowe komunikacji medialno-kulturowej 13. Popart. Przemysł artystyczny i filmowy w komunikacji medialno-kulturowej 14. Komunikacja wizerunkowa i modowa. Dess code dziennikarski 15. Podsumowanie |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: T. Miczka, Inspiracje plastyczne w twórczości filmowej i telewizyjnej Andrzeja Wajdy, Katowice 1987 - dostęp otwarty w internecie: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/65199/edition/61396/content Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, "DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu" 2017(23), s. 6-27 (on line). Krytyka artystyczna. Filozofia - praktyka - dydaktyka, (red.) Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (Seria: Historia i krytyka sztuki. Tom III.), https://zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019/9, [online]. 15 lipiec 2020, T. 9. [udostępniono 29.11.2022]. file:///C:/Users/Mi/Downloads/madom,+%7B$userGroup%7D,+Tekstura+9-2019+-+02.pdf Literatura uzupełniająca: L.B. Rosenfeld, T. Plax, Dress as communication, "Journal of Communication" 2006(27)/2, s. 24-31 (otwarty dostęp on line) Piotr Pomostowski, Między kultura wysoką i kulturą popularną. O muzyce George'a Gershwina w Manhattanie Woody'ego Allena, "Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2013(21)/12, s. 243-255 (on line). Monika Bokiniec, Kultura wysoka - kultura niska - Richard Shusterman, Noel Caroll, "Sztuka i Filozofia" 2007(30), s. 125-139 (on line). J. S. Martin and L. H. Chaney, Global business etiquette: a guide to international communication and customs, Praeger Publishers, Westport, 2006. L. Hunt Chaney, J. St. Clair Martin, The Essential Guide to Business Etiquette, Praeger, London, 2007. www.artandpopularculture.com M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011 T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta, Akademia Dyplomatyczna Ministra Spraw Zagranicznych, Warszawa, 2005. C. Ikanowicz, J. W.Piekarski, Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, SGH w Warszawie, Warszawa, 2007. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Norbert Mojżyn | |
Group instructors: | Norbert Mojżyn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Nakład pracy studenta (ECTS) 30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach 20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących, w tym realizacja postawionych zadań 5 godz. - konsultacje z prowadzącym 5 godz. - przygotowanie do egzaminu W sumie: 60 godz. = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę w ewaluację dzieł sztuki, w tym krytykę artystyczną/kulturalną; umiejętność oceny dzieł tzw. sztuki wysokiej uobecnianej poprzez dzieła architektury, rzeźby, malarstwa, muzyki, literatury w przestrzeni medialnej oraz kultury popularnej/masowej (grafika, dizajn, film, muzyka rozrywkowa, moda, biżuteria itp.). Studenci posiądą umiejętności rozumienia roli dzieł sztuki w kształtowaniu kultury "wysokiej" i "niskiej" oraz ich funkcji społecznej i ekonomicznej. Kompetencje praktyczne związane są z analizą bieżącego życia kulturalnego (krytyka artystyczna) oraz umiejętnością realizacji audycji (podcastu) i recenzji dzieł sztuki. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia pozwalają rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (eksperta i krytyka kulturowego), który będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom mediów w orientowaniu się w obecności wartościowych dzieł sztuki w świecie współczesnej komunikacji społecznej, kultury, rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki. Zajęcia warsztatowe w połączeniu z perspektywą medioznawcza i kulturoznawczą dają możliwość zobaczenia roli krytycznego pisania w szerokim horyzoncie współczesnej komunikacji społecznej. Zajęcia mają za zadanie pokazać tendencje, zjawiska i obiegi kulturowe dzięki czemu pozwalają lepiej rozumieć i oceniać warunki polskiej produkcji artystyczno-kulturowej. Zajęcia prowadzone w formie dyskusji problemowej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referaty w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki). Zakres tematyczny: 1) Dziennikarstwo w komunikacji medialno-kulturowej 2) Artystyczne, społeczne i ekonomiczne funkcje dzieł sztuki 3) Rynek sztuki. Ewaluacja dzieł sztuki 4) Współczesne życie kulturalne: literatura, film i widowiska 5) Współczesne życie kulturalne: muzyka i sztuki plastyczne 6) Dziennikarstwo kulturalne a krytyka kulturalna 7) Czym jest krytyka kulturalna (artystyczna, teatralna, muzyczna, filmowa itp.) 8) Warsztat dziennikarza - krytyka kulturowego (muzycznego, filmowego, artystycznego itp.) 9) Kryteria oceny dzieł sztuki? 10) Czym jest sztuka tzw. wysoka/elitarna? Obszary występowania sztuki wysokiej (architektura, plastyka, literatura, muzyka, teatr) 11) Czym jest kultura popularna? Obszary występowania kultury popularnej (film, muzyka rozrywkowa, gry komputerowe, moda, grafika, reklama, dizajn itp.) 12) Pop-art. Street art 13) Co jeszcze może być dziełem sztuki? 14) Przemysł artystyczny 15) Podsumowanie |
|
Bibliography: |
(in Polish) „Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (dostęp on line): https://www.zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf „Wzajemne relacje krytyki i promocji sztuki”, red. J. Ryczek, Poznań 2009 (dostęp on line): https://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2012/02/Zeszyty-Artystyczne-18.pdf K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; (dostęp on line): https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf M. Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, (dostęp on line): Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011 K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), (on line): https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090. A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych (Seria: AUDIOWIZUALNE ASPEKTY KULTURY, t. II), Częstochowa 2013, (dostęp on line): http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/3722/Muzyka%20w%20czasach_44_PREV.pdf M. Grusiewicz, Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2021(40)/2, s. 167-179 (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_2_167-179. Literatura uzupełniająca: M. Bryl, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016 Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki, Kraków 2002 (dostęp on line): https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/1564 Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, "DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu" 2017(23), s. 6-27 (on line). A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne. Manifest (on line) https://krytykapolityczna.pl/kultura/sztuki-wizualne/stosowane-sztuki-spoleczne/ J. Krupiński, Krytyka sztuki. Problemy, błędy i zasady. Przykład: „Trudne wyznania Jacka Sempolińskiego” Jacka Waltosia (dostęp on line): https://krupinski.asp.krakow.pl/pdf/2019/janusz_krupinski_krytyka_sztuki._problemy_bledy_i_zasady.pdf Lyliya Borhulevych, Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne 2016(10)/3, s. 28-35. (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-29c0dfa0-9af5-4fb7-990a-27b8f2d1a4de Dorota Kalinowska, Charakterystyka muzyki XX i przełomu XX/XXI wieku, Szczecin 2021. (dostęp on line): https://zsm2.home.pl/zsm2/aktualne/2010_2011/pdfy/charakterystyka_xx_w_hm.pdf D. Baran, Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami. Wprowadzenie, 2013 (dostęp on line) ResearchGate. Skandal w tekstach kultury, red. M. Ursel, M. Dąbrowska, J. Nadolna, M. Skibińska, Warszawa 2013. L.B. Rosenfeld, T. Plax, Dress as communication, "Journal of Communication" 2006(27)/2, s. 24-31 (otwarty dostęp on line) Piotr Pomostowski, Między kultura wysoką i kulturą popularną. O muzyce George'a Gershwina w Manhattanie Woody'ego Allena, "Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2013(21)/12, s. 243-255 (on line). Monika Bokiniec, Kultura wysoka - kultura niska - Richard Shusterman, Noel Caroll, "Sztuka i Filozofia" 2007(30), s. 125-139 (on line). J. S. Martin and L. H. Chaney, Global business etiquette: a guide to international communication and customs, Praeger Publishers, Westport, 2006. L. Hunt Chaney, J. St. Clair Martin, The Essential Guide to Business Etiquette, Praeger, London, 2007. www.artandpopularculture.com. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.