Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Works of Art in Media and Culture Communication

General data

Course ID: WT-DKS-P-SPDK
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Works of Art in Media and Culture Communication
Name in Polish: Dzieła sztuki w komunikacji medialno-kulturowej
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM0IyOtISXdKKtSfNWo0s8XyTJXlj5lG6D6ybZP4-k7M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=15c5d64d-c2d1-4b9b-aa80-ce58edad10f2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

communication and media studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Zainteresowanie dziennikarstwem kulturowym, kulturą wysoką i popularną, wartością, rolą i funkcją dzieł sztuki i kultury w komunikacji społecznej i mediach.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę w ewaluację dzieł sztuki, w tym krytykę artystyczną/kulturalną; umiejętność oceny dzieł tzw. sztuki wysokiej uobecnianej poprzez dzieła architektury, rzeźby, malarstwa, muzyki, literatury w przestrzeni medialnej oraz kultury popularnej/masowej (grafika, dizajn, film, muzyka rozrywkowa, moda, biżuteria itp.). Studenci posiądą umiejętności rozumienia roli dzieł sztuki w kształtowaniu kultury "wysokiej" i "niskiej" oraz ich funkcji społecznej i ekonomicznej. Kompetencje praktyczne związane są z analizą bieżącego życia kulturalnego (krytyka artystyczna) oraz umiejętnością realizacji audycji (podcastu) i recenzji dzieł sztuki.

Full description: (in Polish)

Zajęcia pozwalają rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (eksperta i krytyka kulturowego), który będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom mediów w orientowaniu się w obecności wartościowych dzieł sztuki w świecie współczesnej komunikacji społecznej, kultury, rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki.

Zajęcia warsztatowe w połączeniu z perspektywą medioznawcza i kulturoznawczą dają możliwość zobaczenia roli krytycznego pisania w szerokim horyzoncie współczesnej komunikacji społecznej. Zajęcia mają za zadanie pokazać tendencje, zjawiska i obiegi kulturowe dzięki czemu pozwalają lepiej rozumieć i oceniać warunki polskiej produkcji artystyczno-kulturowej.

Zajęcia prowadzone w formie dyskusji problemowej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referaty w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki).

Zakres tematyczny:

1) Dziennikarstwo w komunikacji medialno-kulturowej.

2) Czym jest dzieło sztuki w komunikacji wizualnej? Artystyczne, społeczne i ekonomiczne funkcje dzieł sztuki

3) Rynek sztuki. Ewaluacja dzieł sztuki

4) Przedmiot i funkcje komunikacji wizualnej (reklama, teledyski, moda, gry komputerowe, design, logo itp.)

5) Teoria widzenia. Gestaltyzm

6) Dziennikarstwo kulturalne a krytyka kulturalna

7) Czym jest krytyka kulturalna (artystyczna, teatralna, muzyczna, filmowa itp.)

8) Warsztat dziennikarza - krytyka kulturowego (muzycznego, filmowego, artystycznego itp.)

9) Kryteria oceny dzieł sztuki?

10) Czym jest sztuka tzw. wysoka/elitarna? Obszary występowania sztuki wysokiej (architektura, plastyka, literatura, muzyka, teatr)

11) Czym jest kultura popularna? Obszary występowania kultury popularnej (film, muzyka rozrywkowa, gry komputerowe, moda, grafika, reklama, dizajn itp.)

12) Pop-art. Street art

13) Dzieła sztuki z perspektywy neuroestetyki?

14) Przemysł artystyczny

15) Podsumowanie

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

„Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (dostęp on line):

https://www.zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf

„Wzajemne relacje krytyki i promocji sztuki”, red. J. Ryczek, Poznań 2009 (dostęp on line):

https://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2012/02/Zeszyty-Artystyczne-18.pdf

K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; (dostęp on line): https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf

M. Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, (dostęp on line): Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf

M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011

K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), (on line): https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090.

A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych (Seria: AUDIOWIZUALNE ASPEKTY KULTURY, t. II), Częstochowa 2013, (dostęp on line): http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/3722/Muzyka%20w%20czasach_44_PREV.pdf

M. Grusiewicz, Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2021(40)/2, s. 167-179 (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_2_167-179.

Literatura uzupełniająca:

M. Bryl, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016

Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki, Kraków 2002 (dostęp on line):

https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/1564

Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, "DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu" 2017(23), s. 6-27 (on line).

A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne. Manifest (on line)

https://krytykapolityczna.pl/kultura/sztuki-wizualne/stosowane-sztuki-spoleczne/

J. Krupiński, Krytyka sztuki. Problemy, błędy i zasady. Przykład: „Trudne wyznania Jacka Sempolińskiego” Jacka Waltosia (dostęp on line): https://krupinski.asp.krakow.pl/pdf/2019/janusz_krupinski_krytyka_sztuki._problemy_bledy_i_zasady.pdf

Lyliya Borhulevych, Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne 2016(10)/3, s. 28-35. (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-29c0dfa0-9af5-4fb7-990a-27b8f2d1a4de

Dorota Kalinowska, Charakterystyka muzyki XX i przełomu XX/XXI wieku, Szczecin 2021. (dostęp on line): https://zsm2.home.pl/zsm2/aktualne/2010_2011/pdfy/charakterystyka_xx_w_hm.pdf

D. Baran, Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami. Wprowadzenie, 2013 (dostęp on line) ResearchGate.

Skandal w tekstach kultury, red. M. Ursel, M. Dąbrowska, J. Nadolna, M. Skibińska, Warszawa 2013.

L.B. Rosenfeld, T. Plax, Dress as communication, "Journal of Communication" 2006(27)/2, s. 24-31 (otwarty dostęp on line)

Piotr Pomostowski, Między kultura wysoką i kulturą popularną. O muzyce George'a Gershwina w Manhattanie Woody'ego Allena, "Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2013(21)/12, s. 243-255 (on line).

Monika Bokiniec, Kultura wysoka - kultura niska - Richard Shusterman, Noel Caroll, "Sztuka i Filozofia" 2007(30), s. 125-139 (on line).

J. S. Martin and L. H. Chaney, Global business etiquette: a guide to international communication and customs, Praeger Publishers, Westport, 2006.

L. Hunt Chaney, J. St. Clair Martin, The Essential Guide to Business Etiquette, Praeger, London, 2007. www.artandpopularculture.com.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Umiejętności (DL_U11, DL_U15, DL_U17):

– student posiada umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji

multimedialnych; posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej,

- student posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i modowej

- potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje ostrożność i krytycyzm oraz dyskutuje nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji modowej w środowisku dziennikarskim

Kompetencje społeczne (DL_K07):

– student jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania

wykonuje starannie i terminowo; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest otwarty i wrażliwy na współczesne zjawiska i procesy na polu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej,

Nakład pracy studenta (ECTS)

30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach

20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących

5 godz. - konsultacje z prowadzącym

5 godz. - przygotowanie do kolokwium

W sumie: 60 godz. = 2 ECTS

Student po ukończeniu kursu będzie znał współczesne teorie i koncepcje na temat funkcjonowania dzieł sztuki (kultury) w komunikacji społecznej i medialnej; rozumieć ich uwarunkowania kulturowe i komunikacyjne, umieć charakteryzować formy, funkcje i treści obecne w komunikacji społecznej i medialnej, wiedzieć jakimi metodami wartościować dzieła sztuki "wysokiej" i "popularnej", znać ich funkcje, formy oraz treści ideowe; ukształtować własną indywidualną postawę twórczą. Student nabędzie kompetencje samodzielnego poruszania się w obszarze komunikacji medialno-kulturowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Umiejętności ( DL_U11, DL_U15, DL_U17, DL_K07)

BDB

– student posiada w pełnym zakresie umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; doskonale posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej,

- student w pełnym stopniu posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; doskonale rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej, społecznej;

- znakomicie potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje całkowitą ostrożność i krytycyzm oraz swobodnie dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; swobodnie dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji społecznej;

DB

– student posiada dobre umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; dobrze posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej,

- student w posiada dobre umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; dobrze rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i społecznej;

- dobrze potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje ostrożność i krytycyzm oraz swobodnie dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; umiejętnie dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji społecznej;

DST

– student posiada niepełne umiejętności zakresie tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; z trudem posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej;

- student posiada niepełne umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; z trudem rozpoznaje najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i społecznej;

- nie w pełni potrafi pracować w zespole, nie do końca rozumie swoją w nim rolę; zachowuje dostateczną ostrożność i krytycyzm ale z trudem dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; z trudem dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji spoęłcznej;

Kompetencje społeczne (DL_K07):

BDB

– student jest znakomicie przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje bardzo starannie i terminowo; bardzo aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest bardzo otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji społecznej, wysoko ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej;

DB

– student jest dobrze przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji spoęłcznej, ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej;

DST

– student jest stosunkowo słabo przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje mało starannie i nieterminowo; niezbyt aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest stosunkowo mało otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji społecznej, nie jest ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej.

Warunkiem zaliczenia jest wykonanie zadań: 1) recenzja wydarzenia kulturalnego ze sztuki wysokiej lub niskiej; 2) prezentacja audycji/podcastu na temat dzieł sztuki wysokiej i niskiej; 3) prezentacja na temat wybranego dziennikarza kulturowego (muzycznego, filmowego, artystycznego itp).

Egzamin końcowy (semestralny) pisemny - polega na przygotowaniu eseju na temat (w pracę muszą być wkomponowane cytaty opatrzone przypisami z różnych artykułów):

1.temat: Krytyka kulturalna jako sposób partycypacji w kulturze i komunikacji oraz krytycznego uczestnictwa w dyskursach społecznych”. Na podst. monografii: „Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (dostęp on line):

https://www.zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf

2. temat: Jakie są relacje między krytyką a promocją sztuki. Na podst. monografii: „Wzajemne relacje krytyki i promocji sztuki”, red. J. Ryczek, Poznań 2009 (dostęp on line):

https://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2012/02/Zeszyty-Artystyczne-18.pdf

3. temat: Jakie znaczenie mają kolory w komunikacji i kulturze? Na podst.: 1) K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; (dostęp on line): https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf 2) Małgorzata Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, on line: Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf

4. temat: Miejsce muzyki współczesnej w komunikacji medialno-kulturowej. Na podst.: A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych (Seria: AUDIOWIZUALNE ASPEKTY KULTURY, t. II), Częstochowa 2013, (dostęp on line): http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/3722/Muzyka%20w%20czasach_44_PREV.pdf; M. Grusiewicz, Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2021(40)/2, s. 167-179 (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_2_167-179; D. Baran, Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami. Wprowadzenie, 2013 (dostęp on line) ResearchGate

5. temat: Skandal i prowokacja w promocji sztuki. Na podst: M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011; K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), (on line): https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090.

1) Recenzja uargumentowana aktualnego wydarzenia kulturalnego

2) Audycja/podkast na wybrany temat +prezentacja zawierająca dzieła kultury wysokiej

3) Audycja/podkast na wybrany temat +prezentacja zawierająca dzieła sztuki kultury popularnej

W ocenianiu brane są pod uwagę następujące parametry: 1) jakość i nakład pracy (ilość i staranność wykonanych zadań), 2) systematyczność pracy, 3) obecność na zajęciach.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Norbert Mojżyn
Group instructors: Norbert Mojżyn
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Norbert Mojżyn
Group instructors: Norbert Mojżyn
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach

20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących

5 godz. - konsultacje z prowadzącym

5 godz. - przygotowanie do kolokwium

60 godz. = 2 ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę obecności dzieł sztuki (filmu, architektury, rzeźby, malarstwa, muzyki, literatury) i ich przetworzonych form (remiks, remake, cover, brandjecking, subvertising, brandjacking itp.) w mediach i komunikacji społecznej oraz krytyczna ich ocena. Studenci posiądą umiejętności rozumienia roli dzieł sztuki w kształtowaniu kultury "wysokiej" i "niskiej" (popularnej, masowej, nieformalnej) obecnych we współczesnych mediach.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia prowadzone w formie dyskusji problemowej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referaty w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki).

Zajęcia pozwolą rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (rzecznika instytucji kulturowych), który sam wyrobiony estetycznie (dress code) oraz wyposażony w wiedzę i umiejętności praktyczne będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom w orientowaniu się w obecności dzieł sztuki w świecie współczesnej komunikacji społecznej, kultury, rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki. Dzięki temu student nabędzie kompetencje społeczne polegające na wizualnej autoprezentacji oraz orientowaniu się we współczesnym życiu medialnym, kulturalnym oraz będzie umiał kompetentnie i w atrakcyjnej formie dotrzeć do odbiorców ze swoim przekazem społecznym i kulturalnym.

Zakres tematyczny:

1. Wprowadzenie - zajęcia organizacyjne.

2. Dzieła sztuki w tzw. kulturze wysokiej i niskiej (kultura popularna, masowa, nieformalna). Zakres pojęciowy i definicja dzieła sztuki

3. Dzieła sztuki w komunikacji intertekstualnej (oryginał, kopia, pastisz, remake, remiks, cover)

4. Dziennikarstwo kulturowe a krytyka sztuki

5. Warsztat dziennikarza kulturowego (recenzje)

6. Rynek dzieł sztuki

7. Dzieła architektury/zabytki w komunikacji medialno-kulturowej

8. Dzieła sztuk plastycznych/wizualnych w komunikacji medialno-kulturowej

9. Dzieła piękne i brzydkie. Rola kiczu w komunikacji medialno-kulturowej

10. Dzieła muzyczne w mediach i komunikacji medialno-kulturowej

11. Dzieła literatury w komunikacji medialno-kulturowej

12. Dzieła filmowe komunikacji medialno-kulturowej

13. Popart. Przemysł artystyczny i filmowy w komunikacji medialno-kulturowej

14. Komunikacja wizerunkowa i modowa. Dess code dziennikarski

15. Podsumowanie

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

T. Miczka, Inspiracje plastyczne w twórczości filmowej i telewizyjnej Andrzeja Wajdy, Katowice 1987 - dostęp otwarty w internecie: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/65199/edition/61396/content

Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, "DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu" 2017(23), s. 6-27 (on line).

Krytyka artystyczna. Filozofia - praktyka - dydaktyka, (red.) Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (Seria: Historia i krytyka sztuki. Tom III.), https://zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf

K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019/9, [online]. 15 lipiec 2020, T. 9. [udostępniono 29.11.2022]. file:///C:/Users/Mi/Downloads/madom,+%7B$userGroup%7D,+Tekstura+9-2019+-+02.pdf

Literatura uzupełniająca:

L.B. Rosenfeld, T. Plax, Dress as communication, "Journal of Communication" 2006(27)/2, s. 24-31 (otwarty dostęp on line)

Piotr Pomostowski, Między kultura wysoką i kulturą popularną. O muzyce George'a Gershwina w Manhattanie Woody'ego Allena, "Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2013(21)/12, s. 243-255 (on line).

Monika Bokiniec, Kultura wysoka - kultura niska - Richard Shusterman, Noel Caroll, "Sztuka i Filozofia" 2007(30), s. 125-139 (on line).

J. S. Martin and L. H. Chaney, Global business etiquette: a guide to international communication and customs, Praeger Publishers, Westport, 2006.

L. Hunt Chaney, J. St. Clair Martin, The Essential Guide to Business Etiquette, Praeger, London, 2007. www.artandpopularculture.com

M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011

T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta, Akademia Dyplomatyczna Ministra Spraw Zagranicznych, Warszawa, 2005.

C. Ikanowicz, J. W.Piekarski, Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, SGH w Warszawie, Warszawa, 2007.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Norbert Mojżyn
Group instructors: Norbert Mojżyn
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Nakład pracy studenta (ECTS)

30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach

20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących, w tym realizacja postawionych zadań

5 godz. - konsultacje z prowadzącym

5 godz. - przygotowanie do egzaminu

W sumie: 60 godz. = 2 ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę w ewaluację dzieł sztuki, w tym krytykę artystyczną/kulturalną; umiejętność oceny dzieł tzw. sztuki wysokiej uobecnianej poprzez dzieła architektury, rzeźby, malarstwa, muzyki, literatury w przestrzeni medialnej oraz kultury popularnej/masowej (grafika, dizajn, film, muzyka rozrywkowa, moda, biżuteria itp.). Studenci posiądą umiejętności rozumienia roli dzieł sztuki w kształtowaniu kultury "wysokiej" i "niskiej" oraz ich funkcji społecznej i ekonomicznej. Kompetencje praktyczne związane są z analizą bieżącego życia kulturalnego (krytyka artystyczna) oraz umiejętnością realizacji audycji (podcastu) i recenzji dzieł sztuki.

Full description: (in Polish)

Zajęcia pozwalają rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (eksperta i krytyka kulturowego), który będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom mediów w orientowaniu się w obecności wartościowych dzieł sztuki w świecie współczesnej komunikacji społecznej, kultury, rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki.

Zajęcia warsztatowe w połączeniu z perspektywą medioznawcza i kulturoznawczą dają możliwość zobaczenia roli krytycznego pisania w szerokim horyzoncie współczesnej komunikacji społecznej. Zajęcia mają za zadanie pokazać tendencje, zjawiska i obiegi kulturowe dzięki czemu pozwalają lepiej rozumieć i oceniać warunki polskiej produkcji artystyczno-kulturowej.

Zajęcia prowadzone w formie dyskusji problemowej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referaty w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki).

Zakres tematyczny:

1) Dziennikarstwo w komunikacji medialno-kulturowej

2) Artystyczne, społeczne i ekonomiczne funkcje dzieł sztuki

3) Rynek sztuki. Ewaluacja dzieł sztuki

4) Współczesne życie kulturalne: literatura, film i widowiska

5) Współczesne życie kulturalne: muzyka i sztuki plastyczne

6) Dziennikarstwo kulturalne a krytyka kulturalna

7) Czym jest krytyka kulturalna (artystyczna, teatralna, muzyczna, filmowa itp.)

8) Warsztat dziennikarza - krytyka kulturowego (muzycznego, filmowego, artystycznego itp.)

9) Kryteria oceny dzieł sztuki?

10) Czym jest sztuka tzw. wysoka/elitarna? Obszary występowania sztuki wysokiej (architektura, plastyka, literatura, muzyka, teatr)

11) Czym jest kultura popularna? Obszary występowania kultury popularnej (film, muzyka rozrywkowa, gry komputerowe, moda, grafika, reklama, dizajn itp.)

12) Pop-art. Street art

13) Co jeszcze może być dziełem sztuki?

14) Przemysł artystyczny

15) Podsumowanie

Bibliography: (in Polish)

„Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (dostęp on line):

https://www.zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf

„Wzajemne relacje krytyki i promocji sztuki”, red. J. Ryczek, Poznań 2009 (dostęp on line):

https://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2012/02/Zeszyty-Artystyczne-18.pdf

K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; (dostęp on line): https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf

M. Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, (dostęp on line): Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf

M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011

K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), (on line): https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090.

A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych (Seria: AUDIOWIZUALNE ASPEKTY KULTURY, t. II), Częstochowa 2013, (dostęp on line): http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/3722/Muzyka%20w%20czasach_44_PREV.pdf

M. Grusiewicz, Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2021(40)/2, s. 167-179 (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_2_167-179.

Literatura uzupełniająca:

M. Bryl, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016

Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki, Kraków 2002 (dostęp on line):

https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/1564

Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, "DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu" 2017(23), s. 6-27 (on line).

A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne. Manifest (on line)

https://krytykapolityczna.pl/kultura/sztuki-wizualne/stosowane-sztuki-spoleczne/

J. Krupiński, Krytyka sztuki. Problemy, błędy i zasady. Przykład: „Trudne wyznania Jacka Sempolińskiego” Jacka Waltosia (dostęp on line): https://krupinski.asp.krakow.pl/pdf/2019/janusz_krupinski_krytyka_sztuki._problemy_bledy_i_zasady.pdf

Lyliya Borhulevych, Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne 2016(10)/3, s. 28-35. (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-29c0dfa0-9af5-4fb7-990a-27b8f2d1a4de

Dorota Kalinowska, Charakterystyka muzyki XX i przełomu XX/XXI wieku, Szczecin 2021. (dostęp on line): https://zsm2.home.pl/zsm2/aktualne/2010_2011/pdfy/charakterystyka_xx_w_hm.pdf

D. Baran, Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami. Wprowadzenie, 2013 (dostęp on line) ResearchGate.

Skandal w tekstach kultury, red. M. Ursel, M. Dąbrowska, J. Nadolna, M. Skibińska, Warszawa 2013.

L.B. Rosenfeld, T. Plax, Dress as communication, "Journal of Communication" 2006(27)/2, s. 24-31 (otwarty dostęp on line)

Piotr Pomostowski, Między kultura wysoką i kulturą popularną. O muzyce George'a Gershwina w Manhattanie Woody'ego Allena, "Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2013(21)/12, s. 243-255 (on line).

Monika Bokiniec, Kultura wysoka - kultura niska - Richard Shusterman, Noel Caroll, "Sztuka i Filozofia" 2007(30), s. 125-139 (on line).

J. S. Martin and L. H. Chaney, Global business etiquette: a guide to international communication and customs, Praeger Publishers, Westport, 2006.

L. Hunt Chaney, J. St. Clair Martin, The Essential Guide to Business Etiquette, Praeger, London, 2007. www.artandpopularculture.com.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)