Popularizing science in the media
General data
Course ID: | WT-DKS-P-WMPN |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Popularizing science in the media |
Name in Polish: | Popularyzacja nauki w mediach |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład poświęcony współczesnym, medialnym formom popularyzacji nauki. |
Full description: |
(in Polish) Wykład dot. zagadnień związanych ze współczesną komunikacją naukową, funkcjonowaniem instytucji nauki oraz znaczeniem audytoriów we współtworzeniu osiągnięć naukowych. Istotna jest publiczna świadomość nauki. Coraz większą rolę odgrywa udział społeczności w tworzeniu obywatelskiej nauki oraz rosnąca liczba otwartych zasobów cyfrowych. Ugruntowane miejsce w tych procesach ma nadal dziennikarstwo naukowe, popularyzatorzy i media naukowe. |
Bibliography: |
(in Polish) Fikus, M. (2016). O upowszechnianiu nauki w Polsce na progu roku 2016. Nauka. Jarosz, K. (2011). Komercjalizacja nauki i mechanizmy podnoszenia atrakcyjności artykułów popularnonaukowych. Zeszyty Prasoznawcze, (3-4), 71-81. Kosik, E. (2017). Noce Naukowców i Festiwale Nauki jako forma popularyzacji nauki oraz sposób komunikacji ludzi nauki z otoczeniem. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, 26(3), 95-116. Malczyk, T. (2011). Festiwal nauki jako instrument dyfuzji wiedzy i popularyzacji nauki. E-mentor,(1), 80-84. Starzec, A. (2011). Popularyzacja nauki w internecie. Stylistyka, (XX), 175-191. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK nr 1 - wiedza - ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą współczesnej komunikacji naukowej EK nr 2 - umiejętności - potrafi tworzyć i zarządzać komunikacją naukową EK nr 3 - umiejętności - potrafi tworzyć przekazy popularnonaukowe EK nr 4 - kompetencje - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie Nakład pracy studenta/studentki 30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładzie 5 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład 10 godz. - bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu 30 godz. – przygotowanie do egzaminu, lektury 90 godz. – razem 3 punkty ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 realizowane metodą wykładu problemowego, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach i egzaminem końcowym. EK nr 1 na ocenę 2 - nie rozumie pojęcia komunikacji nauki na ocenę 3 - rozumie pojęcia, ale nie potrafi wskazać na jego współczesne odniesienie na ocenę 4 - rozumie i wskazuje na obszary współczesnej komunikacji naukowej na ocenę 5 - rozumie i wyróżnia się wiedzą z zakresu współczesnej komunikacji naukowej EK nr 2 na ocenę 2 - nie potrafi dostrzec praktycznego wymiaru komunikacji naukowej na ocenę 3 - dostrzega praktyczny wymiar komunikacji naukowej, ale nie potrafi wskazać na projekty w tym zakresie na ocenę 4 - wskazuje na praktyczne projekty z zakresu komunikacji naukowej, jak i podejmuje próbę ich tworzenia i zarządzania nimi na ocenę 5 - potrafi samodzielnie tworzyć projekty z zakresu komunikacji naukowej i zarządzać nimi EK nr 3 na ocenę 2 - nie dostrzega obszarów współczesnej komunikacji naukowej na ocenę 3 - dostrzega obszary komunikacji naukowej, ale ma trudności ze wskazaniem na istotne formy jej realizacji na ocenę 4 - wskazuje na obszary komunikacji naukowej oraz formy jej realizacji na ocenę 5 - rozumie i wskazuje na obszary komunikacji naukowej oraz formy jej realizacji EK nr 4 na ocenę 2 - nie rozumie sensu pracy grupowej na ocenę 3 - rozumie sens pracy grupowej, ale ma trudności z uczestnictwem w jednej z nich na ocenę 4 - aktywnie pracuje w grupie na ocenę 5 - wyróżnia się aktywnością w pracy grupowej Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest również udział w 3. osobowym projekcie zespołowym - prezentacje studentów dot. wykorzystania mediów w popularyzacji nauki oraz indywidualna odpowiedź ustna na jedno z pytań teoretycznych. 1. Jaką funkcję pełnią dziennikarze naukowi? 2. Na czym polega nauka obywatelska? 3. Jakie znaczenie ma cyfrowe udostępnianie zasobów nauki? |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.