Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Popularizing science in the media

General data

Course ID: WT-DKS-P-WMPN
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Popularizing science in the media
Name in Polish: Popularyzacja nauki w mediach
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykład poświęcony współczesnym, medialnym formom popularyzacji nauki.

Full description: (in Polish)

Wykład dot. zagadnień związanych ze współczesną komunikacją naukową, funkcjonowaniem instytucji nauki oraz znaczeniem audytoriów we współtworzeniu osiągnięć naukowych. Istotna jest publiczna świadomość nauki. Coraz większą rolę odgrywa udział społeczności w tworzeniu obywatelskiej nauki oraz rosnąca liczba otwartych zasobów cyfrowych. Ugruntowane miejsce w tych procesach ma nadal dziennikarstwo naukowe, popularyzatorzy i media naukowe.

Bibliography: (in Polish)

Fikus, M. (2016). O upowszechnianiu nauki w Polsce na progu roku 2016. Nauka.

Jarosz, K. (2011). Komercjalizacja nauki i mechanizmy podnoszenia atrakcyjności artykułów popularnonaukowych. Zeszyty Prasoznawcze, (3-4), 71-81.

Kosik, E. (2017). Noce Naukowców i Festiwale Nauki jako forma popularyzacji nauki oraz sposób komunikacji ludzi nauki z otoczeniem. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, 26(3), 95-116.

Malczyk, T. (2011). Festiwal nauki jako instrument dyfuzji wiedzy i popularyzacji nauki. E-mentor,(1), 80-84.

Starzec, A. (2011). Popularyzacja nauki w internecie. Stylistyka, (XX), 175-191.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK nr 1 - wiedza - ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą współczesnej komunikacji naukowej

EK nr 2 - umiejętności - potrafi tworzyć i zarządzać komunikacją naukową

EK nr 3 - umiejętności - potrafi tworzyć przekazy popularnonaukowe

EK nr 4 - kompetencje - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie

Nakład pracy studenta/studentki

30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładzie

5 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład

10 godz. - bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu

30 godz. – przygotowanie do egzaminu, lektury

90 godz. – razem

3 punkty ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 realizowane metodą wykładu problemowego, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach i egzaminem końcowym.

EK nr 1

na ocenę 2 - nie rozumie pojęcia komunikacji nauki

na ocenę 3 - rozumie pojęcia, ale nie potrafi wskazać na jego współczesne odniesienie

na ocenę 4 - rozumie i wskazuje na obszary współczesnej komunikacji naukowej

na ocenę 5 - rozumie i wyróżnia się wiedzą z zakresu współczesnej komunikacji naukowej

EK nr 2

na ocenę 2 - nie potrafi dostrzec praktycznego wymiaru komunikacji naukowej

na ocenę 3 - dostrzega praktyczny wymiar komunikacji naukowej, ale nie potrafi wskazać na projekty w tym zakresie

na ocenę 4 - wskazuje na praktyczne projekty z zakresu komunikacji naukowej, jak i podejmuje próbę ich tworzenia i zarządzania nimi

na ocenę 5 - potrafi samodzielnie tworzyć projekty z zakresu komunikacji naukowej i zarządzać nimi

EK nr 3

na ocenę 2 - nie dostrzega obszarów współczesnej komunikacji naukowej

na ocenę 3 - dostrzega obszary komunikacji naukowej, ale ma trudności ze wskazaniem na istotne formy jej realizacji

na ocenę 4 - wskazuje na obszary komunikacji naukowej oraz formy jej realizacji

na ocenę 5 - rozumie i wskazuje na obszary komunikacji naukowej oraz formy jej realizacji

EK nr 4

na ocenę 2 - nie rozumie sensu pracy grupowej

na ocenę 3 - rozumie sens pracy grupowej, ale ma trudności z uczestnictwem w jednej z nich

na ocenę 4 - aktywnie pracuje w grupie

na ocenę 5 - wyróżnia się aktywnością w pracy grupowej

Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest również udział w 3. osobowym projekcie zespołowym - prezentacje studentów dot. wykorzystania mediów w popularyzacji nauki oraz indywidualna odpowiedź ustna na jedno z pytań teoretycznych.

1. Jaką funkcję pełnią dziennikarze naukowi?

2. Na czym polega nauka obywatelska?

3. Jakie znaczenie ma cyfrowe udostępnianie zasobów nauki?

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)