Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Press layout basis

General data

Course ID: WT-DKS-PLP
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Press layout basis
Name in Polish: Podstawy layoutu prasowego
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i słownictwem z zakresu edytorstwa, typografii, redagowania i korekty tekstów, tendencji we spółczesnym edytorstwie, projektowania layoutu gazet i czasopism.

Wykład – 2 godziny tygodniowo – 15 tygodni

Omawiane treści są ilustrowane projekcją slajdów, filmów i prezentacji multimedialnych.

Full description: (in Polish)

1. Redagowanie tekstów. Style book. Praca nad treścią.

2. Spójność językowa. Styl i ton tekstu. Redagowanie a prawo. Korekta.

3. Składniki tekstu dziennikarskiego: tytuł, nadtytuł, lead, śródtytuł. Warunki atrakcyjności tekstu (przykłady poprawnych i niepoprawnych rozwiązań).

4. Typografia - pojęcie i stopień pisma, miary typograficzne, linie pisma, atrybuty krojów pisma, rodzaje pisma.

5. Typografia - deformacja czcionek, tracking i kerning, interlinia, wpływ kroju pisma na wymowę tekstu (przykłady).

6. Psychologia koloru.

7. Obraz i tekst - zasady łączenia. Dziennikarstwo wizualne.

8. Zasady doboru zdjęcia do tekstu. Podpisy pod zdjęciami. Fotoreportaże. Dobre i złe fotografie (przykłady). Aspekty etyczne.

9. Dtp i layout - podstawowe pojęcia. Przegląd programów do dtp.

10. Dtp i layout - zasady tworzenia i stosowania layoutu (przykłady)

11. Dtp i layout - makieta, siatka modułowa, szpigiel. Projektowanie kolumn gazet i czasopism (przykłady)

12. Dtp i layout - layout gazet i czasopism. Przykłady rozwiązań.

13. Okładka czasopisma - projektowanie. Dobre i złe okładki i "jedynki" gazet i czasopism (przykłady).

14. Redesign pisma - powody, znaczenie, zakres, niebezpieczeństwa, korzyści, przebieg (przykłady).

15. Przygotowanie tekstów do druku (prepress). Formaty papieru. Technologie druku (podstawy).

Bibliography: (in Polish)

Ambrose G. Harris P., Layout - zasady/kompozycja/zastosowanie, PWN 2008.

Ambrose G. Harris P., Twórcze projektowanie, PWN 2007.

Ambrose G. Harris P., Typografia, PWN 2008.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN 2008.

Mrowczyk J. Niewielki słownik typograficzny, bmw, 2008.

Gancarek M., Instrukcja obsługi obrazu – o podpisach pod fotografiami prasowymi, w: Ferenc T., Makowski K., Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, Łódź 2005, s. 227-250.

Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa 2007.

Peters S., Ilustracja prasowa, Kraków 1960.

Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.

Dabner D., Design & Layout. Sztuka projektowania, Warszawa 2004.

Harrower T., Podręcznik projektanta gazet, Warszawa 2006.

Willberg H.P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii, Gdańsk 2006.

Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, bmw, 2006.

Literatura uzupełniająca:

Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2008.

Benicewicz-Miazga A., Grafika w biznesie, Gliwice 2005.

Szukała T., Produkcja gazety, w: Niczyperowicz A. (red.), Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001.

Kwaśny A., DTP Księga eksperta, Gliwice 2002.

Garlicki B., Metodyka redagowania gazety, Kraków 1978.

Garlicki B., Metodyka dziennikarska, Kraków 1974.

Hanulak K., Lipnik W., Zemlerowa T., Problemy edytorstwa, Warszawa 1971.

Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.

Bann D., Poligrafia praktyczny przewodnik, Warszawa 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu typografii i edytorstwa, zasady projektowania layoutu prasowego, wie jak procesy konwergencji mediów wpływają na kształt prasy drukowanej, zna podstawowe oprogramowanie komputerowe w zakresie DTP.

EK2. Student rozróżnia podstawowe rodzaje czcionek, umie je łączyć i dobierać i posługuje się specjalistycznym słownictwem,

EK3. Umie zaprojektować okładkę prasową oraz skonstruować założenia tworzenia layoutu gazety i czasopisma,

EK4. Wymienia i omawia różnice w layoucie prasy drukowanej, internetowej oraz na urządzenia mobilne (tablet).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium pisemne

dst – 51%-60%

dst plus – 61-70%,

db – 71-80%

db plus 81-90%,

bdb – 91-100%

EK1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu typografii i edytorstwa, zasady projektowania layoutu prasowego, wie jak procesy konwergencji mediów wpływają na kształt prasy drukowanej, zna podstawowe oprogramowanie komputerowe w zakresie DTP.

Na ocenę 5 Bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu typografii i edytorstwa, zasady projektowania layoutu prasowego, wie jak procesy konwergencji mediów wpływają na kształt prasy drukowanej, zna podstawowe oprogramowanie komputerowe w zakresie DTP.

Na ocenę 4 W stopniu dobrym zna podstawowe pojęcia z zakresu typografii i edytorstwa, zasady projektowania layoutu prasowego, wie jak procesy konwergencji mediów wpływają na kształt prasy drukowanej, zna podstawowe oprogramowanie komputerowe w zakresie DTP.

Na ocenę 3 W stopniu dostatecznym zna podstawowe pojęcia z zakresu typografii i edytorstwa, zasady projektowania layoutu prasowego, wie jak procesy konwergencji mediów wpływają na kształt prasy drukowanej, zna podstawowe oprogramowanie komputerowe w zakresie DTP.

Na ocenę 2 Nie zna podstawowych pojęć i zasad ani podstawowego oprogramowania komputerowego w zakresie DTP

EK2. Student rozróżnia podstawowe rodzaje czcionek, umie je łączyć i dobierać i posługuje się specjalistycznym słownictwem,

Na ocenę:

2 – nie rozróżnia podst. rodzajów czcionek, nie umie ich łączyć i dobierać, nie zna słownictwa

3 – w stopniu dostatecznym rozróżnia podstawowe rodzaje czcionek, umie je łączyć i dobierać i posługuje się specjalistycznym słownictwem,

4 – w stopniu dobrym rozróżnia podstawowe rodzaje czcionek, umie je łączyć i dobierać i posługuje się specjalistycznym słownictwem,

5 - bardzo dobrze rozróżnia podstawowe rodzaje czcionek, umie je łączyć i dobierać i posługuje się specjalistycznym słownictwem,

EK3. Umie zaprojektować okładkę prasową oraz skonstruować założenia tworzenia layoutu gazety i czasopisma,

Na ocenę:

2 – nie umie zaprojektować okładki ani skonstruować założeń tworzenia layoutu gazety i czasopisma

3 w stopniu dostatecznym umie zaprojektować okładkę prasową oraz skonstruować założenia tworzenia layoutu gazety i czasopisma

4 – w stopniu dobrym umie zaprojektować okładkę prasową oraz skonstruować założenia tworzenia layoutu gazety i czasopisma

5 – bardzo dobrze umie zaprojektować okładkę prasową oraz skonstruować założenia tworzenia layoutu gazety i czasopisma

EK4. Wymienia i omawia różnice w layoucie prasy drukowanej, internetowej oraz na urządzenia mobilne (tablet).

Na ocenę:

2 – nie umie wymienić i omówić różnic w layoucie prasy drukowanej, internetowej oraz na urządzenia mobilne (tablet)

3 – w stopniu dostatecznym umie wymienić i omówić różnice w layoucie prasy drukowanej, internetowej oraz na urządzenia mobilne (tablet)

4 – dobrze umie wymienić i omówić różnice w layoucie prasy drukowanej, internetowej oraz na urządzenia mobilne (tablet)

5 - bardzo dobrze umie wymienić i omówić różnice w layoucie prasy drukowanej, internetowej oraz na urządzenia mobilne (tablet)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)