Media law
General data
Course ID: | WT-DKS-PM |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Media law |
Name in Polish: | Prawo mediów |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | DL_W01, DL_W03, DL_U13 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest ukazanie podstawowych założeń polskiego prawa w zakresie mediów. Dokonuje się poprzez odwołanie do prawodawstwa w aspekcie współczesnych problemów prawnych dziennikarstwa. Wymagania wstępne: bez warunków wstępnych |
Full description: |
(in Polish) 1. Polskie prawo medialne - regulacje konstytucyjne 2. Rola i funkcja Rady Prasowej oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 3. Prawo prasowe jako podstawa wiedzy dziennikarskiej 4. Prawo do informacji i krytyki prasowej 5. Gwarancje prawne i ustrojowe zasady wolności mediów, w tym konstytucyjnych zasad wolności wypowiedzi, wolności dostępu do informacji i wolności rozpowszechniania informacji 6. Prawo do tajemnicy zawodowej 7. Odpowiedzialność prawna dziennikarza 8. Prawne i normatywne aspekty działalności instytucji medialnych 9. Zasady prowadzenia działalności medialnej (zasady i wymogi dotyczące dopuszczalnej treści wypowiedzi w prasie drukowanej, radiu, telewizji i Internecie) 10. Zagadnienie ochrony praw własności intelektualnej w obszarze mediów |
Bibliography: |
(in Polish) Barta J. (red.), Prawo mediów, Warszawa 2008 (wyd.2). Lis W., Wiśniewski P., Husak Z., Prawo prasowe. Komentarz. Warszawa 2012. Michalski B., Podstawowe problemy prawa prasowego, Warszawa 1998 Mik C., Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym, Toruń 1999. Sadowski J., Naruszenie dóbr osobistych przez media, Warszawa 2003. Sobczak J., Prawo prasowe. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008. Sobczak J., Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Zakamycze 2001. Sobczak J., Ustawa prawo prasowe - komentarz, Warszawa 1999. Traple E.(red.), Prawo reklamy i promocji, Warszawa 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- It has an elementary knowledge of standards and legal regulations and the principles of ethical and professional codes of ethics, standards overall; - Distinguish between basic legal systems, areas of law, the issue properly assigned to different areas of the law, - In the work shall be known and assimilated the rules of law and principles of general and professional ethics. ECTS Description: - Participation in a lecture (30 hours.) - Participation in discussions (10 hrs.) - To prepare for the exam (20 hrs.). Overall - 60 hours. = 2 points. ECTS. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK 1 zna i rozumie terminologię z zakresu prawa mediów, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa mediów – osiągany poprzez wykład informacyjny EK 2 ma podstawową wiedzę o relacjach między podmiotami tzw. rynku mediów – nadawcami, odbiorcami, Krajową Radą Radiofonii i Telewizji – osiągany poprzez wykład informacyjny i konwersatoryjny EK 3 zna i rozumie normatywne i praktyczne aspekty działalności medialnej w celu prowadzenia takiej działalności w Polsce i za granicą – osiągany poprzez wykład problemowy EK 4 zna i rozumie zasady prowadzenia działalności medialnej, w zakresie praw i obowiązków dziennikarza oraz mediów oraz zasad odpowiedzialności prawnej dziennikarzy i mediów – osiągany poprzez wykład informacyjny EK 1 zna i rozumie terminologię z zakresu prawa mediów, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa mediów 2 – nie zna i nie rozumie terminologii z zakresu prawa mediów, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa mediów i konstytucyjnych zasadach w zakresie prawa mediów 3 - zna założenia konstytucyjnych zasadach w zakresie prawa mediów, zna niektóre podstawowe pojęcia i źródła prawa mediów, podstawowe prawne ramy działalności instytucji medialnych 4 – sprawnie charakteryzuje konstytucyjne zasady w zakresie prawa mediów, zna większość podstawowych pojęć prawa mediów, a także źródła prawa mediów, funkcjonowanie instytucji medialnych, prawa i obowiązki dziennikarzy i odbiorców 5 – zna konstytucyjne zasady w zakresie prawa mediów i zna wszystkie podstawowe pojęcia prawa mediów, źródła prawa mediów, zna wszystkie podstawowe instytucje i zasady prawa mediów, zna prawne uwarunkowania działalności medialnej, prawa i obowiązki dziennikarzy i odbiorców EK 2 ma podstawową wiedzę o relacjach między podmiotami tzw. rynku mediów – nadawcami, odbiorcami, Krajową Radą Radiofonii i Telewizji 2 – nie posiada żadnej wiedzy na temat relacji między medialnymi podmiotami 3 – posiada śladową wiedzę na temat rynku medialnego i jego zależności z innymi podmiotami instytucjonalnymi 4 – zna funkcjonowanie rynku mediów i jego zależności z innymi prawnymi i medialnymi instytucjami 5 – zna rynek medialny, jego zależności prawne, rozumie znaczenie Rady Prasowej oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji EK 3 zna i rozumie normatywne i praktyczne aspekty działalności medialnej w celu prowadzenia takiej działalności w Polsce i za granicą 2 – nie posiada żadnej wiedzy na temat normatywnych i prawnych aspektach działalności medialnej 3 – posiada znikomą wiedzę na temat prawnych i normatywnych aspektów działalności mediów 4 – zna prawne i normatywne podstawy działalności mediów, potrafi je przybliżyć w kontekście prawodawstwa polskiego 5 – zna prawne i normatywne podstawy działalności mediów, wie, jak je praktycznie zastosowań, biorąc pod uwagę krajowe lub światowe zależności prawne EK 4 zna i rozumie zasady prowadzenia działalności medialnej, w zakresie praw i obowiązków dziennikarza oraz mediów oraz zasad odpowiedzialności prawnej dziennikarzy i mediów 2 – nie posiada żadnej wiedzy na temat prowadzenia działalności medialnej 3 – wie znikomo o warunkach prawnych działalności medialnej 4 – wie i rozumie prawne aspekty działalności medialnej, zna zasadę odpowiedzialności prawnej dziennikarzy oraz instytucji medialnych 5 – posiada dużą wiedzę na temat prawnych zależności i mechanizmów działalności medialnej, zna również zasadę odpowiedzialności prawną dziennikarzy i mediów Efekty kształcenia (wyżej wymienione) zweryfikowane zostaną za pomocą egzaminu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.