Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Public relations

General data

Course ID: WT-DKS-PUR
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Public relations
Name in Polish: Public relations
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu: Studenci mają rozumieć znaczenie i funkcje pełnione przez specjalistów PR, poprawnie artykułować różnice między PR, propagandą, reklamą; mieć zobiektywizowany osąd działalności komunikacyjnej różnych organizacji.

Wymagania wstępne: brak

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Zajęcia prezentują okoliczności i genezę powstania koncepcji public relations w Stanach Zjednoczonych i w Europie, pierwsze doświadczenia i rozwój teorii oraz praktyki działania w firmach komercyjnych i instytucjach publicznych. Omawiane są następujące główne tematy:

1. Komunikowanie społeczne i PR,

2. Historia PR,

3. Wizerunek i tożsamość,

4. Narzędzia wewnętrzne i zewnętrzne PR,

5. Media relations,

6. Publiczności i interesariusze PR

7. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu - CSR i PR

8. Planowanie i zarządzanie PR,

9. Modele PR i model doskonałości PR wg J. Gruniga

10. Marketing, PR i reklama,

11.Reklama społeczna i PR,

12. PR w sytuacji kryzysowej,

13. Marketing polityczny i wyborczy.

14. Tzw. "czarny PR" i "Litigation PR",

15. Rola etyki w PR.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. S. Black: Public relations, Warszawa 1998, lub: A. Davies: Public relations, Warszawa 2007

2. J. Olędzki: Etyka w polskim public relations, Warszawa 2009

3. F.P. Seitel: Public relations w praktyce, Warszawa 2003

4. K. Wojcik: Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2005 lub kolejne wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Olędzki (red.): Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, Warszawa 2010

2. J. Olędzki,D. Tworzydło (red.): Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2006

3. B. Rozwadowska: Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002

4. Sztuka public relations. Praca zbiorowa. Związek Firm Public Relations,

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekt wiedzy:

Studenci poza wiedzą ogólną na temat komunikowania społecznego dysponują także wiedzą specjalistyczną o zadaniach i formach prowadzenia działalności public relations dla przedsiębiorstwa i instytucji, pozwalającą im podjąć pracę komunikatora w każdej instytucji.

Efekt umiejętności:

Student rozumie znaczenie i funkcje pełnione przez specjalistów public relations, posiada umiejętności pozwalające mu na podjęcie współpracy z agencjami PR lub na samodzielne prowadzenie takiej działalności w każdym przedsiębiorstwie lub instytucji użytku publicznego.

Potrafi zorganizować pracę w dziale PR, dbać o sprawną komunikację wewnętrzną instytucji, korzystać z narzędzi media relations, zna techniki kształtowania wizerunku firmy/instytucji, umie opracować podstawowe dokumenty niezbędne do strategicznego zarządzania organizacją jak misja firmy oraz plan zapobiegania i rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Potrafi także zadbać o dobre relacje z wszystkimi interesariuszami organizacji oraz przedstawicielami instytucji samorządowych i państwowych.

Inne kompetencje:

Student poprawnie artykułuje różnice między PR a propagandą, reklamą i autopromocją, posiada zobiektywizowany osąd działalności komunikacyjnej różnych firm i osób jak i potrafi umiejętnie wpływać na rozwój udziału organizacji w dyskursie publicznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność podczas zajęć jak i wiedza oceniane są według skali punktowej. W sumie słuchacz może otrzymać max. 20 pkt. za aktywną obecność na zajęciach (kontrolowana poprzez system prac pisemnych) i 80 pkt. za test egzaminacyjny z zakresu tematycznego wykładów.

Końcowy egzamin testowy oparty na treści wykładów. Skala ocen końcowych:

45 – 60 pkt. = dst

61 – 70 pkt. = dst+

71 – 80 pkt. = db

81 – 90 pkt. = db+

91- 100 pkt. = bdb

ZESTAW PROBLEMÓW/ZAGADNIEN DO EGZAMINU:

Warianty definicyjnych znaczen terminu: public relations.

Wizerunek PR w społeczeństwie polskim

Filozofia PR.

Narodziny public relations w USA

Katalizatory tworzenia sie PR w USA

Obszary stymulacji rozwoju PR w świecie

Podstawowe funkcje PR

Public relations i marketing.

Pięć modeli działalności PR

Podstawowe różnice między PR a dziennikarstwem

Odmiany wizerunku organizacji/osoby

Czynniki zależne i niezależne od organizacji, które mają wpływ na jej wizerunek. Elementy tożsamości organizacji.

Społeczna odpowiedzialność biznesu – CSR

Podstawowe cele i etapy kampanii społecznych

Segmentacja, targeting i pozycjonowanie w PR

Marketing wyborczy i polityczny

Metody kampanii negatywnych

Kodeksy etyki PR

Grzechy główne polskich PR-owców

Tzw. „czarny PR” i "Litigation PR"

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)