Anthropology of Communication and Media
General data
Course ID: | WT-DKS-SAK |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Anthropology of Communication and Media |
Name in Polish: | Antropologia komunikacji i mediów |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
Course homepage: | http://k307uhs |
ECTS credit allocation (and other scores): |
7.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) KOD DO ZAJĘĆ: k307uhs Zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MSTEAMS. Zajęcia prowadzę z sali 46, jest więc możliwość uczestnictwa stacjonarnego z zachowaniem reżimu sanitarnego. Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie studenta na seminarium: 2 godz. x 15 spotkań = 30 godz. Zaliczenie lektur – 30 godzin Przygotowanie części pracy dyplomowej – 120 godzin Razem: 210 godz. = 7 ECTS |
Full description: |
(in Polish) O tematyce seminarium najlepiej świadczą przygotowywane prace dyplomowe: • Pierwszeństwo dobra odbiorcy w komunikacji produktów Danonki, Kinder i Kubuś. Analiza porównawcza kampanii reklamowych zamieszczonych na stronach internetowych producentów i oczekiwań rodziców w oparciu o badania własne • Ewolucja polskiego dziennikarstwa sportowego w kontekście rozwoju mediów społecznościowych na przykładzie kanału “Łączy nas piłka” • Kreowanie wizerunku mężczyzny w dziennikach “Super Express” i “Fakt” w latach 2015-2017 w kontekście odpowiedzialności społecznej mediów • Obiektywizm w zawodzie dziennikarza na przykładzie materiałów dotyczących nawałnic (sierpień 2017 r.) w programach informacyjnych „Wydarzenia” i „Fakty” • Odpowiedzialność nadawcy wobec odbiorcy na przykładzie materiałów dotyczących nawałnic (sierpień 2017) w programach informacyjnych ”Wiadomości” i “Fakty” • Tomasz Mackiewicz-media i tożsamość. Analiza porównawcza komentarzy na Facebooku i Twitterze po katastrofie pod Nanga Parbat • Oprawa wydarzeń sportowych jako specyficzna forma sztuki na przykładzie Legii Warszawa 2014-2019 • Artysta czy owoc komercji? Wizerunek idola w Korei Południowej na przykładzie źródeł internetowych • Najczęściej eksponowane wartości w kampaniach prezydenckich Andrzeja Dudy w 2015 i 2020 roku. Analiza porównawcza wpisów i komentarzy na Facebooku i Twitterze • Telewizja linearna jako przykład nowej strategii komunikacyjnej na przykładzie Netflix Direct oraz serwisu Canal Plus w opinii odbiorców W ramach dyskusji podejmujemy następujące zagadnienia: 1. Communicatio – communicare - communitas 2. Nowe media – nowy ateizm – nowa ewangelizacja: podobieństwa i różnice 3. Kwestie bioetyczne w przekazie medialnym 4. Komunikacja norm moralnych – jakich, w jaki sposób? 5. Filozofia głupoty jako paradygmat nowej komunikacji 5. Komunikacja a manipulacja 6. Współczesny człowiek – współczesne media. Wyzwania antropologii komunikacji. 7. Stałe i zmienne tożsamości osoby w kontekście antropologii mediów 9. Podmiot w procesie komunikacji 10. Antropologia i aksjologia mediów |
Bibliography: |
(in Polish) • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. • Babbie E., Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Klosowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga-Górecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. • Brożek B., Myślenie. Podręcznik użytkownika, Copernicus Center Press, Kraków 2016. • Dukaj J., Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019. • Hansen A., Wyloguj swój mózg, Znak, Kraków 2020. • Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, PWN, Warszawa 2019. • Nowak S, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2010. • Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019. • Twenge J.M., iGen. Dlaczego dzieciaki…, Smak Słowa, Sopot 2019. • Zieliński J, Metodologia pracy naukowej, Aspra, Warszawa 2012. Seminarium poprzedzą zajęcia z metodologii badań naukowych (poziom wyrównawczy). Szczegółowe omówienie badań ilościowych i jakościowych. Szczegółowa literatura proponowana każdemu uczestnikowi seminarium w zależności od podejmowanych tematów badawczych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Zajęcia w roku akademickim 2021-2021 odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS Teams KOD DO ZAJĘĆ: k307uhs - prowadzę zajęcia z sali 46, jest więc możliwość uczestnictwa stacjonarnego. EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach Na ocenę: Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianego efektu kształcenia Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o mediach i zarządzaniu, potrafi odnieść je do antropologii, aksjologii, kognitywistyki Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie społeczne, nurty filozoficzne i etyczne, a także ma podstawową wiedzę o współczesnych prądach w antropologii Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska Na ocenę: Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć ze wskazanych zakresów Dst (3): umie dostrzegać podstawowe zagrożenia dla funkcjonowania podmiotu we wskazanych obszarach Db (4): poprawnie definiuje i dokonuje aplikacji podstawowych teorii komunikacji w zakresie medioznawstwa Bdb (5): rozumie potrzebę jasnych kryteriów i norm etycznych w ocenie podstawowych procesów medioznawczych EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych Na ocenę: Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie medioznawstwa Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych Ndst (2): nie posiada wspomnianych umiejętności Dst (3): posiada w stopniu dostatecznym Db (4): rozumie szczególną rolę słowa w procesie komunikacji. Zna podstawowe zasady hermeneutyki medialnej. Rozumie specyfikę natury ludzkiej, złożoność tożsamości, umiejętność określenia stałych i zmiennych procesu komunikacji Bdb (5): Docenia zdolność redakcji tekstów i kryteria poprawności językowej jako istotne elementy w procesie komunikowania wyników badań Metoda weryfikacji efektów kształcenia: na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - Udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze) - przygotowanie i prezentacja zagadnienia - 1 raz w semestrze - rok I, semestr I - sformułowanie tematu pracy magisterskiej, kwerenda bibliograficzna, plan pracy - rok I, semestr II - I rozdział - rok II - najpóźniej do kwietnia - całość pracy W ramach seminarium dokonuje się wspólnej ewaluacji proponowanych tematów, jak również wstępnego "dopuszczenia do obrony". Polega ono na autoreferacie magistranta, po którym następuje próba uzasadnienia przyjętego stanowiska, celu i kierunku badań, założonej metody i wykorzystanej literatury. Magistrant musi wykazać się zdolnością udzielania jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na stawiane pytania. Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie studenta na seminarium: 2 godz. x 15 spotkań = 30 godz. Zaliczenie lektur – 30 godzin Przygotowanie części pracy dyplomowej – 120 godzin Razem: 210 godz. = 7 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach Na ocenę: Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianego efektu kształcenia Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o mediach i zarządzaniu, potrafi odnieść je do antropologii, aksjologii, kognitywistyki Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie społeczne, nurty filozoficzne i etyczne, a także ma podstawową wiedzę o współczesnych prądach w antropologii Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska Na ocenę: Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć ze wskazanych zakresów Dst (3): umie dostrzegać podstawowe zagrożenia dla funkcjonowania podmiotu we wskazanych obszarach Db (4): poprawnie definiuje i dokonuje aplikacji podstawowych teorii komunikacji w zakresie medioznawstwa Bdb (5): rozumie potrzebę jasnych kryteriów i norm etycznych w ocenie podstawowych procesów medioznawczych EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych Na ocenę: Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie medioznawstwa Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych Ndst (2): nie posiada wspomnianych umiejętności Dst (3): posiada w stopniu dostatecznym Db (4): rozumie szczególną rolę słowa w procesie komunikacji. Zna podstawowe zasady hermeneutyki medialnej. Rozumie specyfikę natury ludzkiej, złożoność tożsamości, umiejętność określenia stałych i zmiennych procesu komunikacji Bdb (5): Docenia zdolność redakcji tekstów i kryteria poprawności językowej jako istotne elementy w procesie komunikowania wyników badań Metoda weryfikacji efektów kształcenia: na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - Udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze) - przygotowanie i prezentacja zagadnienia - 1 raz w semestrze - rok I, semestr I - sformułowanie tematu pracy magisterskiej, kwerenda bibliograficzna, plan pracy - rok I, semestr II - I rozdział - rok II - najpóźniej do kwietnia - całość pracy W ramach seminarium dokonuje się wspólnej ewaluacji proponowanych tematów, jak również wstępnego "dopuszczenia do obrony". Polega ono na autoreferacie magistranta, po którym następuje próba uzasadnienia przyjętego stanowiska, celu i kierunku badań, założonej metody i wykorzystanej literatury. Magistrant musi wykazać się zdolnością udzielania jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na stawiane pytania. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
SEM
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jarosław Sobkowiak | |
Group instructors: | Jarosław Sobkowiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu. |
|
Full description: |
(in Polish) Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jarosław Sobkowiak | |
Group instructors: | Jarosław Sobkowiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU SEM
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jarosław Sobkowiak | |
Group instructors: | Jarosław Sobkowiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU SEM
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jarosław Sobkowiak | |
Group instructors: | Jarosław Sobkowiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jarosław Sobkowiak | |
Group instructors: | Jarosław Sobkowiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jarosław Sobkowiak | |
Group instructors: | Jarosław Sobkowiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.