Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anthropology of Communication and Media

General data

Course ID: WT-DKS-SAK
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Anthropology of Communication and Media
Name in Polish: Antropologia komunikacji i mediów
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
Course homepage: http://k307uhs
ECTS credit allocation (and other scores): 7.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

KOD DO ZAJĘĆ: k307uhs

Zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MSTEAMS. Zajęcia prowadzę z sali 46, jest więc możliwość uczestnictwa stacjonarnego z zachowaniem reżimu sanitarnego.

Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie studenta na seminarium: 2 godz. x 15 spotkań = 30 godz.

Zaliczenie lektur – 30 godzin

Przygotowanie części pracy dyplomowej – 120 godzin

Razem: 210 godz. = 7 ECTS

Full description: (in Polish)

O tematyce seminarium najlepiej świadczą przygotowywane prace dyplomowe:

• Pierwszeństwo dobra odbiorcy w komunikacji produktów Danonki, Kinder i Kubuś. Analiza porównawcza kampanii reklamowych zamieszczonych na stronach internetowych producentów i oczekiwań rodziców w oparciu o badania własne

• Ewolucja polskiego dziennikarstwa sportowego w kontekście rozwoju mediów społecznościowych na przykładzie kanału “Łączy nas piłka”

• Kreowanie wizerunku mężczyzny w dziennikach “Super Express” i “Fakt” w latach 2015-2017 w kontekście odpowiedzialności społecznej mediów

• Obiektywizm w zawodzie dziennikarza na przykładzie materiałów dotyczących nawałnic (sierpień 2017 r.) w programach informacyjnych „Wydarzenia” i „Fakty”

• Odpowiedzialność nadawcy wobec odbiorcy na przykładzie materiałów dotyczących nawałnic (sierpień 2017) w programach informacyjnych ”Wiadomości” i “Fakty”

• Tomasz Mackiewicz-media i tożsamość. Analiza porównawcza komentarzy na Facebooku i Twitterze po katastrofie pod Nanga Parbat

• Oprawa wydarzeń sportowych jako specyficzna forma sztuki na przykładzie Legii Warszawa 2014-2019

• Artysta czy owoc komercji? Wizerunek idola w Korei Południowej na przykładzie źródeł internetowych

• Najczęściej eksponowane wartości w kampaniach prezydenckich Andrzeja Dudy w 2015 i 2020 roku. Analiza porównawcza wpisów i komentarzy na Facebooku i Twitterze

• Telewizja linearna jako przykład nowej strategii komunikacyjnej na przykładzie Netflix Direct oraz serwisu Canal Plus w opinii odbiorców

W ramach dyskusji podejmujemy następujące zagadnienia:

1. Communicatio – communicare - communitas

2. Nowe media – nowy ateizm – nowa ewangelizacja: podobieństwa i różnice

3. Kwestie bioetyczne w przekazie medialnym

4. Komunikacja norm moralnych – jakich, w jaki sposób?

5. Filozofia głupoty jako paradygmat nowej komunikacji

5. Komunikacja a manipulacja

6. Współczesny człowiek – współczesne media. Wyzwania antropologii komunikacji.

7. Stałe i zmienne tożsamości osoby w kontekście antropologii mediów

9. Podmiot w procesie komunikacji

10. Antropologia i aksjologia mediów

Bibliography: (in Polish)

• Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

• Babbie E., Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Klosowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga-Górecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

• Brożek B., Myślenie. Podręcznik użytkownika, Copernicus Center Press, Kraków 2016.

• Dukaj J., Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.

• Hansen A., Wyloguj swój mózg, Znak, Kraków 2020.

• Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, PWN, Warszawa 2019.

• Nowak S, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2010.

• Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.

• Twenge J.M., iGen. Dlaczego dzieciaki…, Smak Słowa, Sopot 2019.

• Zieliński J, Metodologia pracy naukowej, Aspra, Warszawa 2012.

Seminarium poprzedzą zajęcia z metodologii badań naukowych (poziom wyrównawczy). Szczegółowe omówienie badań ilościowych i jakościowych.

Szczegółowa literatura proponowana każdemu uczestnikowi seminarium w zależności od podejmowanych tematów badawczych.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Zajęcia w roku akademickim 2021-2021 odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS Teams KOD DO ZAJĘĆ: k307uhs - prowadzę zajęcia z sali 46, jest więc możliwość uczestnictwa stacjonarnego.

EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach

EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska

EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych

EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych

EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach

Na ocenę:

Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianego efektu kształcenia

Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o mediach i zarządzaniu, potrafi odnieść je do antropologii, aksjologii, kognitywistyki

Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie społeczne, nurty filozoficzne i etyczne, a także ma podstawową wiedzę o współczesnych prądach w antropologii

Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji

EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska

Na ocenę:

Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć ze wskazanych zakresów

Dst (3): umie dostrzegać podstawowe zagrożenia dla funkcjonowania podmiotu we wskazanych obszarach

Db (4): poprawnie definiuje i dokonuje aplikacji podstawowych teorii komunikacji w zakresie medioznawstwa

Bdb (5): rozumie potrzebę jasnych kryteriów i norm etycznych w ocenie podstawowych procesów medioznawczych

EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych

Na ocenę:

Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie medioznawstwa

Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy

Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami

Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje

EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych

Ndst (2): nie posiada wspomnianych umiejętności

Dst (3): posiada w stopniu dostatecznym

Db (4): rozumie szczególną rolę słowa w procesie komunikacji. Zna podstawowe zasady hermeneutyki medialnej. Rozumie specyfikę natury ludzkiej, złożoność tożsamości, umiejętność określenia stałych i zmiennych procesu komunikacji

Bdb (5): Docenia zdolność redakcji tekstów i kryteria poprawności językowej jako istotne elementy w procesie komunikowania wyników badań

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- Udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze)

- przygotowanie i prezentacja zagadnienia - 1 raz w semestrze

- rok I, semestr I - sformułowanie tematu pracy magisterskiej, kwerenda bibliograficzna, plan pracy

- rok I, semestr II - I rozdział

- rok II - najpóźniej do kwietnia - całość pracy

W ramach seminarium dokonuje się wspólnej ewaluacji proponowanych tematów, jak również wstępnego "dopuszczenia do obrony". Polega ono na autoreferacie magistranta, po którym następuje próba uzasadnienia przyjętego stanowiska, celu i kierunku badań, założonej metody i wykorzystanej literatury. Magistrant musi wykazać się zdolnością udzielania jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na stawiane pytania.

Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie studenta na seminarium: 2 godz. x 15 spotkań = 30 godz.

Zaliczenie lektur – 30 godzin

Przygotowanie części pracy dyplomowej – 120 godzin

Razem: 210 godz. = 7 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach

Na ocenę:

Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianego efektu kształcenia

Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o mediach i zarządzaniu, potrafi odnieść je do antropologii, aksjologii, kognitywistyki

Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie społeczne, nurty filozoficzne i etyczne, a także ma podstawową wiedzę o współczesnych prądach w antropologii

Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji

EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska

Na ocenę:

Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć ze wskazanych zakresów

Dst (3): umie dostrzegać podstawowe zagrożenia dla funkcjonowania podmiotu we wskazanych obszarach

Db (4): poprawnie definiuje i dokonuje aplikacji podstawowych teorii komunikacji w zakresie medioznawstwa

Bdb (5): rozumie potrzebę jasnych kryteriów i norm etycznych w ocenie podstawowych procesów medioznawczych

EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych

Na ocenę:

Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie medioznawstwa

Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy

Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami

Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje

EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych

Ndst (2): nie posiada wspomnianych umiejętności

Dst (3): posiada w stopniu dostatecznym

Db (4): rozumie szczególną rolę słowa w procesie komunikacji. Zna podstawowe zasady hermeneutyki medialnej. Rozumie specyfikę natury ludzkiej, złożoność tożsamości, umiejętność określenia stałych i zmiennych procesu komunikacji

Bdb (5): Docenia zdolność redakcji tekstów i kryteria poprawności językowej jako istotne elementy w procesie komunikowania wyników badań

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- Udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze)

- przygotowanie i prezentacja zagadnienia - 1 raz w semestrze

- rok I, semestr I - sformułowanie tematu pracy magisterskiej, kwerenda bibliograficzna, plan pracy

- rok I, semestr II - I rozdział

- rok II - najpóźniej do kwietnia - całość pracy

W ramach seminarium dokonuje się wspólnej ewaluacji proponowanych tematów, jak również wstępnego "dopuszczenia do obrony". Polega ono na autoreferacie magistranta, po którym następuje próba uzasadnienia przyjętego stanowiska, celu i kierunku badań, założonej metody i wykorzystanej literatury. Magistrant musi wykazać się zdolnością udzielania jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na stawiane pytania.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu.

Full description: (in Polish)

Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu.

Bibliography: (in Polish)

Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Sobkowiak
Group instructors: Jarosław Sobkowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)