Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i aksjologia mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-SE
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka i aksjologia mediów
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W01

K_W02

K_U03

K_U04

K_K02

Skrócony opis:

Znajomość podstaw nauk humanistycznych, w tym filozoficznych;

zdolność interpretacji ludzkiego działania w procesie komunikacji medialnej i kulturowej. Rola wartości w kształtowaniu decyzji etycznej w oparciu o obiektywny świat wartości.

Pełny opis:

1. Wartości a postawy

2. Nowy ateizm

3. Bioetyka w przesłaniu medialnym

4. Komunikacja norm moralnych

5. Kodeksy etyczne mediów

6. Kondycja moralna współczesnego człowieka

7. Etyka zawodowa

8. Stałe i zmienne tożsamości osoby

9. Podmiot w procesie komunikacji

10. Antropologia i aksjologia mediów

Szczegóły można znaleźć na stronie http://jaroslawsobkowiak.pl/wyklady-w-roku-akad-20162017/seminarium-magisterskie/

Literatura:

Literatura metodyczna:

Seminarium poprzedzą zajęcia z metodologii badań naukowych (poziom wyrównawczy).

Szczegółowa literatura proponowana każdemu uczestnikowi seminarium w zależności od podejmowanych tematów badawczych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy:

EK 1 – zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o mediach i nauk o zarządzaniu, rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych

EK 2 - ma pogłębioną wiedzę na temat medioznawstwa oraz nauk o zarządzaniu, ich miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

EK 3 - biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców

EK 4 – posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania pisemnych tekstów w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami ortografii, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej

Ek 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób

Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.

Praca własna studenta: 90 godz.

Razem: 120 godz. = 4 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1 określany jako „zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o mediach i nauk o zarządzaniu, rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowychi”

Na ocenę:

Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianego efektu kształcenia

Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o mediach i zarządzaniu, potrafi odnieść je do aksjologii i etyki

Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie, nurty filozoficzne i etyczne

Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii i etyki

EK nr 2 określany jako „ma pogłębioną wiedzę na temat medioznawstwa oraz nauk o zarządzaniu, ich miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi”

Na ocenę:

Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć ze wskazanych zakresów

Dst (3): umie dostrzegać podstawowe zagrożenia dla funkcjonowania norm etycznych we wskazanych obszarach

Db (4): poprawnie definiuje i dokonuje aplikacji podstawowych norm etycznych w zakresie medioznawstwa i zarządzania

Bdb (5): rozumie potrzebę jasnych kryteriów i norm etycznych w ocenie podstawowych procesów medioznawczych

EK nr 3 określany jako „biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców”

Na ocenę:

Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie medioznawstwa i zarzązania

Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy

Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami

Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje

EK nr 4 określany jako „posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania pisemnych tekstów w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami ortografii, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej”

Ndst (2): nie posiada wspomnianych umiejętności

Dst (3): posiada w stopniu dostatecznym

Db (4): rozumie szczególną rolę języka pisanego w procesie komunikacji

Bdb (5): Docenia zdolność redakcji tekstów i kryteria poprawności językowej jako istotne elementy w procesie komunikowania wyników badań

EK nr 5 określany jako „ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób”

Ndst (2): nie wykazuje potrzeby osobistego rozwoju

Dst (3): rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia własnej świadomości, szczególnie w zakresie aksjologii i etyki

Db (4): identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne i etyczne- zwłaszcza dotyczące roli i działań człowieka w świecie mediów;

Bdb (5): wyciąga wnioski i postulaty związane z dylematami etyczno-moralnymi i potrafi dokonywać aplikacji norm i zasad etycznych w ocenie konkretnych zjawisk medialnych, kulturowych i społecznych.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- Udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze)

- przygotowanie i prezentacja zagadnienia - 1 raz w semestrze

- rok I, semestr I - sformułowanie tematu pracy magisterskiej, kwerenda bibliograficzna, plan pracy

- rok I, semestr II - I rozdział

- rok II - najpóźniej do kwietnia - całość pracy

W ramach seminarium dokonuje się wspólnej ewaluacji proponowanych tematów, jak również wstępnego "dopuszczenia do obrony". Polega ono na autoreferacie magistranta, po którym następuje próba uzasadnienia przyjętego stanowiska, celu i kierunku badań, założonej metody i wykorzystanej literatury. Magistrant musi wykazać się zdolnością udzielania jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na stawiane pytania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)