Media ethics - contemporary challenges
General data
Course ID: | WT-DKS-SME |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Media ethics - contemporary challenges |
Name in Polish: | Etyka mediów - współczesne wyzwania |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
7.00
OR
0.50
OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | communication and media studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | DK2_W02, DK2_W04, DK2_W13, DK2_U17 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań medioznawczych. |
Short description: |
(in Polish) Podstawowym założeniem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (pod względem zarówno metodologicznym, jak i merytorycznym) z zakresu etyki komunikacji/mediów. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą: 1. na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; 2. faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, 3. w zakresie zasad i norm etycznych oraz 4. doskonalenie kompetencji językowych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności 5. przekazanie umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
Bibliography: |
(in Polish) Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student: 1. w zakresie wiedzy: W02 - ma pogłębioną wiedzę na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; W04 - ma pogłębioną faktów na temat procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, W13 - ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych; 2. w zakresie umiejętności: U17 - ma umiejętności językowe w zakresie nauki o mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Można wymienić poszczególne kryteria oceniania: Efekt W02: - na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z medioznawstwa, zna w stopniu doskonałym jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; analizuje te pojęcia, porównuje, dokonując samodzielnie syntezy na temat różnych teorii medioznawczych, opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu; - na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z medioznawstwa, zna jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; analizuje te pojęcia, porównuje, dokonując samodzielnie syntezy na temat różnych teorii medioznawczych, objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu medioznastwa i podaje przykłady; - na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia z medioznawstwa, zna jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu medioznastwa i podaje kilka przykładów, wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie komunikowania, opracowuje podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu. Efekt W04: - na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania, analizuje te pojęcia, porównuje, dokonując samodzielnie syntezy na ten temat, opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu; - na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z nauk społecznych, faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, analizuje te fakty, zjawiska, porównuje, dokonując z pomocą nauczyciela syntezy na ten temat, podaje przykłady; - na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania, objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z tego zakresu, podaje kilka przykładów, opracowuje podstawowe zagadnienia społeczne, korzysta z literatury przedmiotu z podpowiedzią nauczyciela. Efekt W13: - na ocenę bardzo dobrą – student zna, wymienia zasady i normy etyczne, potrafi je omówić, porównać, wyciągnąć wnioski, podać przykłady ich nadużyć w konkretnych sytuacjach pracy dziennikarskiej, opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu; - na ocenę dobrą – student definiuje większość zasad i norm etycznych, analizuje te zasady, porównuje, dokonując samodzielnie syntezy na ten temat, objaśnia większość terminów, zjawisk z problematyki etycznej, podaje przykłady dobrych praktyk i nadużyć natury etycznej w dziennikarstwie, korzysta z literatury przedmiotu; - na ocenę dostateczną – student wymienia i definiuje niektóre zasady i normy etyczne, z pomocą nauczyciela je analizuje, podaje przykłady dobrych etycznie praktyk w dziennikarstwie oraz nadużyć etycznych. Efekt U17 - na ocenę bardzo dobrą – student wykazuje doskonałe umiejętności językowe w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy; - na ocenę dobrą – student ma umiejętności językowe w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu dobrym, w większości przypadkach ma pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy; - na ocenę dostateczną – student ma umiarkowane, dostateczne umiejętności językowe w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu dobrym. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO SEM
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Laskowska | |
Group instructors: | Małgorzata Laskowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Laskowska | |
Group instructors: | Małgorzata Laskowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej pod względem metodologicznym, a także merytorycznym. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie do nauk o komunikacji społecznej i mediach. 2. Czym jest praca dyplomowa? - ogólne uwagi, wprowadzenie (omówienie uchwały Rady Wydziału WT UKSW na temat przebiegu studiów ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych na temat przebiegu seminarium naukowego). 3. Temat, tytuł pracy, formułowanie problemu i celu badawczego. 4. Znaczenie źródeł, kwestia ich doboru, omówienie szczegółowe źródeł w kontekście doboru metod i technik badawczych (2 x 1,5 godz.). 5. Metody i techniki badawcze w naukach o komunikacji społecznej i mediach (4 x 1,5 godz.). 6. Literatura przedmiotu i pomocnicza (gdzie jej szukać? W jaki sposób dobierać?). 7. Struktura i plan pracy. 8. Czym jest plagiat? Omówienie szczegółowe wytycznych na ten temat obowiązujących na WT UKSW. 9. Konstrukcja "Wstępu" i "Zakończenia" pracy dyplomowej. 10. Styl naukowy w pracy dyplomowej. 11. Najczęściej popełniane błędy w pracach dyplomowych oraz mocne strony pracy dyplomowej - najważniejsze elementy pracy, które stanowią o jej wysokiej i dobrej jakości. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Na pierwszym roku termin oddania pierwszego rozdziału: 14 czerwca 2022 r. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Laskowska | |
Group instructors: | Małgorzata Laskowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie się pisania pracy dyplomowej: 60 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 30 godz. Konsultacje: 90 godz. SUMA GODZIN: 210 = 7 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowym założeniem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (pod względem zarówno metodologicznym, jak i merytorycznym) z zakresu etyki komunikacji/mediów. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą: 1. na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; 2. faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, 3. w zakresie zasad i norm etycznych oraz 4. doskonalenie kompetencji językowych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności 5. przekazanie umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Laskowska | |
Group instructors: | Małgorzata Laskowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie się pisania pracy dyplomowej: 60 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 30 godz. Konsultacje: 90 godz. SUMA GODZIN: 210 = 7 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowym założeniem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (pod względem zarówno metodologicznym, jak i merytorycznym) z zakresu etyki komunikacji/mediów. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą: 1. na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; 2. faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, 3. w zakresie zasad i norm etycznych oraz 4. doskonalenie kompetencji językowych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności 5. przekazanie umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Laskowska | |
Group instructors: | Małgorzata Laskowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie się pisania pracy dyplomowej: 60 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 30 godz. Konsultacje: 90 godz. SUMA GODZIN: 210 = 7 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowym założeniem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (pod względem zarówno metodologicznym, jak i merytorycznym) z zakresu etyki komunikacji/mediów. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą: 1. na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; 2. faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, 3. w zakresie zasad i norm etycznych oraz 4. doskonalenie kompetencji językowych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności 5. przekazanie umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Laskowska | |
Group instructors: | Małgorzata Laskowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie się pisania pracy dyplomowej: 60 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 30 godz. Konsultacje: 90 godz. SUMA GODZIN: 210 = 7 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowym założeniem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (pod względem zarówno metodologicznym, jak i merytorycznym) z zakresu etyki komunikacji/mediów. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą: 1. na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; 2. faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, 3. w zakresie zasad i norm etycznych oraz 4. doskonalenie kompetencji językowych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności 5. przekazanie umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.