Art of public speaking
General data
Course ID: | WT-DKS-SWP |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Art of public speaking |
Name in Polish: | Sztuka wystąpień publicznych |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Głównym celem ćwiczeń jest usprawnienie umiejętności wystąpień publicznych. Punktem wyjścia do pracy podczas zajęć jest hipoteza głosząca, że wiedza z zakresu retoryki klasycznej może być przydatna do kształtowania warsztatu mówcy oraz jako narzędzie analizy i ewaluacji wystąpień publicznych we współczesnych przekazach medialnych. |
Full description: |
(in Polish) Uczestnik zajęć uzyska wiedzę z zakresu metod przygotowywania i wygłaszania wypowiedzi publicznych. Usprawni umiejętności: (1) wyszukiwania tematu wystąpienia, (2) precyzyjnego formułowania tytułu, głównego problemu i głównej tezy wystąpienia, (3) stosowania klasycznego planu mowy publicznej do przygotowania i wygłoszenia wystąpienia, (4) opanowania stresu i metod modulacji głosem, (5) kontroli czasu wystąpienia, (6) przyjęcia postawy asertywnej względem stanowiska bronionego podczas wystąpienia, (7) uporządkowanego przedstawiania argumentów i umiejętnego formułowania kontrargumentów, (8) konstruowania prezentacji multimedialnej, (9) wykorzystania zasad wygłaszania wypowiedzi publicznych do zabierania głosu w dyskusji prowadzonej podczas zajęć, (10) analizy i oceny fragmentów wystąpień publicznych poprzez wskazanie na ich strukturę i wykorzystane środki językowe, (11) przyjmowania postawy krytycznej w odniesieniu do wypowiedzi publicznych, (12) identyfikowania głównych błędów popełnianych w wystąpieniach publicznych i w tworzeniu prezentacji multimedialnych. Zakres tematyczny zajęć: 1. Wprowadzenie: elementy wpływające na skuteczność wystąpienia. 2. Zasady przygotowania wystąpień publicznych. 3. Zasady przygotowania konspektów wystąpienia i prezentacji multimedialnych. 4. Temat, tytuł i struktura wystąpienia. 5. Zasada „złotej trójki”. 6. Zastosowanie diagramów argumentacji w wystąpieniach publicznych. 7. Charakter i wiarygodność mówcy (etos). 8. Wywoływanie właściwych dla argumentacji stanów emocjonalnych audytorium (patos). 9. Poprawność logiczna argumentacji (logos). 10. Typowe figury retoryczne w wystąpieniach publicznych (antyteza, stopniowanie, anafora i inne). 11. Wybrane metody argumentowania: argumentum a fortiori, argumentum ad verecundiam, argumentum ad hominem, argumentum ad auditorem, argumentum ad ignorantiam, argumenty równi pochyłej, metoda erotematyczna i inne). 12. Metody kontroli czasu wystąpienia. 13. Techniki modulacji głosem. 14. Komunikacja niewerbalna w wystąpieniach publicznych. 15. Cechy dobrego mówcy: pewność siebie, przezwyciężanie stresu, umiejętność wygłoszenia wystąpienia w sytuacjach kryzysowych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Korolko, M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990. 2. Legutko, P., Sztuka debaty, czyli jak się nie dać, WAM, Kraków 2009. 3. Szymanek, K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001. 4. Trzęsicki K., Logika z elementami semiotyki i retoryki, WSAP, Białystok 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie umiejętności: EK 1 - posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych wypowiedzi ustnych dziennikarskich i publicystycznych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego (DL_U05) Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 30 godz. Praca własna studenta: 30 godz. Razem: 60 godz. = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter warsztatowy. Student wygłasza mowę publiczną na wybrany temat w ustalonym terminie. Uwzględnione zostaną następujące kryteria oceny wystąpień: (a) wybór tematu, (b) sformułowanie głównego problemu i głównej tezy, (c) zastosowanie przejść (tranzycji) między wyróżnionymi częściami mowy, (d) stopień uporządkowania tez i argumentów, (e) poprawność logiczna argumentacji, (f) budowanie wizerunku mówcy (wiarygodność, kompetencja, autentyczność, umiejętność przezwyciężania stresu), (g) stopień oddziaływania na emocje słuchaczy (m.in. poprzez zastosowanie figur retorycznych), (h) kontrola czasu, (i) mowa ciała. Uczestnicy zajęć przygotowują dodatkowo prezentację multimedialną lub szczegółowy konspekt wystąpienia. Zaliczenie uzyskuje się na podstawie mowy publicznej (40%), prezentacji multimedialnej lub szczegółowego konspektu wystąpienia (40%) i aktywności (20%). Liczba dopuszczalnych nieobecności: zgodnie z programem studiów. Zaliczenie nieobecności jest możliwe na podstawie pracy pisemnej dotyczącej problematyki zajęć, podczas których student był nieobecny. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.