Introduction to Philosophy
General data
Course ID: | WT-DKS-WDF |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Introduction to Philosophy |
Name in Polish: | Wstęp do filozofii |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot o charakterze introdukcyjnym. Ukazuje podstawowe zagadnienia filozofii, jej systematyzację jako nauki. Przedstawia kwestie związane z metodologią, oraz zapoznaje z podstawową terminologią filozoficzną |
Full description: |
(in Polish) 1. Naturalny a naukowy obraz świata 2. Poznanie jako czynność i wiedza 3. Filozofia jako rodzaj poznania 4. Metody filozoficzne 5. Periodyzacja filozofii 6. Koncepcje filozofii 7. Filozofia klasyczna, chrześcijańska- 8. Tomizm 9. Działy filozofii i ich systematyzacja 10. Filozofia a teologia 11. Filozofia a nauki szczegółowe 12. Filozofia a sztuka 13. Filozofia a światopogląd i ideologia 14. Rola filozofii w kulturze 15. Współczesne ośrodki filozofii w Polsce |
Bibliography: |
1. A. B. STĘPIEŃ, Wstęp do filozofii, Lublin 1995 2. P. K. MCINERNEY, Wstęp do filozofii, Poznań 1992 3. P. LENARTOWICZ SJ, J. KOSZTEYN, Wprowadzenie do zagadnień filozoficznych, Kraków 2002 Literatura dodatkowa: 1. J. HARTMAN, Wstęp do filozofii, Warszawa 2005 2. P. KUNZMANN, F-P. BURKARD, F. WEIDEMAN, Atlas filozofii, Warszawa 2003 3. A. ANZENBACHER, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedza E 1: posiada podstawowe wiadomości dotyczące filozofii jako nauki i związanymi z tym systematyzacjami. ma ogólną wiedzę dotyczącą problematyki filozoficznej w kontekście jej historycznego rozwoju. umiejętności E2: rozróżnia koncepcje i kierunki filozoficzne, posiada umiejętność posługiwania się podstawową terminologią kompetencje E 3: potrafi docenić narzędzia filozoficzne w interpretacji problemów obecnych w świecie, jak i dyskusji światopoglądowej ECTS: udział w wykładzie = 30h praca własna i przygotowanie do egzaminu = 30h 2 ECTS = 60h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) metoda podająca metoda eksponująca - prezentacje multimedialne w ramach każdej jednostki tematycznej wiedza Ek_1: - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia omawiana w ramach wstępu do filozofii - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w systemach poszczególnych filozofów z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę historyczną dla oceny rożnych współczesnych problemów filozoficzno-światopoglądowych umiejętności Ek-2: - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w odróżnić podstawowych zagadnień introdukcyjnych od innych zagadnień filozoficznych - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy przedstawiane w ramach wstępu do filozofii -na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań - na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę kompetencje EK-3 - na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu podstawowych filozoficznych zagadnień na postrzeganie świata przez człowieka - na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy wstępu do filozofii, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe - na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje - na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. Sposób weryfikacji - egzamin ustny Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje poziom uzyskanej wiedzy na egzaminie: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.