Introduction to sociology
General data
Course ID: | WT-DKS-WDS |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Introduction to sociology |
Name in Polish: | Wstęp do socjologii |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
During the course, the student learns the basic sociological concepts, learns concepts and views on society, the creator of sociology and elected its representatives, meets also the concepts of contemporary global society in a historical perspective. The student learns the basics of methods of sociological research, we learn to interpret the results of studies, acquisition of scientific information sources. |
Full description: |
During the course the student learns the basic concepts of sociological, especially regarding social structures, institutions and Communications (eg. Social group, institution, social role, socialization, interaction, social structure, etc.), Learns to understand them and apply in the description of social reality. They learn the concepts and views definitely Society was creators of sociology and selected ITS Representatives (M. Weber, E. Durkheim, CH. Cooley, K. Marx, F. Znaniecki et al.). The student learns Also Concepts of contemporary global society in a historical perspective; learns the basics Methods sociological learns interpretation of the results of Research, acquisition of Scientific Information Sources and the way they built ten Journalist workshop dealing with issues of social and moral. |
Bibliography: |
1. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008. 2. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2008. 3. A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2012. 4. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań, 2009. 1981. 5. J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2012. 6. Współczesne teorie socjologiczne Tom 1 i 2, A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Scholar, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: EK nr 1: definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia i problemy z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, analizuje i diagnozuje prawidłowości i zakłócenia procesu komunikacji (DL_W07) EK nr 2: Rozumie pojęcia struktury, organizacji i instytucji społecznej, wyjaśnia zjawiska patologii instytucji społecznych (DL_W13) EK nr 3: Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badań społecznych, w tym badań opinii publicznej i charakteryzuje czynniki, które je kształtują (DL_W13) EK nr 4: Rozumie znaczenie wyobraźni socjologicznej dla kształtowania się więzi społecznych (DL_K10) nakład pracy studenta: 30 godz. – uczestnictwo w wykładach 5 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład 25 godz. – samodzielna lektura 30 godz. – przygotowanie się do egzaminu razem 90 godz. – 3 pkt ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: wykład z pokazem slajdów ilustrujących i dyskusją Metody oceniania: Do oceny zaliczającej (dst) konieczne jest uzyskanie 51% z testu. Osoby, które będą chciały otrzymać ocenę wyższą niż zaliczająca (dst) powinny spełnić dwa warunki: 1. obecność na 90% zajęciach (nie wliczając nieobecności usprawiedliwionych) potwierdzona na sporządzanej przez studentów liście 2. uzyskanie z testu oceny satysfakcjonującej zainteresowanego albo napisanie rozprawy według następujących wymogów: - będzie złożona do dwóch tygodni od ogłoszenia wyników testu; - będzie napisana na min. 10 tys. znaków ze spacjami; - będzie zawierała trzy elementy: a) teoretyczne bądź prawne założenia, b) empiryczne uzasadnienie, c) własne konkluzje - temat będzie obejmował jedną z następujących kwestii: a) Środowiska socjalizacji współczesnej młodzieży polskiej; b) Oblicza globalizacji w Polsce; c) Niematerialne oblicza współczesnej kultury polskiej; d) Deinstytucjonalizacja po polsku. Kryteria oceny: EK nr 1 Na ocenę 2 – nie identyfikuje nawet najważniejszych pojęć i problemów z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, nie potrafi wymienić warunków prawidłowej komunikacji i wymienić rodzajów zakłóceń tego procesu Na ocenę 3 - identyfikuje główne pojęcia i problemy z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, potrafi wymienić najważniejsze warunki prawidłowej komunikacji i wymienić rodzaje zakłóceń tego procesu Na ocenę 4 - identyfikuje większość pojęć i problemów z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, dość wyczerpująco objaśnia warunki prawidłowej komunikacji i charakteryzuje rodzaje zakłóceń tego procesu Na ocenę 5 – identyfikuje, definiuje i objaśnia wszystkie omówione na wykładach pojęcia i problemy z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, wyczerpująco objaśnia warunki prawidłowej komunikacji i charakteryzuje rodzaje zakłóceń tego procesu EK nr 2: Rozumie pojęcia struktury, organizacji i instytucji społecznej, wyjaśnia zjawiska patologii instytucji społecznych (DL_W13) Na ocenę 2 – nie rozumie i nie potrafi zdefiniować pojęć: struktura, organizacja i instytucja społeczna; nie potrafi podać przykładu patologii instytucji społecznych Na ocenę 3 - rozumie w podstawowym zakresie pojęcia: struktura, organizacja i instytucja społeczna, potrafi podać proste przykłady patologii instytucji społecznych i próbuje je wyjaśnić Na ocenę 4 - rozumie i poprawnie definiuje pojęcia: struktura, organizacja i instytucja społeczna, dość wyczerpująco wyjaśnia na podanych przykładach zjawiska patologii instytucji społecznych Na ocenę 5 – identyfikuje, definiuje i objaśnia w sposób wyczerpujący pojęcia: struktura, organizacja i instytucja społeczna; bardzo dobrze rozumie i objaśnia zjawiska patologii instytucji społecznych EK nr 3: Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badań społecznych, w tym badań opinii publicznej; charakteryzuje czynniki, które je kształtują (DL_W13) Na ocenę 2 - Nie potrafi wymienić żadnych metod, technik i narzędzi badań społecznych Na ocenę 3 - Potrafi wymienić i scharakteryzować w elementarny sposób podstawowe metody, techniki i narzędzia badań społecznych, potrafi określić różnicę między tymi pojęciami Na ocenę 4 - Wymienia i poprawnie charakteryzuje większość omówionych na wykładach metod, technik i narzędzi badań społecznych, w tym badań opinii publicznej i charakteryzuje czynniki, które je kształtują Na ocenę 5 - Wyczerpująco charakteryzuje wszystkie omówione na wykładach metody, techniki i narzędzia badań społecznych, w tym badań opinii publicznej i charakteryzuje czynniki, które je kształtują EK nr 4: Rozumie znaczenie wyobraźni socjologicznej dla kształtowania się więzi społecznych (DL_K10) Na ocenę 2 - nie rozumie pojęcia "wyobraźnia socjologiczna", nie potrafi wskazać żadnych zastosowań tego pojęcia Na ocenę 3 - rozumie pojęcie "wyobraźnia socjologiczna", próbuje określić jego zastosowanie w praktyce społecznej Na ocenę 4 - dobrze rozumie pojęcie "wyobraźnia socjologiczna", umie podać przykłady tego zjawiska; dostrzega jego wpływ na kształtowanie się więzi społecznych Na ocenę 5 - wyczerpująco rozumie pojęcie "wyobraźnia socjologiczna", umie podać przykłady tego zjawiska; w sposób pełny dostrzega jego znaczenie dla kształtowania się więzi społecznych. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.