Dilemmas and challenges of the media and journalism in the era of convergence
General data
Course ID: | WT-DKS-WMDDZ |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Dilemmas and challenges of the media and journalism in the era of convergence |
Name in Polish: | Dylematy i wyzwania mediów i dziennikarstwa w dobie konwergencji |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) BRAK |
Short description: |
(in Polish) W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe dylematy i wyzwania, z którymi obecnie muszą mierzyć się dziennikarze i media, a także ich odbiorcy. Na taki stan rzeczy w sposób szczególny miał wpływ rozwój i upowszechnienie się nowych mediów, które niosą ze sobą nie tylko ogromne możliwości, ale też zagrożenia. Jakie to zagrożenia, jak z nimi starają się/ radzą sobie media - są to przykładowe pytania, na które uczestnicy wykładu wraz z prowadzącym będą poszukiwać odpowiedzi. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie trwania kursu w szczególności omówione zostaną: - różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami, w tym - w sposób szczególny - cechy charakterystyczne przekazu tworzonego przez oba „rodzaje” mediów, - pojawienie się, oczekiwania i cechy nowego odbiorcy oraz jego relacje z tradycyjnym nadawcą, a przede wszystkim wzajemne korzyści płynące ze współpracy, jej formy i zakres, - zmiany jakie obecnie dokonują się w mediach, w tym m.in.: zjawisko konwergencji mediów - jego różne formy i wymiary, tabloidyzacja i zmiana paradygmatu newsa, - wpływ zmian na dziennikarstwo i zawód dziennikarza – zarówno w wymiarze ‘ontologicznym’ (m.in. konwergencja pionowa i pozioma), jak i funkcjonalnym, wynikającym ze zmiany treści i formy newsa. - zjawisko fake newsów; - algorytmizacja mediów i wykorzystanie sztucznej inteligencji; - problemy prawne i etyczne, z jakimi mierzą się media, w tym zjawisko "nadużycia" praw przez dziennikarzy. |
Bibliography: |
(in Polish) Przykładowa literatura: - Ł. Goniak, Redefinicja zawodu dziennikarza w dobie konwergencji mediów, UKSW, Warszawa 2020 - J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, PWN, Warszawa 2010 - S. Bowman, C. Willis, We media. How audiences are shaping the future of news and information. The Media Center, 2003 - A. Zwiefka-Chwałek, Dziennikarstwo uczestniczące jako przejaw mediamorfozy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009 - H. Jenkins, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 - Z. Bauer, Nowe media [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, PWN, Warszawa 2009 - Ł. Goniak, Tradycyjne media vs. nowe możliwości. Czy rzeczywiście redefinicja zawodu dziennikarza?, Nowe media, nr 3, 2012 [w druku] - I. J. Erdal, Coming to Terms with Convergence Journalism: Cross-Media as a Theoretical and Analytical Concept, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 17 (2), 2011, s. 213-223 - G. Doyle, From Television to Multi-Platform, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 16 (4), 2010, s. 1-19 - L. Dailey, L. Demo, M. Spillman, The Convergence Continuum: A Model for Studying Collaboration Between Media Newsrooms, Athlantic Journal of Communication, 13 (3), 2005, s. 150-168 - D. Domingo, Four Dimensions of Journalistic Convergence: A preliminay approach to current media trends at Spain, paper for the 8th International Symposium of Online Journalism. University of Texas at Austin, 2007 - K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów, Poltex, Warszawa 2011 - B. Reeves, C. Nass, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000 - M. Bukojemski, Wideo-Reporter, czyli człowiek orkiestra, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2007 - K. Badźmirowska-Masłowska, Wizerunek, czyli kiedy, kogo i jak można pokazywać w telewizji, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2008 - J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Business Press, Warszawa 1998 - T. Harcup, Dziennikarstwo - teoria i praktyka, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2010 - M. Lisowska-Magdziarz, Media powszednie, WUJ, Kraków 2008 - P. Francuz, S. Jędrzejewski, Nowe media i komunikowanie wizualne, KUL, Lublin 2010 - A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńki, Język@multimedia, Wrocław 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zaliczeniu student: 1) potrafi trafnie wskazać i opisać zmiany, jakie współcześnie – pod wpływem nowych mediów - dokonują się w dziennikarstwie i zawodzie dziennikarza, co efektywnie wykorzystuje do poprawy warsztatu dziennikarskiego, 2) posiada umiejętność wykorzystania nabytej w trakcie kursu wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk zachodzących w społeczeństwie i środowisku medialnym; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy. 3) wykorzystując metody i narzędzia właściwe nauce o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować i modelować procesy i zmiany, jakie mogą dokonać się zarówno w mediach, jak i w zawodzie dziennikarza. (W) Student dogłębnie zna pojęcia związane ze zjawiskiem konwergencji oraz zakresu ekonomiki mediów, zarządzania mediami, prawa mediów, dobrze potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk mających miejsce na rynku medialnym. (U) Dogłębnie analizuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki. Potrafi biegle klasyfikować i wskazać procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany społeczno-ekonomiczne. (K) Docenia znaczenie nauk o mediach i komunikowaniu dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusjach dot. omawianych problemów w dobie konwergencji. Nieobecności: Dopuszczalne dwie (2) nieobecności. Przekroczenie progu w przypadku braku sytuacji nadzwyczajnych (tj. np. pobytu w szpitalu etc.) skutkować będzie koniecznością napisania pracy zaliczeniowej. Podobnie rzecz ma się z brakiem aktywności na zajęciach. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Goniak | |
Group instructors: | Łukasz Goniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe dylematy i wyzwania, z którymi obecnie muszą mierzyć się dziennikarze i media, a także ich odbiorcy. Na taki stan rzeczy w sposób szczególny miał wpływ rozwój i upowszechnienie się nowych mediów, które niosą ze sobą nie tylko ogromne możliwości, ale też zagrożenia. Jakie to zagrożenia, jak z nimi starają się/ radzą sobie media - są to przykładowe pytania, na które uczestnicy wykładu wraz z prowadzącym będą poszukiwać odpowiedzi. |
|
Full description: |
(in Polish) W trakcie trwania kursu w szczególności omówione zostaną: - różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami, w tym - w sposób szczególny - cechy charakterystyczne przekazu tworzonego przez oba „rodzaje” mediów, - pojawienie się, oczekiwania i cechy nowego odbiorcy oraz jego relacje z tradycyjnym nadawcą, a przede wszystkim wzajemne korzyści płynące ze współpracy, jej formy i zakres, - zmiany jakie obecnie dokonują się w mediach, w tym m.in.: zjawisko konwergencji mediów - jego różne formy i wymiary, tabloidyzacja i zmiana paradygmatu newsa, - wpływ zmian na dziennikarstwo i zawód dziennikarza – zarówno w wymiarze ‘ontologicznym’ (m.in. konwergencja pionowa i pozioma), jak i funkcjonalnym, wynikającym ze zmiany treści i formy newsa. - zjawisko fake newsów; - algorytmizacja mediów i wykorzystanie sztucznej inteligencji; - problemy prawne i etyczne, z jakimi mierzą się media, w tym zjawisko "nadużycia" praw przez dziennikarzy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Przykładowa literatura: - Ł. Goniak, Redefinicja zawodu dziennikarza w dobie konwergencji mediów, UKSW, Warszawa 2020 - J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, PWN, Warszawa 2010 - S. Bowman, C. Willis, We media. How audiences are shaping the future of news and information. The Media Center, 2003 - A. Zwiefka-Chwałek, Dziennikarstwo uczestniczące jako przejaw mediamorfozy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009 - H. Jenkins, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 - Z. Bauer, Nowe media [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, PWN, Warszawa 2009 - Ł. Goniak, Tradycyjne media vs. nowe możliwości. Czy rzeczywiście redefinicja zawodu dziennikarza?, Nowe media, nr 3, 2012 [w druku] - I. J. Erdal, Coming to Terms with Convergence Journalism: Cross-Media as a Theoretical and Analytical Concept, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 17 (2), 2011, s. 213-223 - G. Doyle, From Television to Multi-Platform, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 16 (4), 2010, s. 1-19 - L. Dailey, L. Demo, M. Spillman, The Convergence Continuum: A Model for Studying Collaboration Between Media Newsrooms, Athlantic Journal of Communication, 13 (3), 2005, s. 150-168 - D. Domingo, Four Dimensions of Journalistic Convergence: A preliminay approach to current media trends at Spain, paper for the 8th International Symposium of Online Journalism. University of Texas at Austin, 2007 - K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów, Poltex, Warszawa 2011 - B. Reeves, C. Nass, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000 - M. Bukojemski, Wideo-Reporter, czyli człowiek orkiestra, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2007 - K. Badźmirowska-Masłowska, Wizerunek, czyli kiedy, kogo i jak można pokazywać w telewizji, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2008 - J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Business Press, Warszawa 1998 - T. Harcup, Dziennikarstwo - teoria i praktyka, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2010 - M. Lisowska-Magdziarz, Media powszednie, WUJ, Kraków 2008 - P. Francuz, S. Jędrzejewski, Nowe media i komunikowanie wizualne, KUL, Lublin 2010 - A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńki, Język@multimedia, Wrocław 2005 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.