Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Dilemmas and challenges of the media and journalism in the era of convergence

General data

Course ID: WT-DKS-WMDDZ
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Dilemmas and challenges of the media and journalism in the era of convergence
Name in Polish: Dylematy i wyzwania mediów i dziennikarstwa w dobie konwergencji
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) BRAK

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe dylematy i wyzwania, z którymi obecnie muszą mierzyć się dziennikarze i media, a także ich odbiorcy. Na taki stan rzeczy w sposób szczególny miał wpływ rozwój i upowszechnienie się nowych mediów, które niosą ze sobą nie tylko ogromne możliwości, ale też zagrożenia. Jakie to zagrożenia, jak z nimi starają się/ radzą sobie media - są to przykładowe pytania, na które uczestnicy wykładu wraz z prowadzącym będą poszukiwać odpowiedzi.

Full description: (in Polish)

W trakcie trwania kursu w szczególności omówione zostaną:

- różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami, w tym - w sposób szczególny - cechy charakterystyczne przekazu tworzonego przez oba „rodzaje” mediów,

- pojawienie się, oczekiwania i cechy nowego odbiorcy oraz jego relacje z tradycyjnym nadawcą, a przede wszystkim wzajemne korzyści płynące ze współpracy, jej formy i zakres,

- zmiany jakie obecnie dokonują się w mediach, w tym m.in.: zjawisko konwergencji mediów - jego różne formy i wymiary, tabloidyzacja i zmiana paradygmatu newsa,

- wpływ zmian na dziennikarstwo i zawód dziennikarza – zarówno w wymiarze ‘ontologicznym’ (m.in. konwergencja pionowa i pozioma), jak i funkcjonalnym, wynikającym ze zmiany treści i formy newsa.

- zjawisko fake newsów;

- algorytmizacja mediów i wykorzystanie sztucznej inteligencji;

- problemy prawne i etyczne, z jakimi mierzą się media, w tym zjawisko "nadużycia" praw przez dziennikarzy.

Bibliography: (in Polish)

Przykładowa literatura:

- Ł. Goniak, Redefinicja zawodu dziennikarza w dobie konwergencji mediów, UKSW, Warszawa 2020

- J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, PWN, Warszawa 2010

- S. Bowman, C. Willis, We media. How audiences are shaping the future of news and information. The Media Center, 2003

- A. Zwiefka-Chwałek, Dziennikarstwo uczestniczące jako przejaw mediamorfozy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009

- H. Jenkins, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

- Z. Bauer, Nowe media [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, PWN, Warszawa 2009

- Ł. Goniak, Tradycyjne media vs. nowe możliwości. Czy rzeczywiście redefinicja zawodu dziennikarza?, Nowe media, nr 3, 2012 [w druku]

- I. J. Erdal, Coming to Terms with Convergence Journalism: Cross-Media as a Theoretical and Analytical Concept, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 17 (2), 2011, s. 213-223

- G. Doyle, From Television to Multi-Platform, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 16 (4), 2010, s. 1-19

- L. Dailey, L. Demo, M. Spillman, The Convergence Continuum: A Model for Studying Collaboration Between Media Newsrooms, Athlantic Journal of Communication, 13 (3), 2005, s. 150-168

- D. Domingo, Four Dimensions of Journalistic Convergence: A preliminay approach to current media trends at Spain, paper for the 8th International Symposium of Online Journalism. University of Texas at Austin, 2007

- K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów, Poltex, Warszawa 2011

- B. Reeves, C. Nass, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000

- M. Bukojemski, Wideo-Reporter, czyli człowiek orkiestra, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2007

- K. Badźmirowska-Masłowska, Wizerunek, czyli kiedy, kogo i jak można pokazywać w telewizji, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2008

- J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Business Press, Warszawa 1998

- T. Harcup, Dziennikarstwo - teoria i praktyka, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2010

- M. Lisowska-Magdziarz, Media powszednie, WUJ, Kraków 2008

- P. Francuz, S. Jędrzejewski, Nowe media i komunikowanie wizualne, KUL, Lublin 2010

- A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńki, Język@multimedia, Wrocław 2005

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zaliczeniu student:

1) potrafi trafnie wskazać i opisać zmiany, jakie współcześnie – pod wpływem nowych mediów - dokonują się w dziennikarstwie i zawodzie dziennikarza, co efektywnie wykorzystuje do poprawy warsztatu dziennikarskiego,

2) posiada umiejętność wykorzystania nabytej w trakcie kursu wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk zachodzących w społeczeństwie i środowisku medialnym; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy.

3) wykorzystując metody i narzędzia właściwe nauce o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować i modelować procesy i zmiany, jakie mogą dokonać się zarówno w mediach, jak i w zawodzie dziennikarza.

(W) Student dogłębnie zna pojęcia związane ze zjawiskiem konwergencji oraz zakresu ekonomiki mediów, zarządzania mediami, prawa mediów, dobrze potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk mających miejsce na rynku medialnym. (U) Dogłębnie analizuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki. Potrafi biegle klasyfikować i wskazać procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany społeczno-ekonomiczne. (K) Docenia znaczenie nauk o mediach i komunikowaniu dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusjach dot. omawianych problemów w dobie konwergencji.

Nieobecności:

Dopuszczalne dwie (2) nieobecności. Przekroczenie progu w przypadku braku sytuacji nadzwyczajnych (tj. np. pobytu w szpitalu etc.) skutkować będzie koniecznością napisania pracy zaliczeniowej. Podobnie rzecz ma się z brakiem aktywności na zajęciach.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Łukasz Goniak
Group instructors: Łukasz Goniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe dylematy i wyzwania, z którymi obecnie muszą mierzyć się dziennikarze i media, a także ich odbiorcy. Na taki stan rzeczy w sposób szczególny miał wpływ rozwój i upowszechnienie się nowych mediów, które niosą ze sobą nie tylko ogromne możliwości, ale też zagrożenia. Jakie to zagrożenia, jak z nimi starają się/ radzą sobie media - są to przykładowe pytania, na które uczestnicy wykładu wraz z prowadzącym będą poszukiwać odpowiedzi.

Full description: (in Polish)

W trakcie trwania kursu w szczególności omówione zostaną:

- różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami, w tym - w sposób szczególny - cechy charakterystyczne przekazu tworzonego przez oba „rodzaje” mediów,

- pojawienie się, oczekiwania i cechy nowego odbiorcy oraz jego relacje z tradycyjnym nadawcą, a przede wszystkim wzajemne korzyści płynące ze współpracy, jej formy i zakres,

- zmiany jakie obecnie dokonują się w mediach, w tym m.in.: zjawisko konwergencji mediów - jego różne formy i wymiary, tabloidyzacja i zmiana paradygmatu newsa,

- wpływ zmian na dziennikarstwo i zawód dziennikarza – zarówno w wymiarze ‘ontologicznym’ (m.in. konwergencja pionowa i pozioma), jak i funkcjonalnym, wynikającym ze zmiany treści i formy newsa.

- zjawisko fake newsów;

- algorytmizacja mediów i wykorzystanie sztucznej inteligencji;

- problemy prawne i etyczne, z jakimi mierzą się media, w tym zjawisko "nadużycia" praw przez dziennikarzy.

Bibliography: (in Polish)

Przykładowa literatura:

- Ł. Goniak, Redefinicja zawodu dziennikarza w dobie konwergencji mediów, UKSW, Warszawa 2020

- J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, PWN, Warszawa 2010

- S. Bowman, C. Willis, We media. How audiences are shaping the future of news and information. The Media Center, 2003

- A. Zwiefka-Chwałek, Dziennikarstwo uczestniczące jako przejaw mediamorfozy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009

- H. Jenkins, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

- Z. Bauer, Nowe media [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, PWN, Warszawa 2009

- Ł. Goniak, Tradycyjne media vs. nowe możliwości. Czy rzeczywiście redefinicja zawodu dziennikarza?, Nowe media, nr 3, 2012 [w druku]

- I. J. Erdal, Coming to Terms with Convergence Journalism: Cross-Media as a Theoretical and Analytical Concept, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 17 (2), 2011, s. 213-223

- G. Doyle, From Television to Multi-Platform, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 16 (4), 2010, s. 1-19

- L. Dailey, L. Demo, M. Spillman, The Convergence Continuum: A Model for Studying Collaboration Between Media Newsrooms, Athlantic Journal of Communication, 13 (3), 2005, s. 150-168

- D. Domingo, Four Dimensions of Journalistic Convergence: A preliminay approach to current media trends at Spain, paper for the 8th International Symposium of Online Journalism. University of Texas at Austin, 2007

- K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów, Poltex, Warszawa 2011

- B. Reeves, C. Nass, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000

- M. Bukojemski, Wideo-Reporter, czyli człowiek orkiestra, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2007

- K. Badźmirowska-Masłowska, Wizerunek, czyli kiedy, kogo i jak można pokazywać w telewizji, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2008

- J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Business Press, Warszawa 1998

- T. Harcup, Dziennikarstwo - teoria i praktyka, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2010

- M. Lisowska-Magdziarz, Media powszednie, WUJ, Kraków 2008

- P. Francuz, S. Jędrzejewski, Nowe media i komunikowanie wizualne, KUL, Lublin 2010

- A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńki, Język@multimedia, Wrocław 2005

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)