Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Christianization and evangelization in Latin America

General data

Course ID: WT-DMI-CEA
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Christianization and evangelization in Latin America
Name in Polish: Chrystianizacja i ewangelizacja Ameryki Łacińskiej
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem tego bloku wykładowego jest zatem zapoznanie słuchaczy z wieloaspektową trajektorią procesu chrystianizacji i ewangelizacji Ameryki Łacińskiej oraz przedstawienie mechanizmów (np. o charakterze politycznym i socjalnym), jakie miały wpływ na wytworzenie się specyficznej mozaiki współczesnego katolicyzmu latynoskiego. Oznacza to, że studenci podczas tego cyklu wykładowego zostaną zapoznani z wiedzą z zakresu historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej, czyli etapami ewangelizacji (daty, szlaki misyjne, charakterystyka poszczególnych obszarów), protagonistami dzieła ewangelizacji (Korona hiszpańska i portugalska, zakony, kler diecezjalny, świeccy; wybitni misjonarze), historycznymi dokumentami i organizacją dzieła ewangelizacji na przestrzeni kolejnych wieków, jak również stosowanymi metodami i środkami misyjno – ewangelizacyjnymi.

Full description: (in Polish)

1. Polityczno-społeczny kontekst ewangelizacji w Ameryce Łacińskiej w XVI-XVIII wieku (bulle aleksandryjskie - patronat; prawo kolonialne; mozaika społeczno-etniczna)

2. Pierwsze dekady ewangelizacji na Karaibach i w Ameryce Środkowej (kierunki rozwoju; rozwój struktur kościelnych)

3. Dynamika konkwisty i ewangelizacji Meksyku

4. Fenomen Guadalupe. Znaczenie objawień Maryi w Guadalupe dla historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej

5. Fazy ewangelizacji świata andyjskiego

6. Ewangelizacja regionu La Plata i Brazylii

7. Synody prowincjalne i diecezjalne w XVI i XVII wieku w Ameryce Łacińskiej

8. System pueblos de Indios (redukcji) w Paragwaju, Chiquitani, Mojos i Maynas

9. Encomienda – ewangelizacja w systemie ekonomii okresu kolonialnego

10. Myśl teologiczno-misyjna okresu kolonialnego (Las Casas, J. Acosta itd.)

11. Święci Kościoła latynoskiego

12. Misyjność Kościoła latynoskiego wg dokumentów konferencji CELAMu (Medellin, Puebla, Santo Domingo, Aparecida)

13. Współczesna duchowość latynoska (sanktuaria; ruchy religijne)

14. Ewangelizacja współczesnej ludności autochtonicznej

15. Nowe strategie misyjne Kościoła w Ameryce Łacińskiej

Bibliography: (in Polish)

Brzozowski J., Udział zakonów w ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, „NURT SVD” (2004), nr 1, s. 49-70.

Chávez E., Drugi całun, Kraków 2010.

Gać J., Raj utracony. Śladami chrześcijaństwa. Pierwsze misje jezuitów w Ameryce, Kraków 2006.

Mazurek R. D., Bóg o indiańskim obliczu. Między inkulturacją a synkretyzmem religii keczua w południowych Andach peruwiańskich, Kraków 2006.

Szyszka T., Redukcje jezuickie. Modelowy projekt promocji ludzkiej z okresu kolonialnego, [w:] J. Stali (red.), Działalność misyjna i promocja ludzka. Teoria i praktyka eklezjalna, Lublin 2011, s. 271-293.

Szyszka T., Zmagania ewangelizacyjne w Ameryce Łacińskiej okresu kolonialnego, w: M. F. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa 2009, s. 120-130.

Pomocnicza:

Fąs L., Patronat misyjny, NURT SVD (2004), nr 1, s. 7-48.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in America (1999), [w:] J. Różański (red.), Ecclesia in America. Wybrane problemy Kościoła w Ameryce Południowej w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II. Warszawa 2003, s. 243-338.

Kamen H., Imperium Hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Warszawa 2008.

Las Casas B., Krótka relacja o wyniszczeniu Indian, Poznań 1988.

Nawrot P., Redukcje jezuickie (1609-1767). Wybrane dokumenty, Poznań 2009.

Szyszka, T., Kontekstualizacja oblicza Jezusa Chrystusa w Ameryce Łacińskiej, [w:] T. Szyszka, A. Wąs (red.), Oblicza Jezusa Chrystusa w kulturach i religiach świata. Dialog Kultur i Religii nr 2, Warszawa 2007, s. 97-112; 167-190.

Vitoria de Francisco, O Indianach, Warszawa 1954.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy:

EK 1 – posiada szeroki zasób wiedzy w odniesieniu do wielowątkowej historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.

w zakresie umiejętności:

EK 2 – Student posiada na tyle rozległą i utrwaloną wiedzę z zakresu historii chrystianizacji i ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, że potrafi twórczo odtworzyć główne fakty historyczne z tego zakresu, wyjaśnić genezę, przebieg i konsekwencje wielorakich procesów oraz poprawnie je zaprezentować.

w zakresie kompetencji społecznych:

EK 3 - ma świadomość, że współczesna rzeczywistość religijna Ameryki Łacińskiej ma bardzo głębokie korzenie, zaś odmienność i różnorodność jest czymś pozytywnym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda oceny: Ocena prezentacji tworzenia bibliografii oraz ocena z kolokwium końcowego.

Kryteria oceniania:

EK nr 1.

Na ocenę:

Ndst (2): Nie jest zdolny do przedstawienia podstawowych faktów z wymaganego zakresu.

Dst (3): Orientuje się bardzo ogólnie w problematyce historii chrystianizacji.

Db (4): Posiada bogatą wiedzę na temat rozprzestrzeniania się wiary chrześcijańskiej w Nowym Świecie.

Bdb (5): Posiada dojrzałą wiedzę odnoście historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.

EK nr 2.

Na ocenę:

Ndst (2): Nie potrafi przedstawić podstawowych faktów z historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.

Dst (3): W ograniczonym zakresie potrafi przedstawić fakty z historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.

Db (4): Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy i fakty dotyczące historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.

Bdb (5): Posiada rzetelną wiedzę na temat historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej i potrafi ją poprawnie przedstawić.

EK nr 3.

Na ocenę:

Ndst (2): Nie dostrzega zależności historycznych na współczesny wymiar życia.

Dst (3): Jest tylko po części świadom konieczności poznania historii, aby zrozumieć współczesne oblicze Ameryki Łacińskiej.

Db (4): Jest świadom zależności pomiędzy historią a rzeczywistością i potrafi o je określić.

Bdb (5): Potrafi z wielkim szacunkiem i profesjonalizmem dyskutować nad problematyką oraz wpływem historii na obecny kształt społeczeństw latynoamerykańskich

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)