Christianization and evangelization in Latin America
General data
Course ID: | WT-DMI-CEA |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Christianization and evangelization in Latin America |
Name in Polish: | Chrystianizacja i ewangelizacja Ameryki Łacińskiej |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem tego bloku wykładowego jest zatem zapoznanie słuchaczy z wieloaspektową trajektorią procesu chrystianizacji i ewangelizacji Ameryki Łacińskiej oraz przedstawienie mechanizmów (np. o charakterze politycznym i socjalnym), jakie miały wpływ na wytworzenie się specyficznej mozaiki współczesnego katolicyzmu latynoskiego. Oznacza to, że studenci podczas tego cyklu wykładowego zostaną zapoznani z wiedzą z zakresu historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej, czyli etapami ewangelizacji (daty, szlaki misyjne, charakterystyka poszczególnych obszarów), protagonistami dzieła ewangelizacji (Korona hiszpańska i portugalska, zakony, kler diecezjalny, świeccy; wybitni misjonarze), historycznymi dokumentami i organizacją dzieła ewangelizacji na przestrzeni kolejnych wieków, jak również stosowanymi metodami i środkami misyjno – ewangelizacyjnymi. |
Full description: |
(in Polish) 1. Polityczno-społeczny kontekst ewangelizacji w Ameryce Łacińskiej w XVI-XVIII wieku (bulle aleksandryjskie - patronat; prawo kolonialne; mozaika społeczno-etniczna) 2. Pierwsze dekady ewangelizacji na Karaibach i w Ameryce Środkowej (kierunki rozwoju; rozwój struktur kościelnych) 3. Dynamika konkwisty i ewangelizacji Meksyku 4. Fenomen Guadalupe. Znaczenie objawień Maryi w Guadalupe dla historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej 5. Fazy ewangelizacji świata andyjskiego 6. Ewangelizacja regionu La Plata i Brazylii 7. Synody prowincjalne i diecezjalne w XVI i XVII wieku w Ameryce Łacińskiej 8. System pueblos de Indios (redukcji) w Paragwaju, Chiquitani, Mojos i Maynas 9. Encomienda – ewangelizacja w systemie ekonomii okresu kolonialnego 10. Myśl teologiczno-misyjna okresu kolonialnego (Las Casas, J. Acosta itd.) 11. Święci Kościoła latynoskiego 12. Misyjność Kościoła latynoskiego wg dokumentów konferencji CELAMu (Medellin, Puebla, Santo Domingo, Aparecida) 13. Współczesna duchowość latynoska (sanktuaria; ruchy religijne) 14. Ewangelizacja współczesnej ludności autochtonicznej 15. Nowe strategie misyjne Kościoła w Ameryce Łacińskiej |
Bibliography: |
(in Polish) Brzozowski J., Udział zakonów w ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, „NURT SVD” (2004), nr 1, s. 49-70. Chávez E., Drugi całun, Kraków 2010. Gać J., Raj utracony. Śladami chrześcijaństwa. Pierwsze misje jezuitów w Ameryce, Kraków 2006. Mazurek R. D., Bóg o indiańskim obliczu. Między inkulturacją a synkretyzmem religii keczua w południowych Andach peruwiańskich, Kraków 2006. Szyszka T., Redukcje jezuickie. Modelowy projekt promocji ludzkiej z okresu kolonialnego, [w:] J. Stali (red.), Działalność misyjna i promocja ludzka. Teoria i praktyka eklezjalna, Lublin 2011, s. 271-293. Szyszka T., Zmagania ewangelizacyjne w Ameryce Łacińskiej okresu kolonialnego, w: M. F. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa 2009, s. 120-130. Pomocnicza: Fąs L., Patronat misyjny, NURT SVD (2004), nr 1, s. 7-48. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in America (1999), [w:] J. Różański (red.), Ecclesia in America. Wybrane problemy Kościoła w Ameryce Południowej w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II. Warszawa 2003, s. 243-338. Kamen H., Imperium Hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Warszawa 2008. Las Casas B., Krótka relacja o wyniszczeniu Indian, Poznań 1988. Nawrot P., Redukcje jezuickie (1609-1767). Wybrane dokumenty, Poznań 2009. Szyszka, T., Kontekstualizacja oblicza Jezusa Chrystusa w Ameryce Łacińskiej, [w:] T. Szyszka, A. Wąs (red.), Oblicza Jezusa Chrystusa w kulturach i religiach świata. Dialog Kultur i Religii nr 2, Warszawa 2007, s. 97-112; 167-190. Vitoria de Francisco, O Indianach, Warszawa 1954. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – posiada szeroki zasób wiedzy w odniesieniu do wielowątkowej historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. w zakresie umiejętności: EK 2 – Student posiada na tyle rozległą i utrwaloną wiedzę z zakresu historii chrystianizacji i ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, że potrafi twórczo odtworzyć główne fakty historyczne z tego zakresu, wyjaśnić genezę, przebieg i konsekwencje wielorakich procesów oraz poprawnie je zaprezentować. w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 - ma świadomość, że współczesna rzeczywistość religijna Ameryki Łacińskiej ma bardzo głębokie korzenie, zaś odmienność i różnorodność jest czymś pozytywnym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda oceny: Ocena prezentacji tworzenia bibliografii oraz ocena z kolokwium końcowego. Kryteria oceniania: EK nr 1. Na ocenę: Ndst (2): Nie jest zdolny do przedstawienia podstawowych faktów z wymaganego zakresu. Dst (3): Orientuje się bardzo ogólnie w problematyce historii chrystianizacji. Db (4): Posiada bogatą wiedzę na temat rozprzestrzeniania się wiary chrześcijańskiej w Nowym Świecie. Bdb (5): Posiada dojrzałą wiedzę odnoście historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. EK nr 2. Na ocenę: Ndst (2): Nie potrafi przedstawić podstawowych faktów z historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. Dst (3): W ograniczonym zakresie potrafi przedstawić fakty z historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. Db (4): Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy i fakty dotyczące historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. Bdb (5): Posiada rzetelną wiedzę na temat historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej i potrafi ją poprawnie przedstawić. EK nr 3. Na ocenę: Ndst (2): Nie dostrzega zależności historycznych na współczesny wymiar życia. Dst (3): Jest tylko po części świadom konieczności poznania historii, aby zrozumieć współczesne oblicze Ameryki Łacińskiej. Db (4): Jest świadom zależności pomiędzy historią a rzeczywistością i potrafi o je określić. Bdb (5): Potrafi z wielkim szacunkiem i profesjonalizmem dyskutować nad problematyką oraz wpływem historii na obecny kształt społeczeństw latynoamerykańskich |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.