Historia misji w Afryce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DMI-HMA1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia misji w Afryce |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://2bza9ep |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA W07 TMA U01 TMA K05 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: ogólna orientacja w najważniejszych procesach i wydarzeniach związanych z rozprzestrzenianiem się chrześcijaństwa w Afryce w jej granicach geograficznych. Treści merytoryczne: w historii misji w Afryce można wyróżnić trzy etapy: pierwsze pięć wieków chrześcijaństwa w Afryce Północnej, Egipcie i Etiopii, okres między XVI i XVIII w. oraz XIX i XX w. – okres ekspansji misyjnej. |
Pełny opis: |
1. Afryka dawniej i dziś – wprowadzenie 2. Początki chrześcijaństwa w Egipcie i Afryce Północnej. 3. Chrześcijaństwo w Nubii i Aksum. 4. Odkrywanie Afryki przez Europę w latach 1415-1787. 5. Misje w Kongo i Angoli. 6. Podbój Afryki przez Europę (1787-1919). 7. Misje w Afryce Północnej. 8. Misje w Afryce Zachodniej. 9. Misje w Afryce Środkowej. 10. Misje w Afryce Południowej. 11. Misje w Afryce Wschodniej. 12. Misje w okresie kolonialnym (1920-1959). 13. Życie chrześcijańskie (nawracanie, katechumenat, sakramenty i Pismo Święte) 14. Życie chrześcijańskie (instytucje, laikat, rodziny chrześcijańskie). 15. Wyzwania Kościoła w niepodległej Afryce (1960-2005). |
Literatura: |
C. G. Bäeta, Christianity in Tropical Africa, London 1968. C. P. Groves, The Planting of Christianity in Africa. London 1949-1960 (4 tomy). A. Hastings, Kościół i misje w Afryce, Warszawa 1971. A. Mulders, Missionsgeschichte, Regensburg 1960. J. Różański, Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004. J. Różański, P. Szuppe (red.), Ewangelia między tradycją i współczesnością., Warszawa 2003. B. Sundkler, C. Steed, A History of the Chuch in Africa, Cambridge 2001. F. Zapłata, Rodzimy charakter Kościoła w Afryce i na Madagaskarze, Płock 1980. H. Zimoń (red.), Kultury i religie Afryki a ewangelizacja, Lublin 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o historii misji w Afryce; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów Kościoła na tym kontynencie. Wykład prowadzony jest zdalnie w programie Microsoft Teams: WT_RÓŻAŃSKI_Historia_misji_w_Afryce_sem_zimowy_2020-2021 Kod zespołu: 2bza9ep |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu historii misji Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu historii misji Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w ewangelizacji świata, wskazać mechanizmy jej rozprzestrzeniania się Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów ewangelizacji w czasie i przestrzeni Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.