Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biblia w katechezie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DNK-BWK
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biblia w katechezie
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNNxXGsKaYGtnrK8FEXQ2CjDMluJtlafu0vMDDKFVlNI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1e487503-faed-474e-8572-80bba94ae717&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W01, TMA_W07, TMA_U15, TMA_K02


Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza na temat Biblii, jako księgi natchnionej przez Boga, a także jej podstawowej struktury i charakterystyki literackiej.

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Cele przedmiotu:

Ukazanie słowa Bożego jako źródła katechezy. Zaznajomienie studentów z odnową biblijną katechezy w duchu współczesnych dokumentów katechetycznych

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych dokumentów katechetycznych

Znajomość soborowej konstytucji o Objawieniu Bożym Dei Verbum i adhortacji Verbum Domini.

Znajomość materiałów biblijnych i tłumaczeń Biblii używanych w katechezie

Udział w zajęciach

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Biblia w katechezie – wykład

1. Biblia w katechezie – spojrzenie przez pryzmat historii

2. Katechetyczna posługa słowa na podstawie dokumentów katechetycznych Kościoła

3. Słowo Boże podstawowym źródłem katechezy

4. Kerygmatyczna odnowa katechezy

5. Model pedagogii biblijnej inspiracją dla katechezy

6. Formy katechezy biblijnej metodyka biblijna - metody ilustrujące

7. Metody katechezy biblijnej (ilustrujące, egzegetyczne i egzystencjalne)

8. Pomoce do katechezy biblijnej

Tematy ćwiczeń z Biblii w katechezie

1) Zapoznanie się tekstami propagatorów nurtu kerygmatycznego w katechezie (ks. J. Charytański, ks. M. Finke, ks. F. Blachnicki, ks. J. A. Jungmann SJ)

2) metodyka biblijna - metody ilustrujące

3) metodyka biblijna - metody egzegetyczne

4) metodyka biblijna - metody egzystencjalne

5) badanie podręczników pod kątem wykorzystania metod biblijnych

6) formy pozalekcyjnej pracy z Biblią w szkole - Dzieło biblijne, propozycje konkursów biblijnych, kół biblijnych, grup lektorskich, i inne

7) analiza fragmentów adhortacji apostolskiej Benedykta XVI Verbum Domini o Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła z 2010 r.

Literatura:

BENEDYKT XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini. O Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła, Città del Vaticcano 2010.

ALBERICH E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003, ss. 81-98.

BISSOLI C., Biblia (katecheza), w: J GEAVERT (red.), Słownik katechetyczny, Warszawa 2008, ss. 88-92.

BISSOLI C., Słowo Boże, w: J GEAVERT (red.), Słownik katechetyczny, Warszawa 2008, ss. 88-92.

KLICH A. E., Pismo święte w polskiej katechezie posoborowej. Studium egzegetyczno-katechetyczne, Kraków 2005.

KOCHEL J. – KOSTORZ J. (red.), Biblia w katechezie, Opole 2005.

KUDASIEWICZ J (red.), Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, Lublin 1991.

MAREK Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998.

MAREK Z., Biblia w katechezie, w: ROGOWSKI C. (red.), Leksykon pedagogiki religii. Podstawy – koncepcje – perspektywy, Warszawa 2007, ss. 15-17.

MAREK Z., Podstawowe założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007, ss. 57-73.

MATYSIAK B.W., Biblia źródłem przepowiadania, w: ROGOWSKI C. (red.), Leksykon pedagogiki religii. Podstawy – koncepcje – perspektywy, Warszawa 2007, ss. 17-21.

PAPIESKA KOMISJA BIBLIJNA, Interpretacja Biblii w Kościele, Rzym 1993.

Słowo Boże w historii. Orędzie końcowe Synodu Biskupów do Ludu Bożego, w: L’Osservatore Romano 30(2009)1,ss. 24-31.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS:

j3n0ru8

Po zaliczeniu przedmiotu student:

EK1 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych;

EK2 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji w zakresie teologii praktycznej;

EK3 - potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności katechetycznej;

EK4 - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces kształcenia; samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę i umiejętności.

Obowiązkowy udział w wykładach: 15 godz.

Obowiązkowy udział w ćwiczeniach: 15 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20

Konsultacje - 5 godz.

Łącznie: 60 godz./ 30 godz. = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, ocenianie bieżące; przygotowanie autorskiej koncepcji biblijnej inicjatywy katechetycznej

Zaliczenie z oceną

EK1 określany jako "ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych":

na ocenę:

Ndst (2) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy na temat Biblii w katechezie;

Dst (3) - wykazuje podstawową wiedzę na temat Biblii w katechezie;

Db (4) - wykazuje pogłębioną wiedzę na temat Biblii jako źródła katechezy.

Bdb (5) - wykazuje pogłębioną wiedzę na temat Biblii jako źródła katechezy oraz biblijnego elementu i wymiaru katechezy.

EK2 określany jako "ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji w zakresie teologii praktycznej". Na ocenę:

Ndst (2) - nie przedstawia przedstawia jakiejkolwiek wiedzy odnośnie do zasad przekazu Biblii w katechezie;

Dst (3) - przedstawia podstawową wiedzę na temat zasad interpretacji Biblii w katechezie;

Db (4) - przedstawia uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zasad interpretacji Biblii w katechezie;

Bdb (5) - przedstawia uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat interpretacji Biblii w katechezie, wykorzystując do tego treści z zakresu katechetyki i teologii biblijnej;

EK3 określany jako "potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności katechetycznej". Na ocenę:

Ndst (2) - nie przedstawia lub przedstawia niepoprawną propozycję działania katechetycznego opartego na Biblii w parafii lub szkole;

Dst (3) - prezentuje poznaną na zajęciach propozycję działania katechetycznego opartego na Biblii w parafii lub szkole;

Db (4) - prezentuje autorską propozycję działania katechetycznego opartego na Biblii w parafii lub szkole;

Bdb (5) - prezentuje autorską propozycję działania katechetycznego opartego na Biblii w parafii oraz szkole;

EK4 określany jako "rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie; potrafi inspirować i organizowac proces kształcenia; samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę i umiejętności". Na ocenę:

Ndst (2) - nie wskazuje jakiejkolwiek propozycji formacji katechetów inspirowanej Biblią;

Dst (3) - przytacza poznaną na zajęciach wybraną propozycję formacji katechetów inspirowaną Biblią;

Db (4) - przytacza poznaną na zajęciach wybraną propozycję formacji katechetów inspirowaną Biblią i ocenia ją;

Bdb (5) - przedstawia autorską propozycję formacji katechetów inspirowanej Biblią.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Bednarczyk
Prowadzący grup: Rafał Bednarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w wykładzie i ćwiczeniach: 15+15 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.

Konsultacje: 5 godz.

SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS,


Proca w kontakcie z wykładowcą - 35 godz.

Praca własna - 40 godz.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)