Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DNK-DO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W13; TMA_W14; TMA_U14; TMA_U28 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ogólne zapoznanie studentów z podstawowymi elementami procesu nauczania - uczenia się i przykładami jej zastosowania w praktyce edukacyjnej. Moduł jest częścią ogólnego przygotowania uczestników do pracy w szkole jako nauczyciel. |
Pełny opis: |
Student poznaje podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej kształcenia, opartej na najnowszych osiągnięciach pedagogiki i psychologii nauczania i uczenia się. 1. Dydaktyka jako nauka 2. Podstawowe pojęcia dydaktyczne 3. Cele nauczania. Podstawa programowa kształcenia 4. Planowanie dydaktyczne 5. Ogniwa procesu kształcenia 6. Zasady dydaktyczne 7. Rodzaje i toki lekcji 8. Metody nauczania 9. Środki dydaktyczne 10. Sprawdzanie i ocenianie wyników kształcenia 11. Niepowodzenia szkolne. Indywidualizacja nauczania 12. Współpraca rodziny i szkoły. Placówki wspierające 13. Obowiązki nauczyciela. Awans zawodowy 14. Współczesne wyzwania edukacyjne 15. Podsumowanie zajęć |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2012. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007; Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. Podstawa programowa kształcenia ogólnego (2017, 2018) Literatura uzupełniająca: Bullough R., Początkujący nauczyciel, Gdańsk 2009. Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Warszawa 2011. Kellough R., Pierwszy rok nauczania, Warszawa 2011. Kordziński J., Szkoła wspólnych działań, Warszawa 2017. Łukasik J., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce 2013. Machalska M., Digital learning, Warszawa 2019. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2013. Schaefer K., Nauczyciel w szkole, Gdańsk 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1 prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z procesem nauczania-uczenia się – planowaniem, realizacją i ewaluacją; EK2 prezentuje prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli i zasady obowiązujące w ramach procesu kształcenia; EK3 – charakteryzuje współczesne założenia funkcjonowania szkół publicznych i system oświaty; EK4 – wskazuje najważniejsze problemy współczesnej edukacji i proponuje sposoby ich rozwiązania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja pracy studenta za pomocą testu sprawdzającego umiejętność operacjonalizacji celów kształcenia oraz kolokwium; ocenianie bieżące podczas zajęć. Metoda podająca: wykład informacyjny - uporządkowany przekaz podstawowych treści określonych w opisie przedmiotu; wykład konwersatoryjny Metoda ćwiczeniowa W zakresie EK1 student na ocenę: 2 – nieprawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z procesem nauczania-uczenia się; 3 – wylicza pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się; 4 – wylicza i poprawnie definiuje wybrane pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się; 5 – poprawnie wylicza, definiuje i omawia wszystkie pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się. W zakresie EK2 student na ocenę: 2 – błędnie podaje prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli i zasady procesu kształcenia; 3 – podaje wybrane prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli; 4 – podaje prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli i wybrane zasady procesu kształcenia; 5 – poprawnie wylicza i omawia prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli oraz zasady procesy kształcenia. W zakresie EK3 student na ocenę: 2 – błędnie podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji i funkcjonowania szkół; 3 – częściowo podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji; 4 – podaje informacje nt. funkcjonowania szkół; 5 – poprawnie podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji i funkcjonowania szkół. W zakresie EK4 student na ocenę: 2 – nie podaje jakiegokolwiek problemu współczesnego systemu edukacji; 3 – podaje wybrane problemy współczesnego systemu edukacji; 4 – podaje problemy współczesnego systemu edukacji i poznane na zajęciach sposoby ich rozwiązania; 5 – podaje problemy współczesnego systemu edukacji i poznane na zajęciach sposoby ich rozwiązania wzbogacając je o autorskie propozycje działania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Na pracę studenta składa się: - obowiązkowy udział w zajęciach: 30 h; - opracowanie wybranej zasady dydaktycznej: 5 h; - opracowanie kryteriów oceniania: 5 h; - omówienie i rozwiązanie wybranego problemu dydaktycznego - 5 h; - przygotowanie do kolokwium: 15 h; SUMA: 60 h / 30 h = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do działalności dydaktycznej realizowanej w różnych środowiskach, w szczególności względem dzieci i młodzieży. |
|
Wymagania wstępne: |
Do kolokwium końcowego może przystąpić student, który uczestniczył zajęciach (dopuszczane dwie nieobecności w semestrze) oraz pozytywnie zaliczy następujące prace etapowe: - pisemne opracowanie wybranej zasady dydaktycznej; - pisemne opracowanie kryteriów oceniania; - pisemne opracowanie i rozwiązanie wybranego problemu dydaktycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Prowadzący grup: | Rafał Bednarczyk, Aneta Rayzacher-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.