Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DNK-DO
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka ogólna
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki teologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W13;

TMA_W14;

TMA_U14;

TMA_U28

Skrócony opis:

Celem zajęć jest ogólne zapoznanie studentów z podstawowymi elementami procesu nauczania - uczenia się i przykładami jej zastosowania w praktyce edukacyjnej. Moduł jest częścią ogólnego przygotowania uczestników do pracy w szkole jako nauczyciel.

Pełny opis:

Student poznaje podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej kształcenia, opartej na najnowszych osiągnięciach pedagogiki i psychologii nauczania i uczenia się.

1. Dydaktyka jako nauka

2. Podstawowe pojęcia dydaktyczne

3. Cele nauczania. Podstawa programowa kształcenia

4. Planowanie dydaktyczne

5. Ogniwa procesu kształcenia

6. Zasady dydaktyczne

7. Rodzaje i toki lekcji

8. Metody nauczania

9. Środki dydaktyczne

10. Sprawdzanie i ocenianie wyników kształcenia

11. Niepowodzenia szkolne. Indywidualizacja nauczania

12. Współpraca rodziny i szkoły. Placówki wspierające

13. Obowiązki nauczyciela. Awans zawodowy

14. Współczesne wyzwania edukacyjne

15. Podsumowanie zajęć

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2012.

Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007;

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego (2017, 2018)

Literatura uzupełniająca:

Bullough R., Początkujący nauczyciel, Gdańsk 2009.

Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Warszawa 2011.

Kellough R., Pierwszy rok nauczania, Warszawa 2011.

Kordziński J., Szkoła wspólnych działań, Warszawa 2017.

Łukasik J., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce 2013.

Machalska M., Digital learning, Warszawa 2019.

Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2013.

Schaefer K., Nauczyciel w szkole, Gdańsk 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK1 prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z procesem nauczania-uczenia się – planowaniem, realizacją i ewaluacją;

EK2 prezentuje prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli i zasady obowiązujące w ramach procesu kształcenia;

EK3 – charakteryzuje współczesne założenia funkcjonowania szkół publicznych i system oświaty;

EK4 – wskazuje najważniejsze problemy współczesnej edukacji i proponuje sposoby ich rozwiązania.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja pracy studenta za pomocą testu sprawdzającego umiejętność operacjonalizacji celów kształcenia oraz kolokwium; ocenianie bieżące podczas zajęć.

Metoda podająca: wykład informacyjny - uporządkowany przekaz podstawowych treści określonych w opisie przedmiotu; wykład konwersatoryjny

Metoda ćwiczeniowa

W zakresie EK1 student na ocenę:

2 – nieprawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z procesem nauczania-uczenia się;

3 – wylicza pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się;

4 – wylicza i poprawnie definiuje wybrane pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się;

5 – poprawnie wylicza, definiuje i omawia wszystkie pojęcia związane z procesem nauczania-uczenia się.

W zakresie EK2 student na ocenę:

2 – błędnie podaje prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli i zasady procesu kształcenia;

3 – podaje wybrane prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli;

4 – podaje prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli i wybrane zasady procesu kształcenia;

5 – poprawnie wylicza i omawia prawa i obowiązku uczniów i nauczycieli oraz zasady procesy kształcenia.

W zakresie EK3 student na ocenę:

2 – błędnie podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji i funkcjonowania szkół;

3 – częściowo podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji;

4 – podaje informacje nt. funkcjonowania szkół;

5 – poprawnie podaje informacje nt. współczesnego systemu edukacji i funkcjonowania szkół.

W zakresie EK4 student na ocenę:

2 – nie podaje jakiegokolwiek problemu współczesnego systemu edukacji;

3 – podaje wybrane problemy współczesnego systemu edukacji;

4 – podaje problemy współczesnego systemu edukacji i poznane na zajęciach sposoby ich rozwiązania;

5 – podaje problemy współczesnego systemu edukacji i poznane na zajęciach sposoby ich rozwiązania wzbogacając je o autorskie propozycje działania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Rayzacher-Majewska
Prowadzący grup: Aneta Rayzacher-Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Rayzacher-Majewska
Prowadzący grup: Aneta Rayzacher-Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Na pracę studenta składa się:

- obowiązkowy udział w zajęciach: 30 h;

- opracowanie wybranej zasady dydaktycznej: 5 h;

- opracowanie kryteriów oceniania: 5 h;

- omówienie i rozwiązanie wybranego problemu dydaktycznego - 5 h;

- przygotowanie do kolokwium: 15 h;


SUMA: 60 h / 30 h = 2 ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do działalności dydaktycznej realizowanej w różnych środowiskach, w szczególności względem dzieci i młodzieży.

Wymagania wstępne:

Do kolokwium końcowego może przystąpić student, który uczestniczył

zajęciach (dopuszczane dwie nieobecności w semestrze) oraz pozytywnie zaliczy następujące prace etapowe:

- pisemne opracowanie wybranej zasady dydaktycznej;

- pisemne opracowanie kryteriów oceniania;

- pisemne opracowanie i rozwiązanie wybranego problemu dydaktycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Rayzacher-Majewska
Prowadzący grup: Rafał Bednarczyk, Aneta Rayzacher-Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)