Deuterocanonical Books of the Old Testament
General data
Course ID: | WT-DTE-DKS |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Deuterocanonical Books of the Old Testament |
Name in Polish: | Deuterokanoniczne Księgi Starego Testamentu |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wstępne informacje na temat kanoniczności ksiąg oraz historycznego tła powstania ksiag Starego Testamentu |
Short description: |
Level: Basic - introductory. The aim of the course is to present the Deuterocanonical literature of the Old Testament. It will be a scholarly examination of the Greek books of the Old Testament (Book of Wisdom, Siracides, Judith, Tobit, Baruch, Letter of Jeremiah, the Books of the Maccabees and the other Greek fragments of the OT) with their specific historical, literary and theological background. The lecture presents their origins, character, as well as some important issues: their inspiration, canonicity and the reception in the Christian and Jewish communities post-biblical times. Preliminary requirements: Basic knowledge of the content of the Deuterocanonical Books of the Old Testament. |
Full description: |
The merits: 1. Canon(s) of the Old Testament. 2. Septuagint – its nature, origin and historical context. 3. The important issue of the inspiration of the deuterocanonical literaturę. 4. The Book of Wisdom. 5. The Book of Siracides. 6. Judith. 7. Tobith. 8. Macabees 9. Macabees (II). 10. The Book of Baruch and Letter of Jeremiah. 11. The Greek Book of Esther. 12. Greek fragments of the Book of Daniel. 13. Reception of the deuterocaonical books in the Christian tradition. 14. Reception of the deuterocaonical books in the Jewish community of post-biblical times. 15. Modern studies in deuterocanonical literaturę of the OT. |
Bibliography: |
Basic literature: - Septuaginta, czyli Grecka Biblia Starego Testamentu z księgami deuterokanonicznymi, apokryfami żydowskimi oraz onomastykonem, przekł., wprowadzenie i przypisy R. POPOWSKI, Prymasowska Seria Biblijna 41, Oficyna Wydawnicza “Vocatio”, Warszawa 2014. - Grecko-polski Stary Testament – Księgi greckie, przekł. M. WOJCIECHOWSKI, PSB 31, Warszawa 2008. - R.C. FULLER, Księgi deuterokanoniczne, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, W.R. FAARMER (red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L.DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Verbinum - Wydawnictwo Księży Werbistów, Warszawa 2000, 2001, s. 157-169. Supplementary literature: - Opracowania poszczególnych ksiąg deuterokanonicznych w: Katolicki Komentarz Biblijny, R.E. BROWN (red.), J.A. FITZMYER, R.E. MURPHY (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. wyd. polskiego), PSB 17, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2001; oraz w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, W.R. FAARMER (red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L.DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Verbinum - Wydawnictwo Księży Werbistów, Warszawa 2000, 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK 1 (por. TMA_W01; H2A_W01) student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych, w tym, co dotyczy ksiąg deuterokanonicznych Starego Testamentu wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma wiedzę na temat dziejów powstania deuterokanonicznych ksiąg ST, ich charakteru, a także kwestii ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych; wiedzę tę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. EK 2 (por. TMA_W05; H2A_W04) student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej, w tym, co dotyczy deuterokanonicznych ksiąg Starego Testamentu w ich rozmaitych kontekstach. UMIEJĘTNOŚCI: EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu nauk biblijnych, w tym co dotyczy deuterokanonicznych ksiąg ST, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje z zakresu nauk biblijnych, w tym co dotyczy deuterokanonicznych ksiąg Starego Testamentu, w źródłach polsko- i obcojęzycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach (student, by podejść do egzaminu ma obowiązek, zgodnie z Regulaminem Studiów w UKSW, uczestniczyć w 50% wykładów; por. paragraf 2, ustęp 5, punkt 1. Regulaminu Studiów w UKSW z dnia 21.05.2013, obowiązujący od 1.10.2013) i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium śródsemestralne: ustne omówienie jednego z wybranych tematów z Księgi Syracydesa egzamin końcowy praca pisemna z zakresu ksiąg deuterokanonicznych. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje zatem odpowiednia liczba obecności na wykładzie i pozytywna ocena z krótkiej ustnej prezentacji tematu z księgi Syracydesa oraz pracy pisemnej jako egzaminu końcowego. Wyjątkowych przypadkach możliwy jest też końcowy egzamin w formie ustnej. PRACA PISEMNA: NDST (2): student nie napisał pracy. DST (3): student napisał słabą pracę, opartą na niewielu źródłach. DB (4): student napisał dobrą prace, opartą na wystarczającej liczbie źródeł. BDB (5): student napisał szczegółową pracę, wyróżniającą się liczbą źródeł. EGZAMIN: NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna pojęcia ksiąg deuterokanonicznych, kwestii złożoności kanonów Starego Testamentu, natury, genezy i kontekstu powstania Septuaginty oraz poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; nie zna dziejów ich powstania, charakteru, a także kwestii ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych. DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie ksiąg deuterokanonicznych, ale słabo porusza się w tematyce złożoności kanonów Starego Testamentu, słabo zna naturę, genezę i kontekst powstania Septuaginty oraz poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; słabo zna dzieje ich powstania, charakter, a także kwestię ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych. DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie ksiąg deuterokanonicznych, kwestię złożoności kanonów Starego Testamentu, naturę, genezę i kontekst powstania Septuaginty oraz poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma dobrą wiedzę na temat dziejów ich powstania, charakteru, a także kwestii ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych. BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie ksiąg deuterokanonicznych, kwestię złożoności kanonów Starego Testamentu, naturę, genezę i kontekst powstania Septuaginty oraz poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma szeroką wiedzę na temat dziejów ich powstania, charakteru, a także kwestii ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Kuśmirek | |
Group instructors: | Anna Kuśmirek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Pogłębienie wiedzy na temat literatury deuterokanonicznej Starego Testamentu: Tobiasza, Judyty, Ksiąg Machabejskich, Księgi Mądrości, Księgi Syracydesa, Barucha z Listem Jeremiasza, i pozostałych greckich fragmentów ST. Poznanie ich kontekstu historycznego, literackiego i teologicznego. ksiąg deuterokanonicznych oraz ich obecności w liturgii Kościoła. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne dotyczące powstawania kanonów Starego Testamentu w chrześcijaństwie. Następnie omówienie ksiąg deuterokanonicznych według schematu: powstanie, tło historyczno-kulturowe, struktura i treści ksiąg deuterokanonicznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Dodatkowa literatura: BRZEGOWY T., "Ideał uczonego na podstawie Księgi Syracha", Studia Nauk Teologicznych 2 (2007), s. 363-380. PIWOWAR A., "Dwie drogi prowadzące do odnalezienia mądrości werdług Syracha: analiza egzegetyczno-teologiczna Syr 51,13-30", Biblical Annals 4/1 (2014), s. 57-96. PIWOWAR A., "Syrach - obronca Prawowitego Arcykapłana" Analecta Biblica Lublinensia, t. V, s. 93-117. PONIŻY B., "Księga Mądrości jako świadectwo spotkania świata semickiego i greckiego", Poznańskie Studia Teologiczne 21 (2007), s. 21-42. PONIŻY B., "Przesłanie Mdr 19, podsumowujacego rozdziału Księgi Mądrości", Collectanea Theologica 77/1 (2007), s. 5-28. PUDEŁKO J.J., "Dawid jako organizator kultu w Pochwale Ojców (Syr 47,8-10)", Biblica et Patristica Thoruniensia 10 (2017), s. 263-283. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Grochowski | |
Group instructors: | Zbigniew Grochowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: aktywność studenta nakład pracy w godz. udział w wykładzie 30 przygotowanie do wykł. 10 przygotowanie do kolokw. 10 praca śródsemestralna 10 _____________________________ 60 godz. = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Pogłębienie wiedzy na temat literatury deuterokanonicznej Starego Testamentu: Tobiasza, Judyty, Ksiąg Machabejskich, Księgi Mądrości, Księgi Syracydesa, Barucha z Listem Jeremiasza, i pozostałych greckich fragmentów ST. Poznanie ich kontekstu historycznego, literackiego i teologicznego. ksiąg deuterokanonicznych oraz ich obecności w liturgii Kościoła. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne dotyczące powstawania kanonów Starego Testamentu w chrześcijaństwie. Następnie omówienie ksiąg deuterokanonicznych według schematu: powstanie, tło historyczno-kulturowe, struktura i treści ksiąg deuterokanonicznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Dodatkowa literatura: BRZEGOWY T., "Ideał uczonego na podstawie Księgi Syracha", Studia Nauk Teologicznych 2 (2007), s. 363-380. PIWOWAR A., "Dwie drogi prowadzące do odnalezienia mądrości werdług Syracha: analiza egzegetyczno-teologiczna Syr 51,13-30", Biblical Annals 4/1 (2014), s. 57-96. PIWOWAR A., "Syrach - obronca Prawowitego Arcykapłana" Analecta Biblica Lublinensia, t. V, s. 93-117. PONIŻY B., "Księga Mądrości jako świadectwo spotkania świata semickiego i greckiego", Poznańskie Studia Teologiczne 21 (2007), s. 21-42. PONIŻY B., "Przesłanie Mdr 19, podsumowujacego rozdziału Księgi Mądrości", Collectanea Theologica 77/1 (2007), s. 5-28. PUDEŁKO J.J., "Dawid jako organizator kultu w Pochwale Ojców (Syr 47,8-10)", Biblica et Patristica Thoruniensia 10 (2017), s. 263-283. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Grochowski | |
Group instructors: | Zbigniew Grochowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: aktywność studenta nakład pracy w godz.: udział w wykładzie 30 przygotowanie do wykł. 10 praca śródsemestralna 10 przygotowanie do egz. 10 _____________________________ 60 godz. = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Podstawowy - wprowadzający. Celem wykładów jest zapoznanie z literaturą deuterokanoniczną Starego Testamentu. Chodzi o naukowe objaśnienie poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym. Wykład ukazuje ich dzieje powstania, charakter, a także kwestie ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych. Wymagania wstępne: znajomość treści ksiąg deuterokanonicznych Starego Testamentu. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Kanon Ksiąg Starego Testamentu. Recepcja ksiąg deuterokanonicznych w tradycji żydowskiej. 2. Kanon Ksiąg Starego Testamentu. Recepcja ksiąg deuterokanonicznych w chrześcijaństwie. 3. Księga Tobiasza 4. Księga Tobiasza. 5. Księga Judyty. 6. Dodatki greckie do Księgi Estery. 7. Księgi Machabejskie (I) 8. Księgi Machabejskie (II). 9. Księga Mądrości 10. Księga Mądrości 11. Księga Syracydesa 12. Księga Syracydesa 13. Księga Barucha i List Jeremiasza. 14. Fragmenty greckie Księgi Daniela. 15. Współczesne studia nad literaturą deuterokanoniczną ST. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa literatura: - Septuaginta, czyli Grecka Biblia Starego Testamentu z księgami deuterokanonicznymi, apokryfami żydowskimi oraz onomastykonem, przekł., wprowadzenie i przypisy R. POPOWSKI, Prymasowska Seria Biblijna 41, Warszawa 2014. - Grecko-polski Stary Testament - Księgi greckie, przekł. M. WOJCIECHOWSKI, Prymasowska Seria Biblijna 31, Warszawa 2008. - R.C. FULLER, Księgi deuterokanoniczne, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, W.R. FAARMER (red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L.DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Warszawa 2000, 2001, s. 157-169. Wybrana literatura uzupełniająca: - Opracowania poszczególnych ksiąg deuterokanonicznych w: Katolicki Komentarz Biblijny, R.E. BROWN (red.), J.A. FITZMYER, R.E. MURPHY (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. wyd. polskiego), Prymasowska Seria Biblijna 17, Warszawa 2001; oraz w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, W.R. FAARMER (red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L.DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Warszawa 2000, 2001. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.