Ecumenism
General data
Course ID: | WT-DTE-EK1 |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Ecumenism |
Name in Polish: | Ekumenizm |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
Course homepage: | http://vttt2ps |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W13 TMA_W19 TMA_U06 TMA_U18 TMA_K12 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Student zna definicję ekumenizmu i rozumie potrzebę działań ekumenicznych. |
Short description: |
Level of the subject: elementary Aims of the subject: to familiarise students with Jesus's will from the Last Supper: „So that they are one” (J 17, 23), and, consequently, to show theological grounds of ecumenism and history of the contemporary ecumenic movement with the special attention on achievements of the second Vatican Council. Preliminary requirements: no requirements |
Full description: |
1. Ecumenism in the pre-council Catholic Church 2. Turning point of the council: Unitatis redintegratio, Ad gentes, Lumen gentium 3. Roman Catholic Church towards ecumenism 4. Polish Ecumenic Council: churches gathered in PEC 5. The subject of the main doctrinal dialogues Methods of assessment: test after the first and the second semester |
Bibliography: |
Literature: 1. Sobór Watykański II: Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio 2. Jan Paweł II, Encyklika Ut unum sint, 3. Encyklopedia katolicka t. IV, hasła: ekumenizm, Światowa Rada Kościołów 4. Kijas Z.J., Odpowiedzi na 101 pytań o ekumenizm, Kraków 2004. 5. Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, red. W. Hryniewicz, J. S. Gajek, S. J. Koza, Lublin 1997. 6. Ut unum. Dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu 1982-1998, red. S. C. Napiórkowski, K. Leśniewski, J. Leśniewska, Lublin 2000. 7. Kościół i dialog. Materiały z Sympozjum zorganizowanego z okazji 40. rocznicy promulgacji „Lumen gentium” i „Unitatis redintegratio”, red. A. Czaja, L. Górka, V. Kmiecik, Lublin 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student, w zakresie wiedzy: EK 1- zna główne zasady dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego( TMA_W 08) w zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej, umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny(TMA_U01,TMA_U10) w zakresie kompetencji społecznych:dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego, postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ma świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla światowego dziedzictwa kulturowego i społecznego(TnMA_K02, RL_K01,RL_K09). OPIS ECTS: aktywny udział w wykładach i ćwiczeniach 45 godz. praca własna studenta:40 godz. konsultacje z prowadzącym 20 godz. Razem: 105 godz.=4 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 określany jako, zna pojęcia z zakresu ekumenizmu; charakteryzuje poszczególne kierunki rozwoju w zależności od wyznania; określa przestrzenie współpracy na polu rozwoju życia duchowego chrześcijan. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekumenizmu . Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu ekumenizmu , potrafi ogólnie odnieść je do wiedzy z zakresu życia duchowego chrześcijan. Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu działalności ekumenicznej , właściwie odnosi je do całości zagadnień z zakresu ekumenizmu. Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu ekumenizmu i odnosi je do całości ekumenizmu. EK nr 2 określany jako, potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące duchowości poszczególnych wyznań; potrafi dokonać właściwego porównania, rozwiązuje kwestie sporne w zakresie konkretnego wyznania; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w działalność ekumenizmu praktycznego. Ndst (2): Nie potrafi przygotować propozycji doboru treści w zakresie ekumenizmu poszczególnych wyznań spełniającej podstawowe kryteria Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję doboru treści w zakresie ekumenizmu poszczególnych wyznań w odpowiedzi na zadane kryteria Db (4): Przygotowuje pełną propozycję doboru treści w zakresie ekumenizmu poszczególnych wyznań, adekwatną do zadanych kryteriów Bdb (5): Przygotowana propozycja doboru treści w zakresie ekumenizmu poszczególnych wyznań, wyróżnia się oryginalnym rozwiązaniem złożonych problemów i bardzo dobrym doborem metod i narzędzi badawczych. EK nr 3 określany jako, posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów współczesnych kierunków duchowości ekumenicznej; prowadzi dyskusje na poziomie bilateralnym oraz multilateralnym wskazując na aspekty ekumeniczne; inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych wyznań chrześcijańskich; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na tematy ekumeniczne innych wyznań chrześcijańskich. Na ocenę: Ndst (2): Nie odczuwa potrzeby pogłębienia swoich kompetencji w zakresie współczesnych kierunków ekumenicznych Dst (3): Analizuje zdobyte kompetencje z zakresu współczesnych kierunków ekumenicznych Db (4): Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie Bdb (5): Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, uważnie śledzi zachodzące zmiany w rozwijającej się myśli z zakresu współczesnych kierunków ekumenicznych, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:egzaminu: dst-dst plus-50-60%, db-db plus-60-85%, bdb-85-100%, obecności na zajęciach: dst-od 60%, db-60-95%, bdb-95-100% |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Pater | |
Group instructors: | Dariusz Pater | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Zapoznanie studentów z pragnieniem Jezusa z Wieczernika: Aby byli jedno(J 17, 23) i w konsekwencji ukazanie teologicznych podstaw ekumenizmu oraz historii współczesnego ruchu ekumenicznego ze szczególnym zwróceniem uwagi na osiągnięcia Soboru Watykańskiego II. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Oikomene-historia pojęcia. 2. Katolickie rodzaje ekumenizmu 3. Ekumenizm duchowy 4. Ekumenizm doktrynalny 5. Ekumenizm praktyczny 6. Ruch ekumeniczny- historia 7. Kościół rzymskokatolicki wobec ekumenizmu 8. Stanowisko Magisterium Kościoła wobec ruchu ekumenicznego 9. II Sobór Watykański o ekumenizmie 10. Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio 11. Dyrektorium ekumeniczne 12. Encyklika Ut unum sint 13. Katolickie podstawy ekumenizmu 14. Jedność w Piśmie Świętym 15. Jedyność i jedność Kościoła katolickiego 16. Teologiczne podstawy jedności 17. Ekumeniczna formacja |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Sobór Watykański II: Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio 2. Jan Paweł II, Encyklika Ut unum sint, 3. Encyklopedia katolicka t. IV, hasła: ekumenizm, Światowa Rada Kościołów 4. Kijas Z.J., Odpowiedzi na 101 pytań o ekumenizm, Kraków 2004. 5. Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, red. W. Hryniewicz, J. S. Gajek, S. J. Koza, Lublin 1997. 6. Ut unum. Dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu 1982-1998, red. S. C. Napiórkowski, K. Leśniewski, J. Leśniewska, Lublin 2000. 7. Napiórkowski A., Teologia jedności chrześcijan : podręcznik ekumenizmu, Kraków 2011. 8. Tatr M., Elementy duchowości ekumenicznej, Pelplin 2018. 9.Prawosławna wizja teologii moralnej, P. Evdokimov, Kraków 2012. 10. Starożytne kościoły wschodnie, P. Siniscalco, Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: Kościół i dialog. Materiały z Sympozjum zorganizowanego z okazji 40 rocznicy promulgacji Lumen gentium i Unitatis redintegratio, red. A. Czaja, L. Górka, V. Kmiecik, Lublin 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Student zna ogólną definicję ekumenizmu, rozumie potrzebę dialogu ekumenicznego, który odnosi się do podzielonych wspólnot chrześcijańskich. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Andrzej Perzyński | |
Group instructors: | Andrzej Perzyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Andrzej Perzyński | |
Group instructors: | Andrzej Perzyński, Dominika Pruszczyńska, Paweł Szuppe | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.