Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Katechetyka materialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-KM
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Katechetyka materialna
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki teologiczne

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

kod dostępu do zespołu w MSTeams: 0rrhj3q


TMA_W10; TMA_W22; TMA_W24; TMA_U23

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość katechetyki fundamentalnej

Skrócony opis:

Katechetyka materialna jest działem katechetyki zajmującym się problematyką treści nauczania na lekcji religii. Proponowany wykład ma zadanie wskazać podstawy doktrynalne i uwarunkowania naukowe doboru treści na lekcjach religii. Student w ramach zajęć ma nabyć umiejętności w zakresie zasad stosowania różnych rodzajów treści na katechezie.

Pełny opis:

Celem przedmiotu katechetyka materialna jest zapoznanie studenta z podstawowymi źródłami wiedzy na ten temat. Uczestnik wykładu bazując na tej wiedzy powinien opanować zasady, jakimi należy się posługiwać przy stosowaniu określonego rodzaju treści (np. treści biblijne, liturgiczne czy moralne) na lekcjach religii. Nabyta w ten sposób wiedza oraz rozwinięte umiejętności związane z posługiwania się nią mają kluczowe znaczenia dla nabycia przez studenta kompetencji zawodowych jako nauczyciela religii. Ponieważ niektóre rodzaje treści podejmowane na lekcjach religii łączą się z problematyką poruszaną na innych lekcjach, celem tegoż wykładu jest także nabycie się przez studenta umiejętności w zakresie współpracy z nauczycielami innych przedmiotów.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Stala J. (red.), Zagadnienia katechetyki materialnej, Tarnów 2011.

Stala J. (red.), Katechetyka materialna, Tarnów 2002.

Orczyk A., Wokół natury, koncepcji i treści katechezy, Warszawa 2009.

Charytański J., W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków 1992.

Literatura dodatkowa:

Bednarczyk R., Efektywność szkolnej lekcji religii w perspektywie „filarów wiary”, w: Nauczanie religii w szkole w latach 1990-2015 wobec zadań katechezy, red. A. Rayzacher-Majewska, R. Bednarczyk, Warszawa 2016, s. 13-86.

Bednarczyk R., Katecheza w służbie liturgii. Metody i formy wychowania liturgicznego w katechezie szkolnej, w: „Chlubimy się nadzieją chwały Bożej” (Rz 5,2). Księga dedykowana ks. prof. dr. hab. Janowi Decykowi, red. K. Filipowicz, Warszawa 2016, s. 273-291.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:

EK 1. Charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki materialnej.

EK 2. Wyjaśnia podstawowe kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”.

EK 3. Prezentuje główne zadania katechezy odwołującej się do Pisma Świętego.

EK 4. Objaśnia i ukazuje przykłady zastosowania zasad korzystania z Biblii w katechezie.

w zakresie umiejętności:

EK 5. Analizuje charakter relacji pomiędzy katechezą i liturgią oraz zadania katechezy liturgicznej.

EK 6. Wyjaśnia zadania katechezy wychowującej do życia we wspólnocie Kościoła.

w zakresie kompetencji społecznych:

EK 7. Wykazuje umiejętności w zakresie planowania formacji moralnej oraz troskę o umożliwianie pełnego rozwoju osobowego ucznia.

Opis ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 30 godz.

Praca własna studenta: 20 godz.

Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.

Razem: 60 godz. = 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia W 1. Student „charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki materialnej”.

Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji katechetyki materialnej oraz określić jej działów;

Dst (3): potrafi poprawnie zdefiniować katechetykę materialną jako naukę oraz wymienia jej główne działy;

Db (4): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki materialnej, a także przybliża jej strukturę i zadania;

Bdb (5): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki materialnej, przybliża jej strukturę i zadania, a także ważne wydarzenia z historii katechezy wpływające na jej rozwój.

Efekt kształcenia W 2. Student „wyjaśnia podstawowe kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle «Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji»”.

Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku przykładów kryteriów przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”;

Dst (3): poprawnie przybliża główne kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”;

Db (4): prezentuje i omawia większość kryteriów przekazu orędzia ewangelicznego zawartych w „Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji”;

Bdb (5): wymienia i analizuje wszystkie kryteria przekazu orędzia ewangelicznego zawarte w „Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji”.

Efekt kształcenia U 3. Student „prezentuje główne zadania katechezy odwołującej się do Pisma Świętego”.

Ndst (2): nie potrafi wskazać roli, jaką spełnia Biblia w katechetycznej posłudze słowa;

Dst (3): określa rolę, jaką spełnia Biblia w katechezie;

Db (4): określa rolę Biblii w katechezie oraz wymienia zadania katechezy odwołującej się do Biblii;

Bdb (5): precyzyjnie omawia rolę Biblii w katechezie oraz zadania katechezy odwołującej się do Biblii;

Efekt kształcenia U 4. Student „objaśnia i ukazuje przykłady zastosowania zasad korzystania z Biblii w katechezie”.

Ndst (2): nie potrafi podać kilku zasad odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;

Dst (3): wymienia przykłady zasad odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;

Db (4): omawia główne zasady odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;

Bdb (5): omawia główne zasady odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie oraz podaje przykłady ich zastosowań.

Efekt kształcenia U 5. Student „analizuje charakter relacji pomiędzy katechezą i liturgią oraz zadania katechezy liturgicznej”.

Ndst (2): nie potrafi podać definicji katechezy i liturgii;

Dst (3): definiuje katechezę i liturgię oraz wskazuje na ich związki;

Db (4): omawia istotę katechezy i liturgii, wskazuje na ich związki oraz formułuje zadania katechezy liturgicznej;

Bdb (5): omawia istotę katechezy i liturgii, wskazuje na ich wewnętrzne powiązania, formułuje zadania katechezy liturgicznej oraz podaje przykłady metod liturgicznych stosowanych w katechezie.

Efekt kształcenia U 6. Student „wyjaśnia zadania katechezy wychowującej do życia we wspólnocie Kościoła”.

Ndst (2): nie potrafi zaprezentować powiązań pomiędzy katechezą a wprowadzaniem do życia w Kościele;

Dst (3): określa związek katechezy z Kościołem;

Db (4): charakteryzuje zadania, jakie ma do spełnienia katecheza w zakresie formacji eklezjalnej;

Bdb (5): charakteryzuje zadania, jakie ma do spełnienia katecheza w zakresie formacji eklezjalnej oraz podaje przykłady ich zastosowań.

Efekt kształcenia K 7. Student wykazuje umiejętności w zakresie planowania formacji moralnej oraz troskę o umożliwianie pełnego rozwoju osobowego ucznia.

Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić powiązań między katechezą a formacją moralną;

Dst (3): wyjaśnia podstawy wychowania chrześcijańskiego;

Db (4): wskazuje na istotne założenia formacji moralnej na katechezie oraz potrafi ją planować;

Bdb (5): wskazuje na istotne założenia formacji moralnej na katechezie, potrafi ją planować i wykazuje troskę o rozwój osobowy ucznia.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.

- przygotowanie pracy śródsemestralnej (analiza wskazanego źródła z katechetyki materialnej)

- opanowanie materiału wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę

- kolokwium końcowe: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Bednarczyk
Prowadzący grup: Rafał Bednarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Bednarczyk
Prowadzący grup: Rafał Bednarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 30 godz.

Praca własna studenta: 20 godz.

Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.

Razem: 60 godz. = 2 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)