Formacja katechetów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-MFK2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Formacja katechetów |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych TMA_U01 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Omówione zostaną zagadnienia formacji katechetów w świetle współczesnych dokumentów Kościoła i literatury katechetyczno-dydaktycznej. Katecheta jest kluczową osobą w katechetycznym akcie komunikacji w podstawowym wymiarze. Związki pomiędzy katechetą a odbiorcą katechezy, jak również związki pomiędzy katechetą a Chrystusem zależą od osobowości katechety i trwałej formacji. |
Pełny opis: |
1. Dokumenty Kościoła powszechnego i partykularnego na temat formacji katechetów 2. Wspólnota Kościoła miejscem formacji katechetów. 3. Tożsamość współczesnego. 4. Charakterystyka duchowości katechety. 5. Etapy formacji katechetycznej. 6. Wymiar biblijny formacji katechety. 7. Wymiar eklezjalny formacji katechety. 8. Wymiar liturgiczny i egzystencjalno-kulturowy formacji katechety. 9. Stała formacja katechety w zakresie kompetencji dydaktycznych. 10. Stała formacja katechety w zakresie kompetencji wychowawczych. 11. Formacja katechety w zakresie wykorzystania nowoczesnej techniki audiowizualnej w procesie dydaktycznym. 12. Instytucje eklezjalne odpowiedzialne za formację katechety. 13. Instytucje oświatowe odpowiedzialne za formację katechety. 14. Obraz idealnego katechety na podstawie badań ankietowych wśród młodzieży. 15. Potrzeba stałej formacji osobowej katechety. |
Literatura: |
Lektura podstawowa: ŁABENDOWICZ S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Sandomierz 1997. Literatura uzupełniająca: BAGROWICZ J., Formacja katechetów w świetle dokumentów Kościoła, AK 513/514 (1994), s. 215-226. CZEKALSKI R., Awans zawodowy katechety. Wymagania kwalifikacyjne i egzaminacyjne, „Katecheta” 45 (2001) nr 2, s. 62-65. CZEKALSKI R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006. CZEKALSKI R., Staż i procedura awansu zawodowego katechety, „Katecheta” (2001) nr 3, s. 55-59. JANCEWICZ E., Formacja katechetów w diecezji płockiej po 1990 roku, Płock 2010. MISIASZEK K., POTOCKI A., Katecheta i katecheza w polskiej szkole, Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy (TMA_W07) student uczestniczący w zajęciach: 1. Charakteryzuje tożsamość współczesnego katechety. 2. Omawia wymiary formacji teologicznej katechety. w zakresie umiejętności (TMA_U01): 3. Prezentuje i przybliża główne wskazania dokumentów Kościoła na temat formacji katechetów. 4. Wyjaśnia potrzebę formacji katechety w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych. 5. Analizuje zadania instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów. w zakresie kompetencji społecznych (TMA_K05): 6. Uzasadnia potrzebę stałej formacji osobowej katechety. Aktywny udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta w oparciu o dokumenty i opracowania: 40 godz. Konsultacje z prowadzącym: 20 godz. Razem: 90 godz. = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia 1. Student „charakteryzuje tożsamość współczesnego katechety”. Ndst (2): nie potrafi określić cech definiujących tożsamość katechety; Dst (3): potrafi poprawnie określić cechy definiujące tożsamość katechety; Db (4): szczegółowo charakteryzuje tożsamość katechety; Bdb (5): szczegółowo charakteryzuje tożsamość katechety, a także analizuje współczesne zagrożenia na tym tle. Efekt kształcenia 2. Student „omawia wymiary formacji teologicznej katechety”. Ndst (2): nie potrafi podać przynajmniej trzech podstawowych wymiarów formacji teologicznej katechety; Dst (3): podaje i przybliża przynajmniej trzy podstawowe wymiary formacji teologicznej katechety; Db (4): prezentuje założenia wszystkich wymiarów formacji teologicznej katechety; Bdb (5): prezentuje założenia wszystkich wymiarów formacji teologicznej katechety i dokonuje ich analizy w odniesieniu do praktyki. Efekt kształcenia 3. Student „prezentuje i przybliża główne wskazania dokumentów Kościoła na temat formacji katechetów”. Ndst (2): nie potrafi wymienić dokumentów Kościoła podejmujących tematykę formacji katechetów; Dst (3): potrafi wymienić dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omówić jej założenia na przykładzie jednego z dokumentów; Db (4): prezentuje i przybliża dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omawia ewolucję myśli Kościoła; Bdb (5): precyzyjnie prezentuje i przybliża dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omawia ewolucję myśli Kościoła, a także wyprowadza wnioski praktyczne. Efekt kształcenia 4. Student „wyjaśnia potrzebę formacji katechety w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych”. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi opisać podstawowych kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety; Dst (3): podaje opis podstawowych kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety; Db (4): podaje opis kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety oraz omawia dokumenty prawa oświatowego dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli; Bdb (5): dokonuje analizy kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety, omawia dokumenty prawa oświatowego dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli, a także uzasadnia konieczność stałej formacji katechety w zakresie kompetencji. Efekt kształcenia 5. Student „analizuje zadania instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów”. Ndst (2): nie potrafi podać instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów; Dst (3): wymienia instytucje odpowiedzialne za formację katechetów; Db (4): omawia działalność instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów; Bdb (5): precyzyjnie charakteryzuje działalność instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów, określa preferowane wymiary formacji katechetów prowadzonej w tych instytucjach. Efekt kształcenia 6. Student „uzasadnia potrzebę stałej formacji osobowej katechety”. Ndst (2): nie potrafi wskazać podstawowych cech osobowości katechety istotne dla jego posługi; Dst (3): potrafi wskazać podstawowe cechy osobowości katechety istotne dla jego posługi; Db (4): omawia sposoby formacji osobowej katechety; Bdb (5): analizuje sposoby formacji osobowej katechety, uzasadnia potrzebę automotywacji w zakresie procesie formacji osobowej oraz ukazuje jej wpływ na skuteczność pracy katechety. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%; - opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę oraz dokumenty; - egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.