Omówienie praktyk i praktyki w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-OPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Omówienie praktyk i praktyki w szkole |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://ld64816 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów psychologicznych i pedagogicznych. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: zastosowanie w praktyce fundamentalnej wiedzy na temat procesu nauczania-uczenia się na wszystkich jego etapach; praktyczne kształtowanie kompetencji studentów jako przyszłych nauczycieli religii; nabycie umiejętności samodzielnego prowadzenia lekcji religii; poszerzenie wiedzy z zakresu metod i form pracy na lekcjach religii; wykorzystanie doświadczeń szkolnego i uczelnianego opiekuna praktyk jako uzupełnienie wiedzy teoretycznej; zastosowanie w praktyce wiadomości, umiejętności i kompetencji uzyskanych podczas zajęć. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki, metodyki oraz teologii ogólnej |
Pełny opis: |
1. Teoretyczne aspekty praktyk i obserwacji lekcji w szkole. 2. Regulamin i procedury praktyk studenckich w UKSW.Regulamin praktyk katechetyczno-pedagogicznych w WT UKSW 3. Dokumentacja praktyk 4. Zasady uczestnictwa w obserwacji lekcji. Forma sprawozdań z praktyk 5. Zasady tworzenia konspektów. Tworzenie przykładowych konspektów 6. Jak oceniać lekcję religii? Elementy oceny lekcji religii 7. Czynniki decydujące o dobrym przygotowaniu do praktyk. Zadania i praca wykonywana przez studenta w czasie praktyk 8. Czynności nauczyciela i czynności uczniów 9. Obserwacja nauczyciela 10 Obserwacja uczniów 11 Komunikacja w procesie kształcenia 12. Budowanie relacji w zespole klasowym 13. Dyscyplina na lekcji 14. Rola wymagań w procesie kształcenia 15. Ewaluacja i autoewaluacja 16-30 omawianie praktyk w szkole Metody oceny: obecność na ćwiczeniach, ocena jakości prowadzonych lekcji; |
Literatura: |
Literatura podstawowa Długosz A., Jak przygotowywać i oceniać katechezę : elementy dydaktyki katechetycznej, Częstochowa 1997. Jackowiak D., Szpet J., Organizacja warsztatu pracy nauczyciela religii, Poznań 2002. Jackowiak D., Szpet J., Uczeń w centrum działań edukacyjnych katechety, Poznań 2000. Rayzacher-Majewska, Jak przeprowadzić pomiar dydaktyczny z religii?, w: Wokół nowej podstawy programowej i programu nauczania religii, red. Aleksandra Bałoniak, Częstochowa 2020. Literatura uzupełniająca Carminati M., Jak przygotować spotkanie katechetyczne, Warszawa 1996. Ferrero B., Przemawiać publicznie, Warszawa 1996. Komisja Wychowania Katolickiego KEP, Program nauczania religii w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010 i Częstochowa 2018. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010 i Częstochowa 2018. Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990. Łabendowicz S. (red.), "Zeszyty Formacji Katechetów", Radom 2001- Porozumienie KEP i MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli religii (3.04.2019) Strus R., Zwolak S., Nauczanie religii w przedszkolu i szkole, Zamość 2013. Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999. Ustawa Karta Nauczyciela Ustawa o systemie oświaty Ustawa prawo oświatowe https://sites.google.com/site/ksztalcenienauczycieli/organizacja-ksztalcenia-nauczycieli |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1- opisuje ścieżkę awansu zawodowego i formacji permanentnej nauczyciela religii; EK2 – wskazuje współczesne problemy katechetyczne i sposoby ich rozwiązania; EK3 – ocenia przydatność dostępnych metod i form doskonalenia zawodowego w kontekście pracy katechety; EK4 – określa cele własnego rozwoju zawodowego w kontekście wymiarów formacji katechety (być, wiedzieć, umieć działać) i zakres ich realizacji; EK5 – charakteryzuje działania katechety w zakresie planowania rocznego, semestralnego i do danej jednostki; EK6 – projektuje własną działalność katechetyczną z uwzględnieniem współpracy środowisk. |
Metody i kryteria oceniania: |
W zakresie EK1 student na ocenę: 2 – błędnie opisuje ścieżkę awansu zawodowego i formacji permanentnej katechety; 3 – wylicza stopnie awansu zawodowego i możliwości formacji permanentnej katechety; 4 – opisuje awans zawodowy nauczycieli i podaje zasady formacji permanentnej katechety; 5 – opisuje awans zawodowy katechety oraz formację permanentną katechety zakładaną przez diecezjalny referat katechetyczny wzbogacając je o propozycje samokształcenia. W zakresie EK2 student na ocenę: 2 – nie podaje żadnego problemu katechetycznego i jego rozwiązania; 3 – przytacza omawiane na zajęciach problemy katechetyczne; 4 – przytacza niektóre omawiane na zajęciach problemy katechetyczne i ich propozycje rozwiązania; 5 – przytacza problemy katechetyczne znane z różnych źródeł ich rozwiązania wraz z autorskimi propozycjami. W zakresie EK3 student na ocenę: 2 – niepoprawnie ocenia przydatność metod i form doskonalenia zawodowego katechety; 3 – przytacza niektóre podane na zajęciach metody i formy doskonalenia zawodowego katechety; 4 – przytacza wszystkie metody i formy doskonalenia zawodowego katechety omówione na zajęciach; 5 – omawia metody i formy doskonalenia zawodowego katechety podane na zajęciach i wzbogaca je o autorskie propozycje. W zakresie EK4 student na ocenę: 2 – błędnie określa cele rozwoju katechetycznego i wymiary formacji katechety; 3 – wylicza wymiary formacji katechety i formułuje trzy cele rozwoju zawodowego; 4 – omawia wymiary formacji katechety przyporządkowując każdemu z nich dwa cele rozwoju zawodowego; 5 - omawia wymiary formacji katechety przyporządkowując każdemu z nich więcej niż dwa cele rozwoju zawodowego i określa zakres ich realizacji. W zakresie EK5 student na ocenę: 2 – nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy nt. planowania katechetycznego; 3 – wylicza rodzaje planowania katechetycznego; 4 – omawia rodzaje planowania katechetycznego podane na zajęciach; 5 – omawia rodzaje planowania katechetycznego i argumentuje zasadność każdego z nich. W zakresie EK6 student na ocenę: 2 – błędnie projektuje własną działalność katechetyczną; 3 – projektuje własną działalność katechetyczną w sposób znany z zajęć; 4 – projektuje własną działalność katechetyczną i współpracę środowisk w sposób znany z zajęć; 5 – projektuje własną działalność katechetyczną i współpracę środowisk w sposób znany z zajęć wzbogacony o własne propozycje. Udział w zajęciach obowiązkowy, konspekty prowadzonych zajęć, arkusze obserwacji, szkic planu rozwoju zawodowego na nauczyciela kontraktowego. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki katechetyczno-pedagogiczne - 35 godzin w szkole podstawowej (15 godz. obserwacji i 20 godz. prowadzonych lekcji); 35 godzin w szkole ponadpodstawowej (15 godz. obserwacji i 20 godz. prowadzonych lekcji) - udokumentowane i pozytywnie zaliczone |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Do zaliczenia przedmiotu niezbędny jest: - aktywny udział w zajęciach (dopuszczane dwie nieobecności w semestrze); oraz prace etapowe: - pisemne opracowanie konspektu lekcji religii i omówienie go na zajęciach; - pisemne wypełnienie arkusza obserwacji lekcji religii w szkole. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Rayzacher-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.