Podstawy terapii uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-PTU |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy terapii uzależnień |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07; TMA_W24; TMA_U01; TMA_U23;TMA_K07;TMA_K11; TMA_K13 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z podstawami wiedzy o postępowaniu w stosunku do osób uzależnionych. Na zajęciach student poznaje istotę uzależnienia w różnych szkołach psychologii oraz odkrywa różne podejścia do terapii osób uzależnionych. Student może również zapoznać się z aktualną wiedzą dotyczącą rodzajów i objawów uzależnień. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą podstaw terapii uzależnień. Nie mają w żadnym wypadku na celu przygotowania do bycia terapeutą, ponieważ szkolenie terapeuty uzależnień wymaga bardzo specjalistycznych zajęć. Podstawy terapii uzależnień stanowią jedynie wprowadzenie do takich studiów, a w ramach kursu dla studentów innych kierunków pozwalają osiągnąć minimalne kompetencje w zakresie rozumienia istoty uzależnienia oraz sposobów radzenia sobie z tą dysfunkcją. Toteż na zajęciach student zaznajamia się z różnymi koncepcjami dotyczącymi zarówno genezy uzależniania się, rodzajów uzależniania się, czynników sprzyjających uzależnianiu się, jak również różnych podejść psychologicznych w zakresie wsparcia osoby uzależnionej oraz jej bliskich. Nie bez znaczenia jest również świadomość istnienia środowiska kulturowego, społecznego i rodzinnego, które może wzmacniać bądź osłabiać tendencje do uzależniania. W końcu student także zdobywa orientację w zakresie postępowania z osobą uzależnioną oraz z tymi, którzy żyją w bezpośrednich relacjach z nią. Zajęcia z terapii uzależnień duże znaczenie przywiązują do tego, jak traktuje się problem uzależnienia - zarówno jako problem indywidualny oraz społeczny, który przekłada się na osobisty dobrostan lub jego brak oraz generuje problemy i koszty społeczne. Za istotną w tym względzie należy uznać sprawę profilaktyki uzależnień oraz troskę państwa o rodzinę i ochronę słabych i wykluczonych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Cierpiałkowska L. Ziarko M. (2010). Psychologia uzależnień- alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Chodkiewicz J. (2006). Zapobieganie nawrotom w chorobie alkoholowej-przegląd piśmiennictwa. Psychiatria 3/3, 105-112. Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z. (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. Teoria i praktyka. Warszawa: IPZ. Chodkiewicz J. (2012). Odbić się od dna? Rola jakości życia w przebiegu i efektach terapii osób uzależnionych od alkoholu, s. 9-74. Łódź; UŁ. Chodkiewicz J. (2005). Psychologia zdrowia. Wybrane zagadnienia, 128-145. Łódź; WSHE. Literatura uzupełniająca: Beck A.T., Wright F. D., Newman C.F., Liese B. S.(2007). Poznawcza terapia uzależnień. Kraków: UJ. Chodkiewicz J., Pisarski A. (2003). Podejście poznawczo-behawioralne w terapii uzależnienia od alkoholu. Psychoterapia 1(24) 61-67. Cierpiałkowska L. (red.) (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: UAM. Leonard K.E., Blane H.T. (2003). Picie i alkoholizm w świetle teorii psychologicznych. Warszawa: PARPA. Lindenmeyer J. (2007). Ile możesz wypić. Gdańsk: GWP. Miller W.R., Rollnick S. (2010). Wywiad motywujący Kraków: UJ. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy: 1 Student zna społeczne, biologiczne i psychologiczne koncepcje wyjaśniające etiologię uzależnień substancjalnych (ze szczególnym uwzględnieniem uzależnienia od alkoholu) i behawioralnych. 2. Student dysponuje wiedzą dotyczącą terapii uzależnień w oparciu o różne koncepcje i modele. 3. Student rozumie istotę profilaktyki uzależnień oraz wsparcia osób uzależnionych oraz współuzależnionych (TMA_W07) W zakresie umiejętności: 4 Student potrafi tworzyć opinie na temat procesu uzależnienia i skutków jakie uzależnienie powoduje w życiu osoby uzależnionej, jej rodziny i w życiu społecznym. 5 Student potrafi zaproponować rozwiązanie w sytuacji poszukiwania pomocy w zakresie leczenia uzależnień (TMA_U01). W zakresie kompetencji: 6. Student potrafi samodzielnie wskazać i odnaleźć miejsca udzielania pomocy uzależnionym oraz ich rodzinom. 7. Student jest świadomy własnych nawyków i tendencji do uzależniania się (TMA_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę bdb: student zrealizował wszystkie efekty kształcenia, zwłaszcza potrafi zaproponować postępowanie wobec konkretnej osoby uzależnionej. - na ocenę db: student zrealizował większość efektów kształcenia, zwłaszcza potrafi wymienić różne strategie postępowania wobec osoby uzależnionej. - na ocenę dst: student zrealizował niektóre efekty kształcenia, zwłaszcza potrafi wskazać i odnaleźć miejsca pomocy uzależnionym oraz ich rodzinom. - na ocenę ndst: student nie zrealizował żadnego z efektów kształcenia, tzn. nie rozumie, czym jest uzależnienie oraz w jaki sposób postępować z uzależnionymi. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.