Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Religious Studies

General data

Course ID: WT-DTE-REL2
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Religious Studies
Name in Polish: Religiologia
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest ukazanie wybranych zagadnień związanych z religiologią, czyli naukową refleksją o religii, religiach, zjawiskach religijnych, przejawach religijności.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć

1. Dzieje badań nad religią

2. Pojęcie religiologii i religioznawstwa

3. Problem definicji religii

4. Magia a religia

5. Istota religii

6. Marksistowska koncepcja religii

7. Chrześcijańskie podejście do religii

8. Typologia religii

9. Specyfika chrześcijaństwa

10. Możliwość zbawienia w religiach niechrześcijańskich

11. Inna typologia religii

12. Elementy strukturalne religii

13. Dyscypliny religioznawcze

Bibliography: (in Polish)

Bronk A., Czym jest religiologia?, "Nauka" 2011 nr 2, s. 39-49.

Bronk A., Podstawy nauk o religii, wyd. 3, Lublin 2009.

Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1-3, Warszawa 2007-2008.

Sakowicz E., Religioznawstwo, wyd. 2, Lublin 2009.

Zdybicka Z.J., Religia a religioznawstwo, Lublin 2013.

Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

Student:

- wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, szczególnie w zakresie teologii biblijnej, systematycznej, praktycznej oraz dialogu międzyreligijnego;

- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych;

- prezentuje pogłębioną wiedzę na temat działalności misyjnej Kościoła i dialogu międzyreligijnego;

- podaje przykłady powiązania treści teologicznych z innymi dziedzinami nauki;

- rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im;

- wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła;

- omawia proces rozwoju religijno-duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia;

- wskazuje uniwersalne zasady etyczne i uzasadnia ich obowiązywalność w zmieniających się warunkach;

- charakteryzuje procesy zmian zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy;

- omawia kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w aspekcie historycznym i społecznym;

- dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń.

Umiejętności

Student:

- posługuje się w badaniach metodologią właściwą dla nauk teologicznych;

- dobiera metody i narzędzia przekazu treści teologicznych w działalności zawodowej;

- przedstawia zdobytą wiedzę teologiczną z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;

- posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji tekstów teologicznych;

- prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji;

- wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla odbiorcy;

- prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa;

- dobiera argumenty i kontrargumenty w ramach dyskusji na tematy teologiczne i w dialogu światopoglądowym, międzyreligijnym i ekumenicznym;

- posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) w rozwiązywaniu konkretnych problemów i wspieraniu funkcjonowania różnych wspólnot;

- wskazuje sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu teologii i poszerzania umiejętności badawczych.

Kompetencje społeczne

Student:

- krytycznie odnosi się do zebranych źródeł teologicznych w ramach wypowiedzi i autorskich opracowań naukowych;

- w wyrażanych opiniach wzmacnia swe stanowisko odwołując się do innych nauk;

- potwierdza słuszność swych opinii powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła;

- korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła na temat odpowiedzialności społecznej;

- wskazuje możliwość zaangażowania inspirowanego Ewangelią w ramach różnych form działalności społecznej i zawodowej;

- wskazuje powinności wynikające z pełnienia określonych ról w ramach posłannictwa Kościoła;

- proponuje możliwości twórczego realizowania zadań w ramach posłannictwa Kościoła;

- omawia zasady etyczne obowiązujące w działalności naukowej i zawodowej interpretując je w kontekście współczesnych wyzwań;

- przedstawia propozycję myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodny z chrześcijańskim systemem wartości;

- krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa obejmuje

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;

- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Szuppe
Group instructors: Paweł Szuppe
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Szuppe
Group instructors: Paweł Szuppe
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Paweł Szuppe
Group instructors: Paweł Szuppe
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)