Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka katechetyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-SDK
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka katechetyczna
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Strona przedmiotu: http://c3o4c7j
Punkty ECTS i inne: 7.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W12

TMA_U01

TMA_U03

TMA_K05

Skrócony opis:

Zasady metodologiczne pisania prac magisterskich i doktorskich. Prowadzenie prac magisterskich i doktorskich. Poszukiwania w dziedzinie katechetyki, katechezy i nauczania religii w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem nowych osiągnięć dydaktycznych.

Pełny opis:

1. Poznawanie podstawowych zasad dotyczących metodologii pisania prac magisterskich i doktorskich

2. Kwerenda źródeł i literatury pomocniczej

3. Formułowanie tematu pracy

4. Budowanie planu pracy

5. Struktura pracy

6. Język pracy

7. Odnośniki i przypisy

8. Wstęp i zakończenie pracy

9. Bibliografia i jej układ

10. Sposób traktowania cytatów

11. Struktura poszczególnych rozdziałów pracy

12. Specyfika badań katechetycznych

13. Dyskusja nad zaprezentowanymi fragmentami prac

14. Publiczne prezentowanie umiejętności robienia odnośników i przypisów

15. Plagiat i autoplagiat

Literatura:

Literatura podstawowa

- J. E. Bielecki (opr.), Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993

- M. Majewski, Metodologia katechetyki w teorii i praktyce, Poligrafia Salezjańska, Kraków 1998.

Literatura uzpełniająca:

- B. J. F. Lonergan, Metoda w teologii, PAX, Warszawa 1976

- St. C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię, Wrocław 1994

- J. Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zakończeniu seminarium student

w zakresie wiedzy;

EK 1: wymienia podstawowe zasady tworzenia pracy naukowej. Nazywa dokładnie poszczególne czynności w przygotowaniu i tworzeniu pracy naukowej. Charakteryzuje rodzaje kwerendy, przypisów, zasady tworzenia bibliografii.

W zakresie umiejętności:

EK 2: analizuje poszczególne pojęcia i zasady budowania pracy naukowej. Rozróżnia rodzaje analizy: teologicznej, katechetycznej, historycznej. Projektuje plan pracy. Tworzy strukturę pracy i ją wypełnia.

W zakresie kompetencji:

EK 3: dyskutuje nad metodologią pracy naukowej. Dostrzega potrzebę pracy w zespole nad tworzeniem dysertacji naukowej. Jest otwarty na współczesne zdobycze w zakresie metodologii pracy. Docenia znaczenie prac teologicznych i katechetycznych dla rozwoju nauki oraz kultury.

Opis ECTS:

udział w seminarium: 30 godz.

praca własna studenta nad pracą magisterską: 50 godz.

konsultacje z prowadzącym: 20 godz.

Razem 4 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia seminarium jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Misiaszek
Prowadzący grup: Kazimierz Misiaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Misiaszek
Prowadzący grup: Kazimierz Misiaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zasady metodologiczne pisania prac magisterskich i doktorskich. Prowadzenie prac magisterskich i doktorskich. Poszukiwania w dziedzinie katechetyki, katechezy i nauczania religii w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem nowych osiągnięć dydaktycznych.

Pełny opis:

1. Poznawanie podstawowych zasad dotyczących metodologii pisania prac magisterskich i doktorskich

2. Kwerenda źródeł i literatury pomocniczej

3. Formułowanie tematu pracy

4. Budowanie planu pracy

5. Struktura pracy

6. Język pracy

7. Odnośniki i przypisy

8. Wstęp i zakończenie pracy

9. Bibliografia i jej układ

10. Sposób traktowania cytatów

11. Struktura poszczególnych rozdziałów pracy

12. Specyfika badań katechetycznych

13. Dyskusja nad zaprezentowanymi fragmentami prac

14. Publiczne prezentowanie umiejętności robienia odnośników i przypisów

15. Plagiat i autoplagiat

Literatura:

Literatura podstawowa

- J. E. Bielecki (opr.), Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993

- M. Majewski, Metodologia katechetyki w teorii i praktyce, Poligrafia Salezjańska, Kraków 1998.

Literatura uzpełniająca:

- B. J. F. Lonergan, Metoda w teologii, PAX, Warszawa 1976

- St. C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię, Wrocław 1994

- J. Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)