Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia biblijna/Biblical history

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-SH
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia biblijna/Biblical history
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W12

TMA_U01

TMA_U03

TMA_K05

TD-W01

TD-W02

TD-U04

TD-U07

TD-K03

TD-K05

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: magisterski i doktorancki

Cele przedmiotu: Wszechstronne zapoznanie studentów z zagadnieniami historii, egzegezy i teologii Starego oraz Nowego Testamentu.

Kierowanie procesem powstawania prac magisterskich i doktorskich.

Wymagania wstępne: Otwartość umysłu, gotowość do rozwijania w sobie zainteresowań biblijnych.

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Seminarium ma charakter interaktywny. Prowadzący animuje dyskusje i stawia problemy badawcze, zapraszając studentów do twórczego i wielostronnego ich rozwiązywania. W ramach seminarium jest prowadzony „kurs” metodologii biblijnej: metoda historyczno-krytyczna, analiza narracyjna, analiza retoryczna, analiza lingwistyczna (syntaktyka, semantyka i pragmatyka), podejście kanoniczne, socjolingwistyczne, antropologia kulturowa, zjawisko intertekstualności itp. Ma to pomóc uczestnikom seminarium w rozwijaniu ich świadomości hermeneutycznej i podejmowaniu adekwatnych metod badawczych przy pisaniu własnych dysertacji.

Jej celem jest doskonalenie warsztatu historycznego i egzegetycznego uczestników seminarium.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Biblia Hebraica Stuttgartensia, E. Ellinger, W. Rudolph (ed.), Stuttgart 1990.

Septuaginta, A. Rahlfs, t. 1-2, Stuttgart 1965.

The Greek New Testament, ed. K. Aland, M. Black, C.M. Martini, B.M. Metzger, 4th revised edition 1993.

B.M. Metzger, A Textual Commentary on the Greek New Testament. A Companion Volume to the United Bible Societies' Greek New Testament, Stuttgart-New York 1994.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (Biblia Tysiąclecia), opr. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 5, Poznań 2000 (oraz inne współczesne polskie przekłady).

R. Rubinkiewicz (tł. i oprac.), Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, RSB 4: Warszawa 1999.

Papieska Komisja Biblijna, Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej, tłum. R. Rubinkiewicz, Kielce 2002.

Literatura uzupełniająca:

J. Barr, The Semantics of Biblical Language, Oxford 1961.

F. Blass, A. Debrunner, R. Funk, A Greek Grammar of the New Testament and Other Early Christian Literature, Chicago 1961.

C. Brémond, Logique du récit, Paris 1973.

R.A. Culpepper, Anatomy of the Fourth Gospel. A Study in Literary Design, Philadelphia 1983.

J. Czerski, Metody interpretacji Nowego Testamentu, Opole 1997.

W. Egger, How to Read the New Testament. An Introduction to Linguistic and Historical-Critical Methodology, Hendrickson Publishers: Peabody 1996 (dostępne również w j. niemieckim [oryginał] oraz włoskim).

N. Frye, Wielki Kod. Biblia i literatura, Homini: Bydgoszcz 1998.

G. Genette, Narrative Discourse. An Essay in Method, New York 1981.

G. Genette, Palimpsestes: La littérature au second degré, Paris 1982.

M. Głowiński (red.), Narratologia, Gdańsk 2004.

M. Głowiński, O intertekstualności, Pamiętnik Literacki LXXVII, 1986, z. 4.

A.J. Greimas, Sémantique structurale, Paris 1966.

D. Herman (ed.), The Cambridge Companion to Narrative, Cambridge 2007.

L. Herman, B. Vervaeck, Handbook of Narrative Analysis, London 2005.

W. Klaga, Intertekstualność a ontologia tekstu, Kwartalnik neofilologiczny XLI, 3-4/1999, 169-176.

J. Kristeva, Semeiotike: Recherches pour une sémanalyse, Paris 1969.

C. Mora Paz, M. Grilli, R. Dillmann, Lectura pragmalingüística de la Biblia. Teoría y aplicación, Estella 1999.

A. Reboul, J. Moeschler, La pragmatique aujourd' hui. Une nouvelle science de la communication, Éditions du Seuil 1998.

M. Riffaterre, Semiotyka intertekstualna: interpretant, Pamiętnik Literacki LXXIX 1988, z. 1, 297-314.

R. Scholes, J. Phelan, R. Kellogg, The Nature of Narrative, Oxford 2006.

M. Zerwick, Biblical Greek (English Edition Adapted from the Fourth Latin Edition by J. Smith), EPIB: Rome 2005.

Lektury potrzebne przy omawianiu szczegółowych zagadnień merytorycznych lub metodologicznych będą podawane na bieżąco.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Seminarium ma charakter interaktywny. Prowadzący animuje pracę studentów, prezentujących swoje osiągnięcia badawcze, które są następnie poddawane wieloaspektowej dyskusji. Wszyscy uczestnicy są zachęcani do zabierania głosu w dyskusji. Prowadzący seminarium przy tej okazji wyjaśnia różne kwestie merytoryczne i metodologiczne, które mają pomóc studentom w prowadzeniu badań oraz redagowaniu ich dysertacji. Oczekiwane efekty kształcenia są stopniowane zależnie etapu zaawansowania studenta na studiach magisterskich lub doktoranckich.

Po zakończeniu seminarium student:

- w zakresie wiedzy:

EK 1: Ma uporządkowaną i pogłębioną interdyscyplinarną wiedzę w zakresie metodologii studiów biblijnych oraz zna możliwości jej aplikacji do lektury tekstów biblijnych (TMA-W12; TD-W01; TD-W02).

- w zakresie umiejętności:

EK 2: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (TMA-U01; TMA-U03; TD-U04; TD-U07)

- w zakresie kompetencji społecznych:

EK 3: Jest krytyczny wobec własnych osiągnięć naukowo-badawczych. Ma umiejętność pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA-K05; TD-K03; TD-K05)

Opis ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godzin w semestrze.

Praca własna studenta oraz konsultacje z prowadzącym: 90 godzin w semestrze.

Razem: 120 godzin w semestrze = 4 ECTS.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: Zaliczenie końcowe na podstawie aktywnego uczestnictwa oraz czasowego wywiązywania się z powierzonych zadań, związanych zwłaszcza z etapami redagowaniem dysertacji.

EK nr 1 określany jako "ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii studiów biblijnych oraz zna możliwości jej aplikacji do lektury tekstów biblijnych".

Na ocenę:

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu metodologii biblijnej ani sposobów ich zastosowania do interpretacji tekstów biblijnych.

Dst (3): zna w sposób dostateczny podstawowe pojęcia z zakresu metodologii biblijnej oraz sposoby ich zastosowania do lektury tekstów biblijnych.

Db (4): zna dobrze nie tylko podstawowe, ale i bardziej zaawansowane założenia metodologii biblijnej oraz dobrze zna teoretyczne zasady jej zastosowania do analizy tekstów biblijnych.

Bdb (5): zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe i zaawansowane pojęcia dotyczące metodologii biblijnej oraz bardzo dobrze zna teoretyczne zasady ich zastosowania do analizy tekstów biblijnych.

EK nr 2 określany jako "potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy".

Na ocenę:

Ndst (2): nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami różnych metod biblijnych ani też zastosować ich do egzegezy wskazanych tekstów biblijnych.

Dst (3): umie w podstawowy sposób posługiwać się pojęciami z zakresu metodologii biblijnej i zastosować je do tekstów źródłowych pochodzących z Biblii.

Db (4): potrafi dobrze posługiwać się różnymi metodami biblijnymi w samodzielnej interpretacji perykop literatury biblijnej.

Bdb (5): potrafi biegle i kreatywnie zastosować różne metody badawcze stosowane w biblistyce do samodzielnej interpretacji perykop biblijnych.

EK nr 3 określony jako "jest krytyczny wobec własnych osiągnięć naukowo-badawczych, ma umiejętność pracy w grupie, przyjmując w niej różne role".

Na ocenę:

Ndst (2): nie jest krytyczny wobec własnych osiągnięć naukowo- badawczych ani nie potrafi współpracować w grupie.

Dst (3): wykazuje w małym stopniu umiejętności krytycznej ceny własnych osiągnięć badawczych i potrafi podejmować niektóre role w pracy grupowej.

Db (4): wykazuje krytyczne podejście do swoich osiągnięć naukowych i formułowanych wniosków, potrafi przyjmować różne role w grupie badawczej.

Bdb (5): potrafi przeprowadzić wszechstronną krytykę własnych osiągnięć badawczych, bardzo dobrze odnajduje się w różnych funkcjach w grupie badawczej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)