Historia teologii moralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-SHT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia teologii moralnej |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W12 TMA_U01 TMA_U03 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Seminarium uczy metodologicznego czytania źródeł i literatury przedmiotu oraz pomocniczej z zakresu historii teologii moralnej. Konstrukcja planu rozprawy magisterskiej czy doktorskiej. Poprawne sporządzanie przypisów i innych odnośników, zwłaszcza źródeł rękopiśmiennych.Umiejętność rozpoznawania szczegółowych zagadnień w bliższym czy dalszym kontekście treściowym, co jest szczególnie ważne w badaniach historii teologii moralnej. Poprawne przygotowanie bibliografii. Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z dziejów Kościoła i teologii oraz etyki. Pewna znajomość zagadnień z politologii |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Analiza źródeł rękopiśmiennych 2. Stan badań nad dziejami teologii moralnej 3. Potrzeba badań w tym zakresie 4. Dzieje teologii moralnej polskiej 5. Zarys dziejów teologii moralnej światowej 6. Zagadnienia pisania rozpraw dyplomowych 7. Badania źródeł i literatury przedmiotu oraz pomocniczej 8. Systematyka materiałów 9. Przypisy, odnośniki i inne odwołania 10.Kształtowanie języka historii teologii moralnej 11.Organizacja metodologiczna rozprawy 12.Otwartość na nauki pomocnicze historii 13.Konstrukcje wstępów, zakonczeń i podsumowań 14.Systematyka bibliografii i skrótów 15.Obrona rozprawy Metody oceny: Zaliczenie |
Literatura: |
M. Andres, La teologia espanola en el siglo XVI, t.1-2, Madrid 1976-1977. A. di Bernardino, B. Studera (red.), Historia teologii, t.1-4, Krakow 2003-2008 P. Chaunu, Czas reform. Historia religii i cywilizacji (1250-1550), Warszawa 1989. J. Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w, t. 1-2, Warszawa 1986. JI. Saranyana, J.L. Illianes, Historia teologii, Kraków 1997 R. Gerardi, Storia della morale. Interpretzioni teologiche dell`esperienza cristiana. Periodi e correnti, autori e opera, Bologna 2003. G. Lafont, Historie theologique l`Eglise catholique. Itineraire et formes de la teologie, Paris 1994. G.D`Onofrio (red.), Historia teologii, t. 3, Epoka odrodzenia, Kraków 2008. S.H. Pfurtner i inni, Ethik in der europaischen Geschichte I. Reformation und Neuzeit, Stuttgart 1988. M. Rechowicz (red.), Dzieje tologii katolickiej w Polsce, 1. 1-3, Lublin 1974-1977 J. Pryszmont, Historia teologii moralnej, Warszawa 1987. S. Swieżawski,U źródeł nowożytnej etyki. Filozofia moralna w Europie XV wieku, Kraków 1987. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-2, Warszawa 1983. L. Vereecke, Da Guglielmo d`Ockham a sant`Affonso de Liguori. Saggi di storia della teologia morale moderna 1300-1789,Cinisello Balsamo 1990. E. Vilanova, Historia de la teologia cristiana, t. 1-2, Barcelona 1987-1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Na płaszczyźnie wiedzy student: rozpoznaje problematykę historii; rozróżnia etapy dziejów. Na płaszczyźnie umiejętności student: analizuje treści tendencji w dziejach teologii moralnej; klasyfikuje różne etapy dziejów teologii moralnej. Na płaszczyźnie kompetencji student: jest wrażliwy na różne formy pracy badawczej; jest zdolny do rozmowy na temat historii teologii moralnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny polega na weryfikacji spełnienia procesu przygotowawczego i realizacji rozprawy dyplomowej czy doktorskiej, który jest określony na pierwszych seminariach. Kryteria oceny: metodologia pracy dyplomowej lub doktorskiej; właściwy dobór, analiza i interpretacja materiałów badawczych, a zwłaszcza źródeł; właściwy dobór literatury przedmiotu, podstawowej i pomocniczej; zastosowanie właściwej metody czy metod badawczych; predyspozycje pisarskie; znajomość i korzystanie z materiałów w językach obcych; zdolności syntezy i analizy w prowadzonych badaniach oraz formułowaniu ich wyników w trakcie redagowania rozprawy; otwartość na dalsze badania w trakcie redagowania rozprawy; otwartość badawcza i metodologiczna na debatę z promotorem oraz uczestnikami seminarium. Uczestnicy seminarium powinni być świadomi, że praca na seminarium wymaga systematyczności, zdolności do współdziałania i prezentacji własnych poglądów, pomysłów oraz osiągniętych już wyników badawczych. Bardzo istotna jest obecność na zajęciach. To jeden z warunków zaliczenia przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.