Theology of Spirituality
General data
Course ID: | WT-DTE-TD2 |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Theology of Spirituality |
Name in Polish: | Teologia duchowości |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: 1. Usystematyzowanie wiedzy na temat sakramentów jako źródeł życia duchowego. 2. Poznawanie teologii sakramentów w ścisłym odniesieniu do dynamiki życia duchowego. 3. Zdobywanie umiejętności wskazywania sakramentów jako konkretnego „locus” działania łaski uświęcającej oraz zastosowania tej wiedzy do określenia dynamiki rozwoju świętości chrześcijanina. |
Full description: |
(in Polish) 1. „Mysterion” i „sacramentum” w Piśmie świętym i Tradycji Kościoła. 2. Sakramenty jako przestrzeń i znak łaski Bożej. 3. Sakramenty jako wyraz zaangażowania człowieka we współpracę z Bogiem. 4. Duchowość sakramentu chrztu świętego. 5. Duchowość sakramentu bierzmowania. 6. Duchowość sakramentu Eucharystii. 7. Msza święta jako centrum życia sakramentalnego. 8. Duchowość sakramentu pokuty i pojednania. 9. Duchowość sakramentu kapłaństwa. 10. Duchowość sakramentu małżeństwa. 11. Duchowość sakramentu chorych. 12. Owocność łaski sakramentalnej w procesie życia duchowego. 13. Sakramenty święte a postęp duchowy chrześcijanina. 14. Dyspozycje człowieka jako podmiotu życia duchowego. 15. Sprawowanie sakramentów jako istotny przejaw życia duchowego. |
Bibliography: |
A. Bibliografia podstawowa Dinzelbacher Peter, Leksykon Mistyki. Żywoty - pisma - przeżycia, Warszawa 2002; Garrigou-Lagrange Réginald OP, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; Gogola Jerzy Wiesław, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001; Historia duchowości, pr. zb., T. I-VI, Kraków 1998-2005; Leksykon duchowości katolickiej, red. ks. Marek Chmielewski, Lublin-Kraków 2002; Teologia duchowości katolickiej, pr. zb., Lublin 1993; Urbański Stanisław, Teologia modlitwy, Warszawa 1999; B. Bibliografia uzupełniająca: Gogola Jerzy Wiesław, Od objawienia do zjednoczenia. Wykład teologii modlitwy, Kraków 2005; Gołębiewski Marian biskup, Modlitwa w Starym Testamencie, Warszawa 1996; Kuźniar Jan ks., Książka o mistyce Eucharystii. Mały przewodnik dla świeckich, Kraków 2004; Pinckaers Servais T., Życie duchowe chrześcijanina według św. Pawła i św. Tomasza z Akwinu, Poznań 1998; Słomka Walerian ks., Medytuję więc jestem, Łódź 1992; Urbański Stanisław ks., Polska teologia życia mistycznego (1914-1939), Warszawa 1995; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Na płaszczyźnie wiedzy: Student wie czym są sakramenty jako najważniejsze źródła chrześcijańskiego życia duchowego; zna dynamikę rozwoju życia duchowego opartego na łasce sakramentalnej; ma wiedzę na temat duchowości poszczególnych sakramentów. Na płaszczyźnie umiejętności: Student umie określić czym charakteryzują się poszczególne sakramenty jako fundamentalne źródła życia duchowego; potrafi scharakteryzować jak poszczególne sakramenty odnoszą się do duchowości chrześcijanina; potrafi omówić działanie łaski w poszczególnych sakramentach uwzględniając ich specyfikę i indywidualny charakter każdego z sakramentów. Na płaszczyźnie kompetencji: Student może kompetentnie określić kondycję duchową chrześcijanina na podstawie aktywnego praktykowania sakramentów świętych; jest w stanie pomóc osobom praktykującym życie sakramentalne w rozeznaniu ich aktualnej sytuacji duchowej; potrafi kompetentnie posługiwać się pojęciami charakterystycznymi dla teologii duchowości ujmowanej w aspekcie sakramentalnym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Bardzo dobry (5): student posiada umiejętność łączenia zdobytej wiedzy z praktyką życia chrześcijańskiego; swobodnie korzystając z posiadanych wiadomości potrafi wejść w debatę interdyscyplinarną, której tematyka łączy się z zagadnieniami duchowości opartej na sakramentach świętych; biegle posługuje się pojęciami związanymi z teologią sakramentów Kościoła; posiada poszerzoną wiedzę na temat duchowości poszczególnych sakramentów; prawidłowo charakteryzuje sposoby działania łaski z uwzględnieniem specyfiki określonego sakramentu. Dobry (4): student potrafi precyzyjnie określić terminy odnoszące się do zagadnienia duchowości opartej na sakramentach oraz scharakteryzować sposób działającej w nich łaski; poprawnie definiuje pojęcia związanych z teologią sakramentów oraz ich odniesienie do rozwoju życia duchowego; postrzega sakramenty jako istotny środek dynamizujący drogę duchową chrześcijanina; potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w pracy z tekstami twórców duchowych zajmujących się problematyką duchowości sakramentów. Dostateczny (3): student posiada wystarczającą wiedzę z zakresu rozumienia problematyki sakramentów jako źródeł duchowości chrześcijanina; zna podstawowe pojęcia opisujące właściwy sposób praktykowania sakramentów świętych; potrafi podać ogólne przykłady jak łaska sakramentów działa w procesie rozwoju życia duchowego. Niedostateczny (2): student nie wie na czym polega rozumienie sakramentów jako źródeł życia duchowego; nie potrafi określić podstawowych sposobów działania łaski w życiu sakramentalnym oraz ukazać ich jako kryteriów rozwoju duchowości; ma trudności z określeniem podstawowych pojęć odnoszących się do duchowości sakramentów świętych; nie potrafi wskazać różnicy pomiędzy działaniem łaski w poszczególnych sakramentach jako widzialnych znaków niewidzialnej łaski Boga. Metody weryfikacji efektów kształcenia: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - zaliczenia: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100% - obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100% Metody dydaktyczne: Wykład lub wykład z prezentacją multimedialną; praca studenta połączona z analizą tekstów biblijnych oraz tekstów z literatury teologiczno-duchowej, będących fundamentem praktykowania sakramentów świętych; praca osobista studenta związana z wyłożonym materiałem oraz zagadnieniami uzupełniającymi w postaci zadanej lektury, filmów formacyjnych lub opracowań z zakresu sakramentalnego wymiaru teologii duchowości. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Grochowski | |
Group instructors: | Zbigniew Grochowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Do wspomnianych wyżej treści zapowiedzianych w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)" (= "Informacje ogólne") dodajemy (w roku akademickim 2021-2022) także kwestie związane z MODLITWĄ. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Czym jest modlitwa? (KKK 2558-2567). 2. Modlitwa w Starym Testamencie (KKK 2568-2597). 3. Modlitwa Jezusa i Maryi (KKK 2598-2622; 2746-2751; 2758). 4. Modlitwa Kościoła (KKK 2623-2649). 5. Tradycja modlitwy (źródła m., droga m. i przewodnicy m.) (KKK 2650-2696). 6. Życie modlitwy (formy m. i walka m.) (KKK 2697-2745). 7. Modlitwa Pańska (KKK 2759-2776). 8. "Ojcze nasz, któryś jest w niebie" (KKK 2777-2802). 9. "Święć się Imię Twoje" (KKK 2803-2815). 10. "Przyjdź Królestwo Twoje" (KKK 2816-2821). 11. "Bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi" (KKK 2822-2827). 12."Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj" (KKK 2828-2837). 13. "Odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy.. (KKK 2838-2845) 14. "Nie wódź nas na pokuszenie" (KKK 2846-2849). 15. "Ale nas zbaw ode Złego" (KKK 2850-2865). |
|
Bibliography: |
(in Polish) Katechizm Kościoła Katolickiego 2258-2865. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Włodzimierz Gałązka | |
Group instructors: | Włodzimierz Gałązka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Aktywny udział w wykładach: 30 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu. |
|
Bibliography: |
(in Polish) J. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001; A. Żynel, Chrześcijaństwo żywe, Warszawa 1985; W. Słomka, Doświadczenie chrześcijańskie i jego rola w poznaniu Boga. Studium w świetle fenomenologicznej metody Husserla, Lublin 1972; Ch. Bernard, Teologia spirituuale, Roma 1983; P. Teilhard de Chardin, La Mystique de la Science, Paris 1939; R. Garrigou-Lagrange, Trzy oresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; W. Granat, Życie wewnętrzne powołaniem każdego chrześcijanina, ,,Ateneum Kapłańskie” (dalej: AK) 67(1975) z. 400; C. V. Truhiar, Concetti fondarnentali delia teologia spirituale, Bre 1971; A. G. Matanić, La spiritualiai come scienza. Introduzione metodologica alto studio delia vita spirituale cristiana, CB 1990; Teologia spi¬rituale. Temi e probiemi, red. M. Gioia, R 1991; J. M. Garda, Teologia espiritual. Elernentos para una dejini¬ción de su estatuto episternoiogico, R 1995; M. Chmielewski, Posoborowe koncepcje teologii duchowośći, RT 43(1996), 5, 21-37; tenże, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowośći katolickiej, Lb 1999; tenże, Meto¬dologiczne podstawy teologii duchowośći, w: Duchowość na progu trzeciego tysiąclecia, red. M. Chmielewski, Lb 1999, 45-85; tenże, Od teologii ascetyczno-mistycznej do teologii duchowośći, w: Studia Diecezji Radomskiej, 2(1999), 89-102; tenże, Teologia duchowośći w wybranych dokumentach Kościola, RT 47(2000), z. 5, 93-101; La teologia spirituale. Atti del Congresso Internazżonale OCD. Roma 24-29 opnie 2000, [b. red.], R 2000. Jan Paweł II, List apostolski do młodych całego świata z okazji Światowego Roku Młodzieży Parati semper, Watykan 1985. Orędzia papieskie na Światowe Dni Młodzieży, Watykan 1985-2020. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.