Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Theology of Spirituality

General data

Course ID: WT-DTE-TD2
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Theology of Spirituality
Name in Polish: Teologia duchowości
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

1. Usystematyzowanie wiedzy na temat sakramentów jako źródeł życia duchowego.

2. Poznawanie teologii sakramentów w ścisłym odniesieniu do dynamiki życia duchowego.

3. Zdobywanie umiejętności wskazywania sakramentów jako konkretnego „locus” działania łaski uświęcającej oraz zastosowania tej wiedzy do określenia dynamiki rozwoju świętości chrześcijanina.

Full description: (in Polish)

1. „Mysterion” i „sacramentum” w Piśmie świętym i Tradycji Kościoła.

2. Sakramenty jako przestrzeń i znak łaski Bożej.

3. Sakramenty jako wyraz zaangażowania człowieka we współpracę z Bogiem.

4. Duchowość sakramentu chrztu świętego.

5. Duchowość sakramentu bierzmowania.

6. Duchowość sakramentu Eucharystii.

7. Msza święta jako centrum życia sakramentalnego.

8. Duchowość sakramentu pokuty i pojednania.

9. Duchowość sakramentu kapłaństwa.

10. Duchowość sakramentu małżeństwa.

11. Duchowość sakramentu chorych.

12. Owocność łaski sakramentalnej w procesie życia duchowego.

13. Sakramenty święte a postęp duchowy chrześcijanina.

14. Dyspozycje człowieka jako podmiotu życia duchowego.

15. Sprawowanie sakramentów jako istotny przejaw życia duchowego.

Bibliography:

A. Bibliografia podstawowa

Dinzelbacher Peter, Leksykon Mistyki. Żywoty - pisma - przeżycia, Warszawa 2002; Garrigou-Lagrange Réginald OP, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; Gogola Jerzy Wiesław, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001; Historia duchowości, pr. zb., T. I-VI, Kraków 1998-2005; Leksykon duchowości katolickiej, red. ks. Marek Chmielewski, Lublin-Kraków 2002; Teologia duchowości katolickiej, pr. zb., Lublin 1993; Urbański Stanisław, Teologia modlitwy, Warszawa 1999;

B. Bibliografia uzupełniająca:

Gogola Jerzy Wiesław, Od objawienia do zjednoczenia. Wykład teologii modlitwy, Kraków 2005; Gołębiewski Marian biskup, Modlitwa w Starym Testamencie, Warszawa 1996; Kuźniar Jan ks., Książka o mistyce Eucharystii. Mały przewodnik dla świeckich, Kraków 2004; Pinckaers Servais T., Życie duchowe chrześcijanina według św. Pawła i św. Tomasza z Akwinu, Poznań 1998; Słomka Walerian ks., Medytuję więc jestem, Łódź 1992; Urbański Stanisław ks., Polska teologia życia mistycznego (1914-1939), Warszawa 1995;

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Na płaszczyźnie wiedzy:

Student wie czym są sakramenty jako najważniejsze źródła chrześcijańskiego życia duchowego; zna dynamikę rozwoju życia duchowego opartego na łasce sakramentalnej; ma wiedzę na temat duchowości poszczególnych sakramentów.

Na płaszczyźnie umiejętności:

Student umie określić czym charakteryzują się poszczególne sakramenty jako fundamentalne źródła życia duchowego; potrafi scharakteryzować jak poszczególne sakramenty odnoszą się do duchowości chrześcijanina; potrafi omówić działanie łaski w poszczególnych sakramentach uwzględniając ich specyfikę i indywidualny charakter każdego z sakramentów.

Na płaszczyźnie kompetencji:

Student może kompetentnie określić kondycję duchową chrześcijanina na podstawie aktywnego praktykowania sakramentów świętych; jest w stanie pomóc osobom praktykującym życie sakramentalne w rozeznaniu ich aktualnej sytuacji duchowej; potrafi kompetentnie posługiwać się pojęciami charakterystycznymi dla teologii duchowości ujmowanej w aspekcie sakramentalnym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Bardzo dobry (5): student posiada umiejętność łączenia zdobytej wiedzy z praktyką życia chrześcijańskiego; swobodnie korzystając z posiadanych wiadomości potrafi wejść w debatę interdyscyplinarną, której tematyka łączy się z zagadnieniami duchowości opartej na sakramentach świętych; biegle posługuje się pojęciami związanymi z teologią sakramentów Kościoła; posiada poszerzoną wiedzę na temat duchowości poszczególnych sakramentów; prawidłowo charakteryzuje sposoby działania łaski z uwzględnieniem specyfiki określonego sakramentu.

Dobry (4): student potrafi precyzyjnie określić terminy odnoszące się do zagadnienia duchowości opartej na sakramentach oraz scharakteryzować sposób działającej w nich łaski; poprawnie definiuje pojęcia związanych z teologią sakramentów oraz ich odniesienie do rozwoju życia duchowego; postrzega sakramenty jako istotny środek dynamizujący drogę duchową chrześcijanina; potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w pracy z tekstami twórców duchowych zajmujących się problematyką duchowości sakramentów.

Dostateczny (3): student posiada wystarczającą wiedzę z zakresu rozumienia problematyki sakramentów jako źródeł duchowości chrześcijanina; zna podstawowe pojęcia opisujące właściwy sposób praktykowania sakramentów świętych; potrafi podać ogólne przykłady jak łaska sakramentów działa w procesie rozwoju życia duchowego.

Niedostateczny (2): student nie wie na czym polega rozumienie sakramentów jako źródeł życia duchowego; nie potrafi określić podstawowych sposobów działania łaski w życiu sakramentalnym oraz ukazać ich jako kryteriów rozwoju duchowości; ma trudności z określeniem podstawowych pojęć odnoszących się do duchowości sakramentów świętych; nie potrafi wskazać różnicy pomiędzy działaniem łaski w poszczególnych sakramentach jako widzialnych znaków niewidzialnej łaski Boga.

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- zaliczenia: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100%

- obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100%

Metody dydaktyczne:

Wykład lub wykład z prezentacją multimedialną; praca studenta połączona z analizą tekstów biblijnych oraz tekstów z literatury teologiczno-duchowej, będących fundamentem praktykowania sakramentów świętych; praca osobista studenta związana z wyłożonym materiałem oraz zagadnieniami uzupełniającymi w postaci zadanej lektury, filmów formacyjnych lub opracowań z zakresu sakramentalnego wymiaru teologii duchowości.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Grochowski
Group instructors: Zbigniew Grochowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Do wspomnianych wyżej treści zapowiedzianych w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)" (= "Informacje ogólne") dodajemy (w roku akademickim 2021-2022) także kwestie związane z MODLITWĄ.

Full description: (in Polish)

1. Czym jest modlitwa? (KKK 2558-2567).

2. Modlitwa w Starym Testamencie (KKK 2568-2597).

3. Modlitwa Jezusa i Maryi (KKK 2598-2622; 2746-2751; 2758).

4. Modlitwa Kościoła (KKK 2623-2649).

5. Tradycja modlitwy (źródła m., droga m. i przewodnicy m.) (KKK 2650-2696).

6. Życie modlitwy (formy m. i walka m.) (KKK 2697-2745).

7. Modlitwa Pańska (KKK 2759-2776).

8. "Ojcze nasz, któryś jest w niebie" (KKK 2777-2802).

9. "Święć się Imię Twoje" (KKK 2803-2815).

10. "Przyjdź Królestwo Twoje" (KKK 2816-2821).

11. "Bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi" (KKK 2822-2827).

12."Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj" (KKK 2828-2837).

13. "Odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy.. (KKK 2838-2845)

14. "Nie wódź nas na pokuszenie" (KKK 2846-2849).

15. "Ale nas zbaw ode Złego" (KKK 2850-2865).

Bibliography: (in Polish)

Katechizm Kościoła Katolickiego 2258-2865.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Włodzimierz Gałązka
Group instructors: Włodzimierz Gałązka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Aktywny udział w wykładach: 30 godzin

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.

Full description: (in Polish)

Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.

Bibliography: (in Polish)

J. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001; A. Żynel, Chrześcijaństwo żywe, Warszawa 1985; W. Słomka, Doświadczenie chrześcijańskie i jego rola w poznaniu Boga. Studium w świetle fenomenologicznej metody Husserla, Lublin 1972; Ch. Bernard, Teologia spirituuale, Roma 1983; P. Teilhard de Chardin, La Mystique de la Science, Paris 1939; R. Garrigou-Lagrange, Trzy oresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; W. Granat, Życie wewnętrzne powołaniem każdego chrześcijanina, ,,Ateneum Kapłańskie” (dalej: AK) 67(1975) z. 400; C. V. Truhiar, Concetti fondarnentali delia teologia spirituale, Bre 1971; A. G. Matanić, La spiritualiai come scienza. Introduzione metodologica alto studio delia vita spirituale cristiana, CB 1990; Teologia spi¬rituale. Temi e probiemi, red. M. Gioia, R 1991; J. M. Garda, Teologia espiritual. Elernentos para una dejini¬ción de su estatuto episternoiogico, R 1995; M. Chmielewski, Posoborowe koncepcje teologii duchowośći, RT 43(1996), 5, 21-37; tenże, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowośći katolickiej, Lb 1999; tenże, Meto¬dologiczne podstawy teologii duchowośći, w: Duchowość na progu trzeciego tysiąclecia, red. M. Chmielewski, Lb 1999, 45-85; tenże, Od teologii ascetyczno-mistycznej do teologii duchowośći, w: Studia Diecezji Radomskiej, 2(1999), 89-102; tenże, Teologia duchowośći w wybranych dokumentach Kościola, RT 47(2000), z. 5, 93-101; La teologia spirituale. Atti del Congresso Internazżonale OCD. Roma 24-29 opnie 2000, [b. red.], R 2000.

Jan Paweł II, List apostolski do młodych całego świata z okazji Światowego Roku Młodzieży Parati semper, Watykan 1985. Orędzia papieskie na Światowe Dni Młodzieży, Watykan 1985-2020.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)