Acts and Paul's Letters.
General data
Course ID: | WT-DTE-TDA2 |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Acts and Paul's Letters. |
Name in Polish: | Nowy Testament - Dzieje Apostolskie i pisma Pawłowe |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ogólna znajomość treści omawianych ksiąg NT |
Short description: |
Objectives of the course: to present to the student the principal introductory problems of the discussed books for the better knowledge of Paul’s work and person, Paul’s communities, the date and milieu of the Letters. In this way the student should be able to make the exegesis and theological analysis of the Paul’s doctrine. |
Full description: |
(in Polish) 1. Dzieje Apostolskie - zagadnienia literackie: nazwa, Dz a Łk, gatunek literacki, źródła, język i styl. 2. Dzieje Apostolskie - zagadnienia historyczne: autor, czas i miejsce powstania; cel księgi, chronologia Dz. 3. Dzieje Apostolskie - zagadnienia historyczne: tekst, wartość historyczna, osoba Pawła w Dz i Corpus Paulinum. 4. Dzieje Apostolskie - geograficzno-teologiczny cel księgi. 5. Dzieje Apostolskie - powstanie wspólnoty Kościoła. 6. Dzieje Apostolskie - kwestia Soboru Jerozolimskiego. 7. Dzieje Apostolskie - Kościół wspólnotą misyjną. 8. Dzieje Apostolskie - Duch Święty promotorem misji. 9. Dzieje Apostolskie - Życie wczesnego Kościoła: styl życia i organizacja wspólnoty. 10. Dzieje Apostolskie - chrześcijaństwo wobec świata żydowskiego i pogańskiego: opozycja i niewinność chrześcijaństwa. 11. Życie i działalność św. Pawła. 12. Charakterystyka Corpus Paulinum. 13. Pierwszy i Drugi List do Tesaloniczan. 14. Pierwszy List do Koryntian (zagadnienia wstępne). 15. Pierwszy List do Koryntian (egzegeza). 16. List do Galatów (zagadnienia wstępne). 17. List do Galatów (egzegeza). 18. List do Rzymian (zagadnienia wstępne). 19. List do Rzymian (egzegeza). 20. List do Filipian. 21. List do Kolosan. 22. List do Efezjan (zagadnienia wstępne). 23. List do Efezjan (egzegeza). 24. List do Filemona. 25. Pierwszy List do Tymoteusza. 26. List do Tytusa. 27. Drugi List do Tymoteusza. 28. List do Hebrajczyków (zagadnienia wstępne). 29. List do Hebrajczyków (egzegeza). 30. Corpus Paulinum - spojrzenie kompleksowe. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. MĘDALA S. (red.), Dzieje Apostolskie i Listy św. Pawła, Warszawa 1997, t. 9 serii: FRANKOWSKI J. (red.), Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych. 2. JÓŹWIAK F. ("Dzieje Apostolskie") i ROSŁON J.W. - RUBINKIEWICZ R. ("Święty Paweł"), w: RUBINKIEWICZ R. (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996 (ss. 275-425). 3. FITZMYER J.A., Teologia św. Pawła, w: BROWN R.E. - FITZMYER J.A. - MURPHY R.E. - CHROSTOWSKI W. (red), Katolicki Komentarz Biblijny, Warszawa 2001 (ss. 2132-2183). [tamże, ss. 1177-1491: komentarz do Dziejów Apostolskich i Listów św. Pawła]. 4) RAKOCY W., Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003. 5) ROSIK M. (red.), Teologia Nowego Testamentu. Listy Pawłowe, katolickie i List do Hebrajczyków, (Bibliotheca Biblica), Wrocław 2008. 6) SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Wyd. Biblos, Tarnów 2001. 7) SZYMANEK E., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990 (ss. 222-445). Literatura uzupełniająca: 1. ZAŁĘSKI J., Chrześcijanin wobec władzy świeckiej w Rz 13,1-7 i 1 Pt 2,13-17, Warszawa 1996. 2. ZAŁĘSKI J., Obraz kobiety w listach Nowego Testamentu, Ząbki 2005, Ząbki 2007. 3. ADAMCZEWSKI B., List do Filemona. List do Kolosan (Nowy komentarz biblijny), Częstochowa 2006. 4. PACIOREK A., Paweł Apostoł - Pisma, część pierwsza, Tarnów 1995, część druga, Tarnów 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Kod dostępu do zajęć prowadzonych na platformie MS Teams: zostanie podany w przypadku przejścia na nauczanie zdalne. _________________________ EK 1 - WIEDZA: student zna tekst Dz oraz listów św. Pawła; definiuje poprawnie gatunki literackie poszczególnych pism; wyjaśnia genezę, adresatów oraz Sitz im Leben poszczególnych listów Pawłowych, prezentuje przesłanie teologiczne oraz etyczne listów Pawłowych. Ponadto ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej. EK 2 - UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje treść pism NT posługując się metodą używaną podczas wykładów; rozumnie poddaje krytyce niewłaściwe użycie Biblii; tłumaczy kluczowe wątki biblijne w perspektywie tradycji literackiej i kulturowej. Ponadto posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Posiada także umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych EK 3 - KOMPETENCJE: student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe poznanych pism biblijnych; zachowuje zdrowy krytycyzm w odczytywaniu i odnoszeniu się do opinii i poglądów dotyczących Biblii, a w szczególności historiografii biblijnej oraz literatury epistolarnej. OPIS ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 30 godzin. Praca własna studenta (w tym zwłaszcza przygotowanie się do systematycznych kolokwiów z treści poszczególnych ksiąg biblijnych): 60 godzin. Razem: 90 godzin = 3 ECTS. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Odnośnie zaś do oceny uzyskiwanej podczas semestralnego egzaminu ustnego: - ocena "2": student nie zna treści ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretycznych zasad ich interpretacji oraz hipotez historyczno-krytycznych odnośnie do genezy tych utworów; - ocena "3": student w niewielkim stopniu zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretyczne zasady ich interpretacji oraz hipotezy historyczno-krytyczne odnośnie do genezy tych utworów; - ocena "4": student dobrze zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretyczne zasady ich interpretacji oraz hipotezy historyczno-krytyczne odnośnie do genezy tych utworów; - ocena "5": student szczegółowo zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu i teoretyczne zasady ich interpretacji. Potrafi też aplikować je do tekstów, które nie były analizowane na zajęciach oraz zna w stopniu bardzo dobrym różnorodne hipotezy odnośnie do genezy tych utworów. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 45 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Sztuk | |
Group instructors: | Dariusz Sztuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagania wstępne: 1) Obecność na wykładach. 2) Znajomość treści omawianych ksiąg NT. 3) Lektura obowiązkowa następujących artykułów: KRĘCIDŁO J., "Dzieje Apsotolskie na tle starożytnej historiografii", w: Biblica et Patristica Thoruniensia 1 (2008) 17-33; KOTECKI D., "Droga" jako element jedności literackiej i teologicznej Ewangelii Łukasza i Dziejów Apostolskich", w: Biblica et Patristica Thoruniensia 1 (2008) 55-76. Powyższe artykuły są dostępne na stronie internetowej czasopisma Biblica et Patristica Thoruniensia. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 45 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Sztuk | |
Group instructors: | Dariusz Sztuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagania wstępne: 1) Obecność na wykładach. 2) Znajomość treści omawianych ksiąg NT. 3) Lektura obowiązkowa następujących artykułów: KRĘCIDŁO J., "Dzieje Apsotolskie na tle starożytnej historiografii", w: Biblica et Patristica Thoruniensia 1 (2008) 17-33; KOTECKI D., "Droga" jako element jedności literackiej i teologicznej Ewangelii Łukasza i Dziejów Apostolskich", w: Biblica et Patristica Thoruniensia 1 (2008) 55-76. Powyższe artykuły są dostępne na stronie internetowej czasopisma Biblica et Patristica Thoruniensia. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 45 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Grochowski | |
Group instructors: | Zbigniew Grochowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 45 godzin. Przygotowanie się do końcowego egzaminu ustnego: 75 godzin. Razem: 120 godzin = 4 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Pismo św. jest fundamentem teologii, ale także powinno stanowić podstawę życia chrześcijańskiego. Dlatego niezbędna jest jego znajomość. Celem wykładu jest wprowadzenie w podstawowe problemy introdukcyjne poszczególnych ksiąg (Dz i Corpus Paulinum), które powinny ułatwić spojrzenie na ich autora, adresatów, czas powstania, środowisko, w jakim powstawały oraz głębsze analizy egzegetyczne wybranych fragmentów i prezentacja zasadniczych myśli teologicznych w nich zawartych. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Dzieje Apostolskie - zagadnienia literackie: nazwa, Dz a Łk, gatunek literacki, źródła, język i styl. 2. Dzieje Apostolskie - zagadnienia historyczne: autor, czas i miejsce powstania; cel księgi, chronologia Dz. 3. Dzieje Apostolskie - zagadnienia historyczne: tekst, wartość historyczna, osoba Pawła w Dz i Corpus Paulinum. 4. Dzieje Apostolskie - geograficzno-teologiczny cel księgi. 5. Dzieje Apostolskie - powstanie wspólnoty Kościoła. 6. Dzieje Apostolskie - kwestia Soboru Jerozolimskiego. 7. Dzieje Apostolskie - Kościół wspólnotą misyjną. 8. Dzieje Apostolskie - Duch Święty promotorem misji. 9. Dzieje Apostolskie - Życie wczesnego Kościoła: styl życia i organizacja wspólnoty. 10. Dzieje Apostolskie - chrześcijaństwo wobec świata żydowskiego i pogańskiego: opozycja i niewinność chrześcijaństwa. 11. Życie i działalność św. Pawła. 12. Charakterystyka Corpus Paulinum. 13. Pierwszy i Drugi List do Tesaloniczan. 14. Pierwszy List do Koryntian (zagadnienia wstępne). 15. Pierwszy List do Koryntian (egzegeza). 16. List do Galatów (zagadnienia wstępne). 17. List do Galatów (egzegeza). 18. List do Rzymian (zagadnienia wstępne). 19. List do Rzymian (egzegeza). 20. List do Filipian. 21. List do Kolosan. 22. List do Efezjan (zagadnienia wstępne). 23. List do Efezjan (egzegeza). 24. List do Filemona. 25. Pierwszy List do Tymoteusza. 26. List do Tytusa. 27. Drugi List do Tymoteusza. 28. List do Hebrajczyków (zagadnienia wstępne). 29. List do Hebrajczyków (egzegeza). 30. Corpus Paulinum - spojrzenie kompleksowe. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. MĘDALA S. (red.), Dzieje Apostolskie i Listy św. Pawła, Warszawa 1997, t. 9 serii: FRANKOWSKI J. (red.), Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych. 2. JÓŹWIAK F. ("Dzieje Apostolskie") i ROSŁON J.W. - RUBINKIEWICZ R. ("Święty Paweł"), w: RUBINKIEWICZ R. (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996 (ss. 275-425). 3. FITZMYER J.A., Teologia św. Pawła, w: BROWN R.E. - FITZMYER J.A. - MURPHY R.E. - CHROSTOWSKI W. (red), Katolicki Komentarz Biblijny, Warszawa 2001 (ss. 2132-2183). [tamże, ss. 1177-1491: komentarz do Dziejów Apostolskich i Listów św. Pawła]. 4) RAKOCY W., Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003. 5) ROSIK M. (red.), Teologia Nowego Testamentu. Listy Pawłowe, katolickie i List do Hebrajczyków, (Bibliotheca Biblica), Wrocław 2008. 6) SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Wyd. Biblos, Tarnów 2001. 7) SZYMANEK E., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990 (ss. 222-445). Literatura uzupełniająca: 1. ZAŁĘSKI J., Chrześcijanin wobec władzy świeckiej w Rz 13,1-7 i 1 Pt 2,13-17, Warszawa 1996. 2. ZAŁĘSKI J., Obraz kobiety w listach Nowego Testamentu, Ząbki 2005, Ząbki 2007. 3. ADAMCZEWSKI B., List do Filemona. List do Kolosan (Nowy komentarz biblijny), Częstochowa 2006. 4. PACIOREK A., Paweł Apostoł - Pisma, część pierwsza, Tarnów 1995, część druga, Tarnów 1997. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagania wstępne: 1) Obecność na wykładach - co najmniej 50-procentowa (ale wyższa frekwencja przyczyni się do podwyższenia oceny końcowej). 2) Znajomość treści omawianych ksiąg NT. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.