Teologia dogmatyczna - Bóg Jedyny Stwórca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-TDBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna - Bóg Jedyny Stwórca |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W01; TMA_W06; TMA_W17; TMA_U05 TMA_U12 |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień z Wprowadzenia w chrześcijaństwo oraz Wstępu do teologii. |
Skrócony opis: |
Boże stworzenie to najbliższa człowiekowi prawda wiary. Celem wykładu jest teologiczne pogłębienie tej prawdy, które pozwoli ją wciąż na nowo umacniać i w pełni świadomie wyznawać w Credo Kościoła, a także przekazywać innym. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Świadectwa objawienia biblijnego o stworzeniu 2. Patrystyczne i średniowieczne ujęcia stworzenia 3. Stworzenie w rozumieniu nowożytnym i współczesnym 4. Teologia aktu stwórczego 5. Cel stworzenia 6. Opatrzność Boża w ujęciu chrześcijańskim 7. Ewolucja i stworzenie 8. Stworzenie i ekologia 9. Stworzenie, natura i przymioty aniołów 10. Zbawcze posłannictwo i kult aniołów 11. Istnienie i rola aniołów stróżów 12. Natura i osobowy charakter szatana 13. Zgubny wpływ złych duchów na ludzi 14. Stworzenie i natura człowieka 15. Grzech pierworodny i jego skutki. |
Literatura: |
Nauczanie papieskie: Pius XII, Encyklika Humani generis o błędach przeciwnych wierze katolickie, wyd. „Te Deum”, Wasrzawa 2002 Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich: Chrystus odwołuje się do "początku" – o teologii ciała, KUL, Lublin 1982 Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, red. S. Dziwisz, Watykan 1987. Jan Paweł II, O Aniołach. Katechezy, Warszawa 1991. Wybór bibliografii: Balter L. (red.) Kosmos i człowiek, Kolekcja Communio, t. IV, Poznań1989 Bartnik Cz-S, Dogmatyka katolicka, t. I, Lublin 1999. Bartnik Cz-S, Personalizm, Lublin 2000. Budzyński S., Bóg - wszechświat - człowiek, Warszawa 1991. Buxakowski J., Stwórca i stworzenie. Teologia prawd wiary, t. IV, Pelplin 1998. Ganoczy A., Stwórczy człowiek i Bóg Stwórca, przeł. P. Pachciarek, Warszawa 1982. Ganoczy A., Nauka o stworzeniu. Podręcznik teologii dogmatycznej, red. W. Beinert, przeł. J. Fenrychowa, Kraków 1999. Góźdź K., Świat jako stworzenie Boga i Bóg jako Stwórca świata, w: M. Rusecki (red), Być chrześcijaninem dziś, red., Lublin 1992, s. 119-132. Góźdź K., (red. i współautor), Teologia o szatanie, Lublin 2000. Góźdź K., Świat aniołów, w: J. Popławski (red.), In Christo Redemptore, Lublin 2001, s. 209-218. Granat W., Dogmatyka katolicka. t. II. Bóg Stwórca -Aniołowie - Człowiek, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. I, Lublin 1972, s. 523-533. Guelluy R., Dzieło stworzenia, przeł. M. Wierzbicka, w: B. Bejze (red), Tajemnica Boga, Poznań 1967, s. 326-412. Heller M., Życiński J. Dylematy ewolucji, „Biblos” Tarnów 1996. Jaskóła P., Elementy protologii, Opole 1998. Jakóła P., Stwórcze dzieło Boga, Opole 2002 Jaworski D. J., Stworzenie w myśli współczesnej, Lublin 2000. Johnson J. W. G., Na bezdrożach teorii ewolucji, przeł. J. Kempski, Warszawa-Struga 1989. Kijas Z-J, Początki świata i człowieka, WAM, Kraków 2004. Kloskowski K, Filozofia ewolucji i filozofia stwarzania, Warszawa 1999. Kowalczyk M., Traktat o stworzeniu, w: Dogmatyka, t. 6, red. A. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2007, s. 15-286 Laurentin R., Szatan mit czy rzeczywistość. Nauczanie i doświadczenie Chrystusa i Kościoła, przeł. T. Szafrański, Warszawa 1998. Łukaszuk T., Istnienie szatana i demonów jako problem w katolickiej teologii posoborowej, Kraków 1990. McMu11i n E., Ewolucja i stworzenie, przeł. J. Rodzeń, Kraków 1990. Moltmann J., Bóg w stworzeniu, Kraków 1995. Odkrywanie stworzenia w ewolucji, red. Ch. Montenat (i in.), przeł. J. A. Żelichowska, Poznań 1993. Oleschko H. (red.), Księga o aniołach, WAM, Kraków 2003. Schelkle K-H, Teologia Nowego testamentu, t. I. Stworzenie, przeł. M. Lew Dylewski, WAM, Kraków 1968. Schoonenberg P., Boży świat w stwarzaniu, Warszawa 1972. Scola A., Podręczniki teologii dogmatycznej, AMATECA, t. 15, Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, przeł. i oprac. L. Balter, Poznań 2005. Świerczek E., Na początku stworzenia. Egzegetyczno-teologiczna interpretacja Rdz 1-3, Kraków 1992. Tomasz z Akwinu św., Suma Teologiczna, t. 4, Bóg Stwórca 1,44-49, Anio-łowie 1, 50-58, przeł. i opr. P. Bełch, „Veritas” London 1978. Tomasz z Akwinu św., Traktat o człowieku. Suma teologiczna 1, 75- 89, tł. i opr. S. Swieżawski, Kęty 1998. Tri11ing W., Stworzenie i upadek według Rdz 1-3, Warszawa 1980. Trocquer R. de., Kim jestem ja człowiek, Paryż 1968. Warzeszak J., De Deo Creatore, Warszawa 1990. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student nabywa wiedzę o stworzeniu, a także sprawność intelektualną w zastosowaniu hermeneutyki teologicznej do tekstów biblijnych, nauki Ojców i doktorów Kościoła, dokumentów Magisterium Ecclesiae, a także współczesnych podręczników i licznych publikacji z zakresu kreatologii. Wiedza ta pozwoli na twórcze rozumienie nowych informacji i interdyscyplinarnych interpretacji nauki o stworzeniu, zwłaszcza w kontekście żywo dyskutowanych teorii ewolucji oraz zagadnień związanych z ekologią. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny 1) Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów 2) Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie; - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę 3) EK-3 na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy z zakresu kreatologii, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marian Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Marian Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Traktat o stworzeniu zajmuje się zagadnieniami związanymi z początkiem świata i człowieka. Kwestie teologiczne, poruszane w ramach tego traktatu będą stały w ścisłej korelacji do chrystologii, antropologii, eschatologii i oczywiście samej teologii. Problematyka początku świata i człowieka nie dostarcza nam materiału naukowego o charakterze ściśle teoretycznym, lecz jest przede wszystkim problematyką teologiczną dotyczącą orędzia chrześcijańskiego. |
|
Pełny opis: |
Biblijna nauka o stworzeniu: stworzenie świata – aspekt kosmiczny; stworzenie człowieka – aspekt antropologiczny; stworzenie aniołów (świat niewidzialny); czasowy początek świata i człowieka; stworzenie człowieka jako mężczyzny i kobiety; zło w świecie – grzech pierworodny i „grzech świata”; Jezus Chrystus – centrum stworzenia; jedność stworzenia i zbawienia w perspektywie biblijnej; rozwój nauki o stworzeniu w doktrynie Kościoła. Trójca jako fundament stworzenia; wolność działania Bożego w creatio ex nihilo; Bóg nieustannie obecny w stworzeniu – stworzenie otwarte na łaskę; człowiek w stworzeniu: obraz Boga; współpracownik Boga; człowiek i nauka; grzech pierworodny; konsekwencje teologiczne nauki o stworzeniu; wypełnienie stworzenia w Bogu. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Franciszek pp, Encyklika Laudato si', Rzym 2015 Ch. Schonborn, A. Gorres, R. Spaemann, Grzech pierworodny w nauczaniu Kościoła, Poznań 1997. J. Buxakowski, Stwórca i stworzenie, Pelplin 1998. A. Ganoczy, Nauka o stworzeniu, Kraków 1999. G. Panteghini, Aniołowie i demony, Kraków 2001. M. Heller, Sens życia i sens wszechświata, Tarnów 2002. J.Z. Kijas, Początki świata i człowieka, Kraków 2004. A. Gesche, Człowiek, Poznań 2005. J. Ratzinger, Na początku Bóg stworzył. Konsekwencje wiary w stworzenie, Kraków 2006. E. McMullin, Ewolucja i stworzenie, Tarnów 2006. M. Kowalczyk, Traktat o stworzeniu, Warszawa 2007. M. Kehl, I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, Poznań 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.