Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia duchowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-TDU
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teologia duchowości
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W04; TMA_W20; TMA_U18; TMA_K08

Wymagania wstępne:

1. Czynna i bierna znajomość języka wykładowego;

2. Bierna znajomość przynajmniej jednego języka obcego spośród następujących: angielski, niemiecki, francuski, włoski.

Pełny opis:

Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1 - ma wiedzę na temat powiązania teologii z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla formacji duchowo – ludzkiej człowieka;

W2 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat teologii duchowości;

W3 - zna procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;

U1 - potrafi posługiwać się informacjami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat teologii duchowości;

U2 - potrafi tworzyć formację duchowo - ludzką i na jej rzecz nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami;

KS1 - ma świadomość odpowiedzialności za drugiego człowieka i potrafi organizować dla niego formację duchowo - ludzką;

KS2 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją przy zachowania priorytetów teologicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Efekt W1:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną wiedzę na temat powiązania teologii z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla rozwoju duchowego człowieka;

- na ocenę dobrą słuchacz ma wiedzę na temat powiązania teologii z innymi naukami, ale nie potrafi jej odpowiednio wykorzystać dla formacji duchowej i ludzkiej;

- na ocenę dostateczną słuchacz dysponuje jedynie wiedzą teologiczną na temat rozwoju duchowego człowieka.

Efekt W2:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na rozwoju duchowego człowieka;

- na ocenę dobrą słuchacz posiada podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat rozwoju duchowego człowieka;

- na ocenę dostateczną słuchacz dysponują wybiórczą znajomością nauczania Kościoła katolickiego na temat młodzieży i jej duszpasterstwa;

Efekt W3:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz bardzo dobrze zna i operuje procesami i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia; - na ocenę dobrą słuchacz bardzo dobrze zna procesami i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;

- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo orientuje się w procesach i uwarunkowaniach rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożeniami. Efekt U1:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz swobodnie posługuje się informacjami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat rozwoju człowieka; - na ocenę dobrą słuchacz bardzo dobrze posługuje się informacjami na temat rozwoju człowieka ale nie potrafi ich integrować do obiektywnej wiedzy;

- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo posługuje się informacjami na temat młodzieży.

Efekt U2:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców dla rozwoju duchowego człowieka i na jego rzecz nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;

- na ocenę dobrą słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców dla rozwoju duchowego człowieka bez umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;

- na ocenę dostateczną słuchacz zna przesłanie teologii duchowości jako przedmiotu akademickiego.

Efekt KS1:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka i potrafi wskazać miejsca odpowiedzialne za formację;

- na ocenę dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka ale nie potrafi wskazać miejsc odpowiedzialnych za jego formację;

- na ocenę dostateczną słuchacz rozumie znaczenie formacji duchowej we współczesnym świecie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Gałązka
Prowadzący grup: Włodzimierz Gałązka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Gałązka
Prowadzący grup: Włodzimierz Gałązka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 60 godzin;

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 40 godzin

Konsultacje z prowadzącym: 20 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin

Razem 160 godzin = 6 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.

Pełny opis:

Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.

Literatura:

J. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2001; A. Żynel, Chrześcijaństwo żywe, Warszawa 1985; W. Słomka, Doświadczenie chrześcijańskie i jego rola w poznaniu Boga. Studium w świetle fenomenologicznej metody Husserla, Lublin 1972; Ch. Bernard, Teologia spirituuale, Roma 1983; P. Teilhard de Chardin, La Mystique de la Science, Paris 1939; R. Garrigou-Lagrange, Trzy oresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998; W. Granat, Życie wewnętrzne powołaniem każdego chrześcijanina, ,,Ateneum Kapłańskie” (dalej: AK) 67(1975) z. 400; C. V. Truhiar, Concetti fondarnentali delia teologia spirituale, Bre 1971; A. G. Matanić, La spiritualiai come scienza. Introduzione metodologica alto studio delia vita spirituale cristiana, CB 1990; Teologia spi¬rituale. Temi e probiemi, red. M. Gioia, R 1991; J. M. Garda, Teologia espiritual. Elernentos para una dejini¬ción de su estatuto episternoiogico, R 1995; M. Chmielewski, Posoborowe koncepcje teologii duchowośći, RT 43(1996), 5, 21-37; tenże, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowośći katolickiej, Lb 1999; tenże, Meto¬dologiczne podstawy teologii duchowośći, w: Duchowość na progu trzeciego tysiąclecia, red. M. Chmielewski, Lb 1999, 45-85; tenże, Od teologii ascetyczno-mistycznej do teologii duchowośći, w: Studia Diecezji Radomskiej, 2(1999), 89-102; tenże, Teologia duchowośći w wybranych dokumentach Kościola, RT 47(2000), z. 5, 93-101; La teologia spirituale. Atti del Congresso Internazżonale OCD. Roma 24-29 opnie 2000, [b. red.], R 2000.

Jan Paweł II, List apostolski do młodych całego świata z okazji Światowego Roku Młodzieży Parati semper, Watykan 1985. Orędzia papieskie na Światowe Dni Młodzieży, Watykan 1985-2020.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Gałązka
Prowadzący grup: Włodzimierz Gałązka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)