Teoria poznania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-TEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria poznania |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W02 TMA_W12 TMA_W14 TMA_U25 |
Skrócony opis: |
wykład poświęcony całościowemu przestawieniu zagadnień filozofii poznanie- obok metafizyki - fundamentalnego działu filozofii. problematyka przestawiana jest w ujęciu tematycznym, odnosząc się również do historyczno-filozoficznych uwarunkowań przestawianych zagadnień |
Pełny opis: |
1. Metateoria poznania 2. Przegląd koncepcji 3. Istnienie poznania i jego poznawalność 4. Myślenie a poznanie 5. Pojęcie świadomości 6. Struktura aktu poznania 7. Podmiot poznania 8. Przedmiot poznania i jego transcendencja 9. Rodzaje i stopniowalność poznania 10. Poznanie ze wzgl. ma rodzaj przedmiotu 11. Intuicja intelektualna i pojęcie 12. Spory dotyczące źródeł i przedmiotu poznania 13. Podmiot poznający i zagadnienia sporne jego dotyczące z punktu widzenia TP 14. Problem języka i jego funkcji w poznaniu 15. O prawdzie wolności |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. S. Judycki, Epistemologia, poznań 2020 2. J. Woleński, „Epistemologia”, cz. 1-3, rożne wydania 3. R. Rożdżeński, „Filozofia poznania. Zarys problematyki”, różne wydania Literatura dodatkowa 1. J. Wojtysiak, Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?" Analiza problemu w kontekście dyskusji we współczesnej filozofii analitycznej, Lublin 2008 2. S. Judycki, Samoświadomość i unikalność osób ludzkich, w: P. Gutowski, P. Gut, (red.), Z dziejów filozoficznej refleksji nad człowiekiem, Lublin 2007, s. 409-429 3. J. Krokos, O prawdzie i wolności, Warszawa 1992 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTĘPU NA MS TEAMS (W PRZYPADKU KWARANTANNY I KONIECZNOŚCI UCZESTNICTWA W SPOSÓB HYBRYDOWY): 94wud2 Wiedza: EK 1 – student zapoznaje się z podstawowymi problemami epistemologicznymi, wyrabia sobie własne poglądy na temat zagadnień epistemologicznych oraz uzyskuje podstawową wiedzę w zakresie epistemologii Umiejętności: EK 2 – student umie rozpoznać problem epistemologiczny oraz potrafi czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, a także zaproponować interpretacje, rozwiązanie danego problemu oraz dostrzega szereg zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi poglądami i myślicielami Kompetencje: EK 3 – student zyskuje podstawową kompetencję w zakresie epistemologii i jest przygotowany do samodzielnej lektury tekstów epistemologicznych, jest także otwarty na możliwość racjonalnej interpretacji zagadnień epistemologicznych. Dostrzega i rozumie ich wartość. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie = 30h praca własna i przygotowanie do egzaminu = 50h 3 ECTS = 80h |
Metody i kryteria oceniania: |
wiedza Ek_1: - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia teorii poznania - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w systemach poszczególnych filozofów z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę historyczną dla oceny rożnych współczesnych problemów epistemologicznych umiejętności Ek-2: - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w odróżnić podstawowych zagadnień epistemologicznych od innych zagadnień filozoficznych - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy teorii poznania na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę kompetencje EK-3 na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teoriopoznawczych na postrzeganie świata przez człowieka na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy teorii poznania , często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. weryfikacja efektów - egzamin końcowy, pisemny Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Babiński | |
Prowadzący grup: | Jarosław Babiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Babiński | |
Prowadzący grup: | Jarosław Babiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Babiński | |
Prowadzący grup: | Jarosław Babiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.