Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Johannine Literature and Catholic Epistles

General data

Course ID: WT-DTE-TPJ
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Johannine Literature and Catholic Epistles
Name in Polish: Nowy Testament - pisma Janowe i listy katolickie
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
Course homepage: http://qaga4hd
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 1.00 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

theology

Learning outcome code/codes:

(in Polish) TMA_W05

TMA_W16

TMA_U11

TMA_K10


CTR_W03

CTR_U05

CTR_U10

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość treści omawianych ksiąg biblijnych.

Short description:

1. Identify the main critical and historical issues associated with the interpretation of these documents (Johannine literature and Catholic Letters).

2. Understand the theological issues associated with the interpretation of these documents.

Full description:

1. General Introduction to the Gospel of John.

2. Main theological issues of the Gospel of John

3. Exegetical interpretation of some passages (John 1:1-18; 2:1-11; 3:1-21; 4:1-42; 5:1-18; 6:1-15; 19:1-16;19:25-27; 21:15-19)

4. Introduction to the Book of Revelation (Authorship, Date, literary Genre, Lines of Interpretation, An Outline, Theology of Rev)

5. Exegetical interpretation of some passages (Rev 1:1-8; 1:9-20; 12:1-18)

6. General Introduction to the Letters of John and Theological Perspectives of these Letters.

7. General Introduction to the Letters of Peter and Theological Perspectives of these Letters.

8. General Introduction to the Letter of James and Theological Perspectives of this Letter.

9. General Introduction to the Letters of Jude and Theological Perspectives of this Letter.

Bibliography:

ACHTEMEIER P. J., 1Peter, (Hermeneia), Minneapolis 1996.

Bauckham R. J., Jude, 2 Peter, (WBC 50) Word Books, Waco 1983.

BEASLEY-MURRAY G. R., John, (WBC 36), Word, Waco 1987.

BRODIE T. L., The Gospel According to John: A Literary and Theological Commentary, Oxford University Press, New York 1993.

CASSIDY R. J., John's Gospel in New Perspective. Christology and the Realities of Roman Power, New York 1992.

HAENCHEN E., John 1-2, (Hermeneia), Fortress Press, Philadelphia 1984.

JERVELL J., Jesus in the Gospel of John, Augsburg, Minneapolis 1984.

MOLONEY F. J., The Gospel of John, (Sacra Pagina 4), The Liturgical Press, Collegeville 1998.

WILLIAMSON L., Preaching the Gospel of John, John Knox, Westminster 2004.

WITHERINGTON B III., John's Wisdom. A Commentary on the Fourth Gospel, Westminster John Knox, 1995.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W zakresie wiedzy:

EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05).

W zakresie umiejętności:

EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02).

W zakresie kompetencji społecznych:

EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.

OPIS ECTS:

aktywność studenta nakład pracy w godz.

udział w wykładzie 15

przygotowanie do wykł. 15

przygotowanie do kolokw. 20

lektura literatury 10

_____________________________

60 godz. = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin w formie eseju (5-10 stron standardowych, 9-18 tyś. znaków ze spacjami) na temat wchodzący w zakres wykładu, z bibliografii. Poprawnie wykonane przypisy dolne podnoszą ocenę. Temat pracy należy przedstawić wykładowcy przed rozpoczęciem pisania, w celu uniknięcia wyboru tematu zbyt obszernego albo zbyt trudnego.

EK 1 określany jako: "posiadanie pogłębionej wiedzy"

Na ocenę:

Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu;

Dst (3): potrafi ogólnie odnieść się do autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;

Db (4): poprawnie definiuje autorstwo, adresatów, przesłanie i teologię Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;

Bdb (5): precyzyjnie i z podaniem źródeł definiuje zagadnienia autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich.

EK 2 określany jako: "potrafi analizować teksty i podać syntezę ich przesłania"

Na ocenę:

Ndst (2): nie potrafi przedstawić analizy tekstów, ani podać syntezy ich przesłania;

Dst (3): jest w stanie przedstawić prostą syntezę przesłania Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;

Db (4): przygotowuje analizę tekstu i adekwatną syntezę teologiczną;

Bdb (5): przygotowana analiza tekstu i synteza teologiczna wyróżnia się na tle innych.

EK 3 określany jako: "posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych"

Na ocenę:

Ndst (2): nie widzi potrzeby zgłębiania źródeł teologicznych;

Dst (3): sięga do źródeł teologicznych pobieżnie;

Db (4): z zainteresowaniem potrafi odnaleźć powiązania pomiędzy różnymi tekstami Ewangelii Jani, Apokalipsy oraz Listów katolickich;

Bdb (5): posiada umiejętność interpretowania tekstów źródłowych, jakimi są Ewangelia Jana, Apokalipsa oraz Listy katolickie, potrafi je umieścić w szerszym kontekście tradycji biblijnej i z pasją przedstawić wyniki swoich poszukiwań.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Waldemar Linke
Group instructors: Waldemar Linke
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Zbigniew Grochowski
Group instructors: Zbigniew Grochowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ECTS:

aktywność studenta nakład pracy w godz.


udział w wykładzie 15

przygotowanie do wykł. 15

przygotowanie do kolokw. 20

lektura literatury 10

_____________________________

60 godz. = 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Cele przedmiotu:

1. Rozwój umiejętności poprawnego badania tekstów biblijnych poprzez odniesienie się do tła historycznego i szaty literackiej.

2. Rozumienie przesłania teologicznego zawartego w księgach omawianych podczas wykładu.

Wymagania wstępne:

- Znajomość treści omawianych ksiąg biblijnych

- udział w wykładach

- lektura obowiązkowa dwóch artykułów:

MĘDALA S., „Tradycja Janowa w świetle wpółczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.

WITCZYK H., „Opozycja ‘światłość–ciemności’ w qumrańskiej Regule Zrzeszenia i w Ewangelii według św. Jana”, w: H. Drawnel – A. Piwowar, Qumran. Pomiędzy Starym, a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia), Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, 241-257.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do IV Ewangelii

2. Główne tematy teologiczne Ewangelii w/g św. Jana

3. Interpretacja egzegetyczna wybranych perykop (J 1,1-18; J 2,1-11; J 3,1-21; 4,1-42; 5,1-18; 6,1-15; 19,1-16;19,25-27; 21,15-19)

4. Wprowadzenie do Apokalipsy św. Jana (autorstwo księgi, czas powstania, gatunek literacki, symbolika, zasady interpretacji, struktura księgi, teologia Ap)

5. Interpretacja egzegetyczna wybranych perykop.

6. Wprowadzenie do 1J, 2J, 3J oraz omówienie teologii tych listów

7. Wprowadzenie do 1P, 2P oraz omówienie teologii tych listów

8. Wprowadzenie do Listu Jakuba omówienie teologii tego listu

9. Wprowadzenie do Listu Judy oraz omówienie teologii

tego listu.

Bibliography: (in Polish)

BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004.

GĄDECKI S., Wstęp do pism Janowych, Gniezno 1991.

GRYGLEWICZ F., Egzegeza Ewangelii św. Jana. : Kluczowe teksty i tematy teologiczne, Lublin 1992.

HAŁAS S., Pierwszy List św. Piotra, (NKB NT 17), Częstochowa 2007.

KOTECKI D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana, (Series Biblica Paulina 6), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2008.

KRĘCIDŁO J., Duch Swięty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, (Series Biblica Paulina 2), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2006.

J. Kręcidło, Duch Święty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, SBP 2: Częstochowa 2006.

J. Kręcidło, Jesus' Final Call to Faith. Literary Approach, SBP 4: Częstochowa 2007.

J. Kręcidło, The Spirit Paraclete and Jesus in the Gospel of John, Kraków 2008.

J. Kręcidło, Tożsamość Umiłowanego Ucznia w czwartej Ewangelii, CT 3 (2008) 45-58.

MĘDALA S., „Tradycja Janowa w świetle wpółczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.

MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 1-12, (NKB NT IV/1), Częstochowa 2010.

MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13-21, (NKB NT IV/2), Częstochowa 2010.

OCZACHOWSKI A., Przyszedłem na tę godzinę (J 12,27). Rzeczownik HORA w czwartej Ewangelii. Studium egzegetyczno-teologiczne, (Biblioteka Studiów Paradyskich 1), Paradyż 2001.

OSTAŃSKI P., Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy, Apostolicum, Ząbki 2005.

SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Biblos, Tarnów 2001.

SIEG F., Listy do siedmiu Kościołów. Apokalipsa św. Jana 1-3 z komentarzem egzegetyczno-teologicznym, Warszawa 1985.

STACHOWIAK L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, (Pismo św. Nowego Testamentu IV) Pallotinum, Poznań – Warszawa 1975.

SZTUK D.„Recepcja motywu ‘dwóch dróg’ w Liście świętego Jakuba.”, w: S. Szymik (red.), w: Słowo Boże w życiu i misji Kościoła, (Analecta Biblica Lublinensia 4), Wyd. KUL, Lublin 2009, 237-248.

TKACZ R., Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2,1-3,22). Studium historyczno-egzegetyczne, (Rozprawy i Studia Biblijne 11), Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2003.

WITCZYK H., „Opozycja ‘światłość–ciemności’ w qumrańskiej Regule Zrzeszenia i w Ewangelii według św. Jana”, w: H. Drawnel – A. Piwowar, Qumran. Pomiędzy Starym, a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia), Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, 241-257.

ZBROJA B., „Kult Boga w Apokalipsie według św. Jana”, w: W. Chrostowski – R. Bogacz, Verbum caro factum est. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin, Stowarzszenie Biblistów Polskich, Warszawa 2007, 525-532.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Zbigniew Grochowski
Group instructors: Zbigniew Grochowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ECTS:

aktywność studenta nakład pracy w godz.


udział w wykładzie 15

przygotowanie do wykł. 15

przygotowanie do kolokw. 20

lektura literatury 10

_____________________________

60 godz. = 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Cele przedmiotu:

1. Rozwój umiejętności poprawnego badania tekstów biblijnych poprzez odniesienie się do tła historycznego i szaty literackiej.

2. Rozumienie przesłania teologicznego zawartego w księgach omawianych podczas wykładu.

Wymagania wstępne:

- Znajomość treści omawianych ksiąg biblijnych

- udział w wykładach

- lektura obowiązkowa dwóch artykułów:

MĘDALA S., „Tradycja Janowa w świetle współczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.

WITCZYK H., „Opozycja ‘światłość–ciemności’ w qumrańskiej Regule Zrzeszenia i w Ewangelii według św. Jana”, w: H. Drawnel – A. Piwowar, Qumran. Pomiędzy Starym, a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia), Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, 241-257.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do IV Ewangelii

2. Główne tematy teologiczne Ewangelii w/g św. Jana

3. Interpretacja egzegetyczna wybranych perykop (J 1,1-18; J 2,1-11; J 3,1-21; 4,1-42; 5,1-18; 6,1-15; 19,1-16;19,25-27; 21,15-19)

4. Wprowadzenie do Apokalipsy św. Jana (autorstwo księgi, czas powstania, gatunek literacki, symbolika, zasady interpretacji, struktura księgi, teologia Ap)

5. Interpretacja egzegetyczna wybranych perykop.

6. Wprowadzenie do 1J, 2J, 3J oraz omówienie teologii tych listów

7. Wprowadzenie do 1P, 2P oraz omówienie teologii tych listów

8. Wprowadzenie do Listu Jakuba omówienie teologii tego listu

9. Wprowadzenie do Listu Judy oraz omówienie teologii

tego listu.

Bibliography: (in Polish)

BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004.

GĄDECKI S., Wstęp do pism Janowych, Gniezno 1991.

GRYGLEWICZ F., Egzegeza Ewangelii św. Jana. : Kluczowe teksty i tematy teologiczne, Lublin 1992.

HAŁAS S., Pierwszy List św. Piotra, (NKB NT 17), Częstochowa 2007.

KOTECKI D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana, (Series Biblica Paulina 6), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2008.

KRĘCIDŁO J., Duch Swięty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, (Series Biblica Paulina 2), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2006.

J. Kręcidło, Duch Święty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, SBP 2: Częstochowa 2006.

J. Kręcidło, Jesus' Final Call to Faith. Literary Approach, SBP 4: Częstochowa 2007.

J. Kręcidło, The Spirit Paraclete and Jesus in the Gospel of John, Kraków 2008.

J. Kręcidło, Tożsamość Umiłowanego Ucznia w czwartej Ewangelii, CT 3 (2008) 45-58.

MĘDALA S., „Tradycja Janowa w świetle wpółczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.

MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 1-12, (NKB NT IV/1), Częstochowa 2010.

MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13-21, (NKB NT IV/2), Częstochowa 2010.

OCZACHOWSKI A., Przyszedłem na tę godzinę (J 12,27). Rzeczownik HORA w czwartej Ewangelii. Studium egzegetyczno-teologiczne, (Biblioteka Studiów Paradyskich 1), Paradyż 2001.

OSTAŃSKI P., Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy, Apostolicum, Ząbki 2005.

SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Biblos, Tarnów 2001.

SIEG F., Listy do siedmiu Kościołów. Apokalipsa św. Jana 1-3 z komentarzem egzegetyczno-teologicznym, Warszawa 1985.

STACHOWIAK L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, (Pismo św. Nowego Testamentu IV) Pallotinum, Poznań – Warszawa 1975.

SZTUK D.„Recepcja motywu ‘dwóch dróg’ w Liście świętego Jakuba.”, w: S. Szymik (red.), w: Słowo Boże w życiu i misji Kościoła, (Analecta Biblica Lublinensia 4), Wyd. KUL, Lublin 2009, 237-248.

TKACZ R., Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2,1-3,22). Studium historyczno-egzegetyczne, (Rozprawy i Studia Biblijne 11), Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2003.

WITCZYK H., „Opozycja ‘światłość–ciemności’ w qumrańskiej Regule Zrzeszenia i w Ewangelii według św. Jana”, w: H. Drawnel – A. Piwowar, Qumran. Pomiędzy Starym, a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia), Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, 241-257.

ZBROJA B., „Kult Boga w Apokalipsie według św. Jana”, w: W. Chrostowski – R. Bogacz, Verbum caro factum est. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin, Stowarzyszenie Biblistów Polskich, Warszawa 2007, 525-532.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)