New Testament - Acts of the Apostles and Letters of St. Paul
General data
Course ID: | WT-DTE-TPP |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | New Testament - Acts of the Apostles and Letters of St. Paul |
Name in Polish: | Nowy Testament - Dzieje Apostolskie i pisma Pawłowe |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
Course homepage: | http://4if6n1u |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W05 TMA_W16 TMA_U11 TMA_K10 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ogólna znajomość treści omawianych ksiąg NT |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: 1. Rozwój umiejętności poprawnego badania tekstów biblijnych poprzez odniesienie się do tła historycznego i szaty literackiej. 2. Rozumienie przesłania teologicznego zawartego w hymnach Pawłowych omawianych podczas wykładu. Wymagania wstępne: - Znajomość treści omawianych hymnów i ich kontekstu - udział w wykładach |
Full description: |
(in Polish) 1) Zagadnienia wstępne, tło biblijne i historyczne. Formy hymniczne w NT. 2) Kol 1,5-20 - kontekst i tło. 3) Kol 1,5-20 - analiza literacka i teologia hymnu. 4) Flp 2,6-11 - kontekst i tło. 5) Flp 2,6-11 - analiza literacka i teologia hymnu. 6) Ef 2,14-18 - kontekst i tło. 7) Ef 2,14-18 - analiza literacka i teologia hymnu. 8) Ef 1,3-14 - kontekst i tło. 9) Ef 1,3-14 - analiza literacka i teologia hymnu. |
Bibliography: |
(in Polish) BUSCEMI A. M., Gli inni di Paolo.Una sinfonia a Cristo Signore, FPP, Jerusalem 2000. KOZYRA J., „Chrystologiczne hymny i kantyki Nowego Testamentu”, w: Verbum caro factum est. Księga pamiątkowa dla Ks. Prof. Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin, red. R. Bogacz – W. Chrostowski, Warszawa 2007, s. 289-304. LANGKAMMER H., „Najstarszy hymn chrześcijański o Chrystusie-Pokoju (List do Efezjan 2,14-17)”, w: ZNKUL 16(1973) 37-45. LANGKAMMER H., Hymny chrystologiczne Nowego Testamentu. Najstarszy obraz Chrystusa, Katowice 1976. ŁACH J., „Hymn o pierwszeństwie Chrystusa (Kol 1,15-20)”, w: Księga pamiątkowa poświęcona Ks. Prof. Dr Hab. Józefowi Kudasiewiczowi z okazji 70-lecia urodzin, red. S. Bielecki – H. Ordon – H. Witczyk, Kielce 1997, s. 294-306. MARTIN R. P., „Hymns, Hymn Fragments, Songs, Spiritual Songs”, w: G. F. Hawthorne – R. P. Martin – D. G. Reid, Dictionary of Paul nad His Letters, Downers Grove – Leicester 1993, 419-423. PORTER W. J., „Creeds and Hymns”, w: C. A. Evans – S. E. Porter (red.), Dictionary of New Testament Background, Downers Grove – Leicester 2000, 231-238. SANDERS J. T., The New Testament Christological Hymns. Their Historical Religious Background, (SNTSMS 15), Cambridge 1971. SZTUK D., „Pawłowa relektura Rdz 1,1 w hymnie chrystologicznym Kol 1,15-20”, w: Studia Bydgoskie (2013) – w druku. WENGST K., Christologische Formeln und Lieder des Urchristentums, Güttersloh 1972. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Kod dostępu do wykładów na MSTeams: zostanie podany w przypadku przejścia na nauczanie zdalne W zakresie wiedzy: EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05). W zakresie umiejętności: EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02). W zakresie kompetencji społecznych: EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych. OPIS ECTS: aktywność studenta nakład pracy w godz. udział w wykładzie 30 przygotowanie do wykł. 30 przygotowanie do kolokw. 20 lektura literatury 10 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metodą sprawdzenia i oceny studenta jest przygotowanie i przedstawienie opracowania/prezentacji wskazanych tekstów hymnicznych. EK 1 określany jako: "posiadanie pogłębionej wiedzy" Na ocenę: Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu; Dst (3): potrafi ogólnie odnieść się do przesłania i teologii hymnów św. Pawła; Db (4): poprawnie definiuje przesłanie i teologię hymnów św. Pawła; Bdb (5): precyzyjnie i z podaniem źródeł definiuje zagadnienia przesłania i teologi ihymnów św. Pawła. EK 2 określany jako: "potrafi analizować teksty i podać syntezę ich przesłania" Na ocenę: Ndst (2): nie potrafi przedstawić analizy tekstów, ani podać syntezy ich przesłania; Dst (3): jest w stanie przedstawić prostą syntezę przesłania hymnów św. Pawła; Db (4): przygotowuje analizę tekstu i adekwatną syntezę teologiczną; Bdb (5): przygotowana analiza tekstu i synteza teologiczna wyróżnia się na tle innych. EK 3 określany jako: "posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych" Na ocenę: Ndst (2): nie widzi potrzeby zgłębiania źródeł teologicznych; Dst (3): sięga do źródeł teologicznych pobieżnie; Db (4): z zainteresowaniem potrafi odnaleźć powiązania pomiędzy różnymi tekstami hymnów św. Pawła i ich kontekstem; Bdb (5): posiada umiejętność interpretowania tekstów źródłowych, jakimi są listy i hymny św. Pawła, potrafi je umieścić w szerszym kontekście tradycji biblijnej i z pasją przedstawić wyniki swoich poszukiwań. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Sztuk | |
Group instructors: | Dariusz Sztuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Sztuk | |
Group instructors: | Dariusz Sztuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Grochowski | |
Group instructors: | Zbigniew Grochowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 15 godzin. Praca własna studenta (w tym zwłaszcza przygotowanie się do systematycznych kolokwiów z treści poszczególnych ksiąg biblijnych): 45 godzin. Razem: 60 godzin = 2 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Pismo św. jest fundamentem teologii, ale także powinno stanowić podstawę życia chrześcijańskiego. Dlatego niezbędna jest jego znajomość. Celem tego 15-sto godzinnego wykładu - ściśle powiązanego z 45-godzinnymi zajęciami o tym samym tytule i skierowanym do tej samej grupy (to3) - jest przetestowanie studentów ze znajomości treści Dziejów Apostolskich oraz Listów św. Pawła. |
|
Full description: |
(in Polish) Testy z treści następujących ksiąg NT: 1. Dzieje Apostolskie 1-14. 2. Dzieje Apostolskie 15-28. 3. Pierwszy List do Koryntian. 4. Obszerny fragment Drugiego Listu do Koryntian oraz List do Galatów . 5. Obszerny fragment Listu do Rzymian. 6. List do Filipian oraz List do Kolosan. 7. List do Efezjan oraz List do Filemona. (z tych 7 testów - do średniej na ocenę - wybranych będzie 5 najlepszych wyników. Jeśli ocena końcowa nie będzie satysfakcjonująca, można będzie napisać jeszcze dodatkowe, następujące testy z treści: 1. Pierwszy i Drugi List do Tymoteusza oraz List do Tytusa. 2. List do Hebrajczyków) Każdy test zawierał będzie 10 szczegółowych pytań. Odpowiedzi cząstkowe będą liczone (również) cząstkowo (a zatem np. odpowiedź połowiczna otrzyma 0,5 punktów, nie będzie więc całkowicie odrzucona) Ocena końcowa odpowiadać będzie średniej za napisane testy, przy czym zachowane będą następujące proporcje: 0-59% - NDST (2) 60-66% - DST (3) 67-76% - DST+ (3+) 77-86% - DB (4) 87-94% - DB+ (4+) 95-100% - BDB (5) Inspiracją do takich wyliczeń jest paragraf 49 Regulaminu Studiów na UKSW obowiązujący od 01.10.2021 (por. https://bip.uksw.edu.pl/sites/default/files/Za%C5%82%C4%85cznik%20do%20Obwieszczenia.pdf ORAZ https://uksw.edu.pl/studenci/regulamin-studiow/ ) |
|
Bibliography: |
(in Polish) Pismo Święte Nowego Testamentu, Biblia Tysiąclecia wyd. 5. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.