Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia życia mistycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-TZM2
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teologia życia mistycznego
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 1.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W04

TMA_W10

TMA_W15

TMA_U10


Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość terminologii z zakresu teologii duchowości i teologii mistyki. Posiadanie wiedzy na temat rozwoju duchowego człowieka.

Pełny opis:

Wykład ma przekazać wiedzę o aktywnym duchowym poszukiwaniu możliwości najbardziej bezpośredniego doświadczenia Boga (doświadczenie mistyczne) lub życia, którego celem jest zjednoczenie z Bogiem. Dzięki niemu student ma zapoznać się z: terminem mistyka, oraz jej sensem ujętym w potrójnym znaczeniu: biblijnym, sakramentalnym i duchowym. Do tego ma on wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, kulturoznawstwa, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy mistyki oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości jako jej ośrodkach; teologii świętych; locus theologicus oraz myśli wybranych pisarzy mistycznych, według których doświadczenie to łączy się z poznaniem Boga. Powyższa dydaktyka ma utrwalić w słuchaczu przekonanie, że mistyk nie tyle, jest dopuszczany do oglądania prawdy, co jest bardziej przez tę prawdę pochłonięty, poznanie bowiem dokonuje się przez akty miłości. Jest ono dziełem miłości Boga ku człowiekowi, rozpalając w sercu mistyka miłość nadprzyrodzoną.

Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat teologii życia mistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jej rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1 - ma wiedzę na temat powiązania mistyki chrześcijańskiej z teologią, naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla formacji duchowo – ludzkiej człowieka.

W2 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat teologii życia mistycznego.

W3 - zna procesy i uwarunkowania rozwoju mistycznego człowieka oraz jego zagrożenia

U1 - potrafi posługiwać się faktami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat mistyki chrześcijańskiej;

U2 - potrafi ukazać teologię życia mistycznego na rzecz nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami;

KS1 - ma świadomość odpowiedzialności za drugiego człowieka i potrafi organizować dla niego formację duchowo - ludzką;

KS2 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją przy zachowania priorytetów teologicznych

Metody i kryteria oceniania:

Efekt W1:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną wiedzę na temat powiązania teologii życia mistycznego z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla rozwoju duchowego człowieka;

- na ocenę dobrą słuchacz ma wiedzę na temat powiązania teologii życia mistycznego z innymi naukami, ale nie potrafi jej odpowiednio wykorzystać dla formacji duchowej i ludzkiej;

- na ocenę dostateczną słuchacz dysponuje jedynie wiedzą teologiczną na temat rozwoju duchowego człowieka.

Efekt W2:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na rozwoju duchowego człowieka;

- na ocenę dobrą słuchacz posiada podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat rozwoju duchowego człowieka;

- na ocenę dostateczną słuchacz dysponują wybiórczą znajomością nauczania Kościoła katolickiego na temat młodzieży i jej duszpasterstwa;

Efekt W 3:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz bardzo dobrze zna i operuje procesami mistycznymi i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;

- na ocenę dobrą słuchacz dobrze zna procesy mistyczne i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;

- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo orientuje się w procesach mistycznych i uwarunkowaniach rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożeniami.

Efekt U1:

- na ocenę bardzo dobrą, słuchacz swobodnie posługuje się informacjami z zakresu teologii mistycznej, potrafi je integrować do obiektywnej wiedzy na temat rozwoju duchowego człowieka;

- na ocenę dobrą słuchacz bardzo dobrze posługuje się informacjami z zakresu teologii mistycznej ale nie potrafi ich integrować do obiektywnej wiedzy na temat rozwoju duchowego człowieka;

- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo posługuje się informacjami z zakresu teologii mistycznej.

Efekt U2:

- na ocenę bardzo dobrą, słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców w mistycznym rozwoju człowieka z możliwością nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;

- na ocenę dobrą słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców w mistycznym rozwoju człowieka bez umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;

- na ocenę dostateczną słuchacz zna przesłanie teologii życia mistycznego jako przedmiotu akademickiego.

Efekt KS1:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka i potrafi wskazać elementy życia mistycznego odpowiedzialne za formację;

- na ocenę dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka ale nie potrafi wskazać elementy życia mistycznego odpowiedzialne za jego formację;

- na ocenę dostateczną słuchacz rozumie znaczenie formacji duchowej we współczesnym świecie.

Efekt KS2:

- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją duchową człowieka przy zachowania priorytetów teologicznych związanych z mistyką chrześcijańską;

- na ocenę dobrą słuchacz ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją duchową człowieka ale nie potrafi ustalić w niej priorytetów teologicznych związanych z mistyką chrześcijańską;

- na ocenę dostateczną słuchacz ma świadomość złożoności rzeczywistości mistycznej ale nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją duchową człowieka.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Gałązka
Prowadzący grup: Włodzimierz Gałązka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Gałązka
Prowadzący grup: Włodzimierz Gałązka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta:

30 godz. - aktywny udział w wykładzie

20 godz. - praca badawcza własna

20 godz. - przygotowanie do egzaminu

5 godz. - konsultacje

75 godz. - razem

3 ECST

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Pagacz
Prowadzący grup: Małgorzata Pagacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot podejmie wyjaśnienie terminu mistyka, wskaże na jego sens ujęty w potrójnym znaczeniu: biblijnym, sakramentalnym i duchowym. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy mistyki oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat.

Pełny opis:

1. Pojęcie mistyki

2. Drogi rozwoju duchowego a mistyka

3. Chrystocentryzm mistyki chrześcijańskiej

4. Teologiczne środowisko chrześcijańskiej mistyki

5. Zarys historii mistyki

6. Łaska uświęcająca na drodze życia ascetyczno-mistycznego

7. Życie mistyczne i doświadczenie mistyczne

8. Kontemplacja wlana

9. Mistyka studyjna i mistyka przeżyciowa

10. Mistyka esencjalna i nupcjalna

11. Mistyka karmelitańska:

Mistyka św. Jana od Krzyża i zagadnienie oczyszczeń biernych

Mistyka św. Teresa od Jezus

Mistyka św. Teresa z Lisieux

Mistyka św. Elżbieta od Trójcy Świętej

Mistyka św. Edyty Stein – Teresy Benedykty od Krzyża

12. Mistyka ignacjańska

13. Współczesne zagrożenia chrześcijańskiej mistyki

14. Współczesne teologiczne koncepcje mistyki

Literatura:

Antologia mistyczna, wybrał i oprac. M. Zawada, Kraków 2004.

Bouyer L., Wprowadzenie do życia duchowego, tłum. L. Rutowska, Warszawa 1992.

Clement O., Źródła. Początki mistyki chrześcijańskiej, t. 3. Zbliżenie się do kontemplacji, tłum. H. Paprocki, Warszawa 2017.

Gogacz M., Modlitwa i mistyka, Kraków-Warszawa 1987.

Gogola J., Mistycy i mistyka Karmelu, Kraków 2007.

Gogola J., Święty Jan od Krzyża dzisiaj, Kraków 2018.

Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003.

Kłoczowski J. A., Drogi człowieka mistycznego, Kraków 2001.

Knauer P., Znajdować Boga we wszystkich rzeczach. Klucz do mistyki św. Ignacego Loyoli, Kraków 1993.

Kotlewski T., Droga życia mistycznego chrześcijanina w pismach św. Ignacego Loyoli, Warszawa 2000.

Louth A., Początki mistyki chrześcijańskiej: (od Platona do Pseudo-Dionizego Areopagity); tłum. H. Bednarek, Kraków 1997.

Machniak J., Mistyczny wymiar duchowości chrześcijańskiej [w:] Teologia duchowości katolickiej, Lublin 1993, s. 316-331

Machniak J., Mistyka chrześcijańska, Kraków 1995.

Matthew I., Pochwycony przez Boga. Aktualność przesłania św. Jana od Krzyża, tłum. E.Pliś, Kraków 2010.

McGinn B., Fundamenty mistyki. Obecność Boga. Historia mistyki zachodniochrześcijańskiej, tłum. T. Dekert, Kraków 2009.

Misiurek J., Modlitwa. Medytacja. Kontemplacja. Mistyka. Dzieje problematyki, Lublin 2011.

Ogórek P., Mistyka chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu, Warszawa 2002.

Słomkowski A., Teologia życia duchowego w świetle Soboru Watykańskiego II, Ząbki 2000.

Sudbrack J., Mistyka. Doświadczenie własnego ja – doświadczenie kosmiczne – doświadczenie Boga; tłum. B. Białecki, Kraków 1996.

Urbański S., Mistyczne perspektywy rozwoju duchowego chrześcijanina wskazane przez Jana Pawła II na progu trzeciego tysiąclecia [w:] Duchowość na progu trzeciego tysiąclecia, red. M. Chmielewski, Lublin 1999, s. 101-112.

Urbański S., Mistyka drogą do Boga Ojca [w:] „Abba Ojcze!”, red. A. J. Nowak, Lublin 2000, s. 249-267.

Urbański S., Polska teologia życia mistycznego (1914-1939), Warszawa 1995.

Urbański S., W szkole świętości, Warszawa 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)