Historical Jesus
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WJH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historical Jesus |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_U01 TMA_U17 TMA_U18 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest kompleksowe wprowadzenie studentów w tematykę "historycznego Jezusa". Prowadzący zajęcia będzie w porządku chronologicznym krytycznie analizował poglądy historyków i egzegetów odnośnie do tego kim był historyczny Jezus. |
Pełny opis: |
1. Historyczny Jezus - źródła i kryteria. Zarysowanie problematyki i ukazanie złożoności zagadnienia. 2. Czy Jezus rzeczywiście istniał? 3. Harmonizacje Ewangelii - pierwsze próby ustalenia pewnej biografii historycznego Jezusa. 4. Tzw. "życia" Jezusa: H.S. Reimarus, H.E.G. Paulus, D.F. Strauss, E. Renan. 5. Albert Schweitzer. 6. Tzw. "The New Quest" - G. Bornkamm, N. Perrin i inni. 7. "The Third Quest" - zarysowanie problematyki i głównych kierunków. 8. The Jesus Seminar i poglądy jego przedstawicieli (R. Funk, J.D. Crossan i inni). 9. The Jesus Seminar (cd.). 10. Jezus jako Prorok. 11. Jezus jako charyzmatyczny Żyd. 12. Jezus jako magik. Jezus jako żydowski mędrzec. 13. Jezus jako wędrowny filozof. 14. Jezus jako Mesjasz. 15. The Fourth Quest? |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Kręcidło, Aktualny stan badań nad historycznym Jezusem, w: W. Chrostowski (red.), Przybliżyło się królestwo Boże. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Romana Bartnickiego w 65. rocznicę urodzin, Warszawa 2008, 258-282. R. Bartnicki, Czy już nadeszła czwarta faza naukowych poszukiwań Jezusa historycznego?, ZNSBP 8 (2011) 273-324. J.D.G. Dunn. A New Perspective on Jesus. What the Quest for the Historical Jesus Missed?, Grand Rapids 2005. M.A. Powell, Jesus as a Figure in History. How Modern Historians View the Man from Galilee, Louisville 2013. Literatura uzupełniająca: J.P. Meier, A Marginal Jew, Vols. 1-4, New York 1991-2009. C. Claussen, Vom historishen zum erinnerten Jesus. Der erinnerte Jesus als neues Paradigma der Jesusforschung, ZNT 10 (2007) 2-17. G. Theissen, A. Merz, The Historical Jesus. A Comprehensive Guide, Minneapolis 1998. J.D.G. Dunn, S. McKnight (red.), The Historical Jesus in Recent Research, Winona Lake 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1 Po zakończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie tematycznym historycznego Jezusa (TMA-W07). EK 2 W zakresie umiejętności student potrafi analizować i krytycznie oceniać różne źródła oraz przygotowywać w języku angielskim wystąpienie ustne i pisemną pracę na zadany temat związany z przedmiotem wykładu (TMA-U01; TMA-U17;TMA-U18). EK 3 W zakresie kompetencji społecznych student jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności (TMA-K05). Opis ECTS: Udział w zajęciach: 30 godzin (liczone podwójnie). Praca własna studenta oraz konsultacje z prowadzącym: 90 godzin. Razem: 120 godzin = 4 ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako "student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie tematycznym historycznego Jezusa". Na ocenę: Ndst (2): Nie ma wiedzy odnośnie do omawianych na zajęciach hipotez naukowych dotyczących historycznego Jezusa. Dst (3): Dostatecznie zna omawiane na zajęciach hipotezy naukowe odnośnie do historycznego Jezusa. Db (4): Dobrze zna omawiane na zajęciach hipotezy naukowe odnośnie do historycznego Jezusa. Bdb (5): Ma dużą erudycję w prezentacji omawianych na zajęciach hipotez naukowych odnośnie do historycznego Jezusa oraz potrafi je krytycznie ocenić. EK nr 2 określany jako "potrafi analizować i krytycznie oceniać różne źródła oraz przygotowywać w języku angielskim wystąpienie ustne i pracę pisemną na zadany temat związany z przedmiotem wykładu". Na ocenę: Ndst (2) Nie potrafi analizować i krytycznie oceniać źródeł ani przygotowywać w języku angielskim wystąpienia ustnego ani też pisemnej pracy na zadany temat związany z przedmiotem wykładu. Dst (3) Jest w stanie w stopniu dostatecznym analizować i krytycznie oceniać źródła i przygotować w języku angielskim wystąpienie ustne jak też pisemną pracę na zadany temat związany z przedmiotem wykładu. Db (4) Potrafi dobrze analizować i krytycznie oceniać źródła, i umie dobrze przygotować w języku angielskim wystąpienie ustne jak też pisemną pracę na zadany temat związany z przedmiotem wykładu. Bdb (5) Potrafi bardzo dobrze analizować i krytycznie oceniać źródła, i umie na tym samym poziomie przygotować w języku angielskim wystąpienie ustne jak też pisemną pracę na zadany temat związany z przedmiotem wykładu. EK nr 3 określany jako "w zakresie kompetencji społecznych student jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności". Na ocenę: Ndst (2): Student jest zamknięty na wszystkie inne punkty widzenia, prócz tego, który przyjmuje za jedyny prawdziwy, nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy i umiejętności w relacjach z innymi. Dst (3): Jest mało otwarty na różne punkty widzenia, mało kreatywny w wykorzystaniu zdobytej wiedzy, nie potrafi aplikować poznanych zasad interpretacji do lektury tekstów. Db (4): Jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w wykorzystaniu wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wykładu, umiejętnie aplikuje zdobyte narzędzia badawcze do lektury różnych tekstów. Bdb (5): Jest bardzo otwarty na wszechstronną i wieloaspektowa ocenę badanych zagadnień, kreatywny w wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności. Weryfikacja efektów kształcenia odbywać się będzie na dwóch etapach: 1) esej napisany na wskazany przez prowadzącego temat związany z tematyką historycznego Jezusa; 2) ustny egzamin podczas sesji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.