Historical and social context of the New Testament
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WJHAS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historical and social context of the New Testament |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://ppbrvlq |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W02, TD_U01, TD_K04 |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą wszechstronnego wprowadzenia w historyczny i kulturowy kontekst Nowego Testamentu. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmować będą następujące bloki tematyczne: 1. Historia i geografia polityczna basenu Morza Śródziemnego: od czasów perskich po rzymskie. 2. Administracja Imperium Romanum. 3. Struktura społeczna mieszkańców rzymskiego imperium, relacje społęczno-rodzinne, moralność społeczna, prawo rzymskie, ekonomia. 4. Kluby i stowarzyszenia. 5. Literatura, sztuka, edukacja, rozrywka. 6. Wczesne chrześcijaństwo a religie świata śródziemnomorskiego owego czasu. 7. Wczesne chrześcijaństwo a grecko-hellenistyczna i filozofia. 8. Postrzeganie pierwszych chrześcijan przez świat pogański oraz przyczyny wrogości wobec nich. |
Literatura: |
Ph.F. Esler, The Mediterranean Context of Early Christianity, w: tenże, The Early Christian World, t. 1-2, London 2002. F.E. Peters, The Harvest of Hellenism. A History of the Near East from Alexander the Great to the Triumph of Christianity, London 1972. J. Boardman, The Oxford History of the Classical World, Oxford 1986. J.S. Jeffers, The Greco-Roman World of the New Testament Era. Exploring the Background of Early Christianity, Downers Grove 1999. W.A. Meeks, The First Urban Christians. The Social World of the Apostle Paul, New Haven – London 2003. J. Kręcidło, Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie hellenistyczno-rzymskim czasów Nowego Testamentu, w: I.S. Ledwoń (red.), Nowy Testament a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2011, 89-118. J. Kręcidło, Świat pogański wobec rodzącego się chrześcijaństwa. Dlaczego chrześcijanie nie byli lubiani w starożytnym świecie?, w: W. Chrostowski (red.), Ex oriente lux. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Antoniego Troniny w 65. rocznicę urodzin, Warszawa 2010, 282-291 (przedruk za zgodą autora w: I. Ledwoń (red.), Wczesne chrześcijaństwo a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2012, 51-62). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: ppbrvlq EK nr 1: Słuchacz wykładu uzyskuje gruntowną wiedzę z zakresu historycznego i społecznego kontekstu Nowego Testamentu. EK nr 2: W oparciu o poznaną wiedzę student rozwija w sobie umiejętność wszechstronnej samodzielnej interpretacji źródeł historycznych oraz korzystania z bogatej literatury przedmiotu. EK nr 3: Student ma nawyk pogłębiania wiedzy i szukania inspiracji w różnych dziedzinach. Punkty ECTS: Uczestnictwo w wykładach: 30 godz. = 1 ECTS Praca pisemna: 30 godz. = 1 ECTS Osobiste studium i przygotowanie do egzaminu ustnego: 60 godz. = 2 ECTS Razem: 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie wypadkową pracy pisemnej, którą student napisze na zadany temat oraz egzaminu ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.