Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historical and social context of the New Testament

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WJHAS
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historical and social context of the New Testament
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Strona przedmiotu: http://ppbrvlq
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TD_W02, TD_U01, TD_K04

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą wszechstronnego wprowadzenia w historyczny i kulturowy kontekst Nowego Testamentu.

Pełny opis:

Zajęcia obejmować będą następujące bloki tematyczne:

1. Historia i geografia polityczna basenu Morza Śródziemnego: od czasów perskich po rzymskie.

2. Administracja Imperium Romanum.

3. Struktura społeczna mieszkańców rzymskiego imperium, relacje społęczno-rodzinne, moralność społeczna, prawo rzymskie, ekonomia.

4. Kluby i stowarzyszenia.

5. Literatura, sztuka, edukacja, rozrywka.

6. Wczesne chrześcijaństwo a religie świata śródziemnomorskiego owego czasu.

7. Wczesne chrześcijaństwo a grecko-hellenistyczna i filozofia.

8. Postrzeganie pierwszych chrześcijan przez świat pogański oraz przyczyny wrogości wobec nich.

Literatura:

Ph.F. Esler, The Mediterranean Context of Early Christianity, w: tenże, The Early Christian World, t. 1-2, London 2002.

F.E. Peters, The Harvest of Hellenism. A History of the Near East from Alexander the Great to the Triumph of Christianity, London 1972.

J. Boardman, The Oxford History of the Classical World, Oxford 1986.

J.S. Jeffers, The Greco-Roman World of the New Testament Era. Exploring the Background of Early Christianity, Downers Grove 1999.

W.A. Meeks, The First Urban Christians. The Social World of the Apostle Paul, New Haven – London 2003.

J. Kręcidło, Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie hellenistyczno-rzymskim czasów Nowego Testamentu, w: I.S. Ledwoń (red.), Nowy Testament a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2011, 89-118.

J. Kręcidło, Świat pogański wobec rodzącego się chrześcijaństwa. Dlaczego chrześcijanie nie byli lubiani w starożytnym świecie?, w: W. Chrostowski (red.), Ex oriente lux. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Antoniego Troniny w 65. rocznicę urodzin, Warszawa 2010, 282-291 (przedruk za zgodą autora w: I. Ledwoń (red.), Wczesne chrześcijaństwo a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2012, 51-62).

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: ppbrvlq

EK nr 1: Słuchacz wykładu uzyskuje gruntowną wiedzę z zakresu historycznego i społecznego kontekstu Nowego Testamentu.

EK nr 2: W oparciu o poznaną wiedzę student rozwija w sobie umiejętność wszechstronnej samodzielnej interpretacji źródeł historycznych oraz korzystania z bogatej literatury przedmiotu.

EK nr 3: Student ma nawyk pogłębiania wiedzy i szukania inspiracji w różnych dziedzinach.

Punkty ECTS:

Uczestnictwo w wykładach: 30 godz. = 1 ECTS

Praca pisemna: 30 godz. = 1 ECTS

Osobiste studium i przygotowanie do egzaminu ustnego: 60 godz. = 2 ECTS

Razem: 4 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa będzie wypadkową pracy pisemnej, którą student napisze na zadany temat oraz egzaminu ustnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)