Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konkwista i ewangelizacja Nowego Świata XV/XVI w., wybrane zagadnienia etyczno-moralne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WK
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konkwista i ewangelizacja Nowego Świata XV/XVI w., wybrane zagadnienia etyczno-moralne
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W07

TMA_U01

TMA_K05

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Średnio-zaawansowany.

Cele przedmiotu:

Spotkanie z tzw. "Nowym Światem przyniosło wiele wyzwań, i to na różnych płaszczyznach, nie tylko politycznych, ekonomicznych czy społecznych oraz kulturowych. Szczególnie ważnym była sfera etyczno-moralna. zatem istnieje potrzeba dalszych badań nad tą sferą całego bardzo skomplikowanego procesu, który skrótowo określa się mianem konkwisty. Analiza naukowa w oparciu o nowe źródła, powinna ukazać nowe aspekty tego fenomenu, który często prezentowany oraz oceniany jest niezwykle schematycznie.

Ustalenie podstawowych elementów świadomości ówczesnej Europy jest kluczowe dla podjęcia odpowiedzialnego badania konkwisty. Zresztą zjawisko to ma wielość szerokich odniesień oraz uwarunkowań, w tym także czynniki religijne oraz ewangelizacyjne zaangażowanie Kościoła, a więc zwłaszcza papiestwa i Kościołów lokalnych, np. Hiszpanii czy Portugalii.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Prezentacja i krytyczna ocena bazy źródłowej hiszpańskich;

2. Prezentacja i krytyczna ocena źródeł indiańskich;

3. Prezentacja światowej i polskiej literatury przedmiotu;

4. Ustalenia terminologiczne;

5. Fenomen 1492 roku i jego 500 rocznica;

6. Warunki polityczne;

7. Warunki geograficzne;

8. Warunki ekonomiczne;

9. Warunki społeczne;

10. Warunki religijne;

11. Reformacja i jej konsekwencje religijno-kulturowe;

12. Tendencje w badaniach teologicznych wobec zjawiska konkwisty i konsekwencji;

13. Poszukiwania etyczno-moralne wobec nowych wyzwań Europy i Nowego Świata XV-XVI wieku;

14. Półwysep Iberyjski a muzułmanie i żydzi;

15. Misje XV-XVI wieku;

16. Kościelna władza papieża;

17 Reinterpretacje papieskiej władzy świeckiej;

18. Zaangażowanie Kościoła i jego przedstawicieli w ewangelizację Nowego Świata;

Metoda oceny:

Egzamin ustny

Literatura:

R. Gerardi. Storia della morale. Interpretazioni teologiche dell'esperoemza cristiana. Periodi e correnti, autori e opere. Bologna 2003;

M. Wood. Konkwistadorzy. Poznań 2000;

Franciszek de Vitoria. O Indianach. Warszawa 1954;

S. Świeżawski. U źródeł nowożytnej etyki. Filozofia moralna w Europie XV wieku. Kraków 1987;

M. Żywczyński. Z dziejów radykalizmu chrześcijańskiego. Warszawa 1976;

M. Andres. La teologia espanola en el siglo XVI. Vol. 1-2. Madrid 1976-1977;

J. Delumeau. Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w. T. 1-2. Warszawa 1986;

J. I. Saranyana, J. L. Illanes. Historia teologii. Kraków 1997;

E. Vilanova. Historia de la teologia cristiana. Vol. 1-3. Barcelona 1987-1992;

W. Tatarkiewicz. Historia filozofii. T. 1-3. Warszawa 1983;

H. Tuchle, C. A. Bouman. Historia Kościoła. T. 3. 1500-1715. Warszawa 1986;

A. F. Dziuba. Moralność polityczna w nauczaniu teologów hiszpańskich XV/XVI wieku. W: Veritatem facientes. Księga Pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Franciszka Greniuka. Red. J., Nagórny, J. Wróbel. Lublin 1997 s. 93-120;

M. Małowist. Konkwistadorzy portugalscy. Warszawa 1992;

V. J. Bourke. Historia etyki. (b. m. w.). 1994;

G. D. D'Onofrio (red.). Historia teologii. T. 3: Epoka odrodzenia. Kraków 2008;

Bartłomiej de Las Casas. Krótka historia o wyniszczeniu Indian. Poznań 1988;

I. Clendinnen. Aztekowie. Próba interpretacji. Warszawa 1991

A. F. Dziuba. Pytania wokół władzy papieskiej w Nowym Świecie według Bartłomieja de Las Casas OP (+1566). "Saeculum Chistianum" 7:2000 n2 s. 31-49.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Na płaszczyźnie wiedzy student:

rozpoznaje treści etyczno-moralne w Europie XV-XVI wieku;

rozróżnia różne propozycje, prądy i ideologie oraz autorów tematyki konkwisty w nurcie etyczno-moralnym w Europie i Nowym Świecie XV-XVI wieku.

Na płaszczyźnie umiejętności student:

analizuje treści pojęć: etyka, moralność, konkwista w Europie i Nowym Świecie XV-XVI wieku;

klasyfikuje różne propozycje etyczno-moralne konkwisty w Europie i nowoodkrytych ziemiach.

Na płaszczyźnie kompetencji student:

jest wrażliwy na różne propozycje etyczno-moralne kwestii konkwisty w Europie i świecie XV-XVI wieku;

jest zdolny do rozmowy na temat konkwisty w aspekcie etyczno-moralnym jako zjawiska politycznego, społecznego, kulturowego i religijnego w Europie i świecie XV-XVI wieku.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda:

Egzamin ustny.

Udział:

Ze względu na charakter tych zajęć, obecność i udział są kluczowe dla efektywnego uczenia się.

Nieobecności będą miały wpływ na ocenę końcową.

Konstruktywne uczestniczenie i zaangażowanie w zajęcia zostaną uwzględnione pozytywnie w ostatecznej ocenie.

Składniki oceny końcowej:

Na ocenę końcową podsumowującą składa się:

zaangażowanie oraz sposób dyskusji na wykładach;

ocena z egzaminu ustanego.

Praktyki zawodowe:

Nie ma praktyk zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)