Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WKMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W01 DL_W02 DL_W03 DL_W04 DL_W05 DL_W08 DL_W11 DL_W15 DL_W16 DL_W18 DL_W19 TMA_W08 TMA_W12 TMA_W14 TMA_W16 TMA_W17 TMA_W18 TMA_W19 TMA_W21 TMA_W24 DL_U01 DL_U02 DL_U05 DL_U15 DL_U20 TMA_U01 TMA_U03 TMA_U08 TMA_U10 TMA_U11 TMA_U12 TMA_U20 DL_K01 DL_K04 DL_K06 TMA_K01 TMA_K05 TMA_K07 TMA_K09 TMA_K10 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie podstawowych zagadnień związanych z komunikacją międzykulturową. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć 1. Określenie i charakterystyka komunikacji międzykulturowej 2. Pojęcie kultury (definicje, kultura w refleksji nauk humanistycznych) 3. Obcy jako kategoria w komunikacji międzykulturowej 4. Przestrzeń międzyludzka 5. Komunikacja międzykulturowa, czyli różnice między ludźmi (kultury indywidualizmu i kolektywizmu, czas linearny, elastyczny i cykliczny, kultury wysokiego i niskiego kontekstu, przekaz niewerbalny i jego znaczenie w różnych kulturach) 6. Standardy kulturowe, stereotypy i autostereotypy w komunikacji międzykulturowej 7. Kompetencja międzykulturowa 8. Dialog jako podstawa komunikacji międzykulturowej (potrzeba dialogu, rozumienie dialogu, cechy dialogu, tematy dialogu, uwarunkowania dialogu - czynniki sprzyjające, przeszkody w dialogu, język dialogu, formy dialogu, cele, owoce i perspektywy dialogu, zasady dialogu) |
Literatura: |
Jacko J.F., Komunikacja międzykulturowa w ujęciu fenomenologiczno-systemowym, w: Maliszewski W., Korczyński M., Czerwiński K. (red.), Komunikacja społeczna w i dla multikulturowości. Perspektywa edukacyjna, Toruń 2012, s. 31-52. Kraś J., Jednostka w świecie wielu kultur - wymiar interkulturowy, "Drohiczyński Przegląd Naukowy" 2017 nr 9, s. 249-270. Krzywosz M., Wielokulturowość, religioznawstwo i komunikacja międzykulturowa. Nowe, wspólne pole badań, w: Krzysztofek K., Sadowski A. (red.), Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej. Implikacje dla wschodniego pogranicza Polski, t. 1, Białystok 2004, s. 89-97. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006. Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, wyd. 2, Kraków 2003. Paleczny T., Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie, "Państwo i Społeczeństwo" 8(2008) nr 1, s. 35-57. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa, Warszawa 2009. Wilczewski M., Soderberg A.-M., Badania nad komunikacją międzykulturową: dotychczasowe paradygmaty i perspektywy badawcze, "Zeszyty Prasoznawcze" 60(2017) nr 3, s. 540-566. Żydek-Bednarczuk U., Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: m1nycxj Wiedza Student: - ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych; - ma elementarną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym kulturalnych i religijnych; - ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne; - ma podstawową wiedzę o współczesnej polityce, kulturze, religii i edukacji; - ma podstawową wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji społecznej, zna podstawowe teorie medioznawcze i kulturoznawcze; - zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej i nauki o mediach; - ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym; - posiada wiedzę z zakresu edukacji medialno-kulturowej, w tym o zjawiskach i problemach społecznych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych; - zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; - ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki; - zna podstawowe metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o mediach oraz kulturoznawstwa; - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego; - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym; - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej; - ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy; - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem; - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego, ich prawidłowości i zakłóceń; o normach i regulacjach prawnych oraz zasadach i branżowych kodeksach etycznych, normach ogólnych oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur państwowych, społecznych, instytucji kulturalnych i medialnych i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania; - posiada wiedzę na temat religii monoteistycznych oraz ich instytucji religijnych i kulturalnych: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. Umiejętności Student: - potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych; - potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów politycznych, kulturowych i religijnych; - dostrzega relacje między mediami a zjawiskami i procesami politycznymi, ekonomicznymi, społecznymi, kulturowymi, religijnymi i wychowawczymi; - posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; - potrafi interpretować zjawiska polityczno-kulturowe posługując się metodami nauk o mediach i kulturoznawstwa; - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; - posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i prawnych; - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; - umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny oraz społeczny, szczególnie w obszarze podstawowych środowisk funkcjonowania człowieka; - posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach; - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi; - posiada kompetencje komunikacyjne w zakresie różnych form komunikacji, konstruuje i prawidłowo interpretuje przekazy komunikacyjne. Kompetencje społeczne Student: - zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; - jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych; - przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego; - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; - ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; - uczestniczy w życiu kulturalnym, religijnym i społecznym; - uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - egzamin w postaci pracy pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.