Granice poznania filozoficznego i teologicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WMGP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Granice poznania filozoficznego i teologicznego |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Wykład jest próbą przyjrzenia się problemowi wiary bądź niewiary w Boga w perspektywie epistemologicznej, jaką wyznacza problem granic poznania. Jest wiec próbą połączenia problematyki teoriopoznawczej z teologią. Teologiczne i filozoficzne poznanie Boga z racji przyjętej metody znajduje wiele ograniczeń, ale i inspiracji. Może być budulcem relacji wiary człowieka z Bogiem, ale też okazać zupełnie niewiarotwórcze. Kształt relacji człowiek – Bóg jest zawsze kwestią wyboru, jaki dokonuje człowiek wobec tajemnicy Niewyrażalnego. Konsekwencją jest określona formuła teologii, która pozwala z Bogiem się spotkać, przekraczając kolejne granice poznania – od teologii pozytywnej, poprzez teologię apofatyczną po mistykę. |
Pełny opis: |
Ukazanie różnicy miedzy poznaniem teologicznym i filozoficznym, uświadomienie różnic metodologicznych oraz ograniczeń badań w ramach obu nauk 1. Relacje między filozofią a teologią w kwestii granic poznania 2. Epistemologiczne problemy granic poznania 3. Propozycje rozumienia granic poznania 4. Bóg a poznanie: afirmacja-negacja-watpienie 5. Wiara a teologia 6. Filozoficzna terminologia w służbie opisu tajemnic wiary 7. Znaczenie teologii pozytywnej i jej rezultaty 8. Rozum wobec tajemnicy - teologia apofatyczna 9. Zręby teologii negatywnej 10. Średniowieczne teologie apofatyczne 11. Dynamika teologii mistycznej 12. Teoriopoznawcze problemy języka mistyki 13. Literackie próby ujęcia niewyrażalnego 14. Jan Paweł II i Boże tajemnice 15. "W co wierzy ten, który nie wierzy"? |
Literatura: |
I. Literatura filozoficzna: 1. M. Dash, Granice poznania, Warszawa 1998 2. J. J. Jadacki, Spór o granice poznania. Prolegomena do epistemologii, Warszawa 1985 3. M. A. Krąpiec, Ja – Człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin 1974 i nn 4. S. Kowalczyk, Filozofia Boga, Lublin 1997. 5. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990 6. A. Pietras, Pojecie kategorii a problem granic poznania. Nicolai Hartmann a Immanuel Kant, „Czasopismo Filozoficzne” 2006 nr 1, s. 21-40 7. K. Tarnowski, Usłyszeć niewidzialne. Zarys filozofii wiary, Kraków 2005 8. K. Tarnowski, Źródła niepoznawalności Boga, „Znak” 48(1996)nr 4, s. 42-59 9. C. Valverde, Antropologia filozoficzna, Poznań 1998 10. J. Woleński, Granice niewiary, Kraków 2004 II. Literatura teologiczna: 11. Cz. S. Bartnik, Irreligia czyli nienawiść do Boga, w: Gromy mówiące, Lublin 1999 12. T. D. Łukaszuk, Problematyka teologicznego poznania. Stopnie pewności teologicznej, w: Sympozjum z okazji !5-lecia pontyfikatu Jana Pawła II. Kraków, 11-12 X 1993, red. J. D. Szczurek, R. Zawadzki, Kraków 1994, s. 123-141 13. Jan Paweł II, Encykliki, Kraków 1996 14. Lisicki P, Granice niewiedzy, „Znak” 48(1996)nr 4, s. 28-41 15. J. Majka, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981 16. Mikołaj z Kuzy, O oświeconej niewiedzy, Kraków 1997 17. G. L. Müller, Katholische Dogmatik. Für Studium und Praxis Theologie, Herder, Freiburg-Basel-Wien 2005 18. C. Vagaggini, Teologia. Pluralizm teologiczny, Kraków 2005 19. T. Węcławski, O poznawalności Boga, „Znak” 48(1996)nr 4, s. 66-75 20. K. Wojtyła , O poznawalności i poznaniu Boga. Zarys zagadnień, Kraków 2000 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza Ek_1: - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia omawiane w ramach zaproponowanej tematyki - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w poszczególnych propozycjach filozoficznych i teologicznych odnośnie problemu granic poznania z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę z zakresu przedmiotu dla oceny rożnych współczesnych problemów filozoficzno-światopoglądowych umiejętności Ek-2: - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w odróżnić podstawowych terminów filozoficznych i teologicznych w związku z problemem granic poznania - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy przedstawiane w ramach wykładui -na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań - na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę kompetencje EK-3 - na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu podstawowych problemów odnośnie granic poznania na postrzeganie świata przez człowieka - na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy gnoseologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe - na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje - na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. |
Metody i kryteria oceniania: |
KOD DOSTĘPU ONLINE: btxm8ae metoda podająca Sposób weryfikacji - egzamin ustny Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje poziom uzyskanej wiedzy na egzaminie: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Babiński | |
Prowadzący grup: | Jarosław Babiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
KOD DOSTĘPU ONLINE iqxmjv6 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.