Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media w duszpasterstwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WMMD
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Media w duszpasterstwie
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W07

TMA_U01

TMA_K05

Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie roli jaką media, będące pierwszym areopagiem współczesnego świata (RMi 37) mogą i powinny być narzędziami w służbie prowadzonej przez Kościół reewangelizacji i nowej ewangelizacji (AEN 11).

Pełny opis:

1. Teologia pastoralna i duszpasterstwo a nowa ewangelizacja.

2. Współczesne konteksty kultury medialnej.

3. Pojęcie, klasyfikacja, rozwój i funkcje mediów.

4 i 5. Dokumenty Magisterium Kościoła dotyczące mediów i ich roli w duszpasterstwie.

6. Podstawy komunikowania społecznego.

7. Kompetencje komunikacyjne.

8. Język religijny.

9. Słowo i obraz w duszpasterstwie.

10. Multimedia w duszpasterstwie.

11. Telewizja i radio w duszpasterstwie.

12. Media społecznościowe w duszpasterstwie.

13. Komunikacja mobilna.

14. Public relation i reklama w Kościele.

15. Media a nowa ewangelizacja.

Literatura:

Literatura podstawowa:

II Sobór Watykański, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli "Inter mirifica", Watykan 1963.

Orędzia papieskie na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu, Watykan 1967-.

Jan Paweł II, List Apostolski do odpowiedzialnych za środki społecznego przekazu "Il rapido sviluppo", Watykan 2005.

Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska o środkach społecznego przekazu "Communio et progressio", Watykan 1971.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska o przekazie społecznym w dwudziestą rocznicę ogłoszenia instrukcji "Communio et progressio" "Aetatis novae", Watykan 1992.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, Watykan 1997.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, Watykan 2000.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet , Watykan 2002.

Osoby duchowne w mediach. Normy Konferencji Episkopatu Polski dotyczące występowania osób duchownych, osób zakonnych oraz przekazywania nauki chrześcijańskiej w audycjach radiowych i telewizyjnych, Warszawa 2005.

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2007.

Przybysz M., Wielebski T. (red.), Media w duszpasterstwie, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

Baczyński A., Telewizja w służbie ewangelizacji, Kraków 1998.

Balon A., ABC redaktora pisma parafialnego, Częstochowa 1998.

Goban Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006.

Klauza K., Media w nowoczesnej parafii, Częstochowa 2003.

Kloch J., Kościół w Polsce wobec WEB 2.0, Kielce 2013.

Lepa A. Świat manipulacji, Częstochowa 1995.

Lepa A., Świat propagandy, Częstochowa 1994.

Przybysz M., Rzecznictwo prasowe w instytucjach kościelnych w Polsce w kontekście mediów społecznościowych, Kielce 2013.

Zwoliński A., Dźwięk w relacjach społecznych, Kraków 2004.

Zwoliński A., Obraz w relacjach społecznych, Kraków 2004.

Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, Kraków 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą nauczania Magisterium dotyczącego wykorzystania różnego rodzaju mediów w duszpasterstwie z uwzględnieniem współczesnych kontekstów: filozoficzno-historycznych, społecznego i religijnego; wiąże się to także ze znajomością podstaw komunikologii i medioznawstwa(TMA_W07)

w zakresie umiejętności: posiada dogłębną umiejętność wyszukiwania, analizowania i wykorzystania w praktyce nauczania Magisterium Kościoła dotyczącego stosowania mediów w duszpasterstwie, uwzględniają zarazem wskazania komunikologii i medioznawstwa; poddaje też twórczej krytyce niewłaściwe stosowanie mediów w praktyce eklezjalnej (TMA_U01)

w zakresie kompetencji społecznych: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wykorzystania mediów w duszpasterstwie, zachowując otwartość na zastosowanie nowych technologii (TMA_K05)

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1 określany jako "wymienia treści zawarte w nauczaniu Magisterium dotyczące wykorzystania mediów w duszpasterstwie, z uwzględnieniem wielorakich kontekstów oraz podstaw komunikologii i medioznawstwa"

Na ocenę:

ndst (2) – nie zna podstawowych treści Magisterium dotyczących wykorzystania mediów w duszpasterstwie oraz komunikologii i medioznawsta

dst (3) – w ograniczonym stopniu, odwołując się do Magisterium, potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia związane z wykorzystaniem różnorodnych mediów w duszpasterstwie oraz główne elementy nauki o komunikowaniu i medioznawstwa

db (4) – w zadawalającym stopniu posiada wiedzę dotyczącą głównych idei Magisterium dotyczącą wykorzystania mediów w duszpasterstwie oraz najważniejszych wątków komunikologii i medioznawstwa

bdb (5) – wykazuje się bardzo dobrą, odwołując się do znajomości nauczania Magisterium i komunikologii, wiedzą dotyczącą wykorzystania poszczególnych typów mediów w duszpasterstwie, wyprowadzając własne, trafne wnioski

EK nr 2 określany jako "potrafi, nawiązując do nauczania Magisterium oraz komunikologii i nauki o mediach, wykorzystywać różnego rodzaju media w praktyce duszpasterskiej"

ndst (2) – nie potrafi przygotować jakiejkolwiek propozycji wykorzystania mediów w duszpasterstwie

dst (3) – tworzy prostą propozycję doboru mediów do różnych działań duszpasterskich

db (4) – przygotowuje w miarę pełną propozycję wykorzystywania mediów w duszpasterstwie

bdb (5) - proponuje twórcze wykorzystywanie mediów w duszpasterstwie, uwzględniając najnowsze osiągnięcia technologiczne

Efekt nr 3 określany jako "posiadanie świadomości złożoności rzeczywistości i zrozumienia potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do wykorzystania mediów w duszpasterstwie"

ndst (2) – nie odczuwa potrzeby krytycznego spojrzenia na niewłaściwe wykorzystanie mediów w duszpasterstwie

dst (3) – w ograniczonym stopniu analizuje kwestię wykorzystania mediów w duszpasterstwie, z uwzględnieniem interdyscyplinarności zagadnienia

db (4) – zachowuje otwartość na wielorakie wykorzystanie mediów w duszpasterstwie, próbując poszukiwać nowych dróg działań

bdb (5) - jest bardzo twórczy w wykorzystywaniu mediów w duszpasterstwie, proponując nowe formy obecności Kościoła w mediach, współpracując z przedstawicielami różnych dziedzin naukowych i i angażując się w realizację tworzonych wspólnie pomysłów

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowy i aktywny udział w wykładach, znajomość przedstawionych treści i lektur.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)