Teologiczne i antropologiczne wymiary współczesnego kryzysu rodziny I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WMTA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teologiczne i antropologiczne wymiary współczesnego kryzysu rodziny I |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_U01 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
W związku z Synodem w Rzymie (2014 - 2015), poświęconym wyzwaniom pastoralnym wobec rodziny, na wykładzie podejmuje się teologiczną i antroplogiczną analizę przyczyn i skutków współczesnego kryzysu rodziny chrześcijańskiej. Zarówno nowy styl przygotowania Synodu, jak i szczera dyskusja synodalna, stanowią nie tylko doskonały material do identyfjkacji moralnych aspektów dyskusji, ale takze okazję do podjecia refleksji w takich kwestiach jak argumentacja naturalnoprawna w chrześcijańskim orędziu o małżeństwie i rodzinie, jak i moralnych konsekwencjach sakramentalności małżeństwa. |
Pełny opis: |
1. Synodalny sposób refleksji nad małżenstwem i rodziną. Analiza wyników ankiety papieża Franciszka i dokumentu końcowego (Relatio Synodi). 2. Identyfikacja najważniejszych wyzwań dla rodziny. Oblicza kryzysów (1980 - 1984). 3. Porównnaie ujęcia Bożego zamysłu wobec malżenstwa i rodziny w "Familiaris consortio" i dyskusji synodalnej w 2014 r. 4. Motywy i przyczyny trudności w recepcji chrześcijańskiego modelu rodziny (brak przekazu autentycznego doświadczenia chrześcijańskiego, odrzucenie wyborów definitywnych w kulturze liberalnej, postmodernizm, materializm, wzrastajacy sekularyzm). 5. Istotne elementy rodziny w najważniejszych religiach świata: hinduizmie, buddyzmie i islamie. 6. Feministyczna krytyka tradycyjnego modelu rodziny. 7. Ideologizacja ujęć feminisytycznych. 8. Społeczna teoria płci. Powstanie i założenia. 9. Analiza biologicznej, psychologicznej, kulturowej i społecznej seksualności człowieka. 10. Społeczna teoria płci w perspektywie integralnego ujęcia osoby. 11. Kościół wobec feminizmu. Historia i współczesność. 12 Nowy feminzm Jana Pawła II. 13. Obszary dialogu z femiznizmem. 14. Nauczanie Jezusa o kobiecie. 15. Grzech antyfrmizizmu. |
Literatura: |
Literatur a podstawowa: 1. Jan Paweł II, Familiaris consortio, Rzym 1981. 2. Instrumentum laboris. Wyzwania duszpasterskie rodziny w komntekście ewangelizacji, Rzym 2014. 3. Papież Franciszek, Adhortacja "Evangelii gaudium", Rzym 2013. 4. I. Mroczkowski, Rodzina, gender i nowy feminzim. Podstawy chrześcijańskiej obrony i promocji rodziny, Płock 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Międzynarodowa Komisja Teologiczna, W poszukiwaniu etyki uniwersalnej: nowe spojrzenie na prawo naturalne, Rzym 2009. 2. Rada Europy, Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, Bruksela 2010. 3. Biuro Regionalne WHO dla Europy, Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmijących sie edukacją i zdrowiem, Lublin 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK 1 - student identyfikuje przyczyny zwołania synodu w sprawie rodziny w roku 2014. EK 2 - student rozpoznaje różnice między katolickim dyskursem o małżeństwie i kulturą postmodernistyczną. EK 3 - student objaśnia przyczyny powstania społecznej teorii płci w kontekście rozwoju feminizmu. Umiejętności Ek 4 - student analizuje odpowiedzi na "ankietę Franciszka" w kontekście podstawowych pojęć antropologii chrześcijańskiej. EK 5 - student rozpoznaje motywy podziałów w katolickikim dyskursie o rodzinie. EK 6 - student ocenia szanse dialogu teologicznego z różnymi odłamami feminizmu. Kompetencje Ek 7 - student zachowuje krytycym wobec radykalonych postilatów synodalnych. EK 8 - Student zachowuje otwartość na postulaty kobiet katolickich w sprawie ich roli w Kościele. EK 9 - student ma świadomość istnienia grzechu antyfemizmu. ECTS: udział w wykładzie - 30 godz. udział w konwersatorium - 20 godz. przygotowanie do pracy semestralnej - 15 godz. samodzoielna lektura literatury przedmiotu - 15 godz. Suma godzin: 80 [30(25) godz. = 1 ECTS] |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY: Efekty wiedzy (EK 1 - 3): metoda dydaktyczna - wykład informacyjny; wykład problemowy; studium przypadków; indywidualna lektura literatury przedmiotu. Efekty umiejętności (EK 4 - 6): wykład konwersacyjny, metoda problemowa sytuacyjna, dyskusja panelowa. Efekty kompetencji (EK 7 - 9): burza mózgów, studium przypadków, dyskusja panelowa. Kryteria oceniania: Wiedza (EK 1- 3) Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi podać ani daty ostatnich synodów o rodzinie, ani ich organizacji, ani ich roli w definiowaniu nauczania Kościoła. Ocena 3 (dst) - student rozpoznaje przynajmiej dwa główne założenia "Familiaris consortio" i ich związek z wyzwaniami początku lat osiemdzoesiątych ubiegłego wieku. Ocena 4 (db) - student poprawnie definiuje podstawowe założenia społecznej teoriii płci i ich wpływ na katolicki model rodziny. Ocena 5 (bdb) - student dokladnie wyjaśnia związki między współczesną kulturą posmodernistyczną, a przejawami kryzysu rodziny Umiejętności (EK 4 - 6) Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi skonfrontować odpowiedzi na "ankietę Franciszka" z żadnym pojęciem antropologii chrześcijańskiej. Ocena 3 (dst) - Student porządkuje przynajmniej niektóre problemy teologiczno - moralne w dyskusji synodalnej 2014 r. Ocena 4 (db) - student wyprowadza wnioski z z dyskusji synodalnej oraz ocenia ich zgodność z dotychczasową nauką Kościoła na temat małżeństwa i rodziiny. Ocena 5 (bdb) - student wyprowadza wnioski z nauczania Jana Pawla II na temat nowego feminizmu i konfrontuje je ze współczesnymi żądaniami feministycznymi. Kompetencje społeczne (EK 7 - 9) Ocena 2 (ndst) - student jest bezkrytyczny wobec twierdzeń radykalnych i umiarkowanych, jakie funkcjonują we współczesnym dyskursie na temat rodziny. Ocena 3 (dst) - student w minimalnym (ograniczonym) stopniu jest zorientowany na dialog Kościoła z umiarkowanymi nurtami feminzimu. Ocena 4 (db) - student docenia zło grzechu antyfeminizmu i ma świadomość jego inegatywnych skutków w życiou wspóolnoty. Ocena 5 (bdb) - student postrzega relacje między pdstawami antropologii chrześcijanskiej a strukturą życia współczesnej rodziny chrześcijańskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.